Help! Paard ineens 24/7 op de wei!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MikaDavina

Help! Paard ineens 24/7 op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 23:56

Al jaren sta ik op een leuke privé stal. Echter door ouderdom van de eigenaren en 1 daarvan die ineens door een operatie voor langere tijd uit de running is,moet ik vrijdag verkassen met mijn paard.

Doordat ik afhankelijk ben van het OV, heb ik geen keuze behalve dan mijn paard hier in de buurt op de wei te zetten bij een boer/pensionstal.

Maar mijn paard staat nu nog maar 1 kleine week op het land en dan max maar 3,5 uur per dag.

Strookbegrazing wil de boer (nieuwe stal) niet aanbeginnen...
Ik maak mij erg druk om koliek en de kou nu nog. En voor de pony die meeverhuist voor hoefbevangenheid.

Wat moet ik doen? Gewoon op het land gooien?

Alvast bedankt voor het meedenken!

marjoleinft

Re: Help! Paard ineens 24/7 op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 00:07

Vanaf vrijdag word het minder koud ook in de nachten, dus de kans word minder groot op hoefbevangenheid.
Geef ze voldoende beweging zodat ze de afvalstoffen kwijt kunnen.
Verder zou ik zo snel mogelijk op zoek gaan naar een andere stal.

MikaDavina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 00:13

marjoleinft schreef:
Vanaf vrijdag word het minder koud ook in de nachten, dus de kans word minder groot op hoefbevangenheid.

Opzich is het een fijne stal, goede rijbak erbij. Alleen vanaf 1 april gaan alle paarden 24 uur per dag op het land tot 1 oktober.
Andere stal is hier bijna niet te vinden, en zeker niet voor mij met het OV.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 00:17

MikaDavina schreef:
marjoleinft schreef:

Opzich is het een fijne stal, goede rijbak erbij. Alleen vanaf 1 april gaan alle paarden 24 uur per dag op het land tot 1 oktober.

Laten ze de paarden niet rustig opbouwen?Ik sta ook op pension en ik mag Alles zelf bepalen hoe lang of dag en nacht of alleen dag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 00:29

Dit is afhankelijk van het soort paarden dat je hebt. Heb je een merens, haflinger, tinker, lusitano of ander sober paard, dan zou ik het nooit doen. Dat gaat gewoon fout, dat is zeker. Maar KWPN-ers kunnen vaak wel wat meer voeding hebben. Dan zou je het kunnen overwegen door ergens proberen op te bouwen voordat je over gaat.

MikaDavina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 00:31

Ja dat wel, alleen zijn zij daar al mee begonnen in maart.
Meeste daar paarden hebben ook nog een deken op in t land.
Zelf ben ik een voorstander van lekker buiten maar nog nooit zo 123 op het land gezet zonder te wennen. Hoe groot is de kans op koliek?
En doe ik er goed aan om nu al elke dag een uur langer op t land te zetten of is de overgang alsnog te groot?

pien_2010 schreef:
Dit is afhankelijk van het soort paarden dat je hebt. Heb je een merens, haflinger, tinker, lusitano of ander sober paard, dan zou ik het nooit doen. Dat gaat gewoon fout, dat is zeker. Maar KWPN-ers kunnen vaak wel wat meer voeding hebben. Dan zou je het kunnen overwegen door ergens proberen op te bouwen voordat je over gaat.

Ik heb een KWPNer. Die andere is een shet.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-04-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 00:37

De KWPN-er dat zou goed kunnen gaan. Die shet wordt 100% zeker hoefbevangen, dat zou ik nooit doen. Ischeelt je paardje naar de knappe. Het Nederlandse gras is veel te rijk. Mijn merens die 7x24 uur op de wei staan, gaan morgen op een smaller strook want deze maanden zijn veels te gevaarlijk gezien te rijk gras. Laat staan een Shetlander in Nederland. Die gaat geheid voor de bijl. Sterkte, lastig dit.

MikaDavina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 00:44

Shet is niet van mij, hij staat hier zomers ook dag en nacht op het land en dat gaat goed. Alleen heeft hij net als mijn paard niet kunnen wennen.

Baal behoorlijk dat ik geen andere keus heb...

