Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Duhelo schreef:Betreft voederen: je kan sobere paarden prima enkel een vitaminebrok geven. ik geef lexa winter cob, die zijn in snoepvorm en geef ik gewoon als beloning tijdens het rijden.
Hooi: imo kan je ieder paard op onbeperkt ruwvoer houden, moet je gewoon kiezen voor arm hooi (en ev mengen met stro of in porties aanbieden en een net stro hangen bv.)
Als je ander paard beduidend meer nodig heeft kan je werken met een schuilstal dat je dmv een draadje in twee kan maken, zodat hij iedere dag een paar uur apart kan staan met bv rijker hooi.
Ik zou zeker opteren voor stallen met een uitloopje of nog liever een gezamenlijke stal met paddockje ervoor, veel fijner voor de paarden.
Een track rondom de weide die opengaat als het droog is, en de weides in kleinere stukken dat je beperkt kan openzetten (ivm grasinname).
Op de site van beoband kan je uitrekenen hoeveel het zou kosten om X aantal meter te omheinen. Beoband is mooi en erg duurzaam, met 1 stroomdraadje ervoor is alles goed en veilig omheind. (en je hoeft minder schrik te hebben voor kapotte omheiningen of ontsnappende paarden omdat de stroom uitligt..
basisvoorzieningen: stal + ruime verharding en zandpaddockje, anders raak je in de winter in de knoei.
Selka schreef:Toevallig probeer ik het een beetje bij te houden dit jaar (bedragen zijn afgerond)
Dit jaar:
- Aanschaf nieuwe bosmaaier € 848,-
- 8 pakken voordroog € 52,50 per pak
- 1 pak stro € 60,- per pak
- 3 automatische drinkbakken € 31,- per st.
- Aansluitmaterialen drinkbakken € 70,-
- 40m3 houtsnippers € 400,-
- Onderhoud zitmaaier € 335,-
Vorig jaar:
- Sloten schonen € 320,-
- Maaien, schudden en inpakken (29 grote pakken) € 750,-
- Aanleg paddock incl. extra zand € 4100,-
- 30m2 paddockroosters € 354,50
- Gallagher omheiningsmaterialen voor ca. 1 ha € 1643,-
- Palen voor ca. 1 ha (Robinia hout) € 2100,-
Dat is wat ik zo kan bedenken. Hopelijk heb je er wat aan.
Mestopslag en afvoer is lastig. Daar puzzel ik ook nog mee. Ik wil zoveel mogelijk composteren en terug het land op rijden maar het eerste jaar heb je nog geen compost. Wel ga ik overstappen op stropellets om te kijken of mijn mooie hoop slinkt. Binnenkort krijg ik een offerte voor een plaat van 7x4x1,5 m. (lxbxh) ben benieuwd wat dat moet kosten.
Wij hebben zelf een tractor met allerlei hulpstukken (hefdeel, sleep, cirkelmaaier, schudder etc.). Wij kunnen echt niet zonder onze oldtimer. Wij zouden dus zelf kunnen maaien en schudden maar ik laat dat doen. Ik heb niet alle tijd van de wereld en kan dan maar net een mooie dag om te maaien/schudden missen. Loonwerkers doen niet anders en zij kunnen dat toch beter
Selka schreef:Haha ja ik hooi 1,5 ha en heb 4 paarden op totaal 2.8 ha.
Die kosten van € 750 is dus voor 1,5 ha en nu ik meerdere loonwerkers ken denk ik dat het zelfs goedkoper kan. Ik zat nu op €25,86 per pak nog steeds de helft van wat ik nu betaal bij een ander. Jij moet makkelijk uitkomen om 2 paarden te kunnen voeren van wat je zelf kan hooien.
ampi schreef:ik heb een paard en a pony aan huis. Qua hooi voer ik onbeperkt langstengelig voordrooghooi in hooinetten, is voor beide voldoende. Heb 2 boxen van 6x4 met een laagje stro erin die uitkomen op de rijbak dus ze kunnen zelf in en uitlopen. Vaak staan ze samen in1 box maar het is soms fijn om ze even apart van elkaar te kunnen zetten met rijden of longeren of als er bv een dierenarts moet komen. Ze krijgen 2x pd beetje krachtvoer, eten dan in hun eigen box, weten het precies. Verder staan ze 11 maanden van het jaar een aantal uren per dag op de wei. Als ik alle kosten ruim neem ben ik 250 euro per maand kwijt. O ja, mest doe ik op een aanhanger, breng het 1x per week weg naar een boer vlakbij en hooiopslag heb ik dus gewoon buiten, midibalen zijn prima door de tuinpoort te rollen en kunnen open gewoon in mn stalhok liggen. Wat ik niet kwijt kan aan huis reserveer ik bij mn hooileverancier, betaal niets extra voor maar weet dan wel dat ik genoeg heb om het jaar door te komen
Selka schreef:Ik heb 1 snede gedaan. Dat is voor paarden het beste heb ik mij laten vertellen. Ik doe met 1 pak 5 tot 6 dagen met 4 paarden. Dat zijn die 400 kg pakken. Ik denk 70 hoog en dan 1,5 lang en 90 breed? Is een schatting. Steken in ieder geval op een europallet iets uit. Ze staan gestapeld op onze duiker op pallets met kuilkleed!!! er overheen. Zonder kuilkleed is drama. Wij hadden pas na een maandje het kleed er op gegooid en de pakken bovenop waren al kapot.
Prairy schreef:[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Ik heb veel aan dit topicNiet iedereen heeft ze natuurlijk op dezelfde manier staan, maar vind dat je hier ontzettend veel informatie uit kunt halen.
Ik heb de plek al, met weide en bos, maar ga vooralsnog geen groot paard kopen i.v.m. de hoeveelheid werk. Wel komen er, tegen de planning in, zeer waarschijnlijk 2 minipaardjes... Oeps
En als je het land erbij kunt kopen en je hebt het geld, zou ik dat altijd doen. Grond is nog nooit goedkoper geworden, alleen maar duurder. En zeker als het naast je huis ligt, zou ik het al helemaal doen. Straks wordt het aan iemand anders verkocht die er bij wijze van spreken een appartementencomplex op gaat bouwen, ben je mooi in de aap gelogeerd
Al zet je ze er alleen van de zomer neer en de winter op een pension, dan heb je ze toch lekker de (mooie/makkelijke) helft van het jaar aan huis staan. En voor de andere helft van het jaar betaal je dan wat meer.
Selka schreef:https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/k ... 8-mtr.html
Hier heb ik mijn kuilkleed gekocht. 10x8 was voldoende voor 3 pakken hoog, 3 pakken breed en 3 pakken lang.