Twijfels over stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrth97

Twijfels over stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:21

Hoi,

al een hele tijd heb ik twijfels. De stal waar ik nu sta is heel fijn. Mijn merries staan met een andere lieve merrie in de groep en het onderlinge gezeur tussen stalgenoten blijft redelijk binnen de perken.

Voor mij heeft het echter ook een aantal nadelen:
- het ligt een stuk rijden van het bos en het bos is niet wat ik van vroeger gewend (verwend :j ) ben.
- we moeten vrijwel alles zelf doen, stalgenoten durven onze paardjes niet te pakken.
- er is geen schuilmogelijkheid, dus bij heel slecht weer of juist heel warm weer moeten ze naar stal. Een van mijn merries kan slecht op stal staan en ik vind het dan ook altijd heel moeilijk om dit te doen. De ander staat regelmatig voor de draad, omdat ze juist naar stal wil.
- de stal is 15 minuten met de auto en 30-35 minuten met de fiets, terwijl op een kwartiertje afstand ook wat stallen zitten.

Het zijn misschien maar ‘kleine’ nadelen, maar vanaf dag 1 zit ik hier al mee.

Nu heb ik over een jaartje de optie om mee te verhuizen met de merrie waarbij mijn pony’s in de wei staan: de eigenaresse is aan het verbouwen en maakt een paardenparadijsje. Dit ligt ook nog eens heel dichtbij het bos (nog steeds niet ‘mijn’ perfecte bos, maar al wel meer dan wat ik nu heb)
Ik zou graag mee gaan, maar ook dit heeft (minimale) nadeeltjes:
- het is nog verder weg. Ik ben in bezit van een auto, maar die is inmiddels 28 jaar oud en roest een beetje weg, dus het zou zomaar zo kunnen zijn dat hij dit jaar niet meer wordt goedgekeurd. Ik heb geen geld voor een nieuwe auto, misschien kan een scooter nog net. Mijn moeder wil evt auto delen, maar dat hebben we eerder gedaan en was echt niet altijd een succes.
- ik heb eerder bij mensen aan huis gestaan en vond dat toch best lastig, als ‘enige’ pensionklant. Ik zit met deze mevrouw veel meer op een lijn dan met de oude staleigenaar, maar ik ben toch bang dat er spanningen ontstaan. Ik kom immers wel steeds op hun terrein.

Het duurt nog even voordat dit allemaal zou plaatsvinden, maar het heeft me flink aan het denken gezet.

Dichtbij is een stal, geen idee of er plek vrij is hoor, maar dat is eigenlijk de ‘ideale’ stal.
Ze staan in kuddes, 24/7 buiten, met schuilmogelijkheid en vrijwel onbeperkt hooi. Daarnaast is het 10-15 minuten fietsen vanaf mijn huis en letterlijk naast het bos, ook nog eens ‘mijn’ perfecte bos.

Wat me daar dan weer van weerhoudt is het volgende:
- het is echt een NH stal. Ik vind NH ook wel wat en ik doe grondwerk, rij (regelmatig) bitloos etc. Dus in principe lijk ik er tussen te passen. Ik heb alleen echt een hekel aan mensen die je vertellen hoe je het MOET doen en wat je niet moet doen. Ik weet niet hoe het er daar aan toe gaat, maar dat gevoel krijg ik er toch een beetje bij. Ik wil gewoon graag mijn eigen gang gaan.
- daarnaast heb ik een merrie die nogal duidelijk is: eerst een oortje naar achter en als het paard dan niet reageert, dan krijgt ie een kont naar zich toegedraaid. Is het paard daar nog niet van onder de indruk, dan kan hij wat klappen verwachten. Ze accepteert wel een andere duidelijke leider, die haar zo op haar plaats zet, maar ‘vage’ paarden met onduidelijke signalen of die gewoon blijven staan, krijgen het zwaar te verduren.
- De merrie waarmee ze nu staat is echt haar maatje geworden (van beide merries) en ik wil vooral de oudste het niet aandoen om nog eens een maatje te verliezen (is al te vaak gebeurd).
- de jonge merrie is een behoorlijke pismerrie. De kudde die ze op deze stal hebben, is gemengd. Ik weet niet of dat voor haar de ideale uitkomst is. En ik heb ook geen zin om daarom weer te moeten verhuizen. Ze krijgt momenteel monnikspeper bij, maar de effecten ervan zijn (nog) niet te merken.