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 01:12

Ik volg even

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 01:16

Graasmasker om doen? Zeker voor de shet zou ik dat overwegen als er verder geen opties zijn. Tegen de kou kun je een deken gebruiken maar het wordt warmer de komende dage dus wellicht is dat niet nodig.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 03:03

En nu al wat uitbouwen kwa tijd kun je meteen inschatten of het zal gaan of niet. Shet zou ik een graasmasker om doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 05:29

Ik zou zeker iedere dag nu alvast een uur langer doen. Ik heb een paard dat nogal gevoelig is voor koliek (beschadigde darmen) en daarbij maakt dit al een wereld van verschil (overigens moet het bij hem ook met het afbouwen).

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 07:23

Nu al meer op het gras,
Shet een grasmaaier, dekentje op en gaan! Hier in de omgeving zouden we er een moord voor plegen om onze paarden 24/7 op het gras te hebben

MikaDavina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 07:59

Ik zet ze deze week elke dag langer naar buiten. En geef door dat zij ern masker moeten halen voor de shet. En dan duim ik dat ik zaterdag ochtend mijn paard happy terug zie op de wei!
Mijn paard heeft gelukkig nog nooit koliek gehad. Hooguit slappe mest aan het begin van het weideseizoen.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:11

MikaDavina schreef:
marjoleinft schreef:

Maar er zijn dus wel stallen aanwezig.. kun je niet met die boer overleggen dat je ze liever op stal hebt in de avond en overdag paddock met opbouwend wei? Eventueel tegelen meerprijs?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:40

Ov? Kun je niet gewoon fietsen of met de brommer? Dat geeft wat meer opties dan een paard aan een ov route plaatsen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:03

Er gebeurd niets. De jonge paarden die nu nog in de loopstallen staan gaan eerdaags ook in 1 keer naar buiten de grote weide op.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:13

Je heb nog een week toch? Je zit nu op 3,5 uur. Hoe lang staan ze op t Gras al?

MikaDavina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 09:20

Stallen kunnen niet gebruikt worden. Deze worden zo snel mogelijk gesloopt en komen er nieuwe stallen voor terug. Misschien is dat ook wel de reden dat de paarden daar nu al buiten staan.

Deze stal kan ik met de fiets bereiken, andere stallen zit ik vast aan t OV en dat zijn er weinig. Plus dat ik t naast mijn werk en studie qua afstand en reistijd het niet ga redden.

Mijn paard staat nu een week op zo'n 3,5 uur per dag.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:40

Blijven waar je nu staat en de verzorging zelf doen is geen optie? Dan kun je je paarden laten wennen en als ze ook 24/7 op het gras kunnen verhuizen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:46

Kan je het deze week niet langzaam opbouwen nu ze nog op de oude stal staan?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:49

en een graasmasker voor de shet?

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:50

Dan bouw je heel erg langzaam op. Je kan echt wel sneller uitbreiden. (Dit verschilt per paard natuurlijk) maar na 2/3 weken staat die van mij wel een hele dag al. En nacht kan je niet uitbreiden. Wist je dit niet al eerder?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:55

Dat is een ouderwetse manier van paarden houden. Dat was hier vroeger ook zo,net als de koeien. Een half jaar dag en nacht op stal en dan in het voorjaar,zodra er genoeg gras is, een half jaar dag en nacht op de wei.Dan moet je het type paard hebben wat daar tegen kan.Op zulke weiden waren er meestal niet eens schuilstallen. De pony die ik vroeger had werd in het najaar doodziek van de regen en de kou. Ik heb hem toen noodgedwongen verhuisd naar een stalling veel verder weg,waar hij wel gezond bleef.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:15

Het is heel afhankelijk van het paard. Ik heb 2 shetten. 1 heeft een giga onderbeet en heeft dus haar eigen ingebouwde graasmasker en wordt altijd bijgevoerd en staat 24/7 op de wei. De andere shet is in de zomer zowat te rollen en heeft nooit ergens last van. Heeft kaal gestaan maar ook in kniehoog gras. Nooit ook maar enig probleem. De arabier x newforest die erbij staat is ook van 24/7 op stal en soms paddock naar 24/7 op de wei gegaan ( wou het opbouwen maar meneer brak de stal af :S ) nu staan ze 24/7 op het land met zijn 3 en hebben altijd kuilgras erbij en ik heb het weiland in 3 gedeeld zodat ik kan wisselen en ze altijd gras erbij hebben.

Ik ben getroffen met 2 shetten die ik overal neer kan zetten zonder problemen. Het hoeft dus niet fout te gaan. Helaas had mijn eerste verzorgshet bij het eerste hapje gras al vreselijke problemen.