Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:32

Hier vandaag het hooi in banen gelegd en geperst en gewikkeld. Goed dat we gewacht hebben! Super blij met de opbrengst van 17 ronde balen van 1,25 bij 1,25 van een stuk kleiner dan 1 hectare :D.
Land ziet er ook nog redelijk groen uit, hopelijk dit weekend nog wat regen er over. En eens kijken naar iemand die kan spuiten tegen onkruid. En bekijken hoelang de paarden er dan niet op mogen, ook een dingetje.

Duhelo

Berichten: 28607
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:36

Hier ook geperst . 58 kleine baaltjes ( 20 kilo) van een 2000 m2 gehaald. Ze liggen nu binnen. Scheelt me toch een 180 euro als.ik ze niet moet kopen :)

Hutcherson

Berichten: 7467
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 01:12

Wat is jullie opbrengst hoog!
Ik had met de eerste snede kreeg ik hooi van de eigenaar van mn land. Die verwachtte er 170 kleine pakjes af te halen, dat werden er 69.... En vandaag kreeg ik weer een lading van iemand in de buurt, had er 50besteld maar kreeg er maar 40 omdat de opbrengst tegenviel. Hij is nu uitverkocht. Wel mooi hooi. Ik heb voor nood 5 midibalen neer gezet voor van de winter. Het hooi gaat er zo allemachtig hard doorheen bij alle boeren. Ik weet niet waar ik straks in de winter goed hooi vandaan moet halen als mn voorraad op is.

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:40

Hier vandaag ook laten persen. 70 kleine baaltjes uit een niet bemeste weide van 0,5 hectare. Beter dan verwacht. :D

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:16

Duhelo schreef:
Hier ook geperst . 58 kleine baaltjes ( 20 kilo) van een 2000 m2 gehaald. Ze liggen nu binnen. Scheelt me toch een 180 euro als.ik ze niet moet kopen :)



Laat je dit gewoon door een loonwerker doen? Mijn wei heeft ook deze afmeting, maar ik dacht dat dit de moeite niet was op de één of andere manier.

Duhelo

Berichten: 28607
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:54

Ik heb een vast boertje waar ik hooi koop. Nu in het seizoen ga ik helpen met hooien. Hij heeft het weitje komen maaien, schudden en persen. Ik moet wel nog even zien hoeveel me dat gekost heeft, maar zal sowieso goedkoper zijn dan kopen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:39

58 baaltjes zou mij aan huis gebracht 195 euro kosten. Zou je dan niet meer aan het gras hebben ? Want jij had toch niet zoveel grond? Wel een mooie opbrengst. Ik moet momenteel trouwens meer betalen voor oud hooi als voor nieuw? Dat vind ik wel raar. De hooi prijzen liggen hier vrij laag ik ben zelfs aan het denken of ik nog wel een tweede snee wil en die gewoon niet beter aankoop... Het enige voordeel is dat ik jkk vrij land heb en weet wat voor hooi ik krijg.

Duhelo

Berichten: 28607
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:05

Ik denk dat het wat op hetzelfde neer komt. Met 60 baaltjes voer ik ze nu ongeveer een maand.
Het stukje gras eten ze met 3 in 2 a 3 weken wel op. ( en ik mag er eigenlijk geen paarden laten op lopen...)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:51

Als ik dit lees vraag ik me echt af of het niet zou lonen om alsnog bij de volgende droge week mijn grote land te laten hooien. Ik betaal voor 60 baaltjes van 20kg €130, geleverd én gestapeld. Daar doen ze in koude winter een maand mee.
Dan kan ik misschien beter zelf die 1ha laten afrijden en in midibalen laten wikkelen. Heb ze nu weer van weide verzet en die andere was lang nog niet kaal gevreten. Geloof dat ze nu met strookbegrazing toch wel maandje kunnen blijven waar ze nu staan.