Al met al is de stal aan huis de beste optie, alleen kan ik er zonder auto eigenlijk niet komen (20km), zeker niet in de winter. Stond hij maar dichter bij mijn huis...

Ik moest het even allemaal op een rijtje hebben, vandaar dit topic.

Ik heb nog een tijd om erover na te denken, maar tips zijn altijd welkom!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:47

Myrth97 schreef:
Ik heb alleen echt een hekel aan mensen die je vertellen hoe je het MOET doen en wat je niet moet doen. Ik weet niet hoe het er daar aan toe gaat, maar dat gevoel krijg ik er toch een beetje bij. Ik wil gewoon graag mijn eigen gang gaan.

Waarom krijg je dat gevoel? Is nogal een aanname wat je doet namelijk. Omdat het NH mensen zijn zullen ze niet perse zeggen hoe je iets moet doen?

Myrth97 schreef:
daarnaast heb ik een merrie die nogal duidelijk is: eerst een oortje naar achter en als het paard dan niet reageert, dan krijgt ie een kont naar zich toegedraaid. Is het paard daar nog niet van onder de indruk, dan kan hij wat klappen verwachten. Ze accepteert wel een andere duidelijke leider, die haar zo op haar plaats zet, maar ‘vage’ paarden met onduidelijke signalen of die gewoon blijven staan, krijgen het zwaar te verduren.

Dit "probleem" heb je dan toch op elke stal? En ik zie het probleem niet zo?

Myrth97 schreef:
- De merrie waarmee ze nu staat is echt haar maatje geworden (van beide merries) en ik wil vooral de oudste het niet aandoen om nog eens een maatje te verliezen (is al te vaak gebeurd).

Wederom probleem bij elke stal als je gaat verhuizen

Myrth97 schreef:
- de jonge merrie is een behoorlijke pismerrie. De kudde die ze op deze stal hebben, is gemengd. Ik weet niet of dat voor haar de ideale uitkomst is. En ik heb ook geen zin om daarom weer te moeten verhuizen. Ze krijgt momenteel monnikspeper bij, maar de effecten ervan zijn (nog) niet te merken

Dit kan wel een probleem zijn. Ik zou vooral eens vragen hoe de ruinen reageren op een dergelijke merrie.

Ik vind je NH stal het beste klinken. Je tegen argumenten vind ik niet echt argumenten. Behalve je pismerrie.

Myrth97

Re: Twijfels over stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:54

Ik weet niet waarom ik dat gevoel erbij krijg, ze zijn heel hecht op die stal en iedereen die Engels reed is omgeslagen. Is niks mis mee, maar kreeg daardoor beetje het gevoel dat het ‘opgelegd’ werd. M.a.w. Om een of andere reden voelt deze stal niet goed, ik kan alleen niet precies plaatsen waarom. Miss omdat ze zoveel samen doen en ik graag liever mijn eigen ding doe ofzo.. geen idee. Kan het gevoel nog niet plaatsen.

Het probleem met mijn oudere merrie heb ik dus niet als ik met haar huidige weidemaatje mee verhuis. Dan blijven ze gewoon met 3 staan, dus ook met haar huidige maatje en komt er miss eentje bij, maar de eigenaresse weet hoe mijn merrie is en is daar oké mee (heel veel mensen zijn dat niet).

De pismerrie is idd lastig met ruinen. Zij denkt dat elke ruin baby’s kan maken en daagt dus ook echt uit. Ze is wel nog heel jong dus misschien is het gewoon de eerste (paar) hengstigheid(en), maar hier ben ik natuurlijk niet zeker van

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 06:00

Ik snap je gevoel wel. Op een sterk NH- Paard Natuurlijk gerichte stal heb je kans dat ze: anti-bit, anti-ijzers, en anti-deken zijn, en soms anti-zweep. En daar soms zo sterk anti in zijn dat men gebruik wil verbieden/niet toestaan.

