al een hele tijd heb ik twijfels. De stal waar ik nu sta is heel fijn. Mijn merries staan met een andere lieve merrie in de groep en het onderlinge gezeur tussen stalgenoten blijft redelijk binnen de perken.
Voor mij heeft het echter ook een aantal nadelen:
- het ligt een stuk rijden van het bos en het bos is niet wat ik van vroeger gewend (verwend

- we moeten vrijwel alles zelf doen, stalgenoten durven onze paardjes niet te pakken.
- er is geen schuilmogelijkheid, dus bij heel slecht weer of juist heel warm weer moeten ze naar stal. Een van mijn merries kan slecht op stal staan en ik vind het dan ook altijd heel moeilijk om dit te doen. De ander staat regelmatig voor de draad, omdat ze juist naar stal wil.
- de stal is 15 minuten met de auto en 30-35 minuten met de fiets, terwijl op een kwartiertje afstand ook wat stallen zitten.
Het zijn misschien maar ‘kleine’ nadelen, maar vanaf dag 1 zit ik hier al mee.
Nu heb ik over een jaartje de optie om mee te verhuizen met de merrie waarbij mijn pony’s in de wei staan: de eigenaresse is aan het verbouwen en maakt een paardenparadijsje. Dit ligt ook nog eens heel dichtbij het bos (nog steeds niet ‘mijn’ perfecte bos, maar al wel meer dan wat ik nu heb)
Ik zou graag mee gaan, maar ook dit heeft (minimale) nadeeltjes:
- het is nog verder weg. Ik ben in bezit van een auto, maar die is inmiddels 28 jaar oud en roest een beetje weg, dus het zou zomaar zo kunnen zijn dat hij dit jaar niet meer wordt goedgekeurd. Ik heb geen geld voor een nieuwe auto, misschien kan een scooter nog net. Mijn moeder wil evt auto delen, maar dat hebben we eerder gedaan en was echt niet altijd een succes.
- ik heb eerder bij mensen aan huis gestaan en vond dat toch best lastig, als ‘enige’ pensionklant. Ik zit met deze mevrouw veel meer op een lijn dan met de oude staleigenaar, maar ik ben toch bang dat er spanningen ontstaan. Ik kom immers wel steeds op hun terrein.
Het duurt nog even voordat dit allemaal zou plaatsvinden, maar het heeft me flink aan het denken gezet.
Dichtbij is een stal, geen idee of er plek vrij is hoor, maar dat is eigenlijk de ‘ideale’ stal.
Ze staan in kuddes, 24/7 buiten, met schuilmogelijkheid en vrijwel onbeperkt hooi. Daarnaast is het 10-15 minuten fietsen vanaf mijn huis en letterlijk naast het bos, ook nog eens ‘mijn’ perfecte bos.
Wat me daar dan weer van weerhoudt is het volgende:
- het is echt een NH stal. Ik vind NH ook wel wat en ik doe grondwerk, rij (regelmatig) bitloos etc. Dus in principe lijk ik er tussen te passen. Ik heb alleen echt een hekel aan mensen die je vertellen hoe je het MOET doen en wat je niet moet doen. Ik weet niet hoe het er daar aan toe gaat, maar dat gevoel krijg ik er toch een beetje bij. Ik wil gewoon graag mijn eigen gang gaan.
- daarnaast heb ik een merrie die nogal duidelijk is: eerst een oortje naar achter en als het paard dan niet reageert, dan krijgt ie een kont naar zich toegedraaid. Is het paard daar nog niet van onder de indruk, dan kan hij wat klappen verwachten. Ze accepteert wel een andere duidelijke leider, die haar zo op haar plaats zet, maar ‘vage’ paarden met onduidelijke signalen of die gewoon blijven staan, krijgen het zwaar te verduren.
- De merrie waarmee ze nu staat is echt haar maatje geworden (van beide merries) en ik wil vooral de oudste het niet aandoen om nog eens een maatje te verliezen (is al te vaak gebeurd).
- de jonge merrie is een behoorlijke pismerrie. De kudde die ze op deze stal hebben, is gemengd. Ik weet niet of dat voor haar de ideale uitkomst is. En ik heb ook geen zin om daarom weer te moeten verhuizen. Ze krijgt momenteel monnikspeper bij, maar de effecten ervan zijn (nog) niet te merken.
Al met al is de stal aan huis de beste optie, alleen kan ik er zonder auto eigenlijk niet komen (20km), zeker niet in de winter. Stond hij maar dichter bij mijn huis...
Ik moest het even allemaal op een rijtje hebben, vandaar dit topic.
Ik heb nog een tijd om erover na te denken, maar tips zijn altijd welkom!