Stalling dilemma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca72

Stalling dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 21:56

Ik twijfel momenteel over het verhuizen naar een andere stal. En kan wel wat hulp gebruiken of een frisse blik, want ik maal nu in rondjes met mijn gedachten.

Bij de stal waar ik naar toe zou gaan komt mijn paard meer buiten en het is wat gemoedelijker dan waar we nu staan. Dat laatste vind ik voor mijn dochter wel prettig, want tussen al die dressuur ruiters voelt ze zich niet altijd op haar plek. Het weiland is ook groter en ze zorgen dat er door het af te bakenen altijd vers gras is voor de paarden om te grazen. Voor mijn paard en dochter zou dit een fijne plek zijn.

Waar we nu staan is alles piekfijn in orde, Alleen komt ons paard in de wintermaanden niet veel buiten. Alles is aanwezig en is netjes. Maar wat ik heel belangrijk vind is dat er goede begeleiding is. Ons paard heeft een pees blessure gehad en de stal eigenaar heeft ons hierbij goed geholpen door mee te kijken hoe ze liep, want ze liep heel vaag kreupel en hij heeft er echt goed kijk op. Hij heeft ons ook naar de kliniek gereden met de veewagen. Echt super dus. Zelf zag ik niks aan haar bij het lopen /draven. En dat vind ik dus het lastige, wat nou als ze bij de nieuwe stal weer niet goed loopt, dan zie ik het misschien niet en maak ik veel kapot bij haar.
Daarnaast zijn er knhs wedstrijden op de stal waar we staan, dus mijn dochter hoeft straks nergens anders heen om te kunnen starten. Bij de andere stal moeten we met haar langs de weg om naar deze wedstrijd te kunnen gaan, maar ze is nogal schrikkerig en ik heb geen idee hoe we haar bij de wedstrijd moeten krijgen.
Daarnaast heb ik bij de stal waar we staan twee kastjes , voor elk zadel 1. Bij de andere stal kan ik maar 1 zadel kwijt. Dus dat betekent dat ik elke dag als ik heen ga een zadel mee moet nemen op de fiets. Het zadel van mijn dochter blijft dan op stal.
De bodem in de binnenrijbak is bij onze huidige stal beter (verend) dan bij de eventuele nieuwe, daar hebben ze gewoon zand. En ik ben bang dat het dan te zwaar voor haar wordt vanwege haar pezen.

Het is appels met peren vergelijken. Dat maakt het ook zo lastig.
Meer buiten /gemoedelijk /verser gras/maar 1 zadel/zand bodem in de rijbak
Goede begeleiding /minder buiten /wedstrijden op stal/2 zadels/verende bodem in de rijbak.

Momenteel loopt ze weer niet goed en heeft ze een iets dikke kogel. Morgen gaan we naar de kliniek voor een onderzoek en scan. Ik vrees dat de pees weer verdikt is en dat wil ik afwachten voor ik beslis.

Wie biedt hulp??

simodi

Re: Stalling dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:09

Ik zou kiezen voor de gemoedelijke stal met meer buiten voor je paard.
De pees zou ik dan gewoon periodiek even laten checken door je DA.
Daar is je dochter, en dus jij, waarschijnlijk meer op haar plek en dat komt de relatie met paard en plezier in het rijden ten goede. Een paard dat veel buiten is is braver en gelukkiger en dus gemakkelijker in de omgang.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:15

Persoonlijk, zou ik kiezen waar je paard het meest zichzelf kan zijn. Meer buiten. Dus stal 2.

Ik ben net ook van stal veranderd. Daarvoor heb ik ook een grote kast, binnenbaan, gezelschap, mogelijkheid tot trailer lenen van een ander en meer kundige ogen voor ingeleverd. Omdat ze bij mijn huidige stalling meer buiten komt. Jaar lang op de wei (in de winter op een winterweide) beter voerbeleid, meer overleg/zorg op maat en kleinschaliger. Dat massale leek ons paard niet fijn te vinden. Ze zit nu veel beter in haar vel! Voor het welzijn voor haar ben ik bereid om luxe in te leveren.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 01-04-19 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:15

Ik had wat getypt en toen viel mijn telefoon uit dus bij deze opnieuw :Y)

