soort van paddock paradise maken, help wanted...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nayla

soort van paddock paradise maken, help wanted...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 16:37

Hoi,

Ik ben aan het denken om een soort van paddock paradise te maken van 1 wei, maar loop tegen een paar dingen op.

Dit is de wei:

Afbeelding

Blauw is de drinkplek, die willen we daar houden ivm met water slepen.
Rood zijn de ingangen (voor paarden en tracktor)
Tussen geel en zwart is mooi gras.

We hebben een weide van 1 ha, ongeveer vierkant van vorm, nu ingedeeld in 2 stukken.
In de zomer maanden lopen hier overdag 4 tot 5 grote paarden op.
Snachts komen ze op stal.

De bedoeling is een soort paddock paradise te maken, maar, het mooie gras staat eigenlijk aan de buitenkanten (de weide helt af naar de hoeken), het is hier zandgrond dus het grote middenstuk heeft minder tot weinig gras.
Verder komt er geen stal op omdat we op de winter weide achter het huis 2 schuilstallen hebben voor bvb veel zon of slecht weer.
Wat we evt wel willen maken is hooi-voerder plaatsen voor als ze niet op het gras staan en boomstammetjes als cavaletti of zoiets. Er is 1 heel dominante merrie bij dus alle doorgangen moeten breed zijn.

Ik zit vooral in de knoop met hoe we het moeten opdelen.
Meestal is de buitenkant het 'loopstuk' van een paddock paradise maar dat willen we net niet zo doen omdat dat de stukken zijn waar het gras wel goed groeit.

Heeft iemand tips, ideeën? Of mss een link naar een passend topic?
tnx! :) :)

Duhelo

Re: soort van paddock paradise maken, help wanted...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:41

Een heen en terugstuk maken in het midden van de weide met wat kronkels en bochtjes en de twee dtukken weide aan de buitenkant houden?

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:44

Paadjes aan de binnenkant maken en de buitenkant als weide houden. Je zal dan nog wel wat stukjes 'weide' aan de binnenkant hebben. Maar dan blijft het goede gras in ieder geval weide :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:10

Wij zitten op zandgrond en hebben inderdaad het pad rondom met strookbegrazing laten kaal eten en dan is al het gras weg.
Maar wij hebben nog wel een grote paddock en breed pad naar bestraat plein en de stallen. Dus 24/7 open.

Geen beschutting vind ik altijd wel een probleem, met name in de zomer, dus hoe je het wil verdelen hangt ook af van wat je verder wil. Hoeveel wil je gras open zetten? Welk stuk vangt veel zon?

Als je vrij bent om in te delen zoals je wil, zou ik aan 2 grote s bochten denken, dan heb je aan de zijkanten en in het midden wei om open te zetten, totaal dus 3. Laat je de s vooraan en achteraan raken dat ze rondom kunnen lopen.

Wij hebben aan zijkanten brede paden, maar paarden lopen zelf als een treintje een smal paadje erin. Achterin hebben wij meer ruimte en kunnen ze ook liggen en staat ook een hooibak.
De grote paddock is dan voor.

Wij hebben 1 merrie en 3 ruintjes samen. Ze zijn heel goed samen, maar juist door de niet vierkante vorm jagen ze elkaar niet het draad in of de hoeken in en kiezen ze soms een eigen plekje.

Qua balken hebben we bij de brede doorgang wat stammen liggen. De eerste tegen de rand aan, de tweede dan een meter uit de rand, dan were tegen de rand en dan weer een meter uit de rand en zo verder. Dan moeten ze of de pootjes optillen of slalommen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:22

Wij hebben ook een heen-en-weer-pad gemaakt, zelfs in 2 delen (het 2e deel is dus ook een losse weide an sich). Breed genoeg zodat de trekker er met weidesleep doorheen kan, tevens zijn alle doorgangen dus ook zo breed. In totaal hebben wij 1 hectare aan grond, hier lopen 2 friezen en 2 pony's op.

Ter beeldvorming, dit is onze situatie;

Afbeelding

In de winter staan de paarden in de crossweide, die is ook in de zomer een zandvlakte. Hier bevinden zich ook de overkapping/ schaduwplekken, de automatische drinkbak, en de hooiruif. Tevens een waterpoeltje waar ze kunnen drinken en verkoelen.

