Wie heeft zijn paarden op (ex-) veeroosters staan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Wie heeft zijn paarden op (ex-) veeroosters staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 11:29

Hoi lieve mensen,

Tijdens mijn zoektocht kon ik deze info alleen gefragmenteerd vinden op ons forum dus vandaar even zo. Ik zit er aan te denken om mijn paard naar huis te halen *\o/* en in het achterste gedeelte van onze schuur zou er nog plek zijn voor een paar stallen.

Op dit moment zit daar aan de zijkanten nog een rooster in omdat het een varkensstal is geweest. Nu heb ik wat rondgezocht en lees ik dat er een aantal mensen hun stallen hier bovenop hebben geplaatst en afgedekt hebben met bijvoorbeeld rubberen matten en dan de urine hierin kunnen laten lopen. Klinkt heel handig 8-) mits de roosters sterk genoeg zijn uiteraard. Dat zal ik laten controleren.

Maar wáár laat je die urine dan na loop van tijd !? wegpompen in de sloot? want er is geen enkele boer die dat op komt halen verwacht ik.

snorkel1986

Re: Wie heeft zijn paarden op (ex-) veeroosters staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:35

Ja wij hebben ook rubber katten op vee roosters ( koe) maar verhuren de put er onder ook en zo word hij er dan zo bij geleegd werkt prima ( de put mag toch niet leeg ivm omhoogkomen) dus informeer bij een boer in de buurt of een mijnwerker zou ik zeggen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:38

Persoonlijk zou ik het niet willen, je zou de eerste niet zijn waarbij het paard door de vloer zakt en in een al dan niet lege put valt.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 11:40

je verhúúrt de put eronder? als wat dan?

De boeren die ik gevraagd heb die hebben geen idee wat ze met een put vol met urine en water zouden moeten :)) die zijn alleen geinteresseerd in mest.

@Barbalala ik zit inderdaad nog te twijfelen maar de put is sowieso heel ondiep en er leken dus ook een paar voordelen aan te zitten

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:41

Mijn vorige stalhouder heeft de koeienstallen verbouwd tot veilige paarden(loop)stal. Hier zijn dus geen matten direct op de roosters gelegd, maar de bovenkant van de put is geheel dicht gemaakt met speciaal materiaal, betonmatten en een dikke laag beton. Hierdoor is er geen risico op doorzakken, maar blijft de put wel bruikbaar. Deze is namelijk gecombineerd met de huidige koeienstal die daar nog naast ligt.

Zomaar matten op de roosters leggen zou voor mij niet voldoende zijn. Wat als de matten ongezien verschuiven of de roosters broos worden en je dit niet ziet door de matten?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:16

SillyB schreef:
je verhúúrt de put eronder? als wat dan?

De boeren die ik gevraagd heb die hebben geen idee wat ze met een put vol met urine en water zouden moeten :)) die zijn alleen geinteresseerd in mest.

@Barbalala ik zit inderdaad nog te twijfelen maar de put is sowieso heel ondiep en er leken dus ook een paar voordelen aan te zitten

De kan prima áls je zeker weet dat de ophangband en de rooster nog goed zijn. De urine met water kun je met een dompelpomp afpompen naar de weide.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:56

Als mest opslag

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:33

Ik heb bij een pensionstal gezien wat er kan gebeuren als.. In dit geval waren ze de putten geleidelijk aan, aan het dichten. Door waarschijnlijk betonrot of iets dergelijks is er een paard door gezakt. Ik zou dus na wat ik gezien heb nooit mijn paarden op deze roosters zetten.
Ik heb gezien hoe een paard eruit komt te zien, als ze door een rooster zakken en hem eenmaal eruit hebben gehaald. Over de wonden maar niet te spreken. In dit geval heeft de eigenaar zijn paard laten oplappen (letterlijk oplappen want de lappen vel hingen overal, buik, hoofd, hals en alle benen).
Het is enigszins goed gekomen met het paard maar echt in de sport heeft het paard niet meer gelopen erg jammer dit paard had de potentie om ver te komen.. Overigens het advies van de da was inslapen, als het mijn paard was geweest had ik dat ook gedaan..
Paard heeft zoveel pijn gehad, bijna een jaar gerevalideerd, veranderd qua karakter ze heeft er grote lelijke littekens en dikke benen er aan over gehouden. Ze hebben haar later voor de fokkerij ingezet dit omdat eigenlijk rijden, sport niet meer zo geweldig gingen vanwege de gevoeligheid aan, en het toch regelmatig, onregelmatig lopen..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:41

