Advies gezocht voor inrichting paardenverblijf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CPD

Advies gezocht voor inrichting paardenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 08:32

Goedemorgen,

Wij hebben een mooi huis met genoeg grond voor paarden aan huis gekocht. Een droom die uitkomt!
In oktober gaan we verhuizen. Nu ben ik op zoek naar ideeën om alles zo optimaal en gebruiksvriendelijk mogelijk in te richten (zo mogelijk ook budget vriendelijk). Natuurlijk hebben we zelf al vele ideeën, maar om jullie daarmee niet te beïnvloeden post ik hieronder een blanco overzicht.

Ik heb momenteel een e-pony, welke bij een enorm goede kleinschalige pensionstal staat. Kan eventueel daar blijven tot de nieuw gezaaide weide gebruiksklaar is (zaaien in augustus, dus rond juni 2020 gebruiksklaar). Mijn pony haat binnen staan, zelfs met sneeuw, dus mijn voorkeur gaat uit naar een schuilmogelijkheid. Plan is om nog een e-pony / klein paard bij te kopen.

Wat er al is:
- Waterput & pomp (aangegeven op tekening = W)
- Bijgebouw voor o.a. Zadelkamer, eventueel stal, hooiopslag, poetsplaats
- perceel is geheel omheind
- zandgrond

Wensen
- Bak
- Paddock, verhard en zand
- Weide
- Doorgang zodat landbouw voertuigen e.d. via het zandpad achterom naar het bijgebouw kunnen.
- Watervoorziening in de vorm van automatische drinkbakken
- Mestplaats
- evt. schuilstal als we besluiten het bijgebouw niet te gebruiken.
- evt. klein tuintje voor ons onder de bomen op het weiland zodat we daar kunnen ontbijten / borrelen.

Ik hoop op de creatieve / ervaringsdeskundigen onder jullie, wie zin hebben om eens te stoeien met ons perceel.
Ook ben ik op zoek naar tips voor het goedkoop aanleggen van de automatische drinkbakken en de leidingen daar naar toe. Iemand enig idee welk bedrijf dit doet van A tot Z (regio: Zuid Oost Brabant)?

Andere vragen:
- Bomen in het weiland laten staan of niet? Kersen en (wilde?) kastanje.
- Is het aan te raden om vooraf een grondwateronderzoek te doen? Zo ja, via welke instantie? Kosten?
- Zijn er dingen die ik zeker moet doen, waar ik wellicht nog helemaal niet aan gedacht heb? Alle tips zijn van harte welkom!

Hieronder tevens een plattegrond van het bijgebouw.

Afbeelding

Afbeelding

oomens

Re: Advies gezocht voor inrichting paardenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:41

Stap 1 (eigenlijk stap 0 als stap 1 de aankoop van dit huis/land was): zoek uit wat je daar allemaal wel en niet mag realiseren van je gemeente. Je kunt wel graag een rijbak of schuilstal willen, maar die moet daar dan ook maar net mogen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:50

Wij hebben de waterleiding zelf gelegd. Loonwerker heeft een sleuf gegraven (want die waren er toch) en mijn man heeft alles gelegd. Je zou eens met een loonwerker in de buurt kunnen checken wat zij voor je kunnen betekenen.

De bomen zijn wel fijn voor schaduw, maar uiteraard even goed kijken of ze niet giftig zijn
Kijkend naar je perceel, zou ik de rijbak in dat smalle stukje aan de zijkant maken, dan heb je de rest van je weide zo recht mogelijk.
Kun je aan het bijgebouw een paddock maken, of is dat te veel begroeid? Dan zou je een inloopstal in het gebouw kunnen maken naar een paddock waar ze altijd op kunnen en dan vanuit daar een doorgang naar de weide. Zo hebben wij het ook gedaan.

Zuid Oost Brabant, dan zit je vast in de buurt ;) Wij zitten in Aarle-Rixtel gemeente Laarbeek. Wij mogen geen rijbak aanleggen zonder vergunning, dus ik rij in een stukje weide rijbak-bodem. Pas wel met een cultivator de grond omgeploegd om het gras weg te krijgen, dus ik rij nu op zwarte grond.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:53

...kerseboom is niet giftig.

Kastanjes heb je in twee soorten : de ene kun je eten als mens, de andere ('paardekastanje' )is zo bitter dat een paard er af blijft.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:55

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning. Heerlijk om de paarden aan huis te hebben staan.

