Kerstbomen perceel (bosgrond) omtoveren naar paardenweide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissWeenie

Kerstbomen perceel (bosgrond) omtoveren naar paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 17:35

Oké, ik informeer ook graag even hier, omdat er hier ook vast mensen zitten welke er ervaring mee hebben/loonwerker zijn etc. Ik heb namelijk het vermoeden dat ik met arme zandgrond niet het allerbeste uitgangspunt heb :')

Wij kunnen een stuk van iets meer dan een halve hectare gaan pachten bij het bos. Hier hebben altijd kerstbomen op gestaan en deze zijn er nu uit. Ik heb wat foto’s toegevoegd hoe het stuk er momenteel bij ligt, met o.a. nog versnipperde resten naaldboom her en der. Het is duidelijk dat er eerst iets met de grond moet gebeuren voordat er ingezaaid kan worden, maar hoe pak je dit het beste aan? Kunnen de takken bijvoorbeeld ondergefreesd worden? Of geploegd? Of handmatig verwijderd? En dan? We willen dit sowieso ook even met een loonwerker overleggen maar was ook benieuwd naar de visie hier?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Re: Kerstbomen perceel (bosgrond) omtoveren naar paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:43

Ik zou voor je kosten gaat maken eerst informeren of je van deze bos(bouw)grond wel wei mag maken. Grote kans dat dat volgens het bestemmingsplan niet mag.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:54

Loonwerker bellen ca 70 euro per uur met materiaal. Om laten ploegen en inzaaien. Het ziet er eenvoudig te bewerken uit. Wel op letten dat er geen stronken meer in de grond zitten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:43

hmm en ik dacht dat mn perenboomgaard ingewikkeld was haha, op zo'n kerstbomenveld groeit natuurlijk geen ruk meer...

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 18:56

Hoe ik het begrijp mag hier gelukkig wel weide van gemaakt worden, goede tip! Er liggen her en der nog wel wat kapotte stukjes stronk, de grote vraag voor mij is dus ook of alleen frezen genoeg is voor alle naaldboomresten. Je wilt het graag wel gelijk een beetje goed aanpakken, aangezien het waarschijnlijk al niet de makkelijkste plek is :o Maar oh zo’n fijn plekje, dus wil de gok toch wel nemen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:15

Zorg dat je zwart of wit van de gemeente hebt dat het is toegestaan. En als de gemeente je naar SBB oid verwijst, zorg dat je het van hún zwart-op-wit hebt. Niet afgaan op wat degene van wie je gaat pachten zegt zonder bewijs. Je zal de eerste niet zijn die z'n geld kwijt is, en kan fluiten naar z'n weiland. Plus eventuele afrastering etc.

Frezen is idd niet genoeg, je zult moeten ploegen, daarna rollereggen en egaliseren voordat je kunt zaaien. Maar dat weet een loonwerker precies. Met een halve hectare zal hij 3-4 uur bezig zijn van ploegen tot en met zaaien.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:35

Naast de bodembewerking zou ik ook direct een monster nemen om te kijken wat de bodem nodig heeft qua voedingsstoffen zodat je daar ook op in kunt spelen.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 20:44

Bedankt al voor deze tips, heel fijn! :)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:47

ploegen met een vorenpakker scheelt een werkgang.

En als ik het zo zie op foto, zou ik het best alleen durven( dus niet ploegen) frezen en dan gelijk inzaaien.
Alles wat versnipperd is zorgt alleen voor meer voeding in de bodem( op langer termijn)

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 20:54

Ook alleen frezen met veel van deze resten takken en stukjes stam?
Afbeelding

Quintto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 04:52

Ik zou zeggen bel je plaatselijke loonwerker op, die wil je vast wel helpen om uit te zoeken wat de beste stappen zijn om deze grond weer redelijk vruchtbaar te maken.

Het is namelijk zo dat bladeren of naalden van bomen zorgen dat de grond verzuurt (daarom groeit er vaak ook weinig in een dennenbos)

Er zal in iedergeval een grondmonster gemaakt moeten worden en aan de hand daarvan moet er bemest/kalk gestrooid worden.
Pas daarna kan er een grondbewerking zoals frezen en ploegen uitgevoerd worden.

En verwacht ook niet dat er de eerste jaren een enorm pak gras op komt te staan. Het kost toch een paar jaar voordat het bodemleven en de bodem zich aanpassen aan het nieuwe gewas

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 05:55

Dat is hele zure grond, daar moet een berg kalk op! Verder zou ik de takken niet onderploegen maar weghalen. Is wel veel werk maar wij hadden hetzelfde probleem hier... die takken duurt heeeel lang voordat ze rotten

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:20

Ik zou niet gaan ploegen hier. De stronken zijn zo te zien weggefreesd met een bosfrees, maar als je dan 20-30 diep gaat ploegen kom je de restanten weer tegen. Ook haal je de veel minder vruchtbare ondergrond naar boven.

