Preventief zandweg voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tippijillz

Preventief zandweg voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 16:32

Ik wil preventief zandweg gaan voeren zodat de darmen schoongemaakt worden en ik minder kans heb dat mijn pony koliek krijgt. Ik heb al zandweg en er staat ook hoeveel ik moet voeren maar nu zit ik met 2 vragen. Hoevaak per jaar moet je het dan voeren, ik hoorde van iemand 4x per jaar??? En als je het dan voert moet je het dan maar een keer voeren omdat ze natuurlijk geen koliek heeft of moet je het dan gedurende 6 dagen voeren(wat op de verpakking staat).

Marjo89

Re: Preventief zandweg voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:35

Preventief dan krijg je luie darmen.
Ik voer op onderzoek. Zand check. En dat is soms 1 x per maand. Soms per 3 maand

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:37

Hoe vaak je het per jaar moet doen hangt oa af van hoeveel/hoelang weidegang en hoe kort het gras is wat ze grazen. Hoe groter het risico is op inname van zand, hoe vaker je het zult moeten doen. Maar eerst even testen op zand is wel verstandig (mestballen oplossen in water). Of je moet er al zeker van zijn dat er zand binnen is gekomen.

Bij het geven van een kuur zou ik idd een dag of 6 aanhouden. Darmen zijn héél lang en als er idd zand in zit heeft dat wel wat hulp nodig om eruit te komen.

@Marjo89 waarom worden darmen lui van een kuur?

Anoniem

Re: Preventief zandweg voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:43

Ik geef zo af en toe vijf dagen achter elkaar psyllium vezels. Daar worden de darmen juist niet lui van, het is niet zo dat het spul het zand er uit drijft of zo, maar doordat het moeilijk verteerbaar is gaan de darmen harder werken waardoor het zand meegaat

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:47

@marjo, kun je dat onderbouwen?

In wat voor mijn pony het risicoseizoen is voer ik 1x per maand een week lang psylliumzaad (goedkoper dan bv sand clear en net zo effectief). Als je het met nat voer geeft pas op t allerlaatste moment toevoegen (als hij de neus al in de emmer heeft bij wijze van spreken).

Ik voer dan deze: https://www.pit-pit.com/zwart-vlozaad.html dit schijnt de beste variant te zijn heb ik me laten vertellen door een voedingsdeskundige. Heb er zelf geen onderzoek naar gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:11

Ir111 schreef:
@marjo, kun je dat onderbouwen?

In wat voor mijn pony het risicoseizoen is voer ik 1x per maand een week lang psylliumzaad (goedkoper dan bv sand clear en net zo effectief). Als je het met nat voer geeft pas op t allerlaatste moment toevoegen (als hij de neus al in de emmer heeft bij wijze van spreken).

Ik voer dan deze: https://www.pit-pit.com/zwart-vlozaad.html dit schijnt de beste variant te zijn heb ik me laten vertellen door een voedingsdeskundige. Heb er zelf geen onderzoek naar gedaan.

Die geef ik ook. Durf het alleen niet droog te voeren

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:12

Ik geeft t ook door een handje voer dat ik vochtig maak.

Overigens voer ik ongv 100-125 gr. Voor een paard van 1.55mtr.