Wij hebben een mooi huis met genoeg grond voor paarden aan huis gekocht. Een droom die uitkomt!
In oktober gaan we verhuizen. Nu ben ik op zoek naar ideeën om alles zo optimaal en gebruiksvriendelijk mogelijk in te richten (zo mogelijk ook budget vriendelijk). Natuurlijk hebben we zelf al vele ideeën, maar om jullie daarmee niet te beïnvloeden post ik hieronder een blanco overzicht.
Ik heb momenteel een e-pony, welke bij een enorm goede kleinschalige pensionstal staat. Kan eventueel daar blijven tot de nieuw gezaaide weide gebruiksklaar is (zaaien in augustus, dus rond juni 2020 gebruiksklaar). Mijn pony haat binnen staan, zelfs met sneeuw, dus mijn voorkeur gaat uit naar een schuilmogelijkheid. Plan is om nog een e-pony / klein paard bij te kopen.
Wat er al is:
- Waterput & pomp (aangegeven op tekening = W)
- Bijgebouw voor o.a. Zadelkamer, eventueel stal, hooiopslag, poetsplaats
- perceel is geheel omheind
- zandgrond
Wensen
- Bak
- Paddock, verhard en zand
- Weide
- Doorgang zodat landbouw voertuigen e.d. via het zandpad achterom naar het bijgebouw kunnen.
- Watervoorziening in de vorm van automatische drinkbakken
- Mestplaats
- evt. schuilstal als we besluiten het bijgebouw niet te gebruiken.
- evt. klein tuintje voor ons onder de bomen op het weiland zodat we daar kunnen ontbijten / borrelen.
Ik hoop op de creatieve / ervaringsdeskundigen onder jullie, wie zin hebben om eens te stoeien met ons perceel.
Ook ben ik op zoek naar tips voor het goedkoop aanleggen van de automatische drinkbakken en de leidingen daar naar toe. Iemand enig idee welk bedrijf dit doet van A tot Z (regio: Zuid Oost Brabant)?
Andere vragen:
- Bomen in het weiland laten staan of niet? Kersen en (wilde?) kastanje.
- Is het aan te raden om vooraf een grondwateronderzoek te doen? Zo ja, via welke instantie? Kosten?
- Zijn er dingen die ik zeker moet doen, waar ik wellicht nog helemaal niet aan gedacht heb? Alle tips zijn van harte welkom!
Hieronder tevens een plattegrond van het bijgebouw.