Lijkt me een lastige keus maar als ik het zelf zou zijn zou ik paarden welzijn boven mijn eigen verkiezen. Dus de stal met meer buiten. Dit kan helpen bij haar schrikkerige gedrag maar kan ook helpen bij gezondheidsproblemen zoals in de benen, want meer beweging is betere bloedcirculatie en fitter paard (beetje kort door de bocht haha)

Daarnaast zou ik de kennis van je stalbaas zeker niet teniet doen, maar zelf niet in staat zijn om te kijken of je paard wel of niet goed loopt is niet handig, dus beter is om jezelf hier het eea over te leren via boeken of internet, dan aanhankelijk blijven van zo iemand om te kijken of je paard goed loopt.
Een goeie hoefsmid kan hierbij ook helpen overigens.

En dat schrikkerige kan je ook 'eruit' trainen, dmv bepaalde technieken, training, les, maar ook bv door massage, osteo, meer beweging, rust op stal, etc.

Kijk naar je voor en nadelen en bepaal aan welke factoren je zelf wat kan veranderen en welke niet, en maak dan je keuze. En natuurlijk morgen even afwachten, succes +:)+

Bianca72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 22:26

Ons paard lijkt de huidige stal wel prettig te vinden. We staan hier nu drie jaar, ik heb haar vier jaar geleden bij deze stal gekocht. Daarna hebben we het eerste jaar bij een stal gestaan waar ze veel buiten kwam, daar werd ze heel vervelend. Ze brak los bij het naar stal lopen en rende weer terug de wei in. Het rijden ging ook moeizamer. Dus dat heb ik ook in mijn achterhoofd bij het maken van de keuze. Ze was toen nog wel jong (vijf jaar) en de mensen die de stal draaiden waren te zacht naar mijn idee, daar nam ze een loopje mee.
Vanaf het moment dat ze op de huidige stal kwam was ze een stuk rustiger, alsof ze thuis kwam.
Ik vraag me dus af of ik haar een plezier doe met een verhuizing. Ze is een beetje autistisch lijkt wel, ze houdt erg van routine. Is er iets anders, dan schrikt of briest ze al snel.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:32

Paarden en mensen houden sowieso van gewoonte. Ik dacht dan mijn paard ook fijn stond. Maar nu zie ik haar; een maand later na de verhuizing en ze ziet er eigenlijk nog veel beter uit dan voorheen!

Maar goed. Je moet zelf voor en nadelen opwegen en bedenken wat jij belangrijk vind voor je dier.

Bianca72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 22:34

woepsie90 schreef:
Ik had wat getypt en toen viel mijn telefoon uit dus bij deze opnieuw :Y)

Lijkt me een lastige keus maar als ik het zelf zou zijn zou ik paarden welzijn boven mijn eigen verkiezen. Dus de stal met meer buiten. Dit kan helpen bij haar schrikkerige gedrag maar kan ook helpen bij gezondheidsproblemen zoals in de benen, want meer beweging is betere bloedcirculatie en fitter paard (beetje kort door de bocht haha)

Daarnaast zou ik de kennis van je stalbaas zeker niet teniet doen, maar zelf niet in staat zijn om te kijken of je paard wel of niet goed loopt is niet handig, dus beter is om jezelf hier het eea over te leren via boeken of internet, dan aanhankelijk blijven van zo iemand om te kijken of je paard goed loopt.
Een goeie hoefsmid kan hierbij ook helpen overigens.

En dat schrikkerige kan je ook 'eruit' trainen, dmv bepaalde technieken, training, les, maar ook bv door massage, osteo, meer beweging, rust op stal, etc.

Kijk naar je voor en nadelen en bepaal aan welke factoren je zelf wat kan veranderen en welke niet, en maak dan je keuze. En natuurlijk morgen even afwachten, succes +:)+

Ze loopt niet overduidelijk kreupel, het is heel licht en niet duidelijk te zien. Er waren mensen die niets zagen en de stal eigenaar zag het wel. Daarna de dierenarts erbij gehaald en die zag het ook. Maar ik ga me eens goed inlezen en verdiepen hierin. Bedankt voor de tip.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:38

Maar dat eerste jaar was ze dus ook nieuw van jullie, dus kan inderdaad dat ze de mensen vd stal uitprobeerde maar ook jullie (met rijden). En meer buiten betekend niet minder routine. Er kan nog steeds routine zijn als ze meer buiten zijn. Ligt volledig aan hoe je het aanpakt. Mijn paard heeft geen stal, maar een geasfalteerde uitloop met schuilstal. Overdag staat hij daar 8 uurtjes in, en de andere 16 uur staat het hek naar de wei open en kan hij zelf kiezen. Dus veel buiten, maar alsnog routine.