Wij hebben de mestput in onze inloopstal volgegooid met zand, roosters er terug op en daarop matten. Zo is er geen gevaar voor de paarden.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:48

Mijn stallen staan in een bestaande koeienstal, over de roosters/mestput hebben we rubbertegels liggen, ze staan er nu niet meer in stallen zijn nu voor de sier maar we hebben de put nog nooit leeg laten pompen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:31

Urine/mestput leegpompen naar de sloot |o aiai, dat is een flinke overtreding van de milieuregels...

Een boer of het loonbedrijf kan langskomen om de inhoud van je put over te pompen naar een giertank en dat over de wei uitrijden binnen de daarvoor vastgestelde perioden.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:36

SillyB schreef:
Hoi lieve mensen,
Maar wáár laat je die urine dan na loop van tijd !? wegpompen in de sloot? want er is geen enkele boer die dat op komt halen verwacht ik.

Sorry?????????? Is dit serieus?? %) Hoe krijg je dat bedacht? :\ Enig idee hoeveel leven je kapotmaakt in de sloot?

Antwoord op je vraag. Ik zou vragen of een boer dit kan oppompen eens per jaar. Er zijn altijd wel boeren die mest zonder bon willen hebben.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:42

Gewoon je put verhuren. Dan is een beetje paarden urine niet zo'n probleem en ben jij overal vanaf.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:50

Of je kan je paard in laten slapen als ze in zo een put zakken... Moet er niet aan denken. 2 maanden geleden nog gebeurt in de buurt... Ik zou er niet van kunnen slapen als mijn pony er op zou staan. Wat andere hier ook al zeggen zou volstorten met zand voor mij de enige optie zijn.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:04

Saskia9 schreef:
Gewoon je put verhuren. Dan is een beetje paarden urine niet zo'n probleem en ben jij overal vanaf.

Dit zou ik absoluut niet doen.
De dampen die uit varkens of koe mest komen zijn niet gezond. Zeker als er verder geen beweging in de put zit. Er kan een korst ontstaan Waar gassen zich onder ontwikkelen, als er mest in en uit gepompt word breekt deze en komt dat vrij. Zijn genoeg boeren/ vee die het niet overleefd hebben.

Ik zou de put vol met zand laten storten en rubberen matten op de roosters doen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:49

IvankBacardi schreef:
Saskia9 schreef:

Dit zou ik absoluut niet doen.
De dampen die uit varkens of koe mest komen zijn niet gezond. Zeker als er verder geen beweging in de put zit. Er kan een korst ontstaan Waar gassen zich onder ontwikkelen, als er mest in en uit gepompt word breekt deze en komt dat vrij. Zijn genoeg boeren/ vee die het niet overleefd hebben.

Ik zou de put vol met zand laten storten en rubberen matten op de roosters doen.

Als je met de mest bezig gaat dieren van stal af en deuren los voor de enkeling die er niet af kan / mag idd ivm gassen

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:04

Ik heb niet zo heel veel verstand van agrarisch (ik doe industrie)(omgevingsdienst)

Maar voor het opslaan van mest van derde heb je een vergunning nodig anders wanneer je niet kan aantonen dat de mest komt van de dieren op het terrein heb je een best wel groot probleem.

Althans nogmaals dit is hoe ik het begreep van mijn argrarische collega's

En ik denk idd niet dat het waterschap blij is met urine en mest in de sloot :') kosten voor het schoonmaken zijn dan voor jou rekening

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:33

In de basis zijn die roosters natuurlijk gemaakt om vee te dragen dus zou het geen probleem moeten zijn. Dan is de volgende vraag wat de conditie van de roosters is. En of je iemand kunt vinden die dat echt fatsoenlijk kan beoordelen.
Zoveel urine loopt er niet uit een paardenstal dat je dat echt regelmatig zult moeten weg pompen. 1 keer per jaar zal al vlug vaak genoeg zijn.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 23:40

