Na lang meevolgen komen onze plannen om paard aan huis te hebben binnenkort uit.
We zijn volop onze woning aan het bouwen en komende weken worden de grondwerken voor de weide aangevat.
Nu hebben we reeds een plan gemaakt, maar jullie input is zeker welkom!
De bedoeling is dat paard(en) en shet 24/7 buiten staan, in de winter geen weidegang.
Hieronder in tekst wat je ziet:
Rondomrond de weides ligt een pad, maar het bovenste (groene) deel zou enkel in de zomer opengesteld worden, wegens zompige grond. In het midden van de weides ligt ook een pad met bomen aan weerskanten, ook dit zou enkel in de zomer opengesteld worden. Er is een waterpoel voorzien (ons grondwater zit heel hoog, zelfs zonder poel is er een mini vijver op de plaats).
Weide nummer 5 zal een speelweide zijn (met enkele eventing hindernissen en een berg), klein (!), waar ze in de zomer ook op kunnen grazen.
De schuilstal en mesthoop bevinden zich links --> ernaast is er landbouwgrond en de boer zou onze mest 1x per jaar ophalen via de landbouwgrond. Vrij dicht bij het huis omwille van stromend water en elektriciteit.
Van aan de straatkant tot de schuilstal zal er een boomgaard zijn met eetbare kruiden, waar de paarden af en toe ook wel op zullen kunnen, maar op zich zie ik dit niet als een weide.
Aan de linkerzijde komt er een houten afsluiting met gemengde haag. Aan de achterzijde en rechterkant ligt er een gracht, hier zullen we geen houten afsluiting plaatsen, maar draad en paal; zodat we de grachten nog makkelijk kunnen reinigen.
Rond de piste (kant van de buren) komt er ook haag en in de weides zelf zullen er verschillende bomen aangeplant worden.
De piste/paddock ligt voor het huis --> bouwgrond dus geen vergunning nodig.
Een hele boterham... Maar zie ik iets over het hoofd ? Zouden jullie iets uit ervaring volledig anders aanpakken?
ik ben benieuwd naar jullie tips en tricks!
Hieronder het plan tot nu toe:

Hieronder een google maps overzicht (huis staat hier nog niet op)