Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24687
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:46

Wat is een GAS boete?

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:00

Komt er op neer dat het een boete is voor dingen die niet in andere categorieën past.
Bv als je rookt op plaatsen waar het niet mag, als je door een fietspad rijdt waar geen auto's mogen. Blijkbaar als paarden ontsnappen (maar die hadden toch geen schade gemaakt?)

https://www.watwat.be/politie/wat-zijn-gas-boetes

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:52

Hier zelfs geen GAS boete of dergelijke gehad toen er bij mij 3 paarden (1 van mij en 2 van vriendinnen) waren losgebroken en ze liepen op de N16 en A12 terwijl er 6 politie combi’s hiervoor mee op de baan waren van 2 verschillende politie zones..

Nu was er ook niks van schade maar wel een dik uur heisa op de autobaan natuurlijk :+
Ook op de radio werd er toen melding gemaakt van opgepast 3 loslopende paarden..
We waren er van in het begin bij maar probeer ze maar eens te stoppen als ze in volle galop overal aan het lopen waren

Zelfs 3 kranten gehaald toen _O-


Nu kan ik er mee lachen maar ik verzeker je dat ik toen op dat moment mentaal gewoon aan het instorten was
Als je je paarden ziet galopperen richting A12 waar ze 120 rijden naar in de schemer om 8u smorgends.. ik dacht ze morsdood terug te vinden maar ze hebben geen schrammetje
Enkel hun dekens doorweekt van het constant te lopen


Ohja en het was niet mijn schuld dat ze uitgebroken waren! Wel door de buurpaarden

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:34

Varekaj schreef:
Weten jullie nog dat in oktober 1 van de paarden op wandel is gegaan? Nou, kom gisteravond thuis van opleiding, brief in de bus. Krijg hier hoogstwaarschijnlijk een GAS-boete voor van €350.

Ben best wel boos nu. Er wordt al jaren zoveel gejat op die weide, elk jaar heb ik in het najaar onverklaarbare schade aan omheining en palen en nooit kan er wat aan gedaan worden want "dader onbekend" en "het zijn vast de paarden" of "zal slijtage zijn".

Toen eerder dit jaar dan mijn dure stroombak op zonnepaneel verdwenen is heb ik de wijkagent gemaild voor aangifte, nooit reactie op gehad.
En dan schuiven ze nu doodleuk dit in de bus :(

Op 8 jaar tijd heb ik al 3x compleet nieuwe omheining gezet. Eerst lint en koord, dan kunststof met koord en nu staaldraad. Om gek van te worden.

Hoezo hoogstwaarschijnlijk?Je krijgt hem toch of niet.Ik vraag me af op welke gronden ze hem willen geven.
Het rotte is dat ze erg moeilijk aan te vechten zijn.
Een GAS boete is een gemeentelijke administratie Sanctie voor kleine misdrijven en is per gemeente verschillend waar voor die gegeven worden.
Paarden die ontsnappen lijkt me niet onder een misdrijf vallen,je laat ze toch niet expres rond lopen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:39

Het is op de grond dat hij van private grond/privaat erf op openbare grond is geraakt en dat de je als eigenaar een deugdelijke omheining moet voorzien.

Er staat een omheining met houten palen van 10cm dik, 75cm in de grond en 1,45m hoog met 5 draden dik staaldraad en 2 galvanisé poorten met cijferslot. In het bijgevoegd verslag staat letterlijk "poort voorzien van ketting met cijferslot, niet te openen. Aan de omheining kan de inspecteur bij controle en nazicht geen schade ontdekken langswaar paard op de straat is geraakt". Logisch, de schade zat achteraan aan het maïsveld. Daar waren palen pal boven de grond afgebroken en is de draad gezakt door het gewicht.

