Roundpen afzetten in bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Roundpen afzetten in bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 17:53

Ik wil wat meer gaan loswerken met mijn merrie maar daarvoor moet ik een hoek van de bak afzetten. Met mijn oude paard deed ik dit heel vaak en vond ik dit een fijne manier van trainen. Inmiddels heb ik veel minder tijd en vind ik het afzetten met prikpaaltjes en rood wit lint zon gedoe. Altijd zit alles in de knoop en altijd is het net te kort en ook nog veel werk om op te zetten en weer op te ruimen. Het kost allemaal zo veel tijd en als je dan nog niet het perfecte rondje hebt gemaakt dan vindt mijn merrie dat ze niet verder kan ;) slim hoor 8-)

Ik ben op zoek naar een makkelijke en snelle oplossing. bijvoorbeeld een vierkant stuk van 18x18 (merrie 1.68 en gevoelig voor druk/energie) afzetten met stroomkoord maar zonder stroom erop. Alleen mocht ze eroverheen/doorheen gaan wil ik wel iets hebben dat snel en makkelijk knapt. Zal niet de eerste keer zijn dat ze een wond oploopt doordat ze door de stroomdraad is gevlogen :o Nu weet ik dat er elastisch stroomkoord bestaat. Lijkt me ergens ook wel wat maar is behoorlijk aan de prijs.

Witte prikpaaltjes hebben we genoeg op stal, de rest moet ik kopen.

Wie o wie heeft een snelle en makkelijke oplossing? en wat heb ik nodig? :P

Nies_

Re: Roundpen afzetten in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:57

Ik gebruik van dat rood-witte afzetlint met prikpaaltjes om de bak kleiner te maken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:00

Gewoon koord, met aan beide uiteinden een binnenband van een fiets als elastiek om het strak te houden.

Een vierkantje is toch ook prima? Of wil je echt perse een roundpen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 18:42

Nee vierkantje is prima. Mijn huidige lint is wel te kort hiervoor dus moet toch even wat anders aanschaffen dan. ze blijft op zich prima achter een rood wit lintje maar dat vind ik dus zelf zon gedoe. Koord ed moet ik aanschaffen dus dan is het wel handig om van te voren bedenken wat ik het beste kan kopen, het liefst nog een beetje betaalbaar ook.

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:44

doe je voor elke training de roundpen opnieuw opzetten en nadien afbreken?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 18:47

Ja helaas wel. Ik ben de enige op ee pensionstal die het gebruikt en de rest wil de hele bak gebruiken dus hij moet makkelijk neer te zetten en op te ruimen zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:35

Je hebt van die linten/koorden die op een oprolmechanisme zitten. Maar mochten die niet lang genoeg gaan dan kun je ook zelf lege haspels kopen en daar net voldoende koord op rollen dat je een vierkante penn kunt maken.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:49

Ik zou een vierkant afzetten. er zijn speciale palen te koop (niet goedkoop volgensmij) die je ook als hoekpaal kan gebruiken. dan zou je 2 draden van 18m nodig hebben.

Wat je ook kan doen is een draad door het midden van de bak maken, op 18m een lusje zodat je de draad de andere kant op daar in kan haken en daar aan een stevig paaltje (heten hoekpaaltjes dacht ik zijn rood, maar naar mijn mening niet sterk genoeg als je er echt kracht op wil zetten wanneer de kracht 1 kant op is zoals bv strookbegrazing. maar voor afzetten loswerkring zijn ze denk ik wel voldoende sterk. ze kunnen igg niet doorbuigen :) )

ik gebruik zelf bij ons op stal de paddock, deze is 15m breed en 19m lang, wanneer ik ga trainen zet ik 4m van de paddock af en heb ik een loswerkpaddock van 15*15.