Op dit moment heb ik twee paarden aan huis, we hebben een bak en paddock. En een stuk weiland wat meer dan genoeg is voor twee paarden. We hebben een schuur met daarin twee stallen. Mijn paarden staan nu overdag in de bak/paddock/wei en in de avond op stal.
Nu kreeg ik het idee om een schuilstal te bouwen/laten bouwen zodat mijn paarden 24/7 buiten kunnen staan. Deze schuilstal wil ik dan plaatsen tegen de paddock aan. De paarden wil ik dan overdag op het land (en op het zand) en in de avond op het zand met voldoende ruwvoer.
En als dit gerealiseerd is wellicht een kleinschalige pension stal beginnen voor 2 paarden. Zodat het een kudde wordt van 4 paarden totaal.
Alleen is dit jaarrond te realiseren? Mijn eigen paarden staan tot nu toe jaarrond op het land. En vertrappen dan vrij veel (kleigrond). Alleen als het echt heeel nat is blijven ze op het zand, paddock en bak zijn in totaal 40 bij 40m. 4 paarden op dit stuk houden lijkt mij te krap… een optie is om ze wel op een stuk land laten lopen in de winter en er vrede mee hebben dat het vertrapt wordt.
Een andere gedachte was om pensionstalling voor een half jaar aan te bieden, en dan alleen in het voorjaar en zomer dus van april t/m september. Maar is hier wel interesse in? Ik heb zelf nooit op een pensionstal gestaan maar ik denk niet dat ik dat zelf zou willen. Wellicht wel mogelijk voor iemand die tijdelijk in het buitenland is of iets dergelijks.
Nog weer een andere idee is om stallen bij te bouwen (in de schuur of buiten aangrenzend aan de paddock) en de paarden dan in de winter s `nachts op stal zetten.
Natuurlijk ga ik (mochten we besluiten dit te doen) uitzoeken of dit mag van de gemeente etc.
Dit zijn plannen voor in de toekomst en op dit moment alleen nog maar gedachtes maar ik merk dat er veel meer vraag is gekomen naar 24/7 buiten pensionstal en ik ben benieuwd of er eventueel interesse zou zijn in mijn idee. En of er mensen zijn die dit jaarrond hebben gerealiseerd (op kleigrond) en hoe dit bevalt.
Wij wonen in de kop van Noord-Holland, ongeveer 15/20 minuten boven Alkmaar.
Ik ben benieuwd naar de reacties/opmerkingen/ervaringen