Voldoen aan alle randvoorwaarden ( eigen weide)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Voldoen aan alle randvoorwaarden ( eigen weide)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 14:09

De kans wordt steeds groter dat ik vanaf zomer 2020 een lap grond van 6000 m2 kan pachten.
De paarden aan huis.. een droom waarheid.

Het zou een paddock Paradise moeten worden.

Maar wat ik me af vraag. Als je je paarden aan huis hebt. Hoe doe je het met hooi en bodembedekking. Waar laat je je mest. ( ik heb geen grote opslag nu)
Welke andere logistieke zaken loop je tegen aan.

zsaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:47

Mijn ervaring is dat het een behoorlijke klus is om aan alle randvoorwaarden die je daar noemt te voldoen. Er zijn veel manieren om van je mest af te komen: bij een lokale boer brengen of op laten halen, op marktplaats aanbieden als tuinmest (probleem is vervoer en het is geen permanente oplossing), af laten voeren door een professioneel bedrijf. Ik heb alle opties geprobeerd en ben bij de laatste blijven hangen. Dat is wel behoorlijk prijzig. Het nadeel van de andere opties is dat het VEEL werk is. Daarnaast heb je een plek nodig waar je de mest laat. Wij hebben een grote container, maar je kunt ook een mestplaats maken. Het moet allemaal wel aan voorwaarden voldoen ivm het milieu. Dit Kun je googelen.
Dan hooi. Heb je opslag en hoe groot is je opslag? Voor droog hooi heb je veel opslagruimte nodig, plastic kan vaak wel buiten staan. Je kan het meestal het goedkoopst bij een lokale boer kopen maar je hebt ook grote bedrijven die dit leveren. Hoe wil je het vervoeren? Ga je dit zelf doen? Ook weer veel werk! Of wil je het aan huis laten leveren? Dan ben je ook weer duurder uit. De plek waar je het opslaat moet bereikbaar zijn voor de vrachtwagen/tractor die het levert. Dat geldt trouwens ook voor je mestafvoer.
Wat betreft bodembedekking hebben wij een stuk paddock met zacht wit zand waar ze kunnen liggen. Ik hou deze schoon en het is bijna altijd droog. Als het toch te nat wordt buiten krijgen ze in de stal vlas of stro. Ik heb daar altijd een paar balen van liggen, ook in geval van nood als ze op stal moeten ivm koliek enz.
Heb je gezelschap voor je paard? Als je met een paard weggaat, kan de ander dan goed alleen blijven? Ook iets om over na te denken.
Hoe ga je ervoor zorgen dat ze in de winter niet in blubber staan? Wij hebben een enorm stuk laten verharden, dan nog een stuk met zanduitloop wat bij teveel regen in een grote zooi verandert, en tot slot nog het stuk met het zachte witte zand waar ze kunnen liggen en wat bijna altijd droog is.
Zoals je hoort is het allemaal best heel veel werk maar ook heel leuk als het eenmaal goed loopt. Succes en veel plezier!

Azmay

Re: Voldoen aan alle randvoorwaarden ( eigen weide)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:56

Hoeveel paarden heb je?
Hooiopslag is lastig, een open pak voordroog blijft niet lang goed en ze moeten er maar net tegen kunnen. Mestafvoer gaat via een aanhanger wel als je er niet te veel hebt.

Sommige boeren komen hooi per baal brengen, of je kan per aanhanger halen maar uiteindelijk ben je dan vaak duurder uit.

Olikea

Re: Voldoen aan alle randvoorwaarden ( eigen weide)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 19:10

Ik heb nu 1 paard. De bedoeling is er eentje bij te kopen en mss 1 pony van buitenaf er bij te zetten.

Mijn voorkeur gaat uit naar droog hooi. Een afdak zou gemaakt kunnen worden in de tuin.

Mest zou ik graag willen composteren. We hebben een aardige tuin.. een deel van de compost kan daar in. De rest over eigen land gooien. Maar ik kan nu niet echt inschatten hoeveel mest je echt hebt.

De schuilstal zouden we in de tuin willen plaatsen. En we zouden 4 x 10 in de tuin willen bestraten met stelcon platen. We houden dan nog ruim tuin over. Daar achter zouden we zand willen ( ook 4x10 meter.) en dan een track.

Bereikbaarheid van het stuk is nog niet duidelijk. Het is nu nog een stuk natuur gebied, maar er komt ern weg op ong 125 meter achter het huis. Vandaar dat de grond vrij komt om te pachten.