DubbelDun schreef:@Serenity350: ik heb er een ontloog-verklaring bij gekregen dus de grond kan nooit als vervuild worden aangemerkt. Hooguit als niet-wenselijk

En afvoeren hoeft ook niet als vervuilde grond, maar je mag het ook niet zomaar op een groenhoop dumpen. Afvoeren is dus als huisafval en dat is -gezien het aantal m3 vanwege het zand- behoorlijk aan de prijs.
Wegwaaien doet het niet (iig dat van mij niet) omdat het gewoon te zwaar is. Ik heb het alleen aangetroffen in het deel van de wei waar het toegangshek zit, dus omdat ze het de wei ingelopen hebben.
Maar op overstromingen en windkracht 10 geef ik geen garantie.

Dank voor je toevoeging! En wat betreft dat laatste, wij zijn aan het verbouwen en tijdens een storm een paar weken terug is het grootste deel van de grofvuilcontainer over de weide bezaaid door de wind. Tjah, twee dragen kruien en harken en opruimen. Dus ik kan zonder meer zeggen dat "het soms gewoon tegen zit", maar we gaan natuurlijk ook niet gewoon maar niet verbouwen omdat er mogelijk een storm langskomt en we daardoor wat extra werk hebben. 
DubbelDun schreef:Ik snap je milieu-technische insteek, maar in sommige gebieden/grondsoorten is het gewoon onmogelijk om paarden te houden als je niet 'iets' aan de ondergrond doet.
En vergeet niet dat onze landbouw voor 3/4 van het land niet mogelijk zou zijn als men niet op onnatuurlijke wijze het grondwaterpeil mechanisch had verlaagd.
Mee eens hoor, en ik ben ook niet van de "alles moet helemaal natuurlijk blijven!". Dan zou ik gewoon mn land moeten laten voor wat het is en mn handen ervan afhouden, want alles wat ik doe is ook weer van menselijke invloed. Wij wonen trouwens in zo'n typisch gebied waar je de boel goed moet onderhouden en inrichten wil je het bruikbaar houden. Mijn insteek was dan ook niet zozeer eentje zoals "niks mag onnatuurlijk of mechanisch", maar meer in de zin van dat ik bang zou zijn op termijn met een landje te zitten waar overal en nergens stukjes polyester boven komen drijven. En zoals ik uitlegde, die angst heb ik vooral omdat wij op delen van ons terrein het plastic van "vroeger" naar boven zien komen sinds het in gebruik is. (Het land heeft heel lang braak gelegen).