Ik heb mensen hier langs gehad die om het niet mogen gebruiken van ijzers, op hoefsmid en dierenarts advies, gedreigd werden per direct te moeten vertrekken. Het was niet alleen onbespreekbaar, maar zelfs een reden om ze zonder tijd om wat anders te zoeken de deur te wijzen.

Je moet bij zulke dwingende meningen en regels zelf ook wel anti-denken over die dingen om daar te durven staan denk ik. Ik zelf ben meer van het pragmatische en wil de vrije keuze hebben, maar net wat past bij mij en mijn paard.

Sterkte met je keuze. Ik zou niet te snel beslissen. Het mooie seizoen komt er aan. Wacht eerst rustig af hoe dat paardenplekje van je stalgenoot wordt, kijk rustig om je heen wat je opties zijn. Ga kijken op plekken en vraag of er plek is of plek vrij komt op regelmatige basis (bij ons meestal maar 1x in de zoveel jaar als het eenmaal een beetje stabiel is, bij grotere stallen vaak wat vaker omdat er altijd wel mensen zijn die zelf verhuizen van werk/woonplaats, paard aan huis krijgen, paard verkopen, paard overlijd of andere stallingswensen krijgen.

Je wilt liever niet meerdere keren achter elkaar verhuizen vanwege de onrust en stress die dat oplevert en goed oriënteren helpt. Misschien krijg je straks ook een rijbewijs/auto wat alles makkelijker maakt?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 09:11

Precies wat je benoemd is waar ik een beetje bang voor ben. Ik rijd regelmatig zonder bit, maar soms ook met. Mijn pony’s staan nu niet op ijzers, maar moet het om een of andere reden nodig zijn dan wil ik dat dat gewoon kan. En als ik een keer een onderling springwedstrijdje wil rijden dan wil ik ook gewoon mijn gang kunnen gaan.

Het duurt idd zeker nog een jaar voordat het af is, maar de plannen liggen er al wel en die zijn fantastisch.

Het auto probleem is eigenlijk het enige probleem. Momenteel heb ik een auto maar die gaat het niet zo lang meer houden verwacht ik. En dan heb ik eigenlijk geen geld voor een nieuwe. Ik studeer en werk daarnaast maar 2 paarden is best duur en ik wil graag geld over houden voor als er iets met ze gebeurd

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:20

Maar je kan toch gewoon vragen hoe ze er tegenover staan daar? Alle puntrn die je noemt. Dan hoef je ook geen aannames te doen en weet je meteen of het iets voor jou is of niet.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 09:33

Dit is gewoon puur het gevoel dat ik erbij krijg. Ik ben er al eens geweest en toen was dat al behoorlijk zo, maar toen deed de helft nog gewoon zijn eigen ding. Deze mensen zijn inmiddels ook overgestapt.

Ik weet niet waarom maar het voelt dus niet goed, ondanks dat het de ideale stal lijkt. Als ik van te voren al met een niet goed gevoel er in stap wordt het natuurlijk sws niks. Vandaar deze twijfels allemaaal

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:35

Niet invullen voor een ander :)

Ga naar de stal toe, vraag hoe het daar gaat, proef de sfeer.
Vraag ook klanten en niet alleen de eigenaar :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:43

Als dat ideale plekje over een jaar pas klaar is zou je toch een jaar lang kunnen sparen voor een degelijke auto? Dan zou ik toch voor die plek gaan..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:46

Ik sta ook op een NH stal.
Sterk nog, ik ben daar zelf ook mee bezig.
Maar paard krijgt wel deken op, wordt geschoren en ik rijd met bit.
Iedereen respecteert elkaar.
Dus aannames doen is niet ok.

Maar denk dat je het beter niet kunt doen. Je hebt al zo'n vooroordeel over "NH-mensen"

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 09:49

Nessa schreef:
Ik sta ook op een NH stal.
Sterk nog, ik ben daar zelf ook mee bezig.
Maar paard krijgt wel deken op, wordt geschoren en ik rijd met bit.
Iedereen respecteert elkaar.
Dus aannames doen is niet ok.

