Is er een weide opbouw schema?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

Is er een weide opbouw schema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 19:51

Ik vroeg mij af of iemand een weideschema hanteert? Het land is een aantal weken geleden bemest. De paarden moeten er dus weer voor het eerst het land op maar dat willen wij opbouwen. Hoe kunnen we dit het meest verantwoord doen?
En binnen hoeveel tijd zijn ze volledig gewend dat ze de hele dag/middag naar buiten kunnen?

Duhelo

Re: Is er een weide opbouw schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:11

Hangt af vh gras. Wij hebben ze de laatste dagen een uurtje of twee op een wei gelaten met een beetje gras. Vandaag de hele dag en morgen 24 op 7. Maar gras eeop is verwaarloosbaar.
De weide waar we dan opbouwen staat al 20 cm hoog. Daar gaan ze zaterdag een uurtje op. Zondag 2 uur. We hebben het vrij klein afgezet waardoor ze een deel gaan kapot lopen. Afhankelijk hoeveel gras daar dan nog opstaat gaan ze maandag en dinsdag een dagdeel erop en dan constant. Zodra dat stuk kaler is krijgen ze met strookbegrazing stukken bij.

Als je werkt met een grote weide zou ik de eerste 2 dagen een uurtje doen. Dan een dag of 2-3 2 uur. En dan per dag een uur opbouwen. Eenaal je aan een uur of 8 zit kan je opbouwen met een paar uur er keer erbij.