Shet trekt zich niets aan van stroom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Shet trekt zich niets aan van stroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 14:05

Zoekfunctie gebruikt, maar de oplossing ben ik nog niet tegen gekomen.

Mijn shet heeft ontdekt hoe ze onder de draad door kan richting het gras.

We hebben een stroomapparaat op het lichtnet, aardpen op 8m in de grond en 40 mm breed schriklint. Dit is ook gecheckt en vervangen waar nodig. We weten nu zeker dat er stroom op de draden staat.
Zodra de shet er onderdoor gaat zie je de draad ook vol over haar rug heen gaan en haar ook 2 stroomstoten krijgen. Dan loopt ze door, schud zich eens uit en briest een keer.

Inmiddels hebben we ook al een draadje in haar manen gevlochten om haar ook op de huid nog een tik te laten krijgen, maar dat helpt ook niet.

Een derde, lagere draad twijfel ik over aangezien ze in de bak (met 3 draden) ook tussen de onderste en de middelste door duikt (geen stroom op die draden) en dus geen respect heeft voor een klap stroom.

Hebben jullie nog ideeën?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:12

Iemand vroeg een keer nav mijn omheining, hebbie cavia's of zo? Zo laag zat het draad bij ons. Onderhoud erg lastig qua kantenmaaien, maar helpt echt tegen wollige shetten. Maar dan wel draad. Geen lint, geen schrikdraaddraad, maar kaal ijzerdraad.

Edit, de klap komt dan harder aan, maar ook kan gewoon dik ijzerdraad beter geleiden en gaat minder snel stuk dan schrikdraad bij het maaien als je het raakt.

Edit, een plank op shet kniehoogte helpt ook.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 22-03-19 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Re: Shet trekt zich niets aan van stroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:13

schapengaas afzetting er onder... kunnen ze niet doorheen en kan je ook stroom op zetten.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:19

c_alsemgeest schreef:
schapengaas afzetting er onder... kunnen ze niet doorheen en kan je ook stroom op zetten.

Dat had ik dus ook maar van mij tilde dat gewoon uit de grond en daaggg :wave: .

Nu is alles met planken omheind en nergens last meer van

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:10

Wij hebben ook verzinkte draad. Niks linten. Dit is het enige wat ze binnen houdt...

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:27

Hihi boeven zijn het _O-

Een vriendin van mij heeft haar omheining laten vervangen door hout en de onderste plank door laten lopen tot aan of zelfs in de grond.

Misschien is een goedkopere oplossing om dat met rubber te doen?

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:33

Ik had vroeger ook zo een shet.........

Niets was haar te gek... Ik had veel stroom erop. Ze ging eroverheen, of ertussen door en dan heel snel dan voel je de stroom niet zo :D Of eronder door.....
De draak <3 <3 !! Later heb ik haar aan het spit gezet maar zelfs dat hielp niet de gehele dag.
Ze stond dan ook 's nachts op stal en overdag aan het spit en een paar uurtjes in de bak MET toezicht!!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:35

Afbeelding
Ik had vroeger ook zo een shet.........

Niets was haar te gek... Ik had veel stroom erop. Ze ging eroverheen, of ertussen door en dan heel snel dan voel je de stroom niet zo :D Of eronder door.....
De draak <3 <3 !! Later heb ik haar aan het spit gezet maar zelfs dat hielp niet de gehele dag.
Ze stond dan ook 's nachts op stal en overdag aan het spit en een paar uurtjes in de bak MET toezicht!!
En een toppony met rijden en vooral mennen dat was helemaal haar ding
Maar ze was mijn allerliefste shettie! <3 <3

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 15:40

Dank jullie wel voor het meedenken.

Ze glipt onder de omheining door vanaf de track naar de binnenwei, dus ze loopt gelukkig niet op straat. Gisteren heb ik nog een metalen veer voor 1 toegangspunt gehangen. Nadat ik haar de wei weer uitgejaagd had heeft ze het tot op heden niet opnieuw geprobeerd. Ze ging ook wel op andere punten onder de draad door, maar blijkbaar is de boodschap voor dit moment aangekomen. Fingers crossed dat dit zo blijft.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:45

Wij hebben voor uitbreker nu wel derde draad eronder die zit vlak boven de grond en ze doet niks meer

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:54

Ik heb om de buitenwei 5 draden/lint en binnenwei heeft er 3 waarvan 2 x lint en 1 x draad onderin. Die omheining is lager want mij paard gaat er niet door, alleen die kleine truttebol. Flinke klap stroom erop en dan gaat het wel goed. Controleer ook eens hoeveel volt erop staat? Want met doorverbinden wil er nog wel eens verlies optreden. Dat hebben ze heel snel in de gaten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:04

Hoeveelheid stroom op de draad gemeten?
Misschien niet zo diervriendelijk, maar wel effectief; maak een soort kroon/gewei van draad wat goed stroom geleidt. Koperdraad of zo.
Vlecht dacht door zijn maantje en maak het aan zijn halster vast.

Vriendin van mij heeft haar shet het ontsnappen afgeleerd.
Door zijn dikke bos manen deerde hem de stroom niet zoveel, ondanks dat er fikse tik op stond.
Met zijn gewei op kreeg ie er respect voor en leerde hij het af.

Paard op openbare weg voor een auto is veel slechter alternatief. Voor alle betrokkenen in zo’n geval.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:15

Pony scheren kan ook helpen.
Onze buurman had schapen die dat ook deden, maar door de dikke vacht niks voelden. Eenmaal geschoren hebben ze het niet weer gedaan