Vleddertje1 schreef:(...) En dan inderdaad alleen bovenlaag licht bewerken ( frees) zodat je humuslaag zo min mogelijk verstoord..(...)
Frezen doe je om een graszode te breken, punt.
8nnemiek schreef:Wij hadden een vergelijkbare situatie. We hebben een loonwerker alles met een bosfrees laten kleinmaken, toen ongebluste kalk erop, en er werd ons beloofd dat dat hout heel snel vergaan zou zijn.. Nou, inmiddels bijna 10 jaar later komen we nog steeds stronkjes tegen bij het plaatsen van palen. In het begin was dat gewoon echt niet te doen met een handboor. Álles zat vol hout. Er staken scherpe splinters uit de grond, hartstikke gevaarlijk voor de paarden.. En er heeft de eerste 5 jaar weinig gras gegroeid omdat de grond van zichzelf natuurlijk al arm is maar het extra hout in de grond zorgt er ook nog eens voor dat er voedingsstoffen worden opgebruikt door dat verteringsproces.
Ik zou dus echt zo veel mogelijk hout handmatig verwijderen.. Ik weet niet hoe groot de kerstbomen waren, maar kleinere bomen hebben natuurlijk ook een redelijk kleine kluit en kun je misschien met een cultivator achter de tractor los trekken?
En dan goed vlak laten maken, goed kalken, en in het voorjaar en de zomer een paar keer goed mesten.
Ik noemde net al mijn afkeer voor frezen als grondbewerking, maar bosfrezen (hoewel soms noodzakelijk) is nog erger. Alle structuur uit de bodem is weg en het bodemleven krijgt ook een enorme klap.
Als je daar dan ook nog ongebluste kalk overheen gooit, weet je zeker dat je bodemleven dood is.
Beter is het om bijvoorbeeld calciumcarbonaat te strooien, dat is niet zo agressief. Toch zou ik wel aanraden om een monster te (laten) nemen, misschien valt de pH niet tegen of zijn er andere voedingstoffen die missen/teveel zijn. Monster niet te diep, gras wortelt in de bovenste laag.
De stobben die onder de grond achterblijven, kunnen inderdaad lang blijven zitten, maar de stukjes hout die nu bovenop liggen zullen vrij snel verteren als er veel bodemleven is.
Vlak laten maken is een optie, echter bestaat de kans dat je de toplaag naar één plek gaat brengen terwijl de schrale ondergrond achterblijft.