- Vaak is bouwen op landbouw/agrarische grond een lastige opgaaf. Dat mag meestal niet.
- Waarom wil je grondwater gebruiken? Wil je dan de pomp aan laten slaan op het moment dat een paard wil drinken? Zelf zou ik voor leidingwater gaan. Er zit vaak te veel ijzer in grondwater en daarbij als je een droge zomer hebt zoals vorig jaar mag je geen grondwater gebruiken.
Aanleggen is erg simpel. Kwestie van leiding doortrekken en de bakken op aansluiten.
- Bomen zou ik zeker laten staan! Niks zou fijn als natuurlijke schaduw. Die van mij staan als het warm is het liefst onder de appelboom of walnoot.
- Je hebt geen zij ingang? Als het nat is rijden ze heel je land kapot als ze dan van achteren komen met een zwaar voertuig. Dan zou ik een brede track (minstens 4 meter maken) waarvan het niet er is als daar geen gras meer groeit. Wat gaan ze eigenlijk in het bijgebouw doen? Ik vraag mij af of je deuren wel breed genoeg zijn voor een grote trekker als ik naar de tekening kijk.
- Onder welke bomen wil je borrelen?
- Gaat er in de schuur nog een trap naar boven? Dan wordt het wel erg klein als schuilstal. Is het mogelijk de overkapping links erbij te betrekken?

CPD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 09:09

Wow, bedankt voor alle reacties al zo snel! {:}
Ik ga proberen alles meteen te beantwoorden.

- Keuze voor grondwater is omdat er geen drinkwater aansluiting in het bijgebouw is. Om dit door te trekken vanuit het huis is ongeveer 150 meter door de siertuin en dan naar het bijgebouw (?).

- Helaas geen zijingang.
- In het bijgebouw hoeft geen trekker.
- Borrelen onder de bomen in de weide. (Het groepje bomen bij de waterput)
- Rijbak wil ik in eerste instantie (lees: komende jaren) ook gewoon met cultivator om laten ploegen.
- Aarle Rixtel is zo'n 30km :)
- In de schuur gaat inderdaad een trap naar boven. Daarboven is een zolder met ongeveer dezelfde afmetingen als de begane grond.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:27

Uitgebreid stoeien met je perceel ga ik niet doen maar wat ik zelf erg handig vind is water, stroom en licht op diverse plaatsen en niet alleen maar bij een schuur of iets dergelijks.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:41

Wat een mooi perceel!

Het is handig om stro/hooi-opslag bij een inloopstal te hebben. Evenals drinkwater en verlichting. Het koetshuis of de schuur hebben mooie afmetingen voor een inloopstal voor 2 grote ponies. Je kunt onder het afdak je materialen plaatsen zoals kruiwagen en mestboy.

Het stuk rechtsonder heeft mooie afmetingen voor een rijbak/zandpaddock. Evt met een mooie voederbomenrij (wilgen, berken, lindes etc) erlangs die ook beschutting biedt. Het Brabants Landschap kun je vragen mee te kijken voor een haag, die geven ook wel subsidies. Paard en Plant heeft ook 'kant en klaar' samengestelde hagen.

Wellicht kun je dan tussen de stal/bijgebouw en de paddock/rijbak een track leggen die je verhard. Ideaal in de winter om uit te mesten! Als die plek 50 meter van je buren af ligt, kun je daar ook je mesthoop situeren.

De weide op het linkerstuk kun je voor 2 ponies gerust verdelen in 2 of 3 stukken. Bijvoorbeeld door er een pad in de vorm van een platte 8 in te leggen. In de kruising een uitkijkberg, onze paarden vinden dat fantastisch om te spelen, maar het geeft in erg natte tijden ook een altijd hoge, droge ligplek.

Door hooinetten op te hangen langs de track, bijvoorbeeld in een paar hoeken, stimuleer je dat je paarden lekker aan de wandel blijven. Bij slechter weer kun je in/bij de stal voeren. Of evt een voerhek plaatsen langs de overkapping, zodat je hooi droog ligt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:49

Allereerst gefeliciteerd!

Qua water zou je voor de paarden ook heel goed het regenwater van de daken op kunnen in tanks. Kijk op mp voor tanks die voor voedsel gebruikt zijn. Als je de buitenkant dicht maakt voor zonlicht kun je hier het water lang in bewaren.