Aan haar gedrag, is gewoon wat te doen en is niet een of/of situatie ;)

Als je het gevoel hebt dat je paard op deze stal 'thuis is', waarom wil je dan verhuizen eigenlijk?

Bianca72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 23:28

woepsie90 schreef:
Maar dat eerste jaar was ze dus ook nieuw van jullie, dus kan inderdaad dat ze de mensen vd stal uitprobeerde maar ook jullie (met rijden). En meer buiten betekend niet minder routine. Er kan nog steeds routine zijn als ze meer buiten zijn. Ligt volledig aan hoe je het aanpakt. Mijn paard heeft geen stal, maar een geasfalteerde uitloop met schuilstal. Overdag staat hij daar 8 uurtjes in, en de andere 16 uur staat het hek naar de wei open en kan hij zelf kiezen. Dus veel buiten, maar alsnog routine.

Als je het gevoel hebt dat je paard op deze stal 'thuis is', waarom wil je dan verhuizen eigenlijk?

Ik denk aan verhuizen, omdat ze dan wat vaker buiten komt in de wintertijd. Bij de huidige stal staat ze vooral in haar box van oktober tot april. En bij de nieuwe staat ze elke dag in die periode 3 a 4 uur op de paddock. Dus ik wil het voor haar doen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:40

Ik lees zo uit je verhaal dat het paard het best naar der zin heeft waar ze staat en goed in der vel zit..
Het is altijd maar de vraag hoe ze het op ern andere plek doet... ook het verkeer probleem zou mij niet lekker zitten voor wedstrijden..dan moet je altijd meelopen ernaast als ze zo schrikt..en ja op een gegeven moment is het toch ook fijn als ze alleen wedstrijden kan rijden zonder jou begeleiding? En ja de ruimte voor spullen ook niet onbelangrijk ja..
Het gras hoeft niet perse groener aan de overkant te zijn.. ik zou zelf voor een ander alternatief kijken ik vind de stal die je overweegt ook niet helemaal ideaal

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:46

Ik zou ook naar een ander alternatief kijken, in de winter ook naar buiten + goede buitenbak.
Gewoon zand in een buitenbak geeft met veel regen toch meestal een blubberbak.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:11

Bianca72 schreef:
woepsie90 schreef:

Ik denk aan verhuizen, omdat ze dan wat vaker buiten komt in de wintertijd. Bij de huidige stal staat ze vooral in haar box van oktober tot april. En bij de nieuwe staat ze elke dag in die periode 3 a 4 uur op de paddock. Dus ik wil het voor haar doen.

+:)+

Maar wat bovenstaande ook zeggen, een derde optie is misschien ook fijn om naar uit te kijken.
sWinters zo veel in de box is idd niet lekker, ik weet dat nog van mijn eigen merrie van heel vroeger en baal er nu echt van dat ik daar toen niets aan gedaan heb.

Krijgt ze op de andere stal waar ze 3/4 uur swinters de paddock op gaat, ook eten in de paddock? Anders zie je al gauw dat ze de paddock helemaal niet leuk vinden omdat 3/4 zonder eten niet prettig is voor ze, ik heb vaak gehoord dat paarden dan alleen maar bij het hek staan te wachten tot ze weer naar binnen mogen :=

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:59

Zou je niet de zomer kunnen blijven, helemaal nu de pees misschien weer niet goed is. En de herfst vragen of ze meer naar buiten mag, voor de pees. Anders kun je evt dan nog verhuizen, ben je ook weer een half jaartje verder. Alhoewel 24/7 vrije beweging op acceptabele ondergrond (in een rustige groep) misschien nog wel het beste is voor zo'n beentje.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 01:10

Ik zou gewoon verhuizen, je kan altijd weer terug naar deze stal als het toch echt niet bevalt. Stalbaas zal ook echt wel begrijpen dat meer buitengang lekkerder is voor jullie paardje!

