stroom springt over; lichter schrikdraadapparaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DutchDream

stroom springt over; lichter schrikdraadapparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 20:54

Mijn paarden staan binnen een omheining die grenst aan de koeienwei van onze buurman. Aan onze kant zitten 2 rijen 4cm breed schriklint. De buurman heeft aan zijn kant 3 rijen prikkeldraad waarvan de middelste is aangesloten op zijn schrikdraadapparaat. Wanneer hij bij hem de stroom eraf haalt, krijgt hij nog steeds een schok. Blijkbaar 'springt' de stroom over van ons draad naar zijn draad. Gallagher geeft aan dat dit te maken heeft met het magnetische veld en dat er minimaal 1,5 meter tussen beide afrasteringen moet zitten. Maar daarmee zouden we een groot stuk van de wei verliezen, dus dat doen we liever niet.

Als wij overigens de stroom eraf halen springt de stroom van het draad van de buurman niet over naar dat van ons. Dus ik vraag me af of het een oplossing kan zijn om een lichter schrikdraadapparaat op onze omheining aan te sluiten. We hebben nu de M160 van Gallagher.

Ik heb een paar vragen:
Herkent iemand dit probleem?
Heeft iemand goede tips om dit op te lossen?
Wat voor apparaat hebben jullie op een relatief korte omheining van zo'n 600m?

tilbury

Re: stroom springt over; lichter schrikdraadapparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:23

hoe lang is jou aardpen die in de grond zit

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 21:46

tilbury schreef:
hoe lang is jou aardpen die in de grond zit

Er zitten 2 pennen van 1 meter lang in de grond, tussenafstand is 1 meter. De pennen staan ongeveer een meter uit elkaar aan de andere kant van de omheining (dus niet aan de kant waar de wei van de buurman aan grenst).

We hebben overigens de stroom gemeten die op ons lint staat en die schijnt wel heel hoog te zijn. De omstandigheden zijn dan ook optimaal, we hebben een relatief korte afrastering en er is geen begroeiing die tegen het lint aan komt.

tilbury

Re: stroom springt over; lichter schrikdraadapparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:13

Wat je kunt doen is 1 pen afkoppelen en de andere trek je wat omhoog zodat je minder spanning op het raster hebt dan meet je weer bij de buurman hoe verder je de pen omhoog trekt hoe minder de spanning
proberen maar

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 22:20

tilbury schreef:
Wat je kunt doen is 1 pen afkoppelen en de andere trek je wat omhoog zodat je minder spanning op het raster hebt dan meet je weer bij de buurman hoe verder je de pen omhoog trekt hoe minder de spanning
proberen maar

Gaan we proberen, bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:43

Tijdje niet actief, maar is dit inmiddels opgelost? En zo ja hoe?
Ik huur sinds kort een weiland. Daar zat al schapengaas omheen. Ik heb er cord omheen gemaakt met stroom erop. Maar ik verlies bijna alle stroom op onverklaarbare wijze. De leverancier vertelde me dat de stroom kan overspringen..
Als ik overal anderhalve meter moet inleveren dan blijft er niks over.
Ben benieuwd hoe dit opgelost is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:48

Ahhh dus dat is het :)*

Wij hebben om een deel van de paddock schapengaas (ivm kleine grazers aan de andere kant). En daar voelen we heel soms ook een schokje van terwijl alle draad met isolatoren op de palen zit. Zelfs de electricien stond voor een raadsel maar dit verklaart een hoop.