Kostenplaatje paarden aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Kostenplaatje paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 10:17

Hey Bokkers! Wij gaan verhuizen naar een huis met uitzicht op wei en een grote zijtuin. De weide is mogelijk te koop en mijn man hint nu steeds op de paarden op termijn naar huis halen. Staan nu op pensionstal en mijn eerste idee is ze daar ook te laten. Maar manlief begint er steeds over, half als geintje maar het gaat dan toch in je hoofd zitten. Ook omdat ik weet dat hij ook geniet van werken in de wei e.d. want dat wilde hij als tiener eigenlijk al en zit nu op kantoor...

Ik wil daarom eens op een rij zetten wat erbij komt kijken en ben dus op zoek naar een algeheel kostenplaatje en plan-van-aanpak om mijn man te kunnen voorschotelen... Zodat hij de kosten etc eens goed tot zich kan nemen. En ook wat er allemaal bij komt kijken want ik denk dat hij het ietwat rooskleurig voor zich ziet.

Wat wij hebben: een Fries en een Cpony Welsh x Arabier. Kunnen het prima samen vinden. Moeten allebei sober worden gehouden in de zomer. dus ik denk aan strookbegrazing. Wil de optie open houden voor een shetje erbij ivm alleen staan als je met 1 aan het rijden bent bijv. hoewel ze nu op pension geen aanleiding geven tot verlatingsangst.

Beide paarden gaan in de nacht liefst op stal. Twijfel tussen 1 grote gezamenlijke stal met uitloop op de paddock. Of toch aparte stallen voor de nacht (Rust, eigen plekje voor bix (beide paarden laten hun bix liggen tot later moment. Dus bij gezamenlijke stal zal ik iets moeten verzinnen dat ze het wel zelf eten en niet de ander) en hooi eten (pony heeft minder nodig dan Fries en heeft ook haar hooi eerder op. Hoe voorkom ik dat pony te veel gaat eten) ). Wat zijn hierin de ervaringen/tips?

Het land hier is dusdanig dat je in de winter niet in de wei kunt laten. Dus paddock noodzakelijk. Paarden worden recreatief bereden. We willen dus een paddock hebben die ook als rijbak kan dienen. Ik zit te denken over een zandtrack om de wei heen als rijbaan voor pony en dochter. Want die houden van hard en snel. En ze houden van springen dus deel van paddock zou ik als springtuin willen hebben.

Qua kosten heb ik dus al
* aankoop weide
* mogelijk nieuwe omheining weide
* bouw van stallen.
* aanleg paddock/rijbak/track/springtuin met (kunststof) springmateriaal
* opslagschuur voor hooi, vlas, wagens, tuig etc.
* periodieke aankoop van vlas/hooi

* mestopslag en afvoer: Hoe regelen jullie dat? Want ik lees dat dat nogal de lastigste dingen zijn. Op zich hebben we een oude dubbel-as aanhanger die vol gegooid zou kunnen worden en weggereden> maar waar laat je het dan? en wat zijn daarvan de kosten?

* weide onderhoud: hoe? Wat heb je hier minimaal voor nodig? Bij zelf hooi maken op deel van de weide: waar moeten we aan denken? Wat is handig om te hebben mbt trekker etc?

* waar heb ik nog niet aan gedacht?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:38

Wat een leuke plannen!
Wij hebben ze nu bijna 2 jaar aan huis, ik moet de werkelijke kosten nog eens gaan berekenen. Ik vermoed dat we nu iets goedkoper uit gaan komen omdat we zo'n beetje alle grote kosten hebben gehad. Mijn eerste tip: maak het jezelf zo makkelijk mogelijk, het is al genoeg werk.

Ik heb ze 24/7 in een stal met uitloop van stenen en toegang tot de bak staan. 's Zomers en bij mooi weer staan ze overdag op de weide. Het voordeel van 24/7 buiten is dat je niet zo gebonden bent qua tijden en voeren. Heb je een keer een feestje of moet je vroeg weg 's ochtends, dan redden ze zich wel.