Bianca72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 16:29

Locanda schreef:
Zou je niet de zomer kunnen blijven, helemaal nu de pees misschien weer niet goed is. En de herfst vragen of ze meer naar buiten mag, voor de pees. Anders kun je evt dan nog verhuizen, ben je ook weer een half jaartje verder. Alhoewel 24/7 vrije beweging op acceptabele ondergrond (in een rustige groep) misschien nog wel het beste is voor zo'n beentje.

We gaan nu inderdaad in ieder geval de zomer nog op de huidige stal staan. En tegen de herfst gaan we de mogelijkheden bekijken voor meer beweging.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:29

Heb je ook de tijd om rustig om je heen te kijken naar een andere stalling.
Is er wat keuze bij jullie in de buurt?

Hoe gaat het nu met de pees? Scan is al geweest toch?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:55

Als het ergens redelijk goed gaat op een stal kun je beter blijven. Want het is nergens ideaal en op een nieuwe stal beloven ze vantevoren vanalles,maar als je er eenmaal staat kan het toch tegenvallen.En je kunt hier goed met de staleigenaar overweg en je paard voelt zich er thuis.Paarden houden niet van veranderingen .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:09

Het schrikkerige is er niet altijd uit te trainen, het kan ook door het karakter komen. Dan kan je trainen wat je wilt, de scherpe randjes zullen er dan wellicht vanaf gaan maar of je de rest er ook uit krijgt? Geen idee. Je hebt vergelijking met 1 stal en weer terug naar waar je nu staat. Je ziet verschil. Voor jezelf moet je afwegen of het het waard is om het nog een keer te proberen? Het ene paard heeft meer moeite met veranderingen dan de ander.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:28

Ik kan je niet echt adviseren qua stalling al zou ik persoonlijk gaan voor de gemoedelijke stal waar je paard ook in de winter enkele uren buiten komt.
of nog meer rondkijken voor een andere accomodatie die een beetje tussen beide stallingen in zit.

Wat de 'peesblessure/verdikte kogel' betreft, Probeer eens antiphlogistine. http://petssupermart.com/paarden-verzor ... 1_s5_a5072

Ik vind het superspul voor kneuzingen, verrekkingen, peesblessures en peesklappen. Het werkt zo:
breng in een andere pot een deel van de pasta over uit de grote pot en verwarm het aubain marie. Smeer het op de aangedane plek met een spatel of bot broodmes. Ongeveer een halve cm. dikke laag. Doe er een in warm water natgemaakte flanel of katoen doek omheen. Dan het onderbeen inpakken in een stuk plastic van (bijv. een plastic tas) Vervolgens een laagje dikke watten of bandage onderlegger erom heen en alles goed vast bevestigen met een bandage. De dag erop kun je warm water achter het pakket gieten zodat de klei nogmaals warm wordt. Dat kun je desnoods nog een keer herhalen en dan de klei er weer af. Dus in totaal niet langer laten zitten dan 3 dagen anders kan de huid van het onderbeen wat verweken.

Anti Phlogistine werd vroeger veel door dierenartsen gebruikt maar is nu nauwelijks meer bekend. Ik heb er in het verleden mijn eigen paarden super mee kunnen genezen en onlangs had een vriendin een paard staan met een peesklap en kort erna een ander met een verdraaide kogel. Beide zijn in de anti phlogistine gegaan en zijn in no time goed genezen.

Meestal is 1 behandeling genoeg bij een verdraaiing, verrekking etc. van de kogel of pees. Bij een peesklap moet je het meestal nog 1x herhalen maar dan de pijp 1 dag zonder anti phlogistine om de huid rust te geven en vervolgens de behandeling van 3 dagen nogmaals herhalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:31

Tja, je dochter word ouder en ik vind het paard voorgaan, die heeft het op de huidige stal blijkbaar goed naar zijn zin dus waarom weggaan.

Bianca72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 16:05

henny_w schreef:
Ik kan je niet echt adviseren qua stalling al zou ik persoonlijk gaan voor de gemoedelijke stal waar je paard ook in de winter enkele uren buiten komt.
of nog meer rondkijken voor een andere accomodatie die een beetje tussen beide stallingen in zit.

