Advies ivm PP in de maak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tianbelli

Advies ivm PP in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 09:03

Binnenkort starten wij aan de verwezenlijking van een Paddock Paradise op een stuk land van een 92 are. Er zouden 1 C pony en 2 B pony's op komen te staan, waarvan 2 snel wat te vet komen te staan vanaf ze nog maar kijken naar gras.

Hieronder heb ik een schets toegevoegd van het stuk land met de afmetingen. Achteraan loopt een beekje en ik heb dus schrik dat wanneer ik de track vlak langs de achterzijde aanleg, dat deze te nat/modderig gaat worden. Ik mag op de track zelf geen zand of andere ondergrond storten. Op de plek waar de stal + paddock komt, wil de eigenaar wel nog extra wit zand storten. Er mag niet betegeld worden op de weide, steenschotten of roosters mogen wel gelegd worden - eveneens op de paddock/stal, niet op de track-.

Mijn plan was dus om de track rondom rond te laten lopen, maar met dat beekje weet ik dus niet wat ik daarmee moet. Gewoon de track rondom rond aanleggen en gaan de pony's wel hun weg vinden en eventueel een andere weg pakken als het te nat zou zijn, of zou ik net aan die zijde van het beekje een stukje weide voorzien, waar ze enkel id zomer opgaan als het droger weer is?

De eigenaar van het stuk wist zelf niet of de beek wel eens tot enkele meters overloopt op de weide en daar een plas vormt, omdat hij daar nooit zelf paarden heeft op gehad. Maar bij een beek is er altijd wel een risico, al ligt die een dikke meter lager dan het perceel zelf.

Zijn er bokkers met advies hierover, eigen ervaringen?

(zwart vierkant rechtsboven op de schets, is waar de trailer komt te staan, de hooiopslag wordt gebouwd en de stal wordt gebouwd, vanaf daar zou de paddock en track dus beginnen.)

Afbeelding

Alvast bedankt!

bcd94

Re: Advies ivm PP in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:10

Ik zou de track denk ik rondom maken maar wel met nog een tussenpad erin zodat je het achterste stuk kunt afsluiten indien nodig

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:18

Afbeelding

Als je er zoiets van maakt kun je het achterste deel heel makkelijk afsluiten wanneer het nat is en kunnen ze de rest van de track gewoon gebruiken.

Ook is de wei dan gelijk in 2 weitjes opgesplitst, dan kan het ene stuk aangroeien terwijl het andere deel opgegeten wordt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:03

Eerlijk gezegd zou ik er niet eens aan beginnen. Mijn inziens is het perceel veel te klein om hier een goed werkend PP van te maken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:43

Te klein?
Ik denk als je het elke dag uit moet mesten je echt niet groter wil hebben. :D
Heb je een foto van de beek? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je daar juist een goede afwatering hebt.
Wel zou ik me zorgen maken over de bodem, hoe wil je dat begaanbaar houden, of is het hele droge zandgrond?

Wel een tof idee in ieder geval!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:12

Ikzelf zou dit als basis pakken en daar dan op verder gaan.
Rechthoekige paddock met verhard stuk om te voeren bij je schuilstal en dan een track die rond loopt.
Afbeelding

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:36

BarbaLala schreef:
Eerlijk gezegd zou ik er niet eens aan beginnen. Mijn inziens is het perceel veel te klein om hier een goed werkend PP van te maken.

Niet mee eens... Hier een PP, zelfs nog wat kleiner van formaat. Voor 4 grote paarden. Ze zijn de hele dag aan het lopen, kijken rustig rond en vermaken zich prima. Ons modder-vette paard is door alle beweging in no-time afgevallen.

Ik vind het idee wel goed om een track rondom te maken en een pad tussendoor, dan hebben ze altijd de keuze.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:25

BarbaLala schreef:

Serieus? 9.200 m2 te klein voor een c en 2 b pony's? Da's een aardige lap grond hoor! Dan denk ik dat bijna niemand een pp kan maken.

Bovendien denk ik dat een pp bijna altijd te realiseren is en beter is dan gewoon een stuk land waar helemaal geen uitdaging in zit.