Maar denk dat je het beter niet kunt doen. Je hebt al zo'n vooroordeel over "NH-mensen"

Nibbit schreef:
Niet invullen voor een ander :)

Ga naar de stal toe, vraag hoe het daar gaat, proef de sfeer.
Vraag ook klanten en niet alleen de eigenaar :)

Ik ben er een klein halfjaartje al geweest. En heb al meerdere klanten gesproken... wat ik al eerder zei, het is puur het gevoel dat ik erbij krijg.

Christadk schreef:
Als dat ideale plekje over een jaar pas klaar is zou je toch een jaar lang kunnen sparen voor een degelijke auto? Dan zou ik toch voor die plek gaan..

Ik krijg geen geld van mijn ouders, moet studie zelf betalen en van de paarden alles zelf betalen. Sparen gaat momenteel dus gewoon heel erg moeilijk... ik probeer het echt wel hoor, maar als ik dan weer een rekeningetje van dit of dat krijg, dan gaat het gewoon heel hard. Ze zijn nou eenmaal duur. Heb wel een spaarpotje, maar stel ze moeten naar de kliniek, dan wil ik dat spaarpotje daarvoor houden. In de zomer zal ik wel meer gaan werken en hopelijk houden de pony’s zich heel, dan kan ik wel wat sparen. Maar dan wordt het ws wel weer een auto die na een jaar of 5 uit elkaar roest _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:50

Myrth97 schreef:
Dit is gewoon puur het gevoel dat ik erbij krijg. Ik ben er al eens geweest en toen was dat al behoorlijk zo, maar toen deed de helft nog gewoon zijn eigen ding. Deze mensen zijn inmiddels ook overgestapt.

Ik weet niet waarom maar het voelt dus niet goed, ondanks dat het de ideale stal lijkt. Als ik van te voren al met een niet goed gevoel er in stap wordt het natuurlijk sws niks. Vandaar deze twijfels allemaaal

Toch blijft het bij een aanname van jou kant, want heb je het al in letterlijk die woorden al aan ze gevraagd? Of je "verplicht/gedwongen" wordt ik over te stappen?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:51

Ik zou gaan kijken, vragen en de sfeer gaan proeven op de NH-stal. Meerdere keren zodat je zo ver mogelijk mensen ontmoet. Leg ook je aannames aan hen voor. Misschien zijn die mensen wel overgestapt omdat ze het eens waren met de ideeën, dat weet je niet.

Ik sta op een vergelijkbare stal en het trekt allerlei mensen aan. Vaak zijn het gewoon mensen die hun paard buiten willen hebben. Soms stappen ze over naar bitloos omdat ze zien dat het kan, maar vaak genoeg niet en dat is prima. :j

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 09:52

Oh @nessa dat ging even mis, maar zoals ik al zei: ik doe niet echt aannames, het is het gevoel dat ik erbij krijg. Ik krijg een benauwend gevoel van de stal. Dat zou best een hele andere reden kunnen hebben dan het NH stuk hoor, maar had zelf het idee dat het daardoor kwam.
Toen ik daar was waren zowat de eerste vragen: hebben ze ijzers? Zijn ze geschoren? Rijd je wedstrijden? Ik werd daardoor wat overvallen. En ik dacht dat daar het gevoel vandaan kwam. Heb niks tegen NH, ik doe het zelf ook.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:02

Als je er inderdaad al een paar keer bent geweest en dat gevoel erbij krijgt, is het misschien gewoon niet jouw stal :)

Je kan - bij twijfels over je huidige stalling - altijd eens rond kijken. Rij rond in je huidige omgeving, kijk eens op marktplaats. Wie weet ontdek je nog wel een andere (particuliere/kleine) stal in je omgeving die beter aansluit

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:07

Ik begrijp eigenlijk wel wat je gevoel is bij die NH-stal. Ik heb er namelijk ook een hekel aan als mensen mij gaan zeggen wat ik volgens hen moet doen... dat roept weerstand op en kan uiteindelijk echt mijn plezier verpesten.
Daarom zou ik je aanraden om het ook gewoon te vragen, niet alleen óf het toegestaan is, maar ook hoe mensen met elkaar omgaan. Geven ze alleen advies als daarom gevraagd wordt, of bemoeit iedereen zich met elkaar?