DubbelFun

Berichten: 88905
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:59

Voor mijn begrip is die prijs een lachertje :) Ik betaal voor 60 baaltjes 300 euro (5 euro per baaltje) en dan moet ik zelf helpen lossen/stapelen.
Toen ik nog een halve hectare had en die eens heb laten maaien/balen betaalde ik 2,50 euro per baaltje (de baaltjes waren toen bij een hooileverancier 3,5/4 euro) en de kwaliteit was niet wat ik graag zag. Dus ik ben daar iet mee door gegaan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:08

Sorry moet €180 zijn, typfoutje. Maar is alsnog €3/baaltje en fiks goedkoper dan wat jij betaalde. En wel hele mooie kwaliteit.

Dat zal ook meespelen of zelf hooien de moeite is. Als je al relatief goedkoop goeie kwaliteit kan inkopen, dan wordt het al lastiger om bij zelf doen onder die prijs te gaan zitten als je alsnog voor alles op de loonwerker beroep moet doen. Kan je zelf maaien, keren of verpakken, dan scheelt dat waarschijnlijk wel.

Ik overweeg dus om een minitractor aan te schaffen met een maaiertje erachter. Handig voor kruid en handig om misschien zelf ook te hooien.

happytime

Berichten: 1251
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:16

Vilheide: ja ik haal plastic eraf(moet mijn plakken stuk voor stuk door een smal deurtje in de stal leggen) had laatst paar plakken van de baal gehaald en folie dichtgeslagen,was meteen condens aan de binnenkant de volgende dag,dus nat hooi.snel alles naar binnen gelegd

vilheide

Berichten: 1487
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:27

Zo grappig om je hooileverancier op tv te zien. Jelle werkt als dierenverzorger in Ouwehands dierenpark en het programma "het echte leven in de dierentuin" wordt daar opgenomen.

suffie
Berichten: 5721
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:18

Wij hebben ook vrijdag gehooid. 0,3 ha met 104 pakjes. Dit was de 2e snede, heel blij mee! Wij hebben de machines zelf, eerder boerderij gehad, als je het een loonwerker moet laten doen kan het niet uit. Maaien, elke dag schudden, harken en persen, reken maar uit.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:47

Ik heb 0,2 ha die nog geen paard heeft gezien en 1ha die nog kniehoog staat :')

Duhelo

Berichten: 28607
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:55

Jammer dat je zo ver woont Varekaj, anders had ik je graag geholpen met dat extra gras. Mijn drie hier eten een halve hectare in 3 weken netjes kort :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 01:02

Nou, de Tinker gaat op fiks bootcamp en alle weides gaan in strookbegrazing.
Ik had vandaag een emmertje met nog wat voer net buiten het ijzeren hek staan. Hij had zijn handje op, is agressief gaan jatten bij de mini's. Heb hem daar weggejaagd. Ging hij op zijn knieën, dan half op zijn zijkant liggen en tot de schoft onder het hek door om die emmer te pakken te krijgen.
Normaal kan ik me goed beheersen maar nu heeft hij toch een oplawaai gekregen... Hij staat 24/7 in gras, intussen zonder graaskorf. Hij krijgt inshape van pavo en is echt morbide obees aan het worden. En NOG gaan hij bijna kwijlend onder een hek door voor dat kleine hoopje korrel in een emmertje. Moest hij nu uitgehongerd worden op een superstreng dieet of onderaan de ladder bungelen, maar nee.

Dit is echt een ziekelijke focus op eten van dat beest.

Duhelo

Berichten: 28607
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 01:08

Bizar eigenlijk...
De mijne zijn zo erg nog niet. Maar vreten genoeg weg.
In de winter ong 3 baaltjes per dag. Dat is ok.
Maar nu stonden mijn jongste trekpaard en de pre even apart. Ze kunnen nog knabbelen van minisprietjes gras. En die aten al weer 2 baaltjes hooi per dag.