We hebben voor nu een zitmaaier om de lange plukken weg te maaien en de bak te slepen, eigenlijk willen we op termijn een mini trekker, maar voor nu voldoet de zitmaaier prima. Op wat voor bodem zit je? Wij hooien niet zelf dus daar kan ik niets nuttigs over zeggen. Voor hooi laat ik voor een shet en een Fries x Tinker 40 kleine baaltjes per ca. 2,5/ à 3 maanden komen, dit kost me tussen de € 4,00 en € 6,00 per baal. Grote balen zijn goedkoper maar dat kan ik niet kwijt.

Voor het hooi van je paard kun je misschien een plek maken waar de pony niet bij kan? Die van mij zijn allebei snel dik, dus ik heb dat probleem niet. :P

Ik doe nu niet aan strookbegrazing (maar zou dat eigenlijk misschien wel moeten doen). Mijn paard krijgt wat extra beweging tijdens de weideperiode en de shet krijgt een graasmasker op.

Voor de mesthoop hebben we betonplaten neergelegd, daar moet nog een muurtje omheen maar dat komt nog. Eens per 3 maanden ongeveer komt de loonwerker dit ophalen, dit kost me € 180,00. Niet goedkoop, maar het is me meer dan het geld waard dat ik niet steeds alles op een aanhanger hoef te scheppen.

Zilfstar

Re: Kostenplaatje paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 11:01

Dankjewel Niwla. We zitten in Breukelen straks dus moerasachtig spul. Weet ook niet of ik dat hooien wil doen hoor. Lijkt me ook weer veel werk idd.

Ja ik werk aan huis, dus tijd heb ik zat om voor ze te zorgen en lijkt me ergens toch wel heel leuk. Vakanties zijn we momenteel niet van plan...

Ja dan zou ik iets van een hoge slowfeeder/bak moeten maken voor de Fries in kan maar de pony niet... Ze worden beide snel te dik maar pony heeft echt minder nodig dan de Fries.

24/7 snap ik idd. maar niet op de wei. Heb ik met de Fries vroeger gedaan en die vreet gewoon 24/7 door... Pony wil echt in de avond n stal. Maar 24/7 lekker de paddock op kunnen lijkt me lekker voor ze.
En een inloopstal lijkt me ook gewoon prettig. Met een plek waar ze kunnen liggen, niet opgesloten staan... en een verhard stuk voor poetsen en zadelen...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:22

Toevallig probeer ik het een beetje bij te houden dit jaar (bedragen zijn afgerond)

Dit jaar:
- Aanschaf nieuwe bosmaaier € 848,-
- 8 pakken voordroog € 52,50 per pak
- 1 pak stro € 60,- per pak
- 3 automatische drinkbakken € 31,- per st.
- Aansluitmaterialen drinkbakken € 70,-
- 40m3 houtsnippers € 400,-
- Onderhoud zitmaaier € 335,-

Vorig jaar:
- Sloten schonen € 320,-
- Maaien, schudden en inpakken (29 grote pakken) € 750,-
- Aanleg paddock incl. extra zand € 4100,-
- 30m2 paddockroosters € 354,50
- Gallagher omheiningsmaterialen voor ca. 1 ha € 1643,-
- Palen voor ca. 1 ha (Robinia hout) € 2100,-

Dat is wat ik zo kan bedenken. Hopelijk heb je er wat aan.

Mestopslag en afvoer is lastig. Daar puzzel ik ook nog mee. Ik wil zoveel mogelijk composteren en terug het land op rijden maar het eerste jaar heb je nog geen compost. Wel ga ik overstappen op stropellets om te kijken of mijn mooie hoop slinkt. Binnenkort krijg ik een offerte voor een plaat van 7x4x1,5 m. (lxbxh) ben benieuwd wat dat moet kosten.

