Klei 'brokken' van pony verwijderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cadansje1

Klei 'brokken' van pony verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 23:26

Mijn nichtje heeft morgen een fotoshoot met haar pony, daarom zijn we vanmiddag samen wezen poetsen.

Hij staat op kleigrond en heeft hier dan ook lekker in lopen rollen :+

Nu heeft hij enorme brokken met klei aan zijn vacht en we krijgen het er met geen mogelijkheid af. Het is gewoon keihard. We hebben het proberen te weken met water en shampoo, alleen we krijgen het er echt niet af, het doet hem namelijk ook een beetje zeer omdat de enige mogelijkheid die we tot nu toe hebben het breken van deze brokken tot kleine stukjes en het er dan uit pluizen. Hierbij moeten we eigenlijk wel aan zijn haren trekken. Sommige stukken kunnen we afknippen maar andere zitten echt te dicht op de huid.

Heeft iemand misschien een wondermiddel hoe we dit stukken van zijn vacht krijgen?

Alvast bedankt!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:29

wat bij mijn bijrijdpaard hielp was door de waterhindernis lopen (20 meter lang en bijna 1 meter diep). dus misschien heb je een toegankelijk watertje in de buurt? anders zou ik toch proberen te weken in een emmer of met de tuinslang..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:30

niet weken maar tuinslang erop, weken is te kort

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:42

Bij echte aangekoekte klei is het meer bijna 'gebakken' klei.
Knippen dus.

Mijn shetlander had dat ook in zijn eerste levensjaar, veel liggen, natte klei, veulen- en wintervacht.

Heb veel stukken er dus gewoon uitgeknipt.

Klonk trouwens wel grappig als hij ging rennen :')

Zidore

Re: Klei 'brokken' van pony verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 00:30

Kan je die klompjes niet af scheren?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 01:14

Hier ook twee kleimonsters. Uit de staart en manen verwijder ik het inderdaad door te vergruizen, Op de vacht is dat inderdaad lastiger maar gebruik ik de volgende trucjes:
- Met een furminator (of namaak) of roskam kun je al veel loskrijgen. Die van mij vind het ook heerlijk trouwens. Dat is vooral mogelijk op de vlakke plaatsen, nek, buik, billen.
- Met een gewone borstel met niet al te zachte haren (strobezem-achtig) kun je de stukjes ook wegkrijgen door erover heen en weer te bewegen, dat doe ik bij de benen en het hoofd. Dan vegruis je het ook, maar door steeds een laagje weg te halen.
- Niet alles in 1 keer. Zeker als je paard erg vies is ben je lang bezig, afhankelijk van hoe fijn of niet fijn hij het vindt. Ook lijkt het alsof stukjes langzaam ook losser gaan zitten na een tijdje.
- Als je niet "echt" kunt wassen, dan vooral juist niet nat maken. Zodra het nat is maar nog niet nat genoeg om weggespoelt te worden veeg je het alleen maar uit en krijg je het echt niet meer weg. Ik was bijvoorbeeld helemaal niet (meneer heeft watervrees en we zijn pas net op het punt dat hij uit de bak durft te drinken als ik met een gieter hem bijvul, wat al een hele overwinning is trouwens). Om het "grauwe" stof eraf te krijgen wat achterblijft in de vacht nadat alle stukken eraf zijn gebruik ik een microvezel doek die ik over zn vacht haal. Gegarandeerd een gigantisch glimmend paard voor je neus daarna. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 08:45

Met zo’n gekarteld zweetmes krijg je de kleine wel los. De grote zal je toch moeten snijden of knippen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 08:52

Kleiklompen nu? Met dit weer?
Bij ons is alles megadroog.
Met warm water zal het wellicht makkelijker losgaan. Of anders met een grove manenkam?
Wel even het haar vasthouden bij de huid anders doet het pijn.
Met zo'n schuurblok zal ook wwl niet lukken denk ik...
Iig verder goed poetsen en anders maar voor lief nemen en het zal er vanzelf wel afgaan uiteindelijk