Paard in wei naast RoundUp-veld, gevaarlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Paard in wei naast RoundUp-veld, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 14:40

Mijn paard staat in een fijne wei, maar nu heeft de boer de wei naast hem vol met RoundUp gespoten -:(- . Het hele veld zit er nu geel uit, in plaats van dat ie het gewoon omploegt :Y) . Nu lees ik overal hoe giftig RoundUp is, kan ik mijn paard daar wel laten staan? Waait het gif niet niet naar hem toe? Hij kan er gelukkig niet bij, maar maak me wel zorgen. Hij staat er samen met maatjes 24 uur per buiten met inloopstal. Andere wei is niet voorhanden.

Wat is wijsheid? Weidegang inperken en 's avonds in een box? Wei met helft inkorten, zodat RoundUp-veld nog verder weg ligt -O- ? Ik wil ook niet dat hij dat gif binnenkrijgt :(

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:45

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:48

Het veld bij de buren is dus al geel? En jou veld niet?
Dan is er dus geen/ bijna geen round up op je perceel gekomen. Ze horen bij het spuiten ook echt rekening te houden met randen. Dan zou je je dus geen zorgen moeten maken.
Een goede boer/loonwerker gaat zuinig om met dat spul en doseert goed. Het kost namelijk ook gewoon geld.

Omploegen is overigens vaak een minder effectief altenatief voor spuiten. Het onkruid komt dan net zo vrolijk weer terug.

tengeltje11

Re: Paard in wei naast RoundUp-veld, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:51

idd,omploegen gebeurt pas nadat iets doodgespoten is wat erop staat,anders groeit het zo weer verder en komt die boer nergens.

zoals je zelf zegt,het buurland staat geel,dat is dood,jouw weide niet,dus geen roundup.

boeren zijn heus wel zo snuffer om te sproeien op het moment dat het niet veel waait,anders is hun werk niet efficient en sproeistof kost te veel geld.
eens het gesproeid is,zijn enkel de planten waar ze sproeien,'behandeld',en daarna waait zoiets niet meer over ofzo,trekt binnen een paar uur de plant in,en weg sproeistof.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 14:53

Als het de grond en het oppervlaktewater intrekt :( , dan komt het alsnog bij mijn paard terecht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:56

pol013 schreef:
Het kost namelijk ook gewoon geld.

Omploegen is overigens vaak een minder effectief altenatief voor spuiten. Het onkruid komt dan net zo vrolijk weer terug.

Wij zetten na nare ervaringen (met bollenteelt in Drenthe) een meter weiland af.
Met deze nieuwe buurman viel niet te praten...

Jammer en ook dat kost bakken geld. (Onze wei waar dus niets mee wordt gedaan.)

En goed boeren is moeilijker dan gif spuiten of enkel omploegen. - Ook een reden tot zorg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:56

De buurboer van het veld waar het weitje van mijn paard aan grensde,spoot dit veld terwijl de wind onze kant op stond. De manen van mijn Haflinger stonken helemaal naar de Roundup.Hij is plotseling en onverklaarbaar overleden. Maar was al 37 jaar,dus de oorzaak hoeft dat niet te zijn.Maar ze spuiten gewoon bij sterke wind.Leuk (niet heus) als je ernaast woont.

dreamgurliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:57

Is het zeker dat er gebruik gemaakt is van Round Up?
De meeste boeren maken verder gebruik van spuitmachines die met spuit doppen ervoor zorgen dat ze precies spuiten en mogen niet spuiten met veel wind. Dit voorkomt dat andere weilanden bespoten worden en zorgt dat er precies genoeg middel per oppervlakte gespoten wordt zodat er niet meer/minder wordt gebruikt dan nodig is. Dit voorkomt ook bodemvervuiling. Mocht het Round up zijn is de kans klein dat dit ook op in jouw weide zit.

Verder wordt het land inderdaad geel zodat het kan worden bewerkt voor eventueel andere teelten. Als de boer gewoon omploegt is de kans groot dat het gras het wint van het nieuwe gewas.
Laatst bijgewerkt door dreamgurliee op 29-03-19 14:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:57

Mazida schreef:
Als het de grond en het oppervlaktewater intrekt :( , dan komt het alsnog bij mijn paard terecht.

Het doodt alleen de planten waarmee het in aanraking komt, door de aanmaak van eiwitten te stoppen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 15:02

Nou, ik wil gewoon niet dat dit gif naast onze wei wordt gespoten -:(- . Al krijgt mijn paard er maar één druppel van mee. In de VS krijgt iemand miljoenen euro's omdat hij kanker heeft gekregen door RoundUp. Dat zegt wel genoeg denk ik :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:04

Mazida schreef:
Nou, ik wil gewoon niet dat dit gif naast onze wei wordt gespoten -:(- . Al krijgt mijn paard er maar één druppel van mee. In de VS krijgt iemand miljoenen euro's omdat hij kanker heeft gekregen door RoundUp. Dat zegt wel genoeg denk ik :(

Het is toegestaan om te gebruiken dus kan ji helaas daar geen eisen aan stellen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:04

Geen zorgen maken. Als jouw land er gewoon groen bijstaat, is er niks aan de hand.