Wij hebben zelf een tractor met allerlei hulpstukken (hefdeel, sleep, cirkelmaaier, schudder etc.). Wij kunnen echt niet zonder onze oldtimer. Wij zouden dus zelf kunnen maaien en schudden maar ik laat dat doen. Ik heb niet alle tijd van de wereld en kan dan maar net een mooie dag om te maaien/schudden missen. Loonwerkers doen niet anders en zij kunnen dat toch beter :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:32

Betreft voederen: je kan sobere paarden prima enkel een vitaminebrok geven. ik geef lexa winter cob, die zijn in snoepvorm en geef ik gewoon als beloning tijdens het rijden.
Hooi: imo kan je ieder paard op onbeperkt ruwvoer houden, moet je gewoon kiezen voor arm hooi (en ev mengen met stro of in porties aanbieden en een net stro hangen bv.)
Als je ander paard beduidend meer nodig heeft kan je werken met een schuilstal dat je dmv een draadje in twee kan maken, zodat hij iedere dag een paar uur apart kan staan met bv rijker hooi.
Ik zou zeker opteren voor stallen met een uitloopje of nog liever een gezamenlijke stal met paddockje ervoor, veel fijner voor de paarden.
Een track rondom de weide die opengaat als het droog is, en de weides in kleinere stukken dat je beperkt kan openzetten (ivm grasinname).

Op de site van beoband kan je uitrekenen hoeveel het zou kosten om X aantal meter te omheinen. Beoband is mooi en erg duurzaam, met 1 stroomdraadje ervoor is alles goed en veilig omheind. (en je hoeft minder schrik te hebben voor kapotte omheiningen of ontsnappende paarden omdat de stroom uitligt..
basisvoorzieningen: stal + ruime verharding en zandpaddockje, anders raak je in de winter in de knoei.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:42

Mest kan ik gratis brengen naar de boer die het hooi levert. Heb geen ruimte voor een mestplaat, anders had ik dat gedaan. Een gewone aanhanger leegscheppen is echt niet grappig trouwens, zelfs een aanhanger die een stukje kiept heb je flink wat spierkracht voor nodig.

Heb zelf een vrij kleine aanhanger, gaat 2 weken voor 1 paard dus met 2 e ponys moest ik elke week rijden en dan zat er geen stro tussen maar was het pure mest.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 11:44

Duhelo schreef:
Betreft voederen: je kan sobere paarden prima enkel een vitaminebrok geven. ik geef lexa winter cob, die zijn in snoepvorm en geef ik gewoon als beloning tijdens het rijden.
Hooi: imo kan je ieder paard op onbeperkt ruwvoer houden, moet je gewoon kiezen voor arm hooi (en ev mengen met stro of in porties aanbieden en een net stro hangen bv.)
Als je ander paard beduidend meer nodig heeft kan je werken met een schuilstal dat je dmv een draadje in twee kan maken, zodat hij iedere dag een paar uur apart kan staan met bv rijker hooi.
Ik zou zeker opteren voor stallen met een uitloopje of nog liever een gezamenlijke stal met paddockje ervoor, veel fijner voor de paarden.
Een track rondom de weide die opengaat als het droog is, en de weides in kleinere stukken dat je beperkt kan openzetten (ivm grasinname).

Op de site van beoband kan je uitrekenen hoeveel het zou kosten om X aantal meter te omheinen. Beoband is mooi en erg duurzaam, met 1 stroomdraadje ervoor is alles goed en veilig omheind. (en je hoeft minder schrik te hebben voor kapotte omheiningen of ontsnappende paarden omdat de stroom uitligt..
basisvoorzieningen: stal + ruime verharding en zandpaddockje, anders raak je in de winter in de knoei.

Paarden staan al op Metazoa en doen het daar goed op.

Het gaat mbt ruwvoer meer om de hoeveelheid inname. een Fries van 650 kilo eet meer dan een pony van 325... Dus wil voorkomen in de winter dat ze te veel mee zou snoepen van de Fries... want ze eet ook sneller. Dus gaat niet zozeer om rijker hooi maar meer om onbeperkt maar wel met mate zodat ze niet hoefbevangen raakt oid.

beoband ga ik eens naar kijken. thanks.

