Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7365
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 02:43

Nou, met dat pleurisweer als vandaag hang ik een extra net op in stal zodat ze daar meer rondhangen en blijft de mest lekker even een dagje liggen... Morgen weer een nieuwe dag met meer droge uren.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:29

Ik gebruik geen netten meer, dan vertikken ze om ervan te eten en gaan ze wel sprieten zoeken buiten.
Maar losse hopen hooi in de stal smeren ze ook deels open, om er dan op te gaan mesten. Ik voer dus wel een mooie hoeveelheid, maar niet overmatig veel. Daarvoor is het me iets te kostelijk

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:36

Ik ga ook 1x/dag. Ik voer onbeperkt hooi en ze kunnen binnen en buiten wanneer ze maar willen. Er is wel sociale controle op de winter en zomerweide, beide plekken zijn ook op amper 1km van mijn huis dus ik rij er wel vaak langs met de auto.

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:24

vilheide schreef:
Hoe is het momenteel bij jullie gesteld qua nattigheid?

Bij ons is het één gigantische modderbende en het regenseizoen is nog maar net begonnen.
Ik zit erover te denken om voor nu een laag houtsnippers op een deel van de paddock te gooien. Maar is dit verstandig?
Wat kan ik in dit geval van de verhuurder verwachten? Ik betaal € 125,- pm per paard en we hebben er 2. Kan ik van hem verwachten dat hij ervoor zorgt dat de paddock enigszins droog is? Of moet ik gewoon alles zelf betalen, mocht ik willen verbeteren.
Zou het helpen om de paddock te bewerken met een cultivator en daarna te egaliseren?


Hoe kan ik het met goedkope middelen enigszins verbeteren?

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:01

Ik ga ook 1 keer per dag. Medicatie(ppid) geven en krachtvoer en de draad een stuk verzetten. Eind van de winter hooinet in de boom hangen, dan is de wei op.
Op dagen dat stalgenoot beurt heeft ga ik vaak smiddags nog portie seniorenmix geven, omdat hij nu wat meer nodig heeft(is 30 jaar).
De eigenaar van de wei woont erbij. Als er echt wat raars is valt ze dat wel op.

Gambler21

Berichten: 556
Geregistreerd: 13-01-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:40

Ik zou graag nog wat ervaringen en adviezen horen wat betreft het in eigen beheer houden van 1 paard en 1 pony. Ik heb de mogelijkheid om een stukje grond te huren en mijn paard in eigen beheer te gaan houden. Ik neig hier sterk naar, omdat het op pension vaak niet zo gaat als ik graag zou willen. Nou ben ik benieuwd wat jullie ongeveer kwijt zijn qua kosten aan 2 paardjes/pony's buiten de huur van de grond om. En wat voor een dingen moet ik rekening mee houden. Ik hoor heel graag van jullie!

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:13

Afbeelding
Hangt er erg vanaf hoeveel grond je hebt.

Ik heb nu 3500 a 4000 m voor drie paarden. Basically heb ik ze 1 maand per jaar volledig op gras. En een maand of 4 a 5 op minder hooi met gras. De rest volledig hooi.

Straks heb ik 6000 m2 gras bij, dan heb ik ze wel 5 maand per jaar volledig op gras.
Zal me ruim 800 euro per jaar schelen .

Schema is voor drie paarden, onbeperkt hooi en voordroog. Beperkt krachtvoer.

