Shetlander voerzak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Shetlander voerzak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 09:56

Hallo,

Alex heeft gisteravond in zijn voernijd Jorie zijn voerbak doormidden getrapt. Dus de bakken zijn aan eind, de andere bak zat al een scheur. En nu moet er wat nieuws komen. Het liefste wil ik nu iets van een voerzak wat ik ze om de hals kan hangen, want ik heb het gehad met Alex die constant meent Jorie zijn voer te kunnen stelen. Ze krijgen allebei hetzelfde voer, maar Jorie doet langzamer over zijn brokjes en Alex houdt meer van brokjes dan van zijn eigen luzerne. Dus Alex vreet nu eerst snel zijn eigen brokken op om vervolgens de luzerne te laten liggen en Jorie zijn brokken te stelen. Alleen het probleem is dat beide mini shetlanders zijn en alles wat ik tot nu toe vind minstens een emmer van 10 liter is en dat is veel te groot voor het kleine beetje voer wat ze krijgen. Zelfs hun slobber zou ik al in 5 liter kunnen voeren, want dat is 4 liter. Ik heb gisteravond lang gezocht op allerlei websites, maar ik kon niks vinden. Heeft er iemand tips wat ik kan gebruiken bij die kleintjes? Iets met twee handvaten is ook goed, dan kan ik er zelf een touw aan maken. De pony's scheiden is geen mogelijkheid.

lies_sparkle

Re: Shetlander voerzak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:01

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:02

Ik had altijd flexibele emmers van de Action :)
Te grote emmer maakt toch weinig uit?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 10:07

Keet het is niet zo handig als ze niet meer kunnen zien waar ze heen lopen en als mijn jongste dan Alex ontwijkt, kan hij zo de draden invluchten met een emmer groter dan zijn hoofd.

Die kinderspeelgoed emmers zijn de grootte die ik zoek inderdaad voor hun dagelijkse voerbeurt. Dan sloop ik het hengsel er gewoon af en steek het ophangsysteem door de gaten daarvan. :j
Laatst bijgewerkt door Jorex op 02-04-19 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:09

Keet schreef:
Ik had altijd flexibele emmers van de Action :)
Te grote emmer maakt toch weinig uit?

Wel als je de emmers om de nek van je pony wil hangen tijdens het voeren. Emmer, waar ga je met de pony heen? :D

TS, ik weet ook niet of dat wel zo'n verstandige oplossing is. Ik zou toch kijken of je ze misschien tijdens het voeren even apart kan zetten, als is het een draadje er tussen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:11

Ik heb een simpele afwasbak van de Action voor mijn Mini. Vrij stevig en ze kan het eten te pakken krijgen hierin wat haar in de standaard bakken niet lukt.
Misschien kan Jorie dan zijn brokjes wel sneller opgegeten krijgen?
Voor Alex zou ik dan wel een grotere bak houden zodat hij langer afgeleid is en te laat is om Jorie's eten te stelen }> :P

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 10:13

Prugelpiet we blijven er verder wel bij, zijn aan het hooinetten vullen en aan het poepscheppen. Alleen bij het hooinetten vullen moeten we buiten de paddock en dan grijpt Alex zijn kans. Apart zetten is geen mogelijkheid, dan staat de ene pony in het gras en gaat grazen ipv zijn voer eten, want gras is lekkerder. :Y)
En de andere pony gaat staan panikeren en hinniken ipv eten. Ik doe overigens al het poepscheppen eerst zodat Jorie zolang mogelijk de tijd heeft met zijn eigen eten opeten. Ze hadden al voerbakken met zeer lage randen, Jorie eet gewoon standaard sloom. En Alex krijgt al meer luzerne, meer zoekwerk voor hem.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:18

Ze hebben bij de action ook vaak kleinere emmers hoor :) af en toe binnen lopen :)
Anders eens iemand vinden die van geplastificeerd katoen een voerzak voor je wilt maken :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:21