Ik zou ook een track rondom maken en een pad tussendoor. Proberen ze zoveel mogelijk te stimuleren om te lopen, als ze al snel dik worden. Dan kunnen de paden mooi breed en hoeven de weide-delen niet te groot.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:00

Daar verschillen jij en ik van mening EmEm.
En ja, dat komt inderdaad er op neer dat een optimaal PP niet door veel mensen te realiseren is.
Ik zie zoveel verwoede vastberaden mensen een PP (of wat er voor door moet gaan... := ) proberen te realiseren, maar nog geen handvol succesverhalen. Doorgaans veel te korte en te smalle tracks op veel te kleine postzegellandjes. Gevuld met paarden die een uitgebluste en verveelde indruk maken door het gemis aan vrijheid en zonder te kunnen doen wat paarden het liefste doen al is het van nog zoveel "vermaak" voorzien. :n
PP an sich vind ik een fantastisch concept, echter de manier waarop de gemiddelde (semi) particulier het uitvoert is verre van ideaal en daar wordt in het enthousiasme van deze hype te weinig bij stil gestaan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:10

Azmay schreef:
Ikzelf zou dit als basis pakken en daar dan op verder gaan.
Rechthoekige paddock met verhard stuk om te voeren bij je schuilstal en dan een track die rond loopt.
[ [url=m/J9pivI.png]Afbeelding[/url] ]

Zo zou ik het ook doen, dan kun je altijd nog een vierkant langs het beekje maken

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 07:35

Ik snap dat het geen droombeeld is Barbalala, maar dan is de enige andere optie voor TS om geen paarden te houden? Want een gewoon vierkant stuk land geeft nog minder uitdaging.

Misschien zou je tips kunnen geven hoe ze er voor kan zorgen dat het wel een pp wordt zoals jij denkt dat het er uit zou moeten zien? Waar moet ze dan aan denken? Wat geeft het paard dan meer vrijheid.
En dan heb ik het niet zozeer over 'vermaak' toevoegen.

Ben serieus geinteresseerd hoe jij dat ziet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:10

Het plan van Azmay is een mooi uitgangspunt, maar ik zou de PP wel doortrekken tot langs de beek, maar dan met een klein/smal paadje en bij de beek iets breder maken.
Als ze willen kunnen ze dan natte voetjes halen en als het té nat wordt kun je dat deel altijd nog afsluiten met een extra stel poortgrepen en een lintje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:12

@BarbaLala: ik snap je punt, maar alles is beter dan een kale vierkante paddock van een paar m2 of 23/7 op stal.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:20

Even in acht nemende dat de "ideale PP" voor veel mensen niet te realiseren is vanwege heel veel factoren (gemeentelijk beleid en regelgeving, soort grond, omvang perceel, etcetera).

Dat gezegd; de basis van een PP is mijns inziens juist de manier om een "kleiner" perceel bruikbaar te houden voor een zo groot mogelijk deel van het jaar. Door het aanleggen van tracks en het opdelen van de weide in vakken kun je de belasting van de weide veel meer sturen en voorkom je dat je aan het einde van het jaar met een winter door moet brengen in een "moerasgebied" wat je elk voorjaar weer moet herstellen.

En uit ervaring hier kan ik aangeven dat voor het een perceel van de omvang van TS juist dit principe het verschil kan uitmaken mits goed aangelegd. Qua indeling staan mij beide voorbeelden hierboven wel aan, maar denk ik dat ik vanwege "praktisch" het meest zou neigen naar Azmay haar indeling, omdat je daar iets meer weide overhoudt.

Wat betreft het beekje, van wie is het? Zomaar een wilde gedachte maar wij hebben bij een aangrenzende sloot een "strandje" aangelegd door een deel uit te graven waardoor een "poel" ontstond die tegelijkertijd ook bleef stromen. Daar kan men badderen. Echter, lang niet overal is iets dergelijks mogelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:58

Ik ben ook benieuwd wat dan wel een goed PP is met goed beleid?

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:09

Leuk perceel!

Ben even losgegaan :') Beetje gebaseerd op wat ik thuis heb gemaakt. Misschien is het een mogelijkheid om het beekje juist bij je perceel te betrekken. In de winter zou je het altijd nog kunnen afsluiten. Maar in de zomer lijkt het me geweldig voor de paarden! Als je zou mogen graven, kun je het resterende zand gebruiken voor een bergje.

Gekeken naar de windrichting en stand van de zon heb ik nog wat suggesties gedaan voor beplanting.
Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:03

ukie schreef:
Leuk perceel!

Ben even losgegaan :') Beetje gebaseerd op wat ik thuis heb gemaakt. Misschien is het een mogelijkheid om het beekje juist bij je perceel te betrekken. In de winter zou je het altijd nog kunnen afsluiten. Maar in de zomer lijkt het me geweldig voor de paarden! Als je zou mogen graven, kun je het resterende zand gebruiken voor een bergje.

Gekeken naar de windrichting en stand van de zon heb ik nog wat suggesties gedaan voor beplanting.
[ [url=m/rbxKVC.png]Afbeelding[/url] ]

Mooie indeling zo! De toevoeging van de bomen, haag en berg vind ik erg tof.

En TS: een PP bouw je niet in 1x, al is het maar vanwege de investeringen die je moet doen, en voor de meeste van ons (aanname dat dat ook voor jou geldt) is het noodzakelijk om die wat te "spreiden". Maar als je met een goede basis begint en al vooruit denkt wat je verder wilt gaan toevoegen dan is dat geen probleem!