Ik zeg hoogstwaarschijnlijk omdat er geen overschrijvingsinfo bij zit ik kan niet afleiden of het ook echt toegewezen wordt. Alleen dat op zoiets boetes van €350 staan.
Ben wel van plan om aangetekend reactie te geven. In het verslag ontbreekt dat ik nadien contact heb gehad met de betreffende agente om de schade te melden en dat mijn kleine stroombakje dus ook weg was.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 13:00

Nooit van gehoord gas boete, als eigenaar ben je wel genoeg gestraft , want je schrikt je eigen rot

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:03

Diefstal van een duur stroomapparaat doen ze niks mee maar dan komen ze wel met zoiets op de proppen _-:( Ja als ik steeds nieuw spul moet gaan kopen omdat iemand er met zijn fikken niet vanaf kan blijven is het wel logisch ja dat het een keer kan misgaan.
Ik zou een professionele omheining kunnen laten plaatsen zoals hout of betafence (dat groene gaas) maar ik durf het niet. Ik heb het vermoeden dat de maïsboer wiens land aan het mijne grenst het niet zo nauw neemt en dus weleens een paal omtikt met zijn machines. Als hij sproeit heb ik ook steeds een strook verbrand gras immers, omdat het op mijn land waait. Dan vind ik een gewone dikken houten paal nog steeds minder zuur dan dat een dure houten omheining of gaas tegen de vlakte gaat hoor.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:07

Pff. Ontdekt dat er 3 esdoorns naast mijn weide staan. De gewone, dus giftige,esdoorn...
Geen zaailingen gevonden en geen bladeren id weide dus dat is goed. Maar geen idee wat ik hier nu mee aan moet.

Ik zit momenteel een beetje in een dipje. Het is giga veel werk. Ik raak niet tot werken met de paarden toe. En mijn pre is sinds de verhuis zo veranderd. Ontploft voor een pluisje, heeft duidelijk aandacht te kort in haar ogen. Ik voel me schuldig dat ze alleen staat (wel naast de trekpaarden maargoed. Toch wel alleen) en ik heb de indruk dat ze dat niet zo goed trekt. Bij de trekpaarden is geen optie en een paard erbij is financieel niet haalbaar. Ik heb ook enkel maar een box die wat krap is voor 2...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:29

Een bijrijder zoeken? Of gewoon de lat voor jezelf minder hoog leggen?

Al dat werk... Moet dat echt dagelijks? Is er niks wat je eens kan overslaan?

kevinsky

Berichten: 1983
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:34

Hey,

Wij hebben onze paarden ook op een stuk land staan. 2km vanaf het huis van mijn schoonouders en 10km vanaf ons huis.
Wij hebben nu 3 straks 5 paarden daar staan op 1,5 hectare. De paarden zijn zowel van mij, vriendlief, m'n zwager en schoonvader.
Ondertussen hebben we best wat geklutst en ligt er nu een verlichte buitenbak van net geen 40 bij 20 meter. Verlichte binnen stallen 2 van 4x4 meter en 3 van 3x4 meter. Stroom krijgen we van de buurman en het water halen we uit een bron. :)

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:39

Bijrijder zie ik niet helemaal zitten. Ik heb een oudje in pensioen. Mijn 10 jarige belg die ik rij en de 5 jarige pre die half zadelmak is.
Die laatste kan ng prima een jaar blijven staan maar ik zie dat ze zich keihard verveelt...

Kwa klusjes. Ik heb nu dat meisje dat de weides komt uitmesten. Dus dat is wel fijn.
Voor de rest is het op zondag 4 balen hooi voor de trekpaardzn vullen en drie balen voorvullen voor de pre. En dan hetzelfde op dinsdag en donderdag. En de stal en paddocks uitmesten. Dus dat valt wel mee.
Maar gisteren bv om 9 uur vertrokken voor een meeting met de hond. Om 12.30 met de trailer achter mestbakken. Omgereden via mijn oude stalling om vitaminebrokken te leveren. Tot de conclusie gekomen dat ik die mestbakken er niet alleen uit krijg dus trailer weer nar mijn moeder gebracht met de bakken erin. Daarna naar de paarden. Uitgemest en hooi gaan halen.
Was om 18 uur thuis en opnieuw niks met de paarden gedaan.Vandaag 4 uur er bezig geweest en heb de 2 elk 15 minuten gelongeerd :+.
Les komende woensdag afgezegd. Ik heb sinds de vorige les zelfs niet gereden...