Het is allemaal nog "misschien als ooit" maar we krijgen zo wel al een plaatje van de kosten etc

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 11:45

Selka schreef:
Toevallig probeer ik het een beetje bij te houden dit jaar (bedragen zijn afgerond)

Dit jaar:
- Aanschaf nieuwe bosmaaier € 848,-
- 8 pakken voordroog € 52,50 per pak
- 1 pak stro € 60,- per pak
- 3 automatische drinkbakken € 31,- per st.
- Aansluitmaterialen drinkbakken € 70,-
- 40m3 houtsnippers € 400,-
- Onderhoud zitmaaier € 335,-

Vorig jaar:
- Sloten schonen € 320,-
- Maaien, schudden en inpakken (29 grote pakken) € 750,-
- Aanleg paddock incl. extra zand € 4100,-
- 30m2 paddockroosters € 354,50
- Gallagher omheiningsmaterialen voor ca. 1 ha € 1643,-
- Palen voor ca. 1 ha (Robinia hout) € 2100,-

Dat is wat ik zo kan bedenken. Hopelijk heb je er wat aan.

Mestopslag en afvoer is lastig. Daar puzzel ik ook nog mee. Ik wil zoveel mogelijk composteren en terug het land op rijden maar het eerste jaar heb je nog geen compost. Wel ga ik overstappen op stropellets om te kijken of mijn mooie hoop slinkt. Binnenkort krijg ik een offerte voor een plaat van 7x4x1,5 m. (lxbxh) ben benieuwd wat dat moet kosten.

Wij hebben zelf een tractor met allerlei hulpstukken (hefdeel, sleep, cirkelmaaier, schudder etc.). Wij kunnen echt niet zonder onze oldtimer. Wij zouden dus zelf kunnen maaien en schudden maar ik laat dat doen. Ik heb niet alle tijd van de wereld en kan dan maar net een mooie dag om te maaien/schudden missen. Loonwerkers doen niet anders en zij kunnen dat toch beter :)

Thanks ik ga er eens naar kijken. de weide waar het om zou gaan heb ik net uitgerekend zal zo'n kleine 3 HA zijn.... beetje groot voor 2 paarden denk ik. Vandaar het hooi-van-eigen-land idee

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:24

Haha ja ik hooi 1,5 ha en heb 4 paarden op totaal 2.8 ha.

Die kosten van € 750 is dus voor 1,5 ha en nu ik meerdere loonwerkers ken denk ik dat het zelfs goedkoper kan. Ik zat nu op €25,86 per pak nog steeds de helft van wat ik nu betaal bij een ander. Jij moet makkelijk uitkomen om 2 paarden te kunnen voeren van wat je zelf kan hooien.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 13:00

Selka schreef:
Haha ja ik hooi 1,5 ha en heb 4 paarden op totaal 2.8 ha.

Die kosten van € 750 is dus voor 1,5 ha en nu ik meerdere loonwerkers ken denk ik dat het zelfs goedkoper kan. Ik zat nu op €25,86 per pak nog steeds de helft van wat ik nu betaal bij een ander. Jij moet makkelijk uitkomen om 2 paarden te kunnen voeren van wat je zelf kan hooien.

OK dat klinkt alvast goed. Heb jij nog iets aan verbetering vh gras gedaan voor goed hooi te krijgen? En hoe sla jij het op? En hoe groot zijn die pakken (dus hoe lang doe jij ermee met 4 paarden?) En is dit 1 snede of heb jij meerdere laten doen?

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:07

ik heb een paard en a pony aan huis. Qua hooi voer ik onbeperkt langstengelig voordrooghooi in hooinetten, is voor beide voldoende. Heb 2 boxen van 6x4 met een laagje stro erin die uitkomen op de rijbak dus ze kunnen zelf in en uitlopen. Vaak staan ze samen in1 box maar het is soms fijn om ze even apart van elkaar te kunnen zetten met rijden of longeren of als er bv een dierenarts moet komen. Ze krijgen 2x pd beetje krachtvoer, eten dan in hun eigen box, weten het precies. Verder staan ze 11 maanden van het jaar een aantal uren per dag op de wei. Als ik alle kosten ruim neem ben ik 250 euro per maand kwijt. O ja, mest doe ik op een aanhanger, breng het 1x per week weg naar een boer vlakbij en hooiopslag heb ik dus gewoon buiten, midibalen zijn prima door de tuinpoort te rollen en kunnen open gewoon in mn stalhok liggen. Wat ik niet kwijt kan aan huis reserveer ik bij mn hooileverancier, betaal niets extra voor maar weet dan wel dat ik genoeg heb om het jaar door te komen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 13:39

