Weide inrichten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fauvetje

Weide inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 18:09

Dag bokkers!

Na lang meevolgen komen onze plannen om paard aan huis te hebben binnenkort uit.
We zijn volop onze woning aan het bouwen en komende weken worden de grondwerken voor de weide aangevat.

Nu hebben we reeds een plan gemaakt, maar jullie input is zeker welkom!

De bedoeling is dat paard(en) en shet 24/7 buiten staan, in de winter geen weidegang.
Hieronder in tekst wat je ziet:

Rondomrond de weides ligt een pad, maar het bovenste (groene) deel zou enkel in de zomer opengesteld worden, wegens zompige grond. In het midden van de weides ligt ook een pad met bomen aan weerskanten, ook dit zou enkel in de zomer opengesteld worden. Er is een waterpoel voorzien (ons grondwater zit heel hoog, zelfs zonder poel is er een mini vijver op de plaats).
Weide nummer 5 zal een speelweide zijn (met enkele eventing hindernissen en een berg), klein (!), waar ze in de zomer ook op kunnen grazen.
De schuilstal en mesthoop bevinden zich links --> ernaast is er landbouwgrond en de boer zou onze mest 1x per jaar ophalen via de landbouwgrond. Vrij dicht bij het huis omwille van stromend water en elektriciteit.
Van aan de straatkant tot de schuilstal zal er een boomgaard zijn met eetbare kruiden, waar de paarden af en toe ook wel op zullen kunnen, maar op zich zie ik dit niet als een weide.
Aan de linkerzijde komt er een houten afsluiting met gemengde haag. Aan de achterzijde en rechterkant ligt er een gracht, hier zullen we geen houten afsluiting plaatsen, maar draad en paal; zodat we de grachten nog makkelijk kunnen reinigen.
Rond de piste (kant van de buren) komt er ook haag en in de weides zelf zullen er verschillende bomen aangeplant worden.
De piste/paddock ligt voor het huis --> bouwgrond dus geen vergunning nodig.

Een hele boterham... Maar zie ik iets over het hoofd ? Zouden jullie iets uit ervaring volledig anders aanpakken?

ik ben benieuwd naar jullie tips en tricks!

Hieronder het plan tot nu toe:
Afbeelding

Hieronder een google maps overzicht (huis staat hier nog niet op)
Afbeelding

Radiostilte

Re: Weide inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:36

Leuk joh! En het plan ziet er ook goed uit. Ik heb wel wat tips voor je.

Zorg dat de paden & poorten breed genoeg zijn. Is sowieso wel fijn voor het paard met draaien. Maar ik zeg het voornamelijk vanuit het oogpunt dat er in de toekomst wellicht ook regelmatig een trekker door moet met eventueel iets erachter om de weides te slepen, injecteren, in te zaaien, onkruid te bespuiten, kalk te strooien, evt maaien/hooien etc. Zeker het materiaal van de loonwerker is tegenwoordig zo groot dat een beetje ruimte wel nodig is.

Maak genoeg ruimte vrij voor de mesthoop. Zeker als de boer het maar 1 x per jaar ophaalt hoopt het zich toch gauw op. En wellicht heb je nu maar 1 paard maar over een paar jaar er 3 ofzo. Dus als je hem nu te klein maakt krijg je dan spijt. Zeker stro neemt bijvoorbeeld veel plaatst in dus dan verzamel je veel volume in een jaar aan strooisel+mest en heb je echt veel plek nodig.

En de echt koude wind komt in de winter uit het oosten. En zoals het nu getekend is ligt die kant van de stal wel echt helemaal open, dus geen beschutting van het huis of bomen. Dus qua stal dat je er opzet zou ik er rekening mee houden dat je die kant niet helemaal open wilt hebben. Of iets ervoor wilt hebben dat de wind kan breken. Ook automatische drinkenbakken in de stal zou ik dan liever niet aan de oostkant van de stal plaatsen ivm eerder bevriezen van de leidingen.

En leuk dat je in weide 5 van allerlei eventinghindernissen wil maken. Ik zelf ben helemaal geen eventingruiter en weet ook de afmetingen niet. Maar zal dat niet te krap worden? Of kun je makkelijk een draadje weghalen?