Als eerste gaat zometeen dus looppad 1 open als zijnde weide, als ze die kaal hebben gaat wei 1 er ook bij open. Looppad 1 blijft vanaf dan altijd bereikbaar. Als wei 1 op is, gaan ze naar wei 2. Ik kan ze ook in wei 2 zetten zonder looppad 1 te moeten gebruiken, wei 2 is dan ook vaak de laatste wei voordat alles dicht gaat.
Als wei 2 op is gaat looppad 2 erbij open, en gaan we zo alle weides af en krijgen ze ook allemaal genoeg rust om weer te begroeien tot ze weer aan de beurt zijn. :)

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 17:27

@Duhelo, bedoel je dan een soort van slingerend pad met in het midden een draad?

@BaBritFre, eigenlijk hetzelfde als Duhelo zegt maar meerdere paden?

@superpony , ze staan er enkel overdag op (tussen 6u smorgens en 22u savonds), de weide heeft de hele dag zon helaas, dus als het echt fel zonnig/warm of juist slecht weer is, gaan ze een andere weide op waar schuilstallen staan.

Sommige paarden zijn aan de 'vollere' kant, dus het idee is om ze ongeveer de helft van de tijd op gras te laten en de helft op de track. Met de uren kunnen we nog schuiven naargelang er gras is en ze dik worden. Het gaat om 1 eigen paard en 4 pensionpaarden. Dus meer beweging geven om hun in model te houden is niet enkel aan mij. :)

Al het hooi dat ze krijgen is in slowfeeders.

Momenteel ook 1 ruin en de rest merries, maar 1 is echt altijd en overal dominant en ze durft doorgangen blokkeren helaas. Dus smalle paden gaan niet zo ideaal zijn.

Dat van de balken ga ik onthouden, dat is een goede tip, tnx :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:37

jep, inderdaad.
Je kijkt eerst hoe groot je de weides met gras wil houden en maakt die aan de buitenste kanten. het binnenste gedeelte kan je simpelweg een pad maken dat rondom het binnenstuk loopt, binnenstuk kan je dan bv openzetten als speelstukje, of je kan er een heel kronkelpad van maken met hier en daar bredere stukken / rondjes om alle oppervlakte te gebruiken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:51

Als je 1ha hebt voor 4 à 5 paarden heb je niet zoveel reserve. Je zou bv in het midden van de weide een hoogstamboomgaard(je) kunnen maken. De rest van de weide loopt dan rond de boomgaard, is al wat spannender dan een gewone vierkante weide, zonder dat je veel oppervlakte moet opgeven voor tracks en zonder dat je smalle doorgangen hebt die voor problemen kunnen zorgen. De 'dunne' paarden kunnen dan als extra'tje af en toe grazen in de boomgaard. In het najaar lekkere appeltjes te krijgen.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 16:02

@Shanna: ziet er mooi uit, ook geen gemakkelijke vorm denk ik? De crossweide ziet er ook heel leuk uit. Hier moeten de doorgangen nog breder zijn als we de wei her-indelen , better safe than sorry :)

@Duhelo: nu begrijp ik je beter, ik ga eens kijken of ik iets getekend krijg :)

@Sclimpre: er is idd niet veel gras, daarmee dat we de groene randen niet als pad willen gebruiken, als deze weides 'op' zijn of bij veel zon/slecht weer, gaan ze op een andere weide van 0.5 ha die tegen de winterwei ligt (winterwei is ongeveer 0.4 ha en meestal kaal). Als ze daar staan kunnen we gemakkelijk het gras-gedeelte dichthangen en hun op het winterstuk zetten met slowfeeders. Bomen planten mogen we helaas niet, is een pachtgrond.

Het is vooral om de paarden niet de volledige dag op het gras te laten zonder dat ze van deze wei naar de winterwei herzet moeten worden. Maar dat we gewoon binnen 1 wei een stuk kunnen afsluiten en openzetten, en hun gelijk uitnodigen om meer te bewegen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:39

Wij maken alleen maar pop up paradises, met een kilometer schrikdraad op een haspel en een lading ijzeren paaltjes. Dan kun je het altijd oprollen en anders uitzetten. Bovendien willen we voor grote machines op het land ruimte houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:52

Inderdaad geen makkelijke vorm, daarom is een track in ons geval ook een heen-en-weer looppad geworden, als ik hem rond alle buitenkantjes moest laten lopen blijft er geen wei meer over. Zekers ook omdat we wel overal met de trekker en weidesleep door willen kunnen.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 19:28

voor degenen die zeiden een heen en weer pad te maken, ik heb een poging gedaan om iets te tekenen, wat vinden jullie ervan? De afmetingen zijn niet helemaal juist, ieder stuk van het heen en weer pad is ongeveer 9 m breed, in totaal dus een 18 a 20 m breed.