ampi schreef:
ik heb een paard en a pony aan huis. Qua hooi voer ik onbeperkt langstengelig voordrooghooi in hooinetten, is voor beide voldoende. Heb 2 boxen van 6x4 met een laagje stro erin die uitkomen op de rijbak dus ze kunnen zelf in en uitlopen. Vaak staan ze samen in1 box maar het is soms fijn om ze even apart van elkaar te kunnen zetten met rijden of longeren of als er bv een dierenarts moet komen. Ze krijgen 2x pd beetje krachtvoer, eten dan in hun eigen box, weten het precies. Verder staan ze 11 maanden van het jaar een aantal uren per dag op de wei. Als ik alle kosten ruim neem ben ik 250 euro per maand kwijt. O ja, mest doe ik op een aanhanger, breng het 1x per week weg naar een boer vlakbij en hooiopslag heb ik dus gewoon buiten, midibalen zijn prima door de tuinpoort te rollen en kunnen open gewoon in mn stalhok liggen. Wat ik niet kwijt kan aan huis reserveer ik bij mn hooileverancier, betaal niets extra voor maar weet dan wel dat ik genoeg heb om het jaar door te komen

Thanks. ja daar zit ik dus wel over te dubben: eigen box of niet... maar hangt ook af wat we dan zouden willen...

Sowieso die maandelijkse kosten ben ik niet zo bang voor met wat ik nu uitgeef aan pensionstal moet ik daarmee ruim uitkomen. De eerste investering zal t grootst zijn: weide aankopen, stal bouwen en paddock/rijbak aanleggen... Dus wie nog daarover ideeen kan geven qua uitgaven voor stal bouwen en paddock/rijbak aanleggen...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:44

Ik heb 1 snede gedaan. Dat is voor paarden het beste heb ik mij laten vertellen. Ik doe met 1 pak 5 tot 6 dagen met 4 paarden. Dat zijn die 400 kg pakken. Ik denk 70 hoog en dan 1,5 lang en 90 breed? Is een schatting. Steken in ieder geval op een europallet iets uit. Ze staan gestapeld op onze duiker op pallets met kuilkleed!!! er overheen. Zonder kuilkleed is drama. Wij hadden pas na een maandje het kleed er op gegooid en de pakken bovenop waren al kapot.

Ik had het geluk dat er altijd schapen op stonden. Enige onkruid was zuring en distel. Distel vinden zij heerlijk dus dat heb ik mee laten hooien. De kale plekken wil ik doorzaaien met een bio paardenmengsel. Verder spuit ik geen gif maar ik ben nogal een hippie ;) dus wellicht pakken anderen het anders aan.

Rijbak heb ik een offerte voor van € 18.000. Professionele bodem 20x40. Eb en vloed € 21.000,-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:50

Wanneer je aan je huis een stuk grond van drie hectare kunt kopen en je hebt het geld ervoor want ik vraag me af of er een hypotheek voor gegeven word, dan altijd doen. Waarde woning kan hoger worden en desnoods verhuur je twee hectare of verkoop je het gras op stam. Of zelf hooien, grote pakken en die verkopen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:13

Selka schreef:
Ik heb 1 snede gedaan. Dat is voor paarden het beste heb ik mij laten vertellen. Ik doe met 1 pak 5 tot 6 dagen met 4 paarden. Dat zijn die 400 kg pakken. Ik denk 70 hoog en dan 1,5 lang en 90 breed? Is een schatting. Steken in ieder geval op een europallet iets uit. Ze staan gestapeld op onze duiker op pallets met kuilkleed!!! er overheen. Zonder kuilkleed is drama. Wij hadden pas na een maandje het kleed er op gegooid en de pakken bovenop waren al kapot.

