Hulp verbeteren weide shetlanders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

G33j

Hulp verbeteren weide shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 15:30

Voor mijn stage moet ik een verbeterplan schrijven voor de huisvesting van de shetlanders. Dit omdat ze snel te dik worden.

Het zijn 2 shetlanders die 's nachts op een pleintje staan met schuilstal. Overdag mogen ze op het weiland (ik gok 0,5 ha). Ze krijgen dan een graasmasker om. Pony's stribbelen uiteraard altijd tegen en krijgen op den duur ook wrijfplekken.

Het gras is ook erg kort (dus suikerrijk), dit geldt voor alle weides, dus verweiden heeft ook geen zin.

Mijn idee is om een soort pad om de weide te maken met een hooifeeder. Maar ik weet niet zo goed waar te beginnen, en heb ook geen ervaring in het houden van paarden/pony's. Is er iemand die dit al eerder gedaan heeft en mij misschien op weg kan helpen?

Kidde

Re: Hulp verbeteren weide shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:36

Hier hebben we een paddock waar ze altijd staan en ze gaan in de zomer ongeveer 2 uur op de wei (zonder graasmasker). Verder staan ze uiteraard op hooi en een vitaminebrok.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:38

Ik zou deze 24 op 7 op een paddocksysteem houden met onbeperkt ruwstengelig hooi in slowfeeders.
Die 0.5 ha is perfect om zo in te richten, paden rondom rond die naar verschillende paddockjes gaan. Op die paddockjes is er hooi beschikbaar, of wilgentakken , of water. Ev 2 kleine grasstukjes waar ze sporadisch eens 10 minuten kunnen grazen.
Paddock paradise dus.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:35

Als je op paddock paradise zoekt op google krijg je inderdaad leuke ideetjes!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:37

Klinkt als een goed idee voor deze pony's. Idd een track systeem

Misschien dat als je een plattegrond plaatst mensen kunnen helpen

G33j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 15:29

Ik dacht dat het 0,5 ha was maar is dus ongeveer 0,12

Overigens worden ze nu nog af en toe verplaatst naar andere weides.
Afbeelding

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:33

Ruby is altijd aan de dikke kant geweest :p Apart toen ik er stage liep peinsden ze er niet over om wat te veranderen en nu dus (eindelijk) wel.

je zou lang het omloop pad een stukje paddock kunnen realiseren, is dat pad nog steeds open voor publiek?
ongeveer 15x30 en dan evt een pad om de rest van de weide heen en het weitje zelf in vieren splitsen.

Of de varkens eruit en dat ombouwen tot paddock, met een hek tussen de paddock en het verharde stukje :j

G33j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 12:35

Lillian__ schreef:
Ruby is altijd aan de dikke kant geweest :p Apart toen ik er stage liep peinsden ze er niet over om wat te veranderen en nu dus (eindelijk) wel.

je zou lang het omloop pad een stukje paddock kunnen realiseren, is dat pad nog steeds open voor publiek?
ongeveer 15x30 en dan evt een pad om de rest van de weide heen en het weitje zelf in vieren splitsen.

Of de varkens eruit en dat ombouwen tot paddock, met een hek tussen de paddock en het verharde stukje :j

Lillian,

Schijnbaar zijn ze er al wel lange tijd mee bezig maar het loopt altijd stuk op het financiele gedeelte. Maar voor mijn slagen hoeven ze het niet uit te voeren, als het plan maar klopt.

Het omlooppad is inderdaad nog open voor publiek. Mijn idee is gewoon een pad erom heen en een longeercirkel in het midden, waarmee je het weiland in 2en splitst.

Varkensgedeelte is veel te zacht en blubberig voor pony's haha. en de varkens zijn er veel te blij mee :)

Maar ik heb niet zoveel verstand van pony's vandaar dat ik hier op tips had gehoopt. Weet nog niet zo goed hoe ik alles moet aanvliegen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:05

Voor een tracksysteem heb je op zich niet zoveel budget nodig. paaltjes en stroomdraad (of zelfs prikpaaltjes en draad met op hoeken een vaste paal.
Als je de bodem ook wil aanpassen met zand, verharding etc, dan loopt het wel al een stukje op.
Als het land wat droger is kan de grond keren en een laagje zand erover al voldoende zijn. Als extra uitdaging kan je werken met boomstammetjes in een zigzagje zodat ze moeten zigzaggen of erover heen stappen.
Belangrijk is om te bepalen of je gras wil overhouden of niet, indien niet zou ik werken met een lange track rondom die afstand maakt en uitkomt op een paddockje, en van daaruit in een zigzagtrack naar verschillende kleinere paddockjes / grasstukjes in het midden uitkomen. Bij voorkeur een langere track en dat je de paddockjes kan open of dichtzettten.
Hier kunnen er voederplaatsen gemaakt worden (palen met een aantal tegels verharding eromheen) zodat ze moeten bewegen om aan hooi te raken. (dan kan je bv kiezen om aan de stal onbeperkt stro aan te bieden, en het hooi in porties op verschillende plaatsen in netten.)