24/7 buiten Noord-Holland Noord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christel1

24/7 buiten Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 20:47

Gisteren liep ik samen in het land met mijn moeder en hadden wij een soort van brainstormsessie over wat er wellicht mogelijk zou zijn in de toekomst.

Op dit moment heb ik twee paarden aan huis, we hebben een bak en paddock. En een stuk weiland wat meer dan genoeg is voor twee paarden. We hebben een schuur met daarin twee stallen. Mijn paarden staan nu overdag in de bak/paddock/wei en in de avond op stal.

Nu kreeg ik het idee om een schuilstal te bouwen/laten bouwen zodat mijn paarden 24/7 buiten kunnen staan. Deze schuilstal wil ik dan plaatsen tegen de paddock aan. De paarden wil ik dan overdag op het land (en op het zand) en in de avond op het zand met voldoende ruwvoer.
En als dit gerealiseerd is wellicht een kleinschalige pension stal beginnen voor 2 paarden. Zodat het een kudde wordt van 4 paarden totaal.

Alleen is dit jaarrond te realiseren? Mijn eigen paarden staan tot nu toe jaarrond op het land. En vertrappen dan vrij veel (kleigrond). Alleen als het echt heeel nat is blijven ze op het zand, paddock en bak zijn in totaal 40 bij 40m. 4 paarden op dit stuk houden lijkt mij te krap… een optie is om ze wel op een stuk land laten lopen in de winter en er vrede mee hebben dat het vertrapt wordt.

Een andere gedachte was om pensionstalling voor een half jaar aan te bieden, en dan alleen in het voorjaar en zomer dus van april t/m september. Maar is hier wel interesse in? Ik heb zelf nooit op een pensionstal gestaan maar ik denk niet dat ik dat zelf zou willen. Wellicht wel mogelijk voor iemand die tijdelijk in het buitenland is of iets dergelijks.

Nog weer een andere idee is om stallen bij te bouwen (in de schuur of buiten aangrenzend aan de paddock) en de paarden dan in de winter s `nachts op stal zetten.

Natuurlijk ga ik (mochten we besluiten dit te doen) uitzoeken of dit mag van de gemeente etc.

Dit zijn plannen voor in de toekomst en op dit moment alleen nog maar gedachtes maar ik merk dat er veel meer vraag is gekomen naar 24/7 buiten pensionstal en ik ben benieuwd of er eventueel interesse zou zijn in mijn idee. En of er mensen zijn die dit jaarrond hebben gerealiseerd (op kleigrond) en hoe dit bevalt.

Wij wonen in de kop van Noord-Holland, ongeveer 15/20 minuten boven Alkmaar.

Ik ben benieuwd naar de reacties/opmerkingen/ervaringen :)

Polly
Moderator Algemeen

Re: 24/7 buiten Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:23

Ik woon ook op klei in noord Holland maar paarden en klei in de winter is geen werkbare combinatie. Het zuigt, ze zakken weg en het is spekglad.
In de winter op de wei zou ik dus niet op rekenen.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:45

Ik woon in Obdam N-H onze paarden staan aan huis, komen zomers 24/7 buiten en overdag op het land en s'avonds bij de schuilstallen/hooiruif/paddock en nog een groot stuk stenen (paddock Paradise idee ). In de winter komen ze van 7.00 tot 17.00 buiten en beschikken ze over schuilstallen/hooiruif/paddock en nog een groot stuk stenen (paddock Paradise idee ) en nachts op stal. maar omdat wij ons land graag heel laten komen ze alleen op het land wanneer dit kan. zelf ben ik al blij dat ze veel buiten komen, dus zelf zou ik er geen interesse in hebben

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 20:57

Oké bedankt voor jullie reacties, hier was ik inderdaad al bang voor. Ik denk dat als ik er een aantal paarden bij wil, ik de paddock moet gaan uitbreiden zodat ze veel op het zand kunnen staan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:03

Ook bij ons op goed land staan ze 's winters niet op het land. Als ze dit wel staan is er sprake van een droge winter en slechts enkele uurtjes op een zonnig moment, en zeker niet wekelijks. De paddock hier (met schuilstal) heeft de grootte van een flinke bak, misschien zelfs 1,5. Hier staan nu 3 paarden op maar er stonden destijds 6 op (waarvan 2 shetjes). De paddock heeft een L-vorm, er staan een schuur op en een voerruif, maw: de paarden hebben de ruimte om van elkaar weg te lopen en om dingen heen te lopen (dus directe confrontaties kunnen uit de weg gegaan worden) het werkt prima. Maar zorg wel dat je je paddock voldoende diep afgraaft en het witzand het liefst wat ophoogt. Anders zit je alsnog met blubber.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:06

goede drainage ook in je paddock. Ik heb een paar jaar op een stal gestaan waar de paddock echt super was, goed gedraineerd, goed zand erin en vooral heel goed mest scheppen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:26

Waarom wil je graag voor 2 paarden pension aanbieden? Je geeft zelf aan dat de ruimte waarschijnlijk te klein is, dan zul je meer ruwvoer moeten gaan voeren. Met 4 paarden zul je behoorlijk veel werk hebben om alles na te komen en dat zal het pensiongeld nooit genoeg voor zijn. Je mag blij zijn wanneer je quitte speelt, vooral met zo'n zomer als vorig jaar.

Mijn mening; niet aan beginnen.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 10:01

Bedankt allemaal voor de nuttige tips!

suffie schreef:
Waarom wil je graag voor 2 paarden pension aanbieden? Je geeft zelf aan dat de ruimte waarschijnlijk te klein is, dan zul je meer ruwvoer moeten gaan voeren. Met 4 paarden zul je behoorlijk veel werk hebben om alles na te komen en dat zal het pensiongeld nooit genoeg voor zijn. Je mag blij zijn wanneer je quitte speelt, vooral met zo'n zomer als vorig jaar.

Mijn mening; niet aan beginnen.

Ja ik ben ook bang dat het helaas niet te doen is. Tenzij ik inderdaad veel ruwvoer ga bij voeren en een deel grasland omzet in een goede paddock.
Ik wilde eventueel beginnen met twee paarden en dan later wellicht nog uitbreiden. Maar als ik het zo lees en er beter over nadenk is het inderdaad een onbegonnen zaak...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:24

Wij zitten naast het ijsselmeer tussen Hoorn en Enkhuizen op die hard kleigrond, een klein gedeelte van de weide is aan één kant verhard met een pad. De weide staat bijna het hele jaarrond open, alleen het gedeelte waarop ze grazen is de grootte van een rijbak en dat gedeelte schuiven we elke dag een aantal meter op, zodat ze nooit het gras tot op de wortel kapot trappen. Elk jaar komt de wei ook gewoon weer helemaal bij. Kom maar eens langs om te kijken.

In de winter is de wei in totaal dertien dagen dicht geweest en toen stonden ze met zeven paarden in een paddock zo groot als een rijbak, dus ongeveer 20 x 40. Dan zijn ze wel chagrijnig omdat ze hun loopje niet hebben, maar het is wel met z'n allen en genoeg ruwvoer.

En er is zeker behoefte aan dit soort pensions, hoe klein ook; www.hetnieuwepaardenhouden.nl