Wat bedoel je juist met een kuilkleed? En waar kan je dat kopen?
Volgend jaar willen we volledig overgaan op voordroog en ik wil ook graag de pakken heel houden :) .

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:27

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Ik heb veel aan dit topic :) Niet iedereen heeft ze natuurlijk op dezelfde manier staan, maar vind dat je hier ontzettend veel informatie uit kunt halen.

Ik heb de plek al, met weide en bos, maar ga vooralsnog geen groot paard kopen i.v.m. de hoeveelheid werk. Wel komen er, tegen de planning in, zeer waarschijnlijk 2 minipaardjes... Oeps :+

En als je het land erbij kunt kopen en je hebt het geld, zou ik dat altijd doen. Grond is nog nooit goedkoper geworden, alleen maar duurder. En zeker als het naast je huis ligt, zou ik het al helemaal doen. Straks wordt het aan iemand anders verkocht die er bij wijze van spreken een appartementencomplex op gaat bouwen, ben je mooi in de aap gelogeerd :)

Al zet je ze er alleen van de zomer neer en de winter op een pension, dan heb je ze toch lekker de (mooie/makkelijke) helft van het jaar aan huis staan. En voor de andere helft van het jaar betaal je dan wat meer.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 14:34

Prairy schreef:
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Ik heb veel aan dit topic :) Niet iedereen heeft ze natuurlijk op dezelfde manier staan, maar vind dat je hier ontzettend veel informatie uit kunt halen.

Ik heb de plek al, met weide en bos, maar ga vooralsnog geen groot paard kopen i.v.m. de hoeveelheid werk. Wel komen er, tegen de planning in, zeer waarschijnlijk 2 minipaardjes... Oeps :+

En als je het land erbij kunt kopen en je hebt het geld, zou ik dat altijd doen. Grond is nog nooit goedkoper geworden, alleen maar duurder. En zeker als het naast je huis ligt, zou ik het al helemaal doen. Straks wordt het aan iemand anders verkocht die er bij wijze van spreken een appartementencomplex op gaat bouwen, ben je mooi in de aap gelogeerd :)

Al zet je ze er alleen van de zomer neer en de winter op een pension, dan heb je ze toch lekker de (mooie/makkelijke) helft van het jaar aan huis staan. En voor de andere helft van het jaar betaal je dan wat meer.

Thanks!! Goed topic.
MBT bestemming: dat moet agrarisch blijven. Dat hebben we in elk geval al gehoord. en ja wat zou nou t mooiste zijn dan dat je uit je woonkamer je eigen knollies ziet...

Als ze aan huis komen is het voor het hele jaar. Hier zijn verder weinig pensions te vinden die voldoen en waar we nu staan zijn dan wellicht geen boxen vrij. Dus het is echt of pension of aan huis.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:41

Tja, wat hier agrarische bestemming (Brabant) had, is nu toch ook steeds vaker met woonbestemming, dat is dus niet heilig ;)

En wij hadden vorig jaar 2 paarden van de buurman te leen dus die zag ik inderdaad ook als ik naar buiten keek, dat heeft echt wel iets, beestjes rond zien scharrelen.

Al kan ik die geiten van mij wel schieten soms als ze weer eens een van mijn net aangeplante fruit/notenbomen aan het verkrachten zijn }:0

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:01

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:05

Selka, hoe waren jouw pakken kapot? Wij hebben alles gewoon zonder kuilkleed staan en dat lukt perfect. Ben gewoon nieuwgierig haha

Wij hebben een container staan die door een bedrijf afgevoerd wordt. Betalen er fiks geld voor, maar in de buurt hebben we nog niets goedkoper gevonden helaas.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:08

Bovenop. Zaten allemaal gaatjes in. Wij hadden hele groepen duiven en kraaien die er graag samen op zaten. Sowieso hebben wij veel vogels omdat wij veel bomen hebben. Buurman kwam eens langs en zei "ah vrouwke heb je nu wel een kleed, pakken waren zeker al kapot". Iedereen heeft het bij ons ingepakt staan :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:09