Weide onkruid oplossingen met verbod op bofix e.a.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Weide onkruid oplossingen met verbod op bofix e.a.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 09:00

Hey,
Een vraagje. Ik wilde laatst bofix kopen om mijn weide min of meer te ontdoen van onkruid, maar kreeg te horen dat dit particulier niet meer verkocht wordt. Nu is het zo dat ik al een aantal jaar bezig ben om het onkruid in te perken, met zo weinig mogelijk sproeien. Het is daardoor zo dat de hoeveelheid netels en distels, zuring ed sterk verminderd is, maar niet volledig weg. Gaat om kleine 1,5 hectare, inclusief mijn tuin, dus handmatig is niet echt een optie, vooral de perceelsgrenzen blijven gevoelig. Wat zijn alternatieven? Branden is mss een optie maar met een gasfles rondzeulen lijkt mij ook niet bepaald handig, dat lukt wsl wel voor de tuin maar verder? Of vergis ik mij en is het toch handig? Of zijn er toch nog manieren om bofix te verkrijgen? Ik wil gerust een eindje rijden indien nodig, maar Nederland is dus al geen optie merk ik.
ALvast bedankt voor de tips!

Ibbel

Re: Weide onkruid oplossingen met verbod op bofix e.a.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:22

Je weiland laten doen door een professional (loonwerker), iets anders zit er niet op.
Onkruidbrander is ook niet zaligmakend, kost veel gas, en werkt naar onze ervaring ook niet echt goed.
Het schijnt dat spuiten met schoonmaakazijn ook kan, je moet dan wel een vernevelaar van kunststof hebben (ook de sproeikop), want zuur en koper of aluminium gaat niet goed samen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:28

Voor de perceelsgrenzen werkt het hier goed om juist goed te mesten, goed kalken, af en toe verticuteren, veel water geven en heel regelmatig met de zitmaaier erover. Onkruid houdt daar niet van, kan zich niet uitzaaien, en na een tijdje gaat het gras het onkruid verdringen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 09:50

De perceelsgrenzen maaien is iets wat ik nu ook wel regelmatig doe ja, dat zal ik verder zo doen, het is dan vooral net buiten de wei dat de netels welig tieren. Ik gooi het mest van de mei daar ook, dat houdt ook wel wat weg, maar hetgeen overleeft heeft natuurlijk tezelfdertijd heel veel voeding :).
Door een loonwerker laten sproeien is een optie ja, maar is enerzijds duur en anderzijds wordt dan alles gesproeid, waardoor het eigenlijk contraproductief is met het verbod op particulier gebruik van sproeistoffen. De hele wei wordt dan gesproeid, terwijl ik het zelf plaatselijk hou en niet alles platspuit. Beetje gek eigenlijk maar als ik geen andere optie vind zal het dat worden waarschijnlijk. Bedankt voor de tips!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:12

Je kunt ook even langs gaan bij een loonwerker en advies vragen. Misschien willen ze wel wat meegeven zodat je zelf kunt spuiten of hebben ze een handige tip hoe je het aan kunt pakken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:15

Alles eens (laten) maaien. Werkt prima tegen distels en netels, niet tegen zuring. Zuring moet je dan nog apart aanpakken (lokaal spuiten of, beter, uitsteken).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:20

Brandnetels kun je ook bestrijden door er als het nog dauwt, er strooizout op te strooien.
Het werkt het best als er daarna volop zon is.

Ik denk dat je per saldo niet eens veel duurder uit bent als je loonwerker laat komen.
En voor het milieu is vaak de professional beter dan de particulier. De loonwerker is nauwkeurig met de te gebruiken middelen en de dosering.

Als je zuring uitsteekt, dit voor de bloei doen. Zodat je de zaden niet verspreidt. En de plant niet op de mesthoop gooien maar in de biobak.

Kijk ook kritisch naar wat voor hooi je voert, zit daar veel zuring in, dan zaaien je paarden dat wel voor je in de wei.
Zaden overleven de maag van een paard of koe, mesthoop, composthoop.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:22

Distels en brandnetels maaien wij af en drogen wij...de paarden vinden dit heerlijk..voor de rest branden we onkruid...bij ons geen gifzooi...de wereld wordt al genoeg doodgespoten....Zuring trekken we uit na een fixe regenbui of maaien we steeds kort af voordat het uitzaait