Wat de 'peesblessure/verdikte kogel' betreft, Probeer eens antiphlogistine. http://petssupermart.com/paarden-verzor ... 1_s5_a5072

Ik vind het superspul voor kneuzingen, verrekkingen, peesblessures en peesklappen. Het werkt zo:
breng in een andere pot een deel van de pasta over uit de grote pot en verwarm het aubain marie. Smeer het op de aangedane plek met een spatel of bot broodmes. Ongeveer een halve cm. dikke laag. Doe er een in warm water natgemaakte flanel of katoen doek omheen. Dan het onderbeen inpakken in een stuk plastic van (bijv. een plastic tas) Vervolgens een laagje dikke watten of bandage onderlegger erom heen en alles goed vast bevestigen met een bandage. De dag erop kun je warm water achter het pakket gieten zodat de klei nogmaals warm wordt. Dat kun je desnoods nog een keer herhalen en dan de klei er weer af. Dus in totaal niet langer laten zitten dan 3 dagen anders kan de huid van het onderbeen wat verweken.

Anti Phlogistine werd vroeger veel door dierenartsen gebruikt maar is nu nauwelijks meer bekend. Ik heb er in het verleden mijn eigen paarden super mee kunnen genezen en onlangs had een vriendin een paard staan met een peesklap en kort erna een ander met een verdraaide kogel. Beide zijn in de anti phlogistine gegaan en zijn in no time goed genezen.

Meestal is 1 behandeling genoeg bij een verdraaiing, verrekking etc. van de kogel of pees. Bij een peesklap moet je het meestal nog 1x herhalen maar dan de pijp 1 dag zonder anti phlogistine om de huid rust te geven en vervolgens de behandeling van 3 dagen nogmaals herhalen.

Bedankt voor de tip. Haar been is inmiddels weer dun. In de kliniek hebben ze haar pees bekeken en die was iets verdikt. De dierenarts wilde voor de zekerheid haar SI gewricht bekijken omdat ze wat stijf in haar rug was en de tussenpees en het SI gewicht staan in verband met elkaar. En daar zat inderdaad iets. Ze is ingespoten bij haar Si gewricht met ontstekingsremmer en omdat ze iets op de buitenkant van haar achterhoeven loopt heeft ze nu ook achter ijzers om deze stand te verbeteren. (voor had ze al ijzers) Op deze manier tackelen we alles, de druk op de tussenpees door de ijzers en de spuit bij het SI gewricht om het probleem daar te verhelpen. Daarnaast komt de osteopaat over twee weken ook langs (op aanraden van de kliniek) om haar wat los te maken in haar rug. De kliniek heeft ons een opbouw schema meegegeven en over vijf weken hebben we weer contact. We hebben goede hoop dat het nu goed komt.
En wat betreft de stal, we blijven dus bij de huidige stal en ik heb de hele zomer om eventueel om mee heen te kijken of er nog een goed alternatief is in de buurt.

Bianca72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 16:14

meggiemeg schreef:
Het schrikkerige is er niet altijd uit te trainen, het kan ook door het karakter komen. Dan kan je trainen wat je wilt, de scherpe randjes zullen er dan wellicht vanaf gaan maar of je de rest er ook uit krijgt? Geen idee. Je hebt vergelijking met 1 stal en weer terug naar waar je nu staat. Je ziet verschil. Voor jezelf moet je afwegen of het het waard is om het nog een keer te proberen? Het ene paard heeft meer moeite met veranderingen dan de ander.

Daar ben ik dus ook bang voor, dat het schrikkerige er niet uit zal gaan. Want dit heeft ze altijd gehad. Ze is snel van slag en schrikt snel, ik denk dat het echt in haar karakter zit.
Door alle opmerkingen in dit topic heb ik een goed besluit kunnen nemen waar ik volledig achter sta. We blijven. Maar ik kijk nog wel om mee heen of er richting de winter en beter alternatief is. Zo niet, dan gaan we de volgende winter gewoon weer bij de huidige stal in.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:36

Voor het schrikkerige kun je wellicht Nerv control van Pavo geven?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:38

Zoals ik het lees, lekker blijven staan waar je staat :)

Bianca72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 22:05

Marie111 schreef:
Voor het schrikkerige kun je wellicht Nerv control van Pavo geven?

Ze krijgt nu magnesium citraat. Het lijkt wel minder, met rijden in ieder geval. Ze ziet minder bak kabouters. Maar ze is nog steeds snel van slag.