Maar het ziet er echt wel tof uit al dat plan zo. Ook fijn dat je meerdere weides hebt. Zo kun je stukken laten rusten en mocht het ooit nodig zijn ook een paard wat apart zetten als het niet gaat naast of bij een ander. Ook (niet giftige) bomen zijn ideaal voor schaduw en beschutting. Maar als je het land ook gaat gebruiken voor hooien dan kun je ze misschien beter aan de randen zetten. Maar ik ben wel nieuwsgierig waar de paarden in de winter op gaan als ze de weide niet op gaan. Zie geen paddock of wel? Wordt dan de rijbak of weide 5 of het verharde pad gebruikt?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:42

Ik zou de 6 kleine weitjes vereenvoudigen tot een 2 weides : 1 links en 1 rechts. Anders heb je wel heel veel omheining (lastiger voor onderhoud) en voor de paarden is het ook leuker op een groter stuk te staan.
In ieder geval veel plezier met de aanleg en met de paarden-aan-huis.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 18:47

Bedankt voor de reacties!

De paden hadden we gerekend tussen de 3 a 4 meter, sowieso de bochten breed genoeg.

Hooien gaan we niet doen, denk dat we al mogen duimen dat het gras genoeg zal zijn in de zomer.
De tip van de mesthoop neem ik zeker mee!

De schuilstal moeten we inderdaad ook nog beter uitdenken, nu vooral uit gemak ze daar geplaatst i.v.m. mesten.

Weide 5 en 3 zullen met simpele draad verdeeld zijn, als we zouden oefenen gaan de draden inderdaad weg, zodat er wat meer ruimte is, zo kunnen we ook de poel integreren , maar een goed plan daarvoor hebben we nog niet :p

In de winter krijgen ze het verharde pad en de piste/paddock. We hebben op 3 minuten wandelen een binnen en buitenpiste, dus niet zo erg als onze eigen paddock af ziet in de winter.
Mocht het weer het toelaten mogen ze wel eens op een weide, telkens dezelfde, zodat de rest kan rusten tot de zomer.

Keuze voor de kleinere weides is om het gras optimaal de kans te geven om te rusten. Ze zullen het pad hebben om hun ei kwijt te kunnen. We hebben momenteel ongeveer hetzelfde systeem op onze huidige weide, maar dat zijn langere smallere stukken. Op die manier komen we momenteel in de zomer volledig toe met het gras en hebben ze tot op vandaag elke dag op een weide kunnen staan, terwijl de rest kun rusten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:02

Leuk om mee te kijken! Wij staan er hetzelfde voor … zijn ook bezig met een nieuw stuk ontwerpen en indelen waar straks de paardjes opnieuw mee aan huis komen.
Stonden aan huis, maar wegens verhuizing tijdelijk op pension.

Wij gaan zelf ook voor meerdere kleine weitjes. Ik vind dat zelf fijner bij te houden en ook wij zijn het systeem met een track rondom de wei gewend. Hierop kunnen ze inderdaad lekker rennen.

Ik zou wel even kijken in de winter hoe ze het doen op de verharde paden omdat die dan doodlopen. Kunnen ze er rustig draaien en elkaar niet klem zetten?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 17:26

Afbeelding

de poel is inmiddels gegraven. Diameter 10 (incl. de verhogingen voor filterplanten en kruiden).
Het grondwater staat nu dij-hoog ongeveer, dus wel tevreden!

We hebben de berg verplaatst, deze ligt nu links achter de poel.

Straks graszaden bestellen zodat we de berg al kunnen inzaaien, maar eerst wachten op wat regen :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:51

Vraagje over de poel: trekt dat niet veel dazen en knutten aan?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 17:53

nog geen idee, vermoed dat het met beplanting, filtratie en genoeg amfibieën wel mee zal vallen.
Momenteel voornamelijk enorm veel zandbijen die er nesten.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 08:39

Even een vraagje.
De poel heeft inmiddels 1meter grondwater - het zit hier hoog ...-.
Ik heb reeds een biologische filter op zonne-energie aangesloten en vijverplanten aangebracht (waar paarden niet bij kunnen) voor natuurlijke filtratie.

Maar nu loop ik tegen de kleigrond aan... Wanneer ik er insta zak ik ruim 20 cm weg in de klei.
Iemand die hier een oplossing voor heeft ?

Ik zat zelf te denken aan een zandlaag toe te voegen...