Wie heeft er nog meer paard(en) op pensioen? En hoe doe jij het?
Staan ze aan huis? Op een stalling? Doe-het-zelf? Volpension?
Zijn ze nog gezond maar gewoon oud, of zijn ze lichamelijk niet ok?
Doe je nog iets ermee? Wat houdt voor jou 'op pensioen' in?
Die van mij zijn redelijk oud (23 & bijna 26 jaar) en deden sowieso al niet veel meer, maar had nog steeds wel plannen en doelen om te behalen. Ik zit nu te twijfelen of ik bij 1 van beiden (de jongste

Voor mij is op pensioen het idee van: paard staat in een grote weide met een gezellig kudde, krijgt zijn eten & drinken, regelmatig een aai en af en toe een borstelbeurt of eens een klein wandelingetje naar een andere leuke plek (om daar wat te grazen of te rollen of whatever). Maar niets meer wat moet of geen dingen meer wat je wil bereiken.
Maar wat als je die grote weide en die kudde niet hebt? Wat als je op volpension staat, je paard een stal heeft met een paddockje, uiteraard wel zijn eten/drinken krijgt maar dat is het? Wel 1 paard er naast maar niet samen, soms aan de andere kant nog een paard maar ook niet samen. Verder weinig te beleven in die paddock. De grote weide & die kudde is (naast het niet hebben) ook geen optie vanwege medische klachten. Waar doe je je paard dan een plezier mee? Heeft een paard genoeg aan af en toe eens rollen in het zand, wat gras gaan eten en een borstelbeurt? Of moet er toch meer 'entertainment' zijn in een paardenleven?
Er zit een heel verhaal achter deze hersenspinsels, maar voor nu ga ik het even hierbij laten. Als er specifieke dingen geweten willen worden kan er natuurlijk achter gevraagd worden, maar zit me vooral af te vragen hoe jullie met een pensionado omgaan, misschien kan ik daar nog wat ideeën uit halen