Blauw is water
Geel zijn voederplaatsen
Zwart is vaste omheining
Groen is de omheining die we dmv prikpaaltjes willen zetten om uit te testen
Rood zijn de afsluitbare doorgangen
Bruin zijn balken-stammetjes

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:57

Ik zou het heen en weer pad niet in twee delen (ze gaan toch altijd dezelfde gemakkelijke kant kiezen) maar gewoon zorgen dzt hij breed genoeg is, en mss laten kronkelen of meer hindernissen erin zetten waar ze over of omheen moeten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:16

Paden van 9m breed : top ! Als er halverwege een paard zich bedenkt en omdraait kan dat zonder zijn collega's van hun sokken te lopen.
Groene testomheining is slim.
Ik denk dat het pad met de stammetjes weinig zal gebruikt worden, ze hebben immers een alternatief zonder stammetjes. Wij mensen vinden het leuk als de paarden over stammetjes lopen, de meeste paarden vinden dat zelf maar stom. Wij hebben al 2 jaar een omgevallen boom in de wei liggen. Al de takken zijn er netjes afgehaald maar raad eens hoeveel keer er al een paard over gesprongen is? Juist, 0 keer.
Aan de kant van het hooi zou ik aan de 2 kanten een soort nooduitgang maken.
Het enige dat ik helemaal anders zou doen is het drinken. Imo moet dat bij het hooi staan zodat de paarden regelmatig een slokje kunnen nemen. In jouw opstelling moet een paard 'de kudde' verlaten om te gaan drinken. Je hebt het risico dat in zo'n opstelling de paarden eerste hun hooi eten (dus een heleboel droog spul in de maag), en dan pas gaan drinken (dan een grote plas water in de maag). Mensen zetten soms het drinkpunt ver van het hooi om de paarden te laten bewegen, maar die paar keer over en weer lopen naar het drinkpunt gaan nu ook het verschil niet maken. In ieder geval vind ik dat niet opwegen tegen een gezondere eet- en drinkwijze.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:52

Leuk dat je zoveel meter voor je paden wil gebruiken! Ik zou zelf in het midden een (gevulde) strook maken als afscheiding ipv een enkele draad/omheining, dat maakt het net wat spannender omdat ze dan niet alles kunnen zien. Je zou die strook op kunnen vullen met bomen/(bessen)struiken (afhankelijk van wat mag en hoe streng men in je gemeente is) maar persoonlijk zou ik binnen die strook van 6m breed een heuveltje maken (met eventueel nog een vlier her en der erop/-tegen). Aan het eind nog een poel.
Verder heb ik het eerste stuk een zandpaddock van gemaakt, heerlijk om in te rollen en te soezen.

(tekening is trouwens in verhouding, ben uitgegaan van 100 bij 100)
Afbeelding

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 20:16

tnx allemaal voor het meedenken :j

@Duhelo, daar heb je gelijk in, ws gaan ze vooral de makkelijke kant gebruiken, ik kan evt wel aan beide kanten wat balkjes leggen

@Sclimpre , ik begrijp je redenering ivm het water en voer, daar had ik zo niet niet over nagedacht, ik hoor idd vooral van mensen dat ik de drinkplaats en voeder plaats zo ver mogelijk uiteen zet.
Nu ben ik aan het denken om ipv het hooi achteraan te voorzien, het ongeveer in het midden te doen, dan kan ik een soort ovaal vormig pad maken dat dus in het midden het breedste is ipv achteraan.

@GDG, dank je wel voor de tekening en dat je de tijd ervoor nam om hem te maken, is heel duidelijk zo. Vooraan de zandplek zou ik naar achteren verhuizen, daar is het gras iets minder mooi als vooraan, maar een goed idee!
Een poel wil ik ook graag maar gaat niet lukken ivm de helling van de wei, bovenop is hij het hoogste en loopt af naar de hoeken (waardoor daar het gras het beste is en we daar vanaf willen blijven), het is ook echte zandgrond die al het water opslorpt.... Fijn voor de piste maar niet voor de weides helaas.
De strook in het midden ziet er ook fijn uit voor de paarden, maar we mogen niks aanplanten en de weide ligt heel open en zichtbaar, we pachten ook rechtstreeks van de gemeentelijke OCMW (belgie), dus dat riskeren we liever niet. Ook zou het pad echt breed moeten zijn ivm een heel dominante merrie in de groep.

Ik kan overigens ook wel wat wilgentakken ofzo neerleggen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:46

Mooie tekeningen hierboven! Ik dacht ook aan het pad door het midden, wellicht een kruis maken? Maar dan verlies je wellicht teveel weidegrond.

Edit: zie net dat aanplantingen niet zijn toegestaan