Band of koord?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Band of koord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 17:50

Hi lieve bokkers.

In het voorjaar ga ik mijn weide grondig aanpakken.
De buitenomheining wordt verhoogd en ik wil de draden gaan vervangen.
Op dit moment is de buitenzijde van de wei omheind met gaas en band.
Het gaas blijft maar het band moet vervangen worden.

Nu merk ik dat koord een veel langere levensduur heeft en beter geleidt.
Ik vind band wel mooier staan maar het hangt eerder slap door de wind en breekt daardoor ook sneller.

Wat is jullie ervaring? En waar geven jullie voorkeur aan?
Voorbeeldfoto's zijn welkom :D

Poekkie

Re: Band of koord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:10

Wij doen de bovenste lijn band voor het zicht en de lijnen daaronder dikke koord (van alles de dikste zodat er minder kans is op snijwonden in geval dat...)

Band is veiliger voor de paarden, maar is idd echt miserie in gebruik. Vangt veel wind, zeker de hele brede. Daardoor regelmatig kapotte stukjes of idd uitgerokken band.
Koord is wat dat betreft veel handiger in gebruik en goedkoper, maar ik vraag mij altijd af of ze het wel voldoende zien als ze weer in scheurijzer modus zijn. Dus vandaar de combinatie :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 18:14

Heb je daar een foto van Poekkie? Over die optie heb ik ook nog nagedacht.
Ik zat net te kijken naar zwart band, dat lijkt me ook heel mooi, maar natuurlijk wel veel minder goed zichtbaar.

Mijn weiland ligt midden in de natuur. Het lijkt me dus mooier om voor groene of zwarte band te gaan. Nieuwe witte band zal wel heeeeel erg opvallen :')
Wit koord is dan minder heftig, en valt wel beter op :j Lastige keuzes

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:52

Euhm, ik zal dit weekend eens zoeken of eentje maken. Wit lint valt idd heel erg op. Zwart eigelijk ook wel. Groen is het neutraalste, maar om eerlijk te zijn heb ik vooral gekeken naar de weerstand/kwaliteit ende prihs en kon de kleur me niet zoveel schelen. Ik heb dus groene en witte band en witte koorden met rode, groene en gele accenten.

Edit: al onze poorten zijn alleen met koord. Voor mij veeel handiger dan band! Wordt ook veel minder vuil ;)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 19:39

Oh dat is ook nog iets om goed over na te denken.
Toevallig zijn nu alle doorgangen van koort. De buitenste omheining is nu band alles daarbinnen koort. Ik hoef dus ook maar een deel te vervangen waaronder alle buitendraden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:12

Poekkie schreef:
Wij doen de bovenste lijn band voor het zicht en de lijnen daaronder dikke koord (van alles de dikste zodat er minder kans is op snijwonden in geval dat...)

Band is veiliger voor de paarden, maar is idd echt miserie in gebruik. Vangt veel wind, zeker de hele brede.

Om het windvangen te verminderen kun je 1 of 2 slagen in het band doen, dan heeft de wind er minder vat op.

Overigens is het een misverstand dat verwondingen van dik koord minder zijn als van dun koord.
Dun koord heeft een veel lagere breekkracht als dik koord, dus bij een 'aanvaring' zal het eerder breken en dus minder verwonding geven. Dik koord breekt niet en zeker als er stroom op staat zal het paard in paniek net zolang trekken tot zijn been afgestroopt wordt.
En ik heb dit van nabij een keer mee gemaakt toen een paard met zijn been in het onderste draad terecht kwam na rollen te dicht bij de omheining.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 20:35

Dat is een goede tip DubbelDun!

Ik heb voorheen inderdaad draad gehad met een lage breekkracht om dit te voorkomen. Echter is de geleiding van deze draden echt heel laag waardoor de paarden minder respect krijgen voor de draad. Ik wil nu de buitenste draden wel echt goed hebben dit keer. Het blijft lastig.
De binnenste draden hebben nu een lage breekkracht, na 2 jaar zijn deze draden echt op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:37

Die kwaliteit zal misschien ook wel met de prijs te maken hebben ??

Overigens heb je ook smal band (1 cm) en daar kun je 'snijdertjes' op monteren wat bij bepaalde druk het band doorsnijdt.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:02

Ik heb een brede band langs de buitenkant + houten palen en latten. Tussen de paddock en weilanden heb ik een dubbele brede draad.

We haken de band, als de weide open is in op een bevestigingspunt op een paal of lat zodat de wind er weinig vat op heeft. En omdat de banden goed strak gespannen zijn heb ik eigenlijk nooit last van een kapotte omheining.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:28

Hier hebben we nu lint, de brede van 40mm. Toen ik, denk 2 jaar terug, mijn stroomdraad moest vervangen ben ik juist van cord naar lint gegaan. En het lint bevalt me beter dan cord.

Mijn bevinding met cord was dat het door sterke wind, hier is alles open dus de wind heeft vrij spel, ging bewegen in de geleiders. Deze sleten uit door de "draaiende" beweging die de cord maakte onder invloed van de wind plus de cord sleet op die plaatsen enorm. Met als gevolg dus zwakke plekken daar waar de cord door de geleider zit.
Ook had ik de indruk dat ze de cord minder goed zagen tijdens zotte renbuien en los door tussenscheidingen vlogen.