Sowieso is het beter om de takken bovenop te laten, dan zijn ze veel sneller verteerd. Je zou nog een keer kunnen klepelen om de resten nog wat te verkleinen. De resten weghalen kan natuurlijk ook, maar dat is een arbeidsintensieve/kostbare operatie.

Daarna ondiep (bosgrond heeft vaak een zeer dunne vruchtbare en humusrijke laag) rotorkopeggen en zaaien. Ik zou voor een mengsel met coating kiezen, zodat het gras meteen wat voedingsstoffen beschikbaar heeft om te kiemen. Als er veel schaduw is van de bomenrand, is het te overwegen een mengsel te kiezen speciaal voor in de schaduw. Tot slot even aanrollen en dan maar wachten.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 09:25

Harstikke fijn dit, dit geeft weer wat aanknooppunten, dank je wel! :)

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:32

Belangrijkste is denk ik dat je ervoor zorgt dat bodem minder zuur wordt..anders groeit er straks niks...beste periode om te kalken is de winter...dus dat zou ik zo snel mogelijk doen. En dan inderdaad alleen bovenlaag licht bewerken ( frees) zodat je humuslaag zo min mogelijk verstoord..hou er wel rekening mee dat je er dit jaar eigenlijk nog geen paarden op kan zetten( wel hooien)..wil je een mooie dichte graszode hebben ben je een jaar verder

Wel supermooi plekje!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:54

Wij hadden een vergelijkbare situatie. We hebben een loonwerker alles met een bosfrees laten kleinmaken, toen ongebluste kalk erop, en er werd ons beloofd dat dat hout heel snel vergaan zou zijn.. Nou, inmiddels bijna 10 jaar later komen we nog steeds stronkjes tegen bij het plaatsen van palen. In het begin was dat gewoon echt niet te doen met een handboor. Álles zat vol hout. Er staken scherpe splinters uit de grond, hartstikke gevaarlijk voor de paarden.. En er heeft de eerste 5 jaar weinig gras gegroeid omdat de grond van zichzelf natuurlijk al arm is maar het extra hout in de grond zorgt er ook nog eens voor dat er voedingsstoffen worden opgebruikt door dat verteringsproces.
Ik zou dus echt zo veel mogelijk hout handmatig verwijderen.. Ik weet niet hoe groot de kerstbomen waren, maar kleinere bomen hebben natuurlijk ook een redelijk kleine kluit en kun je misschien met een cultivator achter de tractor los trekken?

En dan goed vlak laten maken, goed kalken, en in het voorjaar en de zomer een paar keer goed mesten.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 10:09

Thanks guys! We hebben ons ook al bedacht dat ze er volgend jaar voorjaar pas op z’n vroegst op zullen komen, dat het echt zoveel mogelijk rust krijgt.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:32

Vleddertje1 schreef:
(...) En dan inderdaad alleen bovenlaag licht bewerken ( frees) zodat je humuslaag zo min mogelijk verstoord..(...)

Frezen doe je om een graszode te breken, punt.

8nnemiek schreef:
Wij hadden een vergelijkbare situatie. We hebben een loonwerker alles met een bosfrees laten kleinmaken, toen ongebluste kalk erop, en er werd ons beloofd dat dat hout heel snel vergaan zou zijn.. Nou, inmiddels bijna 10 jaar later komen we nog steeds stronkjes tegen bij het plaatsen van palen. In het begin was dat gewoon echt niet te doen met een handboor. Álles zat vol hout. Er staken scherpe splinters uit de grond, hartstikke gevaarlijk voor de paarden.. En er heeft de eerste 5 jaar weinig gras gegroeid omdat de grond van zichzelf natuurlijk al arm is maar het extra hout in de grond zorgt er ook nog eens voor dat er voedingsstoffen worden opgebruikt door dat verteringsproces.
Ik zou dus echt zo veel mogelijk hout handmatig verwijderen.. Ik weet niet hoe groot de kerstbomen waren, maar kleinere bomen hebben natuurlijk ook een redelijk kleine kluit en kun je misschien met een cultivator achter de tractor los trekken?

En dan goed vlak laten maken, goed kalken, en in het voorjaar en de zomer een paar keer goed mesten.

Ik noemde net al mijn afkeer voor frezen als grondbewerking, maar bosfrezen (hoewel soms noodzakelijk) is nog erger. Alle structuur uit de bodem is weg en het bodemleven krijgt ook een enorme klap.
Als je daar dan ook nog ongebluste kalk overheen gooit, weet je zeker dat je bodemleven dood is.
Beter is het om bijvoorbeeld calciumcarbonaat te strooien, dat is niet zo agressief. Toch zou ik wel aanraden om een monster te (laten) nemen, misschien valt de pH niet tegen of zijn er andere voedingstoffen die missen/teveel zijn. Monster niet te diep, gras wortelt in de bovenste laag.

De stobben die onder de grond achterblijven, kunnen inderdaad lang blijven zitten, maar de stukjes hout die nu bovenop liggen zullen vrij snel verteren als er veel bodemleven is.

Vlak laten maken is een optie, echter bestaat de kans dat je de toplaag naar één plek gaat brengen terwijl de schrale ondergrond achterblijft.