Ik gebruik deze afwasbakjes van de Action: https://www.action.com/nl-nl/p/afwasbak/ voor zowel mijn shetlanders als voor mijn paard overigens. Ik vind ze ideaal. Kun je Alex niet vastzetten aan een touwtje als hij zijn eten krijgt? Dat deed ik wel met mijn pony die ook graag steelt, dat werkte bij mij heel goed.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 10:58

Mijn moeder voert ze s ochtends dus vastzetten is ook geen optie. En mijn knopen, wat ik ook probeer, trekt ie gewoon los alsof het niks is. Keet het is dat ik overdag de komende weken geen tijd heb, dus ik zal iets moeten bestellen deze week nog. Het gaat namelijk niet lang meer duren of de andere voerbak ligt ook doormidden. Het is geen optie ze niks te geven, want Jorie heeft het echt nodig voor zijn mest stevig te houden.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:03

Kun je ze niet één keer per dag gaan voeren zodat je het zelf kan doen en er toch bij kan blijven / Alex steviger vastzetten, desnoods met hengstenketting oid.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:10

Voor mijn paard (en nog twee andere paarden) heb ik ooit een simpel systeem gemaakt van bouwemmers.

Metalen hengsel eraf.

Rond de bovenkant van de emmer, net onder de rand zeg maar, een touw.

Aan dat touw een bilriem... Een heel licht elastische.
De ene kant van dat bilriem zat altijd vast, de andere kant kon ik losklikken.
Dat bilriem was op de goede lengte te maken (uiteraard, kan bij normaal gebruik immers ook)
Werkte heel makkelijk.

Paard kwam aanlopen, stak neus in emmer.
Bilriem achter oren langs, en eten maar.

Paard heeft ongeveer 30 seconden nodig gehad om eraan te wennen.
En de stresskip waar hij mee samen stond nog korter zelfs.

Inmiddels gebruik ik het niet meer, sta op een andere stal.
Maar het werkte werkelijk príma.

Ik kan me voorstellen dat je voor een shet een iets kleinere maat emmer kiest.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:43

Even foto's opgezocht.

Niet eens touw rond bovenrand, maar klein stukje aan de plek waar de hengsels zaten.

En dan dus bilriem als kopstuk zeg maar.

Zie hier:

Ziet er wat raar uit, en Tweet staat er wat droopey bij. Maar jij wasveevecht heel komfortabel mee. Stak echt vrijwillig zijn hoofd in de emmer, en ook geen stress als het opwaarderen of zo.
Gewoon wachten tot de emmer weer van zijn hoofd gehaald werd.

Het fanatieke en rillerige schimmeltje waar hij toen mee samen stond vond het ook prima.

Afbeelding

Afbeelding

Paarden lieten elkaar veel makkelijker met rust bij het eten, en ieder kreeg zijn eigen portie.
In het geval van mijn paard met medicijnen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:34

En een draadje er tussen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 20:53

Mijn vader had al nieuwe bakken opgehaald, maar op zich zitten daar op allevier de hoeken ook mini gaatjes en ik heb nog een oud halstertouw liggen. Dus dat valt ook wel ophangbaar te maken, had het zojuist al even geprobeerd met strotouwtjes door twee diagonale gaten te steken en er natuurlijk bij gebleven. En toen vluchtte die mooi voor Alex weg met zijn voer :Y)
En Alex keek eens dom op de grond, die snapte niet waar de voerbak gebleven was. Alleen Jorie loopt echt kilometers achteruit nu, dat deed hij normaal ook wel, maar niet zoveel. En net toen hij snapte dat de bak op de grond komt te staan als hij op de grond gaat met zijn neus, kwam Alex langs. Daarna ging hij wel meteen weer rustig staan eten. Morgenavond weer even verder knutselen. Een touw helemaal langs de randen is ook wel een idee. De bakken:
Afbeelding