Om mn bak wat op te leuken en t zicht op de weg wat op te breken, wou ik wat prunusboompjes langs de bak zetten En dan de smalle uitvoering met die leuke schattige roze bloemetjes Maar gezien mn paard ook in de bak loopt, vroeg ik me af of de prunus giftig is. Ze is geen bomenvreter maar better safe than sorry... Kon op google niks vinden helaas
De bladeren van alle prunussoorten zijn giftig, na het eten wordt het paard onrustig, krijgt krampen en gaat moeilijk ademhalen. Na een uur volgt de dood.
Bladeren van kers/pruim zijn niet gevaarlijk of dodelijk gelukkig. Geen idee hoe die site daar bij komt, misschien verkeerd vertaald ofzo? Ik ken zo veel paarden die in of bij fruitweides staan, en paarden die snoeiafval krijgen. Mijn eigen paarden staan ook bij een kersenboom. De laurierkers schijnt minder eetbaar te zijn. Langs de wei heb ik vlinderstruiken geplant. Die groeien lekker snel, geven mooie bloemen die lang bloeien en ze zijn helemaal veilig.
Er komt zo nu en dan een topic hierover voorbij, en ik elk topic zijn er wel weer bokkers die vertellen dat hun paarden ervan eten en het geen kwaad kan, of dat de paarden er juist geen interesse in hebben. Hier bv een iets ouder topic: [VSW] Kersenboom giftig voor paarden?
In de pitten van de vruchten zit blauwzuur, maar ook dat kan geen kwaad als het geen giga hoeveelheden zijn. Blauwzuur zit ook bv in druiven, lijnzaad, vlierbes enz enz.