Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
woepsie90 schreef:Ik had wat getypt en toen viel mijn telefoon uit dus bij deze opnieuw![]()
Lijkt me een lastige keus maar als ik het zelf zou zijn zou ik paarden welzijn boven mijn eigen verkiezen. Dus de stal met meer buiten. Dit kan helpen bij haar schrikkerige gedrag maar kan ook helpen bij gezondheidsproblemen zoals in de benen, want meer beweging is betere bloedcirculatie en fitter paard (beetje kort door de bocht haha)
Daarnaast zou ik de kennis van je stalbaas zeker niet teniet doen, maar zelf niet in staat zijn om te kijken of je paard wel of niet goed loopt is niet handig, dus beter is om jezelf hier het eea over te leren via boeken of internet, dan aanhankelijk blijven van zo iemand om te kijken of je paard goed loopt.
Een goeie hoefsmid kan hierbij ook helpen overigens.
En dat schrikkerige kan je ook 'eruit' trainen, dmv bepaalde technieken, training, les, maar ook bv door massage, osteo, meer beweging, rust op stal, etc.
Kijk naar je voor en nadelen en bepaal aan welke factoren je zelf wat kan veranderen en welke niet, en maak dan je keuze. En natuurlijk morgen even afwachten, succes
woepsie90 schreef:Maar dat eerste jaar was ze dus ook nieuw van jullie, dus kan inderdaad dat ze de mensen vd stal uitprobeerde maar ook jullie (met rijden). En meer buiten betekend niet minder routine. Er kan nog steeds routine zijn als ze meer buiten zijn. Ligt volledig aan hoe je het aanpakt. Mijn paard heeft geen stal, maar een geasfalteerde uitloop met schuilstal. Overdag staat hij daar 8 uurtjes in, en de andere 16 uur staat het hek naar de wei open en kan hij zelf kiezen. Dus veel buiten, maar alsnog routine.
Aan haar gedrag, is gewoon wat te doen en is niet een of/of situatie![]()
Als je het gevoel hebt dat je paard op deze stal 'thuis is', waarom wil je dan verhuizen eigenlijk?
Bianca72 schreef:woepsie90 schreef:Maar dat eerste jaar was ze dus ook nieuw van jullie, dus kan inderdaad dat ze de mensen vd stal uitprobeerde maar ook jullie (met rijden). En meer buiten betekend niet minder routine. Er kan nog steeds routine zijn als ze meer buiten zijn. Ligt volledig aan hoe je het aanpakt. Mijn paard heeft geen stal, maar een geasfalteerde uitloop met schuilstal. Overdag staat hij daar 8 uurtjes in, en de andere 16 uur staat het hek naar de wei open en kan hij zelf kiezen. Dus veel buiten, maar alsnog routine.
Aan haar gedrag, is gewoon wat te doen en is niet een of/of situatie![]()
Als je het gevoel hebt dat je paard op deze stal 'thuis is', waarom wil je dan verhuizen eigenlijk?
Ik denk aan verhuizen, omdat ze dan wat vaker buiten komt in de wintertijd. Bij de huidige stal staat ze vooral in haar box van oktober tot april. En bij de nieuwe staat ze elke dag in die periode 3 a 4 uur op de paddock. Dus ik wil het voor haar doen.
Locanda schreef:Zou je niet de zomer kunnen blijven, helemaal nu de pees misschien weer niet goed is. En de herfst vragen of ze meer naar buiten mag, voor de pees. Anders kun je evt dan nog verhuizen, ben je ook weer een half jaartje verder. Alhoewel 24/7 vrije beweging op acceptabele ondergrond (in een rustige groep) misschien nog wel het beste is voor zo'n beentje.
henny_w schreef:Ik kan je niet echt adviseren qua stalling al zou ik persoonlijk gaan voor de gemoedelijke stal waar je paard ook in de winter enkele uren buiten komt.
of nog meer rondkijken voor een andere accomodatie die een beetje tussen beide stallingen in zit.
Wat de 'peesblessure/verdikte kogel' betreft, Probeer eens antiphlogistine. http://petssupermart.com/paarden-verzor ... 1_s5_a5072
Ik vind het superspul voor kneuzingen, verrekkingen, peesblessures en peesklappen. Het werkt zo:
breng in een andere pot een deel van de pasta over uit de grote pot en verwarm het aubain marie. Smeer het op de aangedane plek met een spatel of bot broodmes. Ongeveer een halve cm. dikke laag. Doe er een in warm water natgemaakte flanel of katoen doek omheen. Dan het onderbeen inpakken in een stuk plastic van (bijv. een plastic tas) Vervolgens een laagje dikke watten of bandage onderlegger erom heen en alles goed vast bevestigen met een bandage. De dag erop kun je warm water achter het pakket gieten zodat de klei nogmaals warm wordt. Dat kun je desnoods nog een keer herhalen en dan de klei er weer af. Dus in totaal niet langer laten zitten dan 3 dagen anders kan de huid van het onderbeen wat verweken.
Anti Phlogistine werd vroeger veel door dierenartsen gebruikt maar is nu nauwelijks meer bekend. Ik heb er in het verleden mijn eigen paarden super mee kunnen genezen en onlangs had een vriendin een paard staan met een peesklap en kort erna een ander met een verdraaide kogel. Beide zijn in de anti phlogistine gegaan en zijn in no time goed genezen.
Meestal is 1 behandeling genoeg bij een verdraaiing, verrekking etc. van de kogel of pees. Bij een peesklap moet je het meestal nog 1x herhalen maar dan de pijp 1 dag zonder anti phlogistine om de huid rust te geven en vervolgens de behandeling van 3 dagen nogmaals herhalen.
meggiemeg schreef:Het schrikkerige is er niet altijd uit te trainen, het kan ook door het karakter komen. Dan kan je trainen wat je wilt, de scherpe randjes zullen er dan wellicht vanaf gaan maar of je de rest er ook uit krijgt? Geen idee. Je hebt vergelijking met 1 stal en weer terug naar waar je nu staat. Je ziet verschil. Voor jezelf moet je afwegen of het het waard is om het nog een keer te proberen? Het ene paard heeft meer moeite met veranderingen dan de ander.