Als je voor een paddock met schuilstal gaat heb je in principe maar 1 drinkbak nodig als je de weiden zo inricht dat ze altijd vrij heen en weer kunnen lopen. Is meteen wat extra beweging voor ze. :D

En nog een tip qua voeren. Instaleer een voerhek in je schuilstal. Dan kun je aan de andere kant een grote baal hooi neer zetten. Voordeel hiervan is dat je slechts 1 keer in de 1 of 2 weken hoeft te voeren. Je kunt dan rustig een dag weg zonder oppas te regelen. Scheelt je een hoop zorgen! Ik heb dit:

Afbeelding

Voordeel tov buiten voeren is ook dat je geen hooi in je zand krijgt. Ook met slowfeeders en netten word altijd geknoeit. Hierdoor vervuild het zand en word je paddock een natte modderbende.

Voor het afvoeren van de mest zou je rond kunnen vragen bij boeren in de buurt, die willen het vaak graag hebben.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:20

In hoeverre is er 'makkelijk' bij het bijgebouw te komen?

Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid voor trekkers om in de hoek 'tuin, bijgebouw,40*25 stuk' in opgang te hebben?

Voor echt praktisch meedenken is het eigenlijk nodig om te weten waar wegen liggen en waar op dit moment ingangen naar percelen zijn...

CPD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:27

Ik ben heel blij met alle waardevolle tips! Vooral dat voerhek vind ik een zeer interessante optie! En ook de hagen via paard & plant!

De enige toegangsweg tot de weide is achter, via het zandpad. Het zandpad is wel geschikt en toegankelijk is voor vrachtwagens/ landbouwvoertuigen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:36

Oef.

Dat betekent dat je dus met hooi, stro, vlas etcetera altijd minimaal 100 meter door je land heen moet, om het bij je stalgebouw te krijgen?

Is wel iets om over na te denken, je wil ip geen roteind met een pallet vlas door een nat weiland zeg maar.

En als je de mestboer laat komen, moet die met zijn vrachtwagen ook bij de mestput kunnen komen.

Ik denk dat ik dat als eerste zou intekenen/oplossen.

En daarna kijken wat er verder mogelijk is!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:45

Is dat zandpad zodanig dat daar trekkers, en eventueel vrachtwagens over heenkunnen?

In dat geval achter iig een opgang maken.

Voldoende ruim!! Zodat vrachtwagens en trekkers de bocht kunnen halen.

Je land is 40 breed.

Ik zou denk ik kiezen voor een breed, góéd verhard pad van midden achter tot bijgebouw, daarmee het land in de lengte in twee.

Je houdt dan twee stukken land van 18*100 over.

Dat pad zou ik zodanig inrichten dat de paarden er vrij overheen kunnen.
Soort Track dus.

Dat wordt ook je toegang tot paddock etc.

Je kunt dat land bijvoorbeeld in 4 delen, waar je dan, naar keuze 1 of meer stukken van open zet.
Of hooit.

Vanaf dat centrale pad/track dan in ieder geval 4 opgangen weidepercelen op.

Je blijft dan behoorlijk flexibel.

Omdat de afmetingen van zichzelf al zo logisch zijn, lijkt dat 25x40 stuk geschikt voor bak.

--

Je kunt eventueel ook kiezen om dat 20*25 stuk weide te laten.

Dan dat lange perceel toch dat pad in het midden, maar linksonder net iets laten verlopen uit het midden.
Niet het stuk mét de bomen, maar het stuk zinder bomen dat op deze foto net onder dat stuk met ligt, zeg maar.

Dat je daar linksonder bak 40*20 legt

Hangt ook een beetje af van hoe het land er precies uitziet.
Waar liggen sloten, die eventueel door het waterschap uitgebaggerd moeten kunnen worden. Waar liggen eventueel scheve randen richting sloot etc.

Hou de bak iig een beetje in de buurt van de stal.
En je mestplaats ook.

100 meter met iedere volle kruiwagen naar achteren breekt op, zeg maar...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:53

Selka schreef:
Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning. Heerlijk om de paarden aan huis te hebben staan.