Op zich als je rekent op een baaltje hooi per dag per paard,zal je niet bedrogen uitkomen. Ik gebruik geen bodembedekking, maar heb wel hoge mestafvoerkosten (ong 500 per jaar voor 3 grote paarden)
Met bodembedekking zou dit zeker driedubbel of meer zijn.
(Ik betaal per kuub)

Dierenarts en hoefsmid kan je zo ook wel inschatten. Vergeet niet om vervoer, trailer, pistehuur erbij te zetten.
Ook omheiningsmateriaal etc is duur. Ik heb voeig jaar 2000 euro geinvesteerd en dit jaar 1000 euro in zand, verharding, omheining, etc.
Hoop dat dit komende 2 jaar niet meer nodig is nu :+.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:18

Vergeet ook meststoffen, sproeistoffen etc niet mee te tellen. En de onkosten van water als je geen regenwater kan opvangen (of onvoldoende in droge zomers) en je moet overstappen op leidingwater. Ik was met 2 paarden en 2 mini's afgelopen zomer snel 150-200L/dag kwijt. Helemaal als je eentje hebt die graag de watertonnen omgooit of als er een vogel in verzuipt

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:49

@Duhelo welke app gebruik jij hiervoor?
Lijkt me interessant dat ook eens bij te gaan houden hier voor een jaar.
Iets meer dan halve hectare grond, 24/7 buiten, 1 paard, Fjord en Shetlander.
De Fjord is niet van mij dus die tel ik dan niet mee.

Hutcherson

Berichten: 7365
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:25

Voor twee paarden 2000€ hooi (baaltjes en midibalen), om de 8-10 weken hoefsmid 60€ voor beide paarden. Voer doe ik 1,5 maand mee 25€ per zak en een krijgt breed & grow en ander daily complete.. Dus €50 voor voer voor 2 paarden in 1,5 maand.
Ik heb 90 weidepalen gekocht (douglas) voor 200€ geloof ik. Dan lint en draad en bijbehorende montage dingen. Echt honderden euros. 300 euro aan pallets voor aanbouw hooischuur, 500€ hout voor bouw. 350€zitmaaier (met de hand niet te doen) 50€ kantentrimmer voor brandnetel maaien, heggensnoeier voor struiken etc €80.
Graszaad 118€ per zak.
Kunstmest van pavo(prijs niet bekend nu)
Kalk voor in de weide
Ik heb nog wat kruiden gekocht om in te zaaien

Kruiwagens (2 stuks) totaal 150€
Scheppen,schoffels, mestvorken, ragebol etc..

1x per jaar tandarts iets van 120€ bij behandeling
1x per jaar zadelmaker €35 controle enn meerprijs als er iets gedaan moet worden
1x per jaar osteo 65€per paard
Entingen 25€ per paard

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:29

keeyzie schreef:
@Duhelo welke app gebruik jij hiervoor?
Lijkt me interessant dat ook eens bij te gaan houden hier voor een jaar.
Iets meer dan halve hectare grond, 24/7 buiten, 1 paard, Fjord en Shetlander.
De Fjord is niet van mij dus die tel ik dan niet mee.

money manager. Erg fijne app!

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:31

Gambler21 schreef:
Ik zou graag nog wat ervaringen en adviezen horen wat betreft het in eigen beheer houden van 1 paard en 1 pony. Ik heb de mogelijkheid om een stukje grond te huren en mijn paard in eigen beheer te gaan houden. Ik neig hier sterk naar, omdat het op pension vaak niet zo gaat als ik graag zou willen. Nou ben ik benieuwd wat jullie ongeveer kwijt zijn qua kosten aan 2 paardjes/pony's buiten de huur van de grond om. En wat voor een dingen moet ik rekening mee houden. Ik hoor heel graag van jullie!


Buiten de huur van de wei om moet je niet te makkelijk denken over mestafvoer. Dit kost een hoop als je niet de ruimte hebt te composteren. En natuurlijk hooi. Wanneer je met een schuilstal werkt zullen de meeste deze zonder bodem bedekking gebruiken,omdat deze anders als toilet gebruikt word. Denk ook aan een stroom apparatuur en aan je omheining en een gedeelte winter proof maken, met Zand, paddock tegels of gewone bestrating. Ook of je een bak kan maken of kan huren binnen een leuke afstand. Soms is dit niet het geval en kun je beter een trailer (ook handig met hooi halen) aanschaffen en als het tegenzit ook nog een grotere, zwaardere auto met trekhaak gaan rijden.