Met RoundUp zie je nog goed waar gespoten is, met de producten waar ze aardappelen mee besproeien zie je niks en is vele malen giftiger :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:05

Misschien kun je dan aan de boer aanbieden om al het onkruid een voor een met de hand te verwijderen voor hem. Dan heeft hij het gif niet meer nodig.

Het gif pakt onkruid aan bij een enzym dat gewervelde wezens niet eens hebben.

Dat geval van Johnson die kanker zou hebben gekregen van RoundUp valt trouwens nog te betwisten, maar dat terzijde.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... nd-of-niet

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:11

Mazida schreef:

Ja dat kan alleen in Amerika, daar zetten ze ook op magnetrons dat je er geen kinderen in mag stoppen... Als jouw weiland gewoon groen is zou ik me niet zo'n zorgen maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:23

Rotzooi, die roundup..
Er zijn genoeg onderzoeken die wel laten zien dat het kanker veroorzaakt, maar monsanto heeft helaas ook een aantal wetenschappers omgekocht en weet toch zo nu en dan onderzoeken te laten publiceren waarin staat dat het 'onschadelijk' zou zijn.
Ik vertrouw het spul ook niet.
Als het gras op jouw wei nog groen is dan zal het gelukkig wel meevallen.
Hoewel de boer naast onze wei geen roundup spuit, maar een andere onkruidverdelger, zorg ik er altijd voor dat hij bij ons stuk zijn scherm gebruikt om het af te schermen (ze spuiten helaas wel degelijk met wind), een deel van de wei (mijn moestuin) heb ik afgezet met winddoek zodat er minder zooi heen kan waaien, en ik zet altijd meteen de sproeiers aan op ons perceel zodat al het gif zo snel mogelijk weg spoelt. Meer dan dat kun je helaas niet doen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:36

De boer naast ons gebruikt het ook,maar spuit vrij dicht op het gras het verstuift ook praktisch niks.Hij doet het al jaren en mijn paarden en gras zijn nog steeds gezond.Dus ik zou me niet zo'n zorgen maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:41

dreamgurliee schreef:
Is het zeker dat er gebruik gemaakt is van Round Up?
De meeste boeren maken verder gebruik van spuitmachines die met spuit doppen ervoor zorgen dat ze precies spuiten en mogen niet spuiten met veel wind. Dit voorkomt dat andere weilanden bespoten worden en zorgt dat er precies genoeg middel per oppervlakte gespoten wordt zodat er niet meer/minder wordt gebruikt dan nodig is. Dit voorkomt ook bodemvervuiling. Mocht het Round up zijn is de kans klein dat dit ook op in jouw weide zit.

Verder wordt het land inderdaad geel zodat het kan worden bewerkt voor eventueel andere teelten. Als de boer gewoon omploegt is de kans groot dat het gras het wint van het nieuwe gewas.

Roundup heeft een typische geur. Afschuwelijk en het tegenovergestelde van een frisse grasgeur.Mijn vorige buren gebruikten het ook wel in hun stadstuin.Lekker buitenzitten was er dan niet meer bij voor mij.Op de Duitse tv is ook een programma geweest waarin varkenshouders hun biggen lieten zien die mismaakt geboren werden.Maar er mag\mocht niets van gezegd worden en het wordt toch ontkend.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 15:42

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:44

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:45

Ik weet eigenlijk niet zo heel goed wat je nu wil horen... Meerdere mensen geven aan dat het niet gevaarlijk is, maar dat geloof je eigenlijk niet. Ik denk dat je dan het beste zelf kunt besluiten wat wijsheid is, want de wijsheid van anderen wil je niet echt aannemen.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:47

Hoe schadelijk het echt is, dat weet ik niet. Er zijn voor- en tegenstanders.
Wat ik wel weet is dat mensen zichzelf van het leven hebben proberen te beroven d.m.v. het drinken van een fles van dat spul (vaders is werkzaam in de crisisdienst van de GGZ) en dat er vrijwel niets gebeurd.
Dus al te veel zorgen zou ik mij niet maken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:47

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:49

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:52

Het geeft wel een rare geur af.En als hij aan het spuiten is ga ik ook terug binnen.De paarden gaan zelf dan na de andere kant vd wei waar hij niet komt,de boer zit enkel langs de rechterkant van mijn wei.Maar na een uur ruik je er niks meer van.
maar in het begin was ik ook huiverig er van hoor.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:53