Geschikte tempratuur om paard te wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lieze_delien

Geschikte tempratuur om paard te wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 17:41

Hi ik zou mijn paarden graag eens wassen maar zij staat 24/7 buiten op de wei. Wat vinden jullie de perfecte tempratuur om een paard te wassen? En zouden jullie een deken opleggen of niet?
Afbeelding

Mvg lieze

Lindsey_99

Re: Geschikte tempratuur om paard te wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:50

Waarom zou je nu een paard willen wassen? Keer staart of manen wassen is genoeg hoor. Of benen afspoelen. En dan bij een lekkere warme dag als het 's nachts niet meer vriest. In de zomer drogen ze snel weer op maar je haalt alleen maar vet weg van de vacht en dat hebben ze juist nodig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:53

Als hij geen deken heeft en buiten staat dan kan je niet eerder wassen dan echt wel 25 graden minimaal. Dan droogt hij ook weer snel in het zonnetje.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:09

Ik zou sowieso nog even wachten omdat je de gehele vetlaag er vanaf haalt en die heeft een paard wat zonder deken buiten loopt echt wel nodig, zeker als het gaat regen. Ik zou echt wachten tot eind mei/juni en dan met minimaal 20 graden en zon.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:25

Suzanne F. schreef:
Als hij geen deken heeft en buiten staat dan kan je niet eerder wassen dan echt wel 25 graden minimaal. Dan droogt hij ook weer snel in het zonnetje.

Dan hebben mijn paarden het echt wel zwaar :(:)
Geen wind en flinke zon, dan gaat hier gerust de (koude) kraan erop. Daarvoor hoeft het geen 25 graden te zijn.
Maar wel echt goed uit de wind houden.

Ik heb ze dit jaar al zeker 5x gewassen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:02

Manen en staart was ik als het zonnig is. Mijn merrie heeft er een hekel aan, ongeacht het weer.

Vacht was ik pas in de zomer. Dan vindt ze 't ook stom. Ze heeft een hekel aan kou en water maar ze heeft huidklachten dus wassen moet helaas. Ik was haar dan als het 's nachts niet kouder is dan 10 graden, en overdag het zonnig en rond de 25 graden is.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:10

25 graden vind ik nu ook wat veel :o Hier was ik ze volledig van om en om de 21-22 graden. Het hangt inderdaad echt van de wind af, want het is hier al 21 graden geweest en erg warm maar er zit nog een erg fris "ondertoontje" aan met de soms nog wel koude wind. Manen was ik ook echt enkel als het rond die temperaturen is. Staart durf ik zelfs bij 15-16 graden te wassen, daar draai ik mijn hand niet voor om. Ik heb een merrie met een staart die helemaal geel ziet van de plas na verloop van tijd omdat hij zo enorm is :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:41

Zo'n merrie heb ik ook, en nog een platinablonde zweetvos ook. Maar ik kan me er echt niet druk om maken. Ze hoeft niet naar de keuring.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:07

Als het een graad of 15 is en niet te hard waait krijgen ze hier gewoon een douche, ik heb ook wel bij kouder weer gewassen maar dan deed ik het alleen als het echt nodig was.
Ze hebben er nooit wat van gekregen.

De ideale temperatuur om te wassen vind ik 20+ graden en zonder harde wind

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:11

Ik ben vast slecht want ik heb van de week mijn oaard gewassen (naja afgespoten) daarna lekker laten rollen in de paddock en opdrogen in het zonnetje. Kunnen ze heus wel hebben (mits je niet dagelijks wast).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:17

Afspuiten of wassen is toch een vrij essentieel verschil

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:48

Heb hier afgelopen weekend nog lekker staan wassen hoor in de ochtend met koud water :D
Kunnen ze prima tegen, al zou ik ze daarna niet buiten zetten.

Mama2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:27

Ik heb een merrie die als ik haar was onder de 25 graden echt staat te rillen van de kou :')
Voor mij dus boven de 25 graden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:47

Ik heb die van mij afgelopen week gewoon gewassen, met koud water. Dat was echt hard nodig. := Vorige week maandag was het een graad of 22 zonder echte wind, ik heb hem tussen de middag gewassen en daarna heeft hij lekker gerold in de paddock en op staan drogen in de zon. Verschilt wel per paard, mijn pony zou ik bijvoorbeeld niet wassen met dit weer, zij staat dan echt te rillen van de kou. Ook maakt het verschil of het flink waait of niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:01

Wassen als in volledige vacht met shampoo
Of wassen als in staart met shampoo en lijf zonder maakt voor mij veel verschil.

(Lijf doe ik sowieso niet met shampoo)

Dan maakt het ook nog uit of je binnen staat of buiten. Of je warm water hebt, of koud. Etcetera.

Als het om het afspoelen van het hele lijf gaat, buiten, met koud water, dan wacht ik tot de echt lekkere dagen.
Geen harde wind, graadje of 25.
Soms kan dat al vroeg in het jaar, een paar warme dagen in april zouden maar zo geschikt kunnen zijn.

Mijn paard vind wassen (met koud water dus) heerlijk. Gaat er echt voor staan, en tot en met het hoofd kan ik gewoon met de tuinslang doen.
Daarna in de warme zon opdrogen en rollen in een paddock.

Nu is mijn paard wel een oudje, dat gevoelig is voor kou.
Vandaar dat het voor mij wel echt warm moet zijn.

Voor wat jongere dieren die beter tegen de kou kunnen, zou ik misschien wat lagere temperaturen wel aandurven.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:14

Minimaal 18 graden en zon is wat ik aanhoudt.
Heb ze dit jaar meerdere malen moeten behandelen voor beestjes en daardoor noodgedwongen moeten scheren en wassen, dat was met 12 graden. Ze zijn er niet ziek van geworden maar het is wel essentieel om ze dan goed te laten drogen met zweetdekens op bijv. en ze uit de wind te houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:21

Wassen om te wassen doe ik nooit. Hooguit staart en benen omdat in op wedstrijd ga. Ik kan ook echt niet zeggen dat de vacht mooier word van uitgebreid wassen met shampoo.

Wassen om het zweet van mijn paard te wassen/ koelen doe ik al vanaf 10 graden (en met koud grondwater), gewoon buiten. Dan is een deken ook zo goed als nooit relevant. Gewoon op laten drogen me de warmte die het lichaam nog heeft van de arbeid. Maar dan sta ik er normaal gezien ook niet minuten lang op met de slang. Nat maken, (zonder shampoo) soppen, herhalen.