Ontwormen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NewMe

Ontwormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 12:23

Hallo allemaal,

Het is weer zover, de paardjes thuis moeten worden ontwormd! Mijn merrie kennende zal het weer een heus gevecht worden om alles in haar mond te krijgen en ze trapt helaas niet in gevulde appeltjes, abrikozen, peren, noem maar op. 8-)

Omwille van omstandigheden kan ik er helaas geen uur achteraan gaan en mee worstelen om alles in 1 keer te geven (heb dagelijkse migraine-aanvallen en de oorzaak is nog niet bekend enz. dus vrees ik dat ontwormen er sowieso geen goed aan zal doen). Ik ken mijn merrie het beste en weet hoe ze reageert e.d. dus laat ik het liever niet aan iemand anders over (ze schopt namelijk naar voren enz.). Nu vroeg ik me af of ik de tube gel in bijvoorbeeld 2x zou kunnen geven. Dus vanavond een deel geven (in het begin lukt het altijd wel aardig, maar eens ze het eenmaal geproefd heeft begint het gevecht) en dan bijvoorbeeld morgen de rest van het ontwormingsmiddel geven?

Alvast bedankt! :)

ninne1

Re: Ontwormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:27

Weet niet of dat met een wormkuur mag.... Maar een lekkere bak slobber maken en de spuit daar in doen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:29

Nee, in 2 keer geven haalt niks uit. Dan kun je beter niet ontwormen. Spaart geld :+

Ik spuit een ontworming in nog geen 2sec leeg achter in de mond, dus van eerst proeven is er geen sprake.
Ik begrijp dus niet wat je bedoelt met '' het begin lukt altijd aardig ...''

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:29

Euh in een keer mond los goed achterop de tong in een keer leeg spuiten en klaar.. hier ook zn monster

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:23

heb je nu niks aan maar gedurende het jaar af en toe een wormenspuit vullen met appelmoes en die tussendoor geven.
Die van mij kwamen altijd om het hardste aan rennen als ik met een spuit de wei in kwam

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:27

Misschien moet je het wél een keer aan iemand anders overlaten die je niets vertelt over dat ze lastig is. Ik durf er een wedje op te leggen dat een handig iemand het zó voor elkaar heeft.

Alternatief: praam op de neus doen. Doen ze hun mond meestal vanzelf al een beetje open ook.

Ander alternatief: zo'n 'bitje' kopen waar je de spuit langs de zijkant in stopt - die zijn er speciaal voor ivermectine, als ik het me goed herinner, maar andere spuiten passen daar ook wel op.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:34

Wat mij op valt is dat mensen veel te vaak zelf een drama maken van het ontwormen. Zelfs bij deze die het niet leuk vinden duw ik die gewoon hun mond zover mogelijk in en duw gewoon naar binnen wat ze moeten krijgen moet ze zelfs geen halster aandoen, voor ze het goed en wel doorhebben zit het er al in.

Je hebt het trouwens over weer nodig heb je een mest onderzoek of dergelijke laten doen of wormen in de mest gezien dat je het hebt over weer nodig?

In 2 keer geven heeft geen zin en sowieso waarom zou je maar de helft inspuiten eenmaal je dan toch bezig bent is gewoon doorduwen toch net zo makkelijk? Het gegeven dat je het hebt over eenmaal ze geproefd heeft toont aan dat je veel te traag handelt, echt geen spel van maken tube er in duwen hoppa klaar niet traagjes doen dat is nergens voor nodig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:08

Stop je hand in de mond bij de opening waar het bit ook tussendoorligt (waar geen tanden zijn).
Pak de tong vast en trek deze uit de mond (schuin) en spuit de wormenkuur achterin de mond op de tong en laat de tong los. Door de bewegingen die ze gaan maken zal het gros netjes in de keel belanden en doorgeslikt worden.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:12

Wortel uithollen spuit hier in doen, zodra paard hapt, spuit leegdrukken.

En zijn ook ontwormingstabletten, die kun je vergruizen en mengen met bv appelmoes

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:15

Tabletten of korrels (van Abler bijvoorbeeld) zijn in dit soort gevallen wel handig

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:24

De tong pakken moet je ook maar net handig genoeg voor zijn....

Bij mij zijn er een paar moeilijk omdat ze de spuit zien aankomen. Die zijn schaapmak als ik een doek (of spons) tussen het bakstuk of neusgedeelte van het halster klem zodat het zicht naar onder wat is belemmerd.

Ook dan moet je vlug zijn, maar geeft absoluut winst omdat ze dan pas schrikken als de spuit al bij de mondhoek is.

Het is ook een handigheidje hoor... Sommigen zelfs zonder halster aan, duurt nog geen tien seconden als je vlug bent.

NewMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 14:44

Bedankt voor alle reacties!

Natuurlijk probeer ik ook alles in één keer toe te dienen, maar helaas is dat tot op de dag van vandaag nog steeds niet gelukt. Daarom dat ik het heb over dat ze eerst kan 'proeven'. Onze ruin deed ook jarenlang lastig bij het ontwormen maar is met de leeftijd gekalmeerd.
Ik heb de tong van onze merrie al meermaals in het verleden proberen grijpen maar lang kan ik die vasthouden hoor! :)) Ik ga sowieso proberen een wortel uit te hollen en dan de tube leegspuiten in de mond. Ik zal idd oefenen met appelmoes tegen volgende keer. :) Onze dierenarts heeft gezegd dat ontwormingstabletten/korrels best maar 1/2 worden gebruikt dus die dienen we dan volgende keer toe.

Ze zal alles dus toch wel vanavond moeten binnenkrijgen. <<)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:55

Wat ik niet zo goed snap, als je wel de halve kan leegspuiten in de mond.... Waarom niet meteen de hele? Dan ben je er vanaf en duurt niks langer lijkt me als je even goed doordrukt op die spuit.

Goed achterop de tong, dan valt dat proeven ook wel mee.

NewMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 15:01

Ze stampt naar voren, schudt enorm veel met haar hoofd en heb dus echt maar een seconde de tijd ofzo om de gel toe te dienen dus ik kan gewoon niet snel genoeg de tube leegspuiten. Raar beestje wel, de moeilijkste die ik ken als het gaat over ontwormen. *D Maar ja, het hoort erbij hé!