Nu, ik zit momenteel in het algemeen niet supergoed in mijn vel, dus dat helpt natuurlijk ook niet. :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:47

En als je bij aankomst nu eens eerst minstens 1 paard werkt en dan de klusjes doet? Zo krijg ik het nu wel gedaan.
Soms mest ik eens wat minder grondig uit, of sla eens over.
Hooi halen geen optie om dat bijvoorbeeld 1x/maand te doen maar dan grotere hoeveelheid ipv wekelijks? Of laten brengen? Voer in grotere hoeveelheid aankopen? Ik gebruik daar van die vuilbakken met draaideksel voor.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:10

Varekaj schreef:
En als je bij aankomst nu eens eerst minstens 1 paard werkt en dan de klusjes doet? Zo krijg ik het nu wel gedaan.
Soms mest ik eens wat minder grondig uit, of sla eens over.
Hooi halen geen optie om dat bijvoorbeeld 1x/maand te doen maar dan grotere hoeveelheid ipv wekelijks? Of laten brengen? Voer in grotere hoeveelheid aankopen? Ik gebruik daar van die vuilbakken met draaideksel voor.

Dat zou ik inderdaad moeten doen. Maar dan zie ik de mest liggen en denk ik. Oh. Eerst even uitmesten. En dan nog snel hooi vullen voor het weer omslaat. Oh en nog even dit. En ja ... :+

Hooi kan ik niet opslaan. Nouja. Ik
kan een 50 tal baaltjes opslaan maar dan ben ik om de 3 weken een halve dag bezig om alles op te halen en te versleuren.
Nu haal ik eens per week een aanhanger met 16 baaltjes waar ik een zeil overtrek. Spaart me een hoop werk uit maar wel iedere week erom gaan.
Gelukkig haalt mijn boer de mest al op. Nu ik die bakken geregeld heb is dat ook al iets.
Voer haal ik ook op een halfuur rijden,maar ik schaf idd voor 3 maand ver aan. Anders blijf ik heen en weer gaan...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:05

Even cru maar nu ben je ook een halve dag bezig, voor maar 16 baaltjes :+ Het is of iedere zondag baaltjes zeulen en niks doen of 2 zondagen op 3 wel wat kunnen doen.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:43

Oh nee,ik laat ze op de aanhanger liggen he. Als ik er meer doe dan moet ik er 50 in de trailer leggen. Nr de weide rijden (ik moet op straat blijven staan ivm te nat om te parkeren met de trailer. Dus met wat pech tig keer open en dicht doen om plaats te maken voor ev verkeer) en daar alles uitladen en herstapelen. En met een allergie voor hooi is dat niet leuk :+.
Ik moet ook hulp regelen dan want 50 baaltjes moet ik 6 hoog stapelen om het erin te krijgen. En ik raak maar aan 5 hoog :D.

Met de kleine aanhanger hoef ik ze maar een keer te stapelen en ik laat ze op de aanhanger liggen.
Gelukkig zit de boer op 3 km afstand,dus in een halfuur ben ik heen en weer.
Ik heb onlangs 80 baaltjes laten leveren. Leverancier reed op en begon ze zo van de aanhangwagen te droppen. Heefr gelukkig geholpen met stapelen maar ik had nog een uur werk om al het los hooi rondom op te ruimen en had er 20 die niet in de stal konden. Dat doe ik dus niet meer :+.

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:55

Voer kun je ook online bestellen toch of wordt het je te duur qua verzendkosten? Ik bestel op een adres al mijn brokken en olie. Voorheen op verschillende adressen.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:32

Ik geef de fetura en equifyt. Die zit op een 15 km van mijn deur af. Laten leveren via hun site is heel duur. Zou wel interessant zijn als ik bv een pallet kan laten leveren, maar op dit moment niet genoeg (droge) ruimte om te stockeren.
Maar ik haal eens in de 2 a 3 maand genoeg om een eind weg te kunnen.
Ik ben aan het nadenken voor een oplossing voor de pre (ev een huurder erbij die wat werk kan overpakken bv,mits ik mag van de eigenaar en de stal wat mag aanpassen) want die vindt het alleen staan echt niet leuk.(en ik ook niet.)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:52

En een mini of shetje? Die vreten niet zoveel en is toch ook gezelschap. Eventueel als pension plekje voor eentje op pensioen, kan je nog kleine vergoeding vragen en de rest van de kosten zijn voor de eigenaar.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:55

Duhelo schreef:
Ik geef de fetura en equifyt. Die zit op een 15 km van mijn deur af. Laten leveren via hun site is heel duur. Zou wel interessant zijn als ik bv een pallet kan laten leveren, maar op dit moment niet genoeg (droge) ruimte om te stockeren.
Maar ik haal eens in de 2 a 3 maand genoeg om een eind weg te kunnen.
Ik ben aan het nadenken voor een oplossing voor de pre (ev een huurder erbij die wat werk kan overpakken bv,mits ik mag van de eigenaar en de stal wat mag aanpassen) want die vindt het alleen staan echt niet leuk.(en ik ook niet.)