Nu dus lint, ze zien het veel beter en hij hangt nog steeds strak. Ik heb hem goed aangespannen en om de zoveel meter een gallagher geleider geplaatst die je vast zet/ klemt met een schroef en dus niet enkel die geleiders waar je het lint gewoon in schuift. Hierdoor blijft hij mooi strak zitten.
https://www.gallagher.eu/nl_be/afraster ... r-20-stuks

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 01:39

Ik ben net over van lint naar koord.
Wat een drama vond ik het lint. Continu weer slap, heb vele stukken en de geleiding was slecht. Nu met koord weer een goede klapper erop.
Plus het is zo snel gemonteerd als je zon speciale isolatorbevestiging ding in je boormachine doet :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 02:08

Ik huur een wei. Volledig met lint van 5cm afgzspannen en ipv linthouders ook overal maar echt overal op elke Paal die van Gallagher die hierboven vernoemd werd.
Heb het 1x moeten bijspannen maar was zeer snel gebeurd. Mijn paarden hebben respect voor het lint. Limo is al bang als het maar iets beweegt door de wind. :') Afbeelding

ALs ik het voor lange tijd kan huren (hoop ik op eigg) ga ik bovenaan elke Paal een afstandsisolator schroeven en daar een ijzeren draad doorheen spannen. Dan komt ook alleen daar stroom op. Die heb je ook in diverse breekbaarheden maar de stroom is altijd overal hetzelfde.
Heb dat bij mijn kennissen gehad omdat limo toen door de draden rende. Zelfs met stroom erop. Eenmaal tegen de ijzeren gekomen en nooit meer door de draden willen/proberen gaan. Die had ik toen op borsthoogte gehangen.

Het mooist vind ik houten planken. Maar de wei hier in de buurt die dat had waren er 4 delen met palen omgewaaid door de wind. Palen gebroken. Waarschijnlijk dus rot geworden van al die jaren in de grond te staan. Waren ook net boven de grond afgebroken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:06

Rotte palen kun je natuurlijk ook met koord en lint hebben ;)

Planken staat idd mooi, maar kan wat massief over komen en áls een plank breekt kunnen er scherpe punten zijn (afhankelijk van de houtsoort).

Ik ben nog steeds érg blij met mijn buitenomheining van gaas in kombinatie met dun koord tegen het schuren.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 12:29

Planken kosten ook veel onderhoud, misschien nog wel meer dan koord of band als je het echt goed wil bijhouden. Het blijft lastig...

Rotte palen blijf je altijd houden, mijn palen staan nu 10 jaar (tussendoor een keer verhuisd) en ze beginnen nu langzaam af te breken net boven de grond. Dus die worden ook allemaal vervangen.

Nog een vraag:
Hoe groot zijn jullie paarden en op welke hoogte hebben jullie de draden en hoeveel?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:34

Hier hebben we voor koord gekozen, ik vind band erg mooi staan als het helemaal strak en netjes is, maar in 9 vd 10 gevallen ziet het er na een poosje echt niet meer uit :+

Om je vraag van hierboven te beantwoorden: ik heb 2 mini's van 80 cm en 2 rijpaarden en heb overal 3 draden. Ik weet niet precies hoe hoog ze hangen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:35

En ineens voor een systeem zoals de Hippo Safety Fence gaan?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:39

Koord blijft mooier (strakker), maar wij gaan voor band. Ik heb een tijdje een wei met speciaal koord gehad op verzoek van eigenaren die een nieuwe pony brachten. Pony ging direct door de omheining heen en heeft een maand in de kliniek gestaan door de nare snijwond. We hebben het spul meteen weggedaan. Met band hebben ze nooit beschadigingen opgelopen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:40

Ik heb 4cm brede band hangen. Vind het zichtbare erg belangrijk. Mijne hebben ook altijd overal achter band gestaan. Vond het zelf ook mooier :+
Mijn paarden zijn 1m55 - 1m65 (ook grotere of kleinere op vakantie) en mijn bovenste lint hangt op 1m35, 2de op iets van 75cm geloof ik.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:53

Hier 2 van 150/155 en ik heb de buitenomheining op 175, langs de oprit op 1,25 (beide groen gaas) en tussen de paddock/PP en de wei zal het rond een meter zijn (houten palen met 2 stroomdraden) . Rondom het gaas zit op 80/90 cm een dun stroomdraadje tegen schurende kontjes :)

Afbeelding

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:59

s0173957 schreef:
En ineens voor een systeem zoals de Hippo Safety Fence gaan?

Dat is echt een mooi systeem, heb het bij iemand thuis gezien en op de beurs.

Het nadeel is wel, heb het voor een redelijk kleine wei uitgerekend, het is wel erg duur...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:03

Klopt, heel goedkoop is het niet.
Maar volgens mij wel een pak duurzamer dan lint, koord, ... en dus betaalt het zichzelf wel terug.