Momenteel kost het me een appel en een ei op de dure auto en de trailer na, want mijn rijpony is verkocht en ik heb alleen nog twee mini's. Mestafvoer ongeveer 25 euro per maand en in de periode van oktober t/m april 35 euro aan hooi. Verder wat een brokjes etc, maar dat is vanzelfsprekend. Evenals hoefsmid en dierenarts kosten. En voor de wei zelf kalk, kunstmest, bosmaaier op benzine en onkruidkiller. En je zit met water geven. Wij vangen regenwater op via de sloot is getest schoon drinkwater.

Succes met de voorbereidingen

Mer1980

Berichten: 18871
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:34

Ik ben zo blij met mijn volkstuintjes als buren, mijn mest raak ik echt wel kwijt :D

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:37

Jaaaa, Dat geloof ik!

Hutcherson

Berichten: 7365
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:43

Ik ga het denk ik in maart/april op laten halen. Wordt even priegelen om het netjes op de hoop te krijgen want mn oprijplaat is nirt super lang. Wellicht ff langere zoeken tweedehands.

Hopelijk komen ze het terrein op met het materiaal. En is het nog te betalen.

Heb gelukkig wel water uit waterpomp met vlotterbakken. Geen gelazer meer met water geven. Ideaal.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:20

Mer1980 schreef:
Ik ben zo blij met mijn volkstuintjes als buren, mijn mest raak ik echt wel kwijt :D

Ik vind dit ook echt het beste adres, als dank heb je kans dat je in de zomer wat oogst krijgt. Ik geef er echter altijd wel uitleg bij dat ze de mest nooit direct op het land moeten gebruiken (je hebt dan namelijk nog nooit zoveel onkruid gezien)maar het beste in hun composthoop kunnen verwerken of er van maken, dan hebben ze na een jaar zulk mooi spul.

Rocamor

Berichten: 10897
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:41

Mer1980 schreef:
Ik ben zo blij met mijn volkstuintjes als buren, mijn mest raak ik echt wel kwijt :D


Ik mag het bij de fruittuin van de buren onder de bomen droppen. Ideaal!

Mer1980

Berichten: 18871
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:32

Hier een fotootje van mijn optrekje direct NAAST de volkstuintjes :D

Afbeelding

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:09

Hoe ist hier?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:15

Hoe het is, ik heb mijn land gekocht. Dus ja ik ben zo opgelucht, want als iemand anders het zou kopen dan zou ik het dorp uit moeten met mijn paard. De geit en de shetlanders zouden dan worden verkocht, want hier is niks te vinden waar ze samen kunnen staan.

Dus nu zijn we flink aan het klussen, omdat we nu ook weten waar we het voor doen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:47

Wat fijn om te lezen, hopelijk kunnen wij over een aantal jaren ook het stuk land kopen, dat zou toch echt een droom zijn die uitkomt. Succes met klussen! Maar zoals je zelf schrijft, als je weet waar je het voor doet is het alles waard, lekker genieten!

Mer1980

Berichten: 18871
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:57

Wat heerlijk dat je het land hebt kunnen kopen dat zou ik ook wel willen waar ik nu sta ;)

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:39

Ja ik ben ik ben opgelucht hoor ik dacht dat er andere kopers waren maar dat was niet zo. Mijn moeder riep op een vrijdag je mag hopen dat ik er binnenkort niet meer ben dan kan jij je land kopen.

De volgende dag vond mijn dochter haar dood in haar stoel,dus ze voelde het aan komen. Dus ik kan het land kopen van de erfenis.

Hutcherson

Berichten: 7365
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:44

Marleen_usar meen je dat echt...
Bizar.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:10

Ja echt waar ze had al een paar keer gezegd ik heb echt geen geld. Als ik het had dan gaf ik het aan je. En toen kwam de zin het is te hopen dat ik er snel niet meer ben dan kan jij je land kopen.