Is het niet dat je door dat jezelf niet lekker in je vel zit het niet meer overziet en blijft "hangen" in basis zorg?
Al moet ik zeggen dat ik zowiezo al gek zou worden van jou weekschema :o niet eens de hoeveelheid. Van alles maar dat het zo vast en gestructureerd is.

Ik merk dat als ik meer tijd neem om juist wel wat te doen met mijn paard de klusjes me minder energie kosten en ik meer kan genieten van de stek die ik heb.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:44

Varekaj schreef:
En een mini of shetje? Die vreten niet zoveel en is toch ook gezelschap. Eventueel als pension plekje voor eentje op pensioen, kan je nog kleine vergoeding vragen en de rest van de kosten zijn voor de eigenaar.

Als het van mij af hangt stond er al een (toekomstige) kinderpony :D
Mijn wederhelft vindt echter dat ik al teveel paarden heb en ik mag geen meer bijhouden.
(en ergens, het kost al een hoop geld, ook een shetje heeft hoefsmid, dierenarts, tandarts, hooi etc nodig, en er komt ook werk bij te kijken, dus i can't really blame him. Over een paardje in pension krijg ik niet echt duidelijkheid, maar het lijkt me dat hij het ook geen top idee vindt, anders had ik wel al een 'ok" gekregen.)

Newallure: ja, dat is het idd wel een beetje hoor. Ik lig helemaal overhoop met mezelf en zie dat gevoel ook terug in het algemeen (huishouden etc.) Beetje het "ik wil onder mijn dekens kruipen en er een maand of drie niet meer uitkomen tot het weer lente is"-gevoel :+ .
Mijn schema is strak en niet strak, ik ga over de middag en streef om op een bepaald uur aan mijn bureau te zitten, maar als ik eens vroeger gedaan heb of eens later, steekt het niet zo nauw, zolang ik in het globaal aan mijn uren raak en mijn werk gedaan is, zijn enkel de voormiddag vast van uren. Ik kan ook kiezen om eerst te werken en erna naar de paarden te gaan, maar dan zit ik met het 'probleem' dat het in het donker te doen is, dan zit ik liever in het donker op mijn warme kamer achter mijn pc :+ .

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:12

Maar je hebt nu al niet zo veel ruimte toch? Dan zou ik zelf de oplossing niet bij een extra paard of pony zoeken. En idd ook shetjes kosten geld

Heb je niet de mogelijkheid om wat extra opslagplek te creëren? Desnoods door er een kleine container te plaatsen. Moet uiteraard wel mogen van de gemeente. Of mss toch iemand wat betalen om een deel van de zorg over te nemen. Geen betrouwbare pensionado in de buurt toevallig?

Hebben je paarden weleens verpakt hooi op? Niet ieder paard kan ertegen maar dat zou ook handiger zijn in jouw situatie. Verpakte balen kun je buiten op pallets leggen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:16

En kan je 's ochtends niet eerder beginnen met werk? Of af en toe tussen de middag een paard werken en dan 's avonds de klusjes? Of de hooinetten voor de volle week klaarmaken nadat je hooi gehaald hebt? Paar flinke spijkers in de muur waar je normaal je hooi opslaat en daar dan je netten omhoog hangen. Dan is het maar afpakken en verplaatsen indien nodig.

Een paard werken hoeft ook niet elke dag, en hangt af wat je ermee wil. Ik werk ze nu beide 3-4x/week omdat ik met de ene wedstrijd rij en de andere omdat hij moet afvallen + wil er tegen het voorjaar buitenritten mee kunnen maken. Dus beetje basisconditie mag wel.
En je kan in de winter ook best een rustperiode houden hoor. Moet je alleen wel rekening houden met opbouw als je vanaf het voorjaar wat wil gaan doen. Na december lengen de dagen terug en is er elke week weer een kwartier langer licht, dus een uurtje per maand. Als je nou vanaf januari dat uurtje extra licht gaat benutten.... Gewoon kwartiertje longeren. Of even erop. Tegen april heb je dan 1,5u extra daglicht en een basisconditie.