Nu staan ze met drie en krijgen ze 2 baaltjes + onbeperkt stro. Blijkt nu dat er altijd stro overschiet mét zelfs nog hooi ertussen. Ze zijn te lui om het hooi eruit te vissen, dus ze aten voordien om te eten en niet omdat ze honger hebben.
Komende weken blijven zr dus lekker op 2 baaltjes hooi + stro en een uurtje of 4 op stukjes gras.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:20

Hier gaat het om een kruising Tinker - haflinger van begot 1m40 hoog, die denk ik rond de 400kg mag wegen. Hij is alleen op dit ogenblik wss zelfs even zwaar of zwaarder dan mijn sportpaard van 1m62 met ideale gewicht 500-550...

Het is echt niet leuk meer op deze manier. Mijn paard eet ook 1 baaltje/dag in de winter, de Tinker zou er zo 2 doorheen jagen. Een zakje horen van snoepjes, een appel zien of wortels... Sta er 2 min mee voor zijn neus en hij kwijlt bij wijze van spreken. Hij wordt ook enorm opdringerig als je niet oplet en gaat dus geen creatief jatten.

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 13:21

@StalNollie ik ben afhankelijk van wat de verhuurder wil, maar doorzaaien en bemesten is wel het minste qua wat er moet gebeuren als ik een beetje gras wil, dus dat ga ik dan ook voorstellen.
Van het voorjaar is er gekalkt maar dat heeft 0 resultaat gegeven.

Wat lijkt me dat leuk als je van eigen land kan hooien :)
En als je het dan ook nog aan je eigen dieren kan voeren is dat helemaal top natuurlijk!

Hutcherson

Berichten: 7467
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:31

Ik heb een halve hectare, verdeelt over twee weides van 2000m2 en de rest track en dan nog een bak en stallen erbij.
Moeilijk op te komen met zwaar geschud dus hooi van maken is niet zo makkelijk. Bovendien vind ik weide wel belangrijk, liefst jaarrond. Ik betaal 4€ per klein baaltje en 32,50 voor midibaal thuis geleverd. Ik heb nu 95 baaltjes liggen en 5 midibalen voor nood in de winter. Hooi wat ik nu heb is top. Alleen vrees ik voor de winter... Want mn leveranciers zijn nu allemaal al door het hooi heen en ze twijfelen erg of er een derde snede komt. Hoe ga ik dat straks doen als er niet actief gehooid wordt. Moet ik toch opzoek naar iemand die wel opslag heeft en hooi heeft liggen. Nu werd gewoon uit de wei geleverd.

SUSANNEx

Berichten: 837
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:46

Vorige week is ons weiland gehooid, helaas maar 11 grote balen er af gekregen waar we er normaal 20 vanaf konden halen :( Hele droge grond daar, dus heeft wel geleden. Denk ook niet dat er nog een snede vanaf gaat komen.

Zaterdag onze kleine baaltje gekregen van hooileverancier, gelukkig genoeg opslag om voor het hele jaar voorzien te zijn!

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:28

Er zijn van die momenten.... dat je gebeld word dat de hoefsmid eraan komt, jij met je zieke zoontje naar de pony's gaat en je een ravage en een kreupele pony aantreft ;(

De pony's zijn door alle draden gevlogen 4 gebroken prikpalen en het ergste is nog dat mijn jaarling kreupel is. Misschien vastgezeten in het draad of in de manen van mijn andere pony, geen idee .... Gelukkig liet de kleine man toe dat ik zijn voetje in een emmer water zette om wat te koelen. En dat terwijl hij helemaal los stond# brave puppy pony. Morgenvroeg maar weer checken..

StalNollie

Berichten: 9217
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:35

Ohjee dat is schrikken.
Hopelijk morgen wat beter, geen wondjes te zien?

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:27

Nee helemaal niks. En natuurlijk gissen wat er gebeurd is als je er niet bij was. Vermoedelijk in de draad of in de manen van mijb andere mini. Hij had een hengsten vlecht maar die Zat in de knoop en een heel stuk afgebroken, dus dat is ook een optie. Mijn jaarling springt er graag spelenderwijs op, dus die optie kan ook. Vanaf nu in ieder ge val geen vlechten meer op de wei. Morgenvroeg maar weer koelen