-
- Waarom wil je grondwater gebruiken? Wil je dan de pomp aan laten slaan op het moment dat een paard wil drinken? Zelf zou ik voor leidingwater gaan. Er zit vaak te veel ijzer in grondwater en daarbij als je een droge zomer hebt zoals vorig jaar mag je geen grondwater gebruiken.
Aanleggen is erg simpel. Kwestie van leiding doortrekken en de bakken op aansluiten.

grondwater als drinkwater mag je altijd gebruiken, ook om te besproeien... het oppervlaktewater mocht vorige zomer niet voor besproeien gebruikt worden, dat is water uit de sloot.
Wij hebben voor onze koeien een grondwaterfilter waar zout in gaat. Je zou je water kunnen laten testen om te zien of er een filter nodig is of dat het zo geschikt is als drinkwater voor je paarden.
veel succes!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:57

Sterker nog, ik drink heel vaak grondwater...

Recreatiewoning op de Utrechtse Heuvelrug.
Op dat park ligt een tweetal grondwaterpulsen, 60 en 90 meter diep.
En die voorzien het hele park van water.

Kwaliteit bijzonder goed, testresultaten krijg ik altijd te zien, en beter dan leidingwater in veel steden...

Maar dat is erg afhankelijk van hoe diep de waterput is, op welke grondlaag hij uitkomt, of er überhaupt al een pomp bij is etc.

Maar grondwater An sich kan príma zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:18

juval schreef:
Selka schreef:

-

grondwater als drinkwater mag je altijd gebruiken, ook om te besproeien... het oppervlaktewater mocht vorige zomer niet voor besproeien gebruikt worden, dat is water uit de sloot.
Wij hebben voor onze koeien een grondwaterfilter waar zout in gaat. Je zou je water kunnen laten testen om te zien of er een filter nodig is of dat het zo geschikt is als drinkwater voor je paarden.
veel succes!

Vreemd. Wij hadden een verbod voor het gebruik van grond- en oppervlaktewater. Ook de pompen mochten niet aan.

Heb je ergens dat ergens staan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:38

Selka schreef:
juval schreef:

veel succes!

Vreemd. Wij hadden een verbod voor het gebruik van grond- en oppervlaktewater. Ook de pompen mochten niet aan.

Heb je ergens dat ergens staan?

het kan plaatselijk verschillen. Wij mochten wel (betuwe) maar ik zie dat in andere gebieden het inderdaad wel verboden is geweest.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:47

Gypsy schreef:
Allereerst gefeliciteerd!

Qua water zou je voor de paarden ook heel goed het regenwater van de daken op kunnen in tanks. Kijk op mp voor tanks die voor voedsel gebruikt zijn. Als je de buitenkant dicht maakt voor zonlicht kun je hier het water lang in bewaren.

Als je voor een paddock met schuilstal gaat heb je in principe maar 1 drinkbak nodig als je de weiden zo inricht dat ze altijd vrij heen en weer kunnen lopen. Is meteen wat extra beweging voor ze. :D

En nog een tip qua voeren. Instaleer een voerhek in je schuilstal. Dan kun je aan de andere kant een grote baal hooi neer zetten. Voordeel hiervan is dat je slechts 1 keer in de 1 of 2 weken hoeft te voeren. Je kunt dan rustig een dag weg zonder oppas te regelen. Scheelt je een hoop zorgen! Ik heb dit:

[ [url=m/JBjgwL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voordeel tov buiten voeren is ook dat je geen hooi in je zand krijgt. Ook met slowfeeders en netten word altijd geknoeit. Hierdoor vervuild het zand en word je paddock een natte modderbende.

Voor het afvoeren van de mest zou je rond kunnen vragen bij boeren in de buurt, die willen het vaak graag hebben.

Oh ik dacht dit wil ik ook! Handig! Maar ik heb n shetlander erbij :') Iets met "als het hoofd past, past de rest ook" :')

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:06

dat lijkt wel op het huis en land bij mij in de straat..

je moet eerst even goed navragen/opzoeken wat het bestemmingsplan is voor dat gebied. in het ergste geval mag je niet eens een schuilstal zetten.. ook een rijbak kan lastig worden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:26

BlackBeautyZ schreef:
dat lijkt wel op het huis en land bij mij in de straat..

je moet eerst even goed navragen/opzoeken wat het bestemmingsplan is voor dat gebied. in het ergste geval mag je niet eens een schuilstal zetten.. ook een rijbak kan lastig worden.

Of verharding.

TS, je zult toch echt even moeten aangeven waar huizen/bebouwing zit ivm de afstand tot de mestput en wat de bestemmingen zijn van de verschillende percelen. We kunnen nu de prachtigste tekeningen maken maar beetje zonde van de moeite als het allemaal niet mag.