Mijn shetjes kosten me met 2 een half baaltje/dag. Kappen €25/shet per 3 maanden ongeveer. Staan met 2 in een box van 3x3 nu in de winter en ik hoef hooguit 1x/3 weken bij te strooien. Ja ze kosten wat, maar iig in onderhoud wel een heel stuk minder...

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:26

Dat is ook wel geluk hebben. Mijn shet koste me voorheen wel wat minder dan mijn rijpony maar inmiddels kan ik van haar kosten wel een dikke auto kopen.

Mijn shets gaan iedere 8 weken naar de smid. De ene kost me 25 de andere 59 (hoefbevangen dus op de kliniek bekappen). Ze delen samen een wormenkuur. Maar entingen, tandarts etc is net zo duur. Ze eten wat minder, maar daar houdt het bij mij wel op qua goedkoper zijn. En inmiddels hebben zij en mijn welsh ppid. Dus dagelijks aan de prascend

Mijn andere shet is gelukkig nog gezond (klop het gelijk af). Maar die heeft me weer heel veel zorgen en werk gekost omdat hij een ware houdini is. Er hoeft maar ergens wat minder stroom op de draden te staan en ik kan weer draden herstellen en vervangen :+

En overigens eens dat rijden niet perse hoeft. Zolang je paarden hun beweging maar krijgen is het goed. Ik reed vroeger in de winter ook veel minder. Geen licht bij de stal en de bak was vaak nat. Inmiddels heb ik überhaupt geen tijd om met ze te werken en staan ze op pensioen. Heb mijn wagentje verkocht. Mss dat ik het weer ga oppakken als mijn nichtje interesse krijgt in paarden

JoyceLa

Berichten: 2125
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:49

Zijn hier mensen die de shetten bij hun paarden hebben lopen? En zo ja hoe doen jullie dat met hooi en op het land? Ze hebben natuurlijk al snel te veel...

Duhelo wat vervelend! Hoop dat je snel tot een oplossing komt.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:51

winterrust is inderdaad ieder jaar van dat :+.
Ik ben gelukkig geen fanatieke ruiter (wat op zich wel jammer is, want mijn 10 jarige is echt een kanon met vrij goede bewegingen (voor een trekpaard dan toch :P), dus op momenten dat ik haar wat op niveau heb knalt ze ook echt.
Maar het rijden an sich hoeft niet persé voor mij, dus dat scheelt wel.

Ik vul nu idd de netten voor voor de pre (maar ik moet er dringend bijmaken)n er past een baaltje in een net en die leg ik klaar zodat ik enkel hoef op te hangen.
De trekpaarden zitten er twee baaltjes in een net, dus die vul ik terwijl ze ophangen, anders kan ik ze niet meer tillen.

Ik heb inderdaad 4 balen heel mooi natuurgras verpakt liggen in grote balen, maar die hou ik als reserve voor als het zou sneeuwen deze winter (no way dat ik dan met een aanhanger de weg op ga.)
Die heb ik per 4 besteld, maar kan nu niet meer ivm te nat om tot de losplaats te rijden. (met bestelwagen en we duwen ze er vanaf).
Mijn huidige boer heeft ook voordroog, maar ik moet nog eens vragen om eens een baal te openen om te zien wat soort het is, zodat het geen van dat nat spul is.

Een shet vind ik in het algemeen niet zo leuk, te gevoelig voor gras, en te grote houdini (alles is nu aangepast op XL paarden, mag ik gans mijn omheining weer gaan herdoen :+)
Een welsh-achtig dingetje van 120 -130 schoft zou ik wel leuk vinden :D.
Ik verlang inderdaad tot januari, scheelt al direct een hoop in daglicht, en december vind ik sowieso geen leuke maand, dan al die stomme feestdagen ertussen, gruwelijk...
Ze staan ook gewoon 24/7 buiten. Voor de trekpaarden is dat ruim voldoende, die vinden me leuk maar het werk hoeft niet perse. De PRE heeft wel duidelijk aandacht en uitdaging tekort (zie ik aan de rodeo"s dat ze geeft in de spekgladde weide, wat ze op de vorige locatie eigenlijk zelden deed, maar daar kon ze zich uitleven met de andere twee die er stonden.)

Wat zouden jullie doen met die esdoorns trouwens? Die staan letterlijk op 5 m van mijn land af, deze zomer geen zaailingen in het land gezien, en nu liggen de bladeren ook in de gracht eronder en niet tot in het land.