Bedankt voor alle reacties
Het idee van wegpompen in de sloot was inderdaad niet heel serieus maar ik over 't land uitrijden net zo goed niet zitten. Volstorten is dan dus toch het beste plan. Al helemaal na de rest van de horrorverhalen!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 23:49

SuperAssie schreef:
Mijn vorige stalhouder heeft de koeienstallen verbouwd tot veilige paarden(loop)stal. Hier zijn dus geen matten direct op de roosters gelegd, maar de bovenkant van de put is geheel dicht gemaakt met speciaal materiaal, betonmatten en een dikke laag beton. Hierdoor is er geen risico op doorzakken, maar blijft de put wel bruikbaar. Deze is namelijk gecombineerd met de huidige koeienstal die daar nog naast ligt.

Zomaar matten op de roosters leggen zou voor mij niet voldoende zijn. Wat als de matten ongezien verschuiven of de roosters broos worden en je dit niet ziet door de matten?

Geen risico op doorzakken zeg je?

Bij een vriendin hebben ze dit op exact die manier gedaan. De aannemer heeft letterlijk gezegd: hier zakt in nog geen 100 jaar een dikke Belg door. Totdat anderhalf jaar later er toch een paard doorzakte.

Wij hadden thuis koeienrooster. Maar dan alleen achteraan. Zn geul. Hier hebben we inderdaad matten over heen gelegd. En de put pompten we elk jaar een deel uit.
Niet helemaal leeg.
Er loopt ook veel regenwater in.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:13

Mijn paardenstal is een omgebouwde varkenskraamstal. De putten zitten er nog onder, maar we hebben er een compleet nieuwe vloer over het geheel laten storten met betonmatten etc. Er zijn in de boxen per box 3 dunne sleuven, elke box heeft rubbermatten over de hele oppervlakte. Zo blijven de sleuven vrij van stro en loopt alle urine toch de put in langs de matten. Heb poets/spuitplaats voor de boxen, hier ook een sleuf vrijgehouden, na afspuiten met een trekker zo al het water de put in. Mn vriend haalt ze eens in de zoveel tijd eens leeg als dat nodig is, maar we hebben een melkveebedrijf dus afvoer is geen probleem. Het scheelt enorm in verbruik van stro, boxen zijn 4x4m, mest de natte plek maar 1x per 2 weken, dagelijks alleen de drollen wippen en 1/2 baal stro per box toevoegen. Paarden staan altijd dik opgestrooid op deze manier en blijven erg schoon.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 18-03-19 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 11:17

wow dat scheelt wel echt heel veel. Punt is dus dat ik echt geen manier heb om de put te legen. Het gaat maar om één paard en een kleine pony maar punt blijft wel dat ik niet weet wat ik er mee moet

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:23

Kun je misschien een koeienboer in de buurt eens vragen of deze jouw put eens per jaar zou kunnen legen tegen kleine vergoeding dan? Hij kan dat gewoon weer in z'n eigen gierkelder mengen met koeienmest en uitrijden over z'n land. Met 1 paard en 1 pony heb je waarschijnlijk erg weinig vocht, dat zal echt wel meevallen. Maar het scheelt voor je stroverbruik zeker enorm. Mijn putten hebben elk 2 gaten ter grootte van een stoeptegel waar een afzuigslang van een giertank door past, dat is gebruikelijk. En verderop in hetzelfde gebouw, waar de putten onder doorlopen, per put een houten luik van 1x1m waar je zelf de put in kan.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 18-03-19 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 11:25

klopt wij hebben die luiken inderdaad ook gewoon nog zitten. 3/4 van de putten zijn al gedempt maar deze is nog open.
Punt blijft dan ook dat je dat verzakkingsgevaar hebt. Ook als je net als jullie er overheen stort. In ieder geval heeft Daantjuh voor jou die ervaring :\

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:27

Mijn vloer kan echt niet inzakken, onmogelijk. Dikke betonlaag, bewapening en het gebouw zelf zakt zeker niet, putten zitten maar deels onder het oppervlakte, zijn 1 meter breed. We hebben 130 koeien en veeroosters, als het concept met mestputten in stallen niet oke zouden zijn zouden ze nooit zo kunnen houden.