Paardenverwaarlozing - van het kastje naar de muur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RyanneZarita

Paardenverwaarlozing - van het kastje naar de muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 15:08

Wie kan mij helpen?

Ik heb ernstige paardenverwaarlozing vast gesteld en probeer hiervoor de bevoegde instanties te bereiken: denk aan overheid / poltie / dierenbescherming. Echter, ik word van het kastje naar de muur gestuurd.

Bij de overheid kan ik geen melding maken omdat ik het adres van de eigenaar van de paarden niet ken, en enkel zijn naam is niet voldoende (krom imo).

De politie heeft mij doorverbonden met de wijkagent, en die heeft het doorgegeven aan de dienst milieu (van de gemeente?). Zetten niet echt door, wijkagent gaf ook eerlijk toe dat het geen nut had als ze zou gaan kijken, ze kent toch niets van paarden.

De dierenbescherming is niet hetzelfde als in Nederland, geen goed georganiseerde landelijke organisatie, en daar kan ik ook geen geschikte adressen vinden. Misschien iemand anders wel?

Wat kan ik nog doen?

Voor de duidelijkheid: dit is in Belgie (West-Vlaanderen, regio Oostkamp). De situatie is wel enigszin dringend maar niet levensbedreigend, gaat om ongeveer 10 paarden. Meer info evt via PB.

Iemand die kan helpen?

(mijn post staat waarschijnlijk verkeerd, mijn excuses daarvoor).

Luca03

Re: Paardenverwaarlozing - van het kastje naar de muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:03

Wij hebben ooit gewoon de lokale politie gebeld. Die is vaststellingen komen doen en heeft dit doorgegeven (geen idee aan wie eigenlijk).
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er met de paarden gebeurt is maar een aantal weken later waren ze weg van die weide

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:04

als je naar Google maps gaat en met je rechtermuisknop op het huis klikt dan heb je soms de keuze 'wat is hier?' dan kan je iig het adres achterhalen.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 16:07

Lillian__ schreef:
als je naar Google maps gaat en met je rechtermuisknop op het huis klikt dan heb je soms de keuze 'wat is hier?' dan kan je iig het adres achterhalen.

Ik weet het adres waar de paarden staan wel, maar dat is niet het adres waar de eigenaar woont.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:10

RyanneZarita schreef:
Lillian__ schreef:

Ik weet het adres waar de paarden staan wel, maar dat is niet het adres waar de eigenaar woont.

Staat er naast/in de buurt van de wei geen huis? Misschien dat die mensen weten wie de eigenaar van de paarden is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:37

De Old Horse Lodge in Laarne al om advies gevraagd? Dit is een asiel/opvang voor verwaarloosde dieren, de inbeslagnames van de Belgische Landelijke Inspectiedienst Dieren komen hier terecht. Wellicht kunnen ze daar gerichter advies geven.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:57

FOD dierenwelzijn contacteren.

Nu,belgie heeft een heel lakse wetgeving rond dierwelzijn,en het moet echt bijna levensbedreigend zijn alvoor ze kunnen ingrijpen eigenlijk...heel krom allemaal....

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:16

En als je iemand contacteert van gaia of blid ( Belgische Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn VZW) nog beter denk ik.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:33

Blid inderdaad. Die springen normaal meteen op de kar !
Eigenlijk zou de lokale politie deze actie moeten ondernemen, maar als ze niet willen schiet het niks op natuurlijk.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 17:34

haffiefreak schreef:
RyanneZarita schreef:

Staat er naast/in de buurt van de wei geen huis? Misschien dat die mensen weten wie de eigenaar van de paarden is.

Zoals ik in mijn openingspost schrijf weet ik de naam van de eigenaar wel maar zijn adres niet. De paarden staan in een loods achter een huurhuis en die mensen weten het ook niet.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 17:35

Pandora2 schreef:
Blid inderdaad. Die springen normaal meteen op de kar !
Eigenlijk zou de lokale politie deze actie moeten ondernemen, maar als ze niet willen schiet het niks op natuurlijk.

Dankjulliewel voor de reactie. Heb ze nog niet kunnen bereiken, in gesprek, maar ga er zeker werk van maken!

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 17:37

Afbeelding

Dit staat op de website....

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:58

Mss toch proberen te bellen naar hun en je verhaal uitleggen dat je van de kast naar de muur word gestuurd, mss dat ze toch meer info kunnen geven van hoe dat aan te pakken, denk dat er toch vaker mensen zullen zijn die dieren weten die hulp nodig hebben maar waarvan de eigenaar en of adres van de eigenaar niet gekend is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:38

Oh, dat wist ik niet. Ik leef nog in de tijd dat Blid overal meteen opsprong als er melding gemaakt werd. Of in elk geval snel ging kijken.
Jammer.
Maar je kan het altijd proberen natuurlijk :P

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:05

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:24

En als het echt nergens lukt, het kabinet van minister Ben Weyts ~~}> }>

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:38

En anders met meer mensen bellen? Als de politie meerdere telefoontjes krijgt, gaan ze misschien iets ondernemen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:44

Dierenasiel in de buurt dat kan helpen misschien?

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 21:58

Bedankt voor alle reacties! Ik heb contact opgenomen met de Old Horse Lodge en ze hebben me geadviseerd te blijven pushen bij de politie. Dus morgen naar het bureau......

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:12

Ik zou de politie idd blijven opzoeken en overal beeldmateriaal van maken als bewijs. Wel echt goed dat je je zo inzet!!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:52

Ik weet niet of de plaats een facebook pagina heeft maar zo is het bij ons opgelost. Iemand poste foto's in de Facebook groep van het dorp en ineens kon de politie toen wel optreden. Paarden zijn daarna ook snel in beslag genomen. (dit was ook in België)

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 08:07

Amaranth7 schreef:
Ik weet niet of de plaats een facebook pagina heeft maar zo is het bij ons opgelost. Iemand poste foto's in de Facebook groep van het dorp en ineens kon de politie toen wel optreden. Paarden zijn daarna ook snel in beslag genomen. (dit was ook in België)

Dankje voor de tip, ik ga vandaag terug de politie contacteren en ook zeggen dat ik van plan ben de foto's online te zetten. Hopelijk geeft dat genoeg druk!

Ze hoeven enkel maar een keer te gaan kijken.... je hoeft geen paardenliefhebber te zijn om te zien dat dit niet kan!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:40

En was de reactie bij de politie nu anders?

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 23:26

foxy80 schreef:

Nee helaas niet (lees: moet afwachten)

Maaaaaar de vzoc (van de paardenverwaarlozing die recent in het nieuws was). Gaan mij proberen te helpen! Wordt vervolgd.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:28

RyanneZarita schreef:
foxy80 schreef:

Nee helaas niet (lees: moet afwachten)

Maaaaaar de vzoc (van de paardenverwaarlozing die recent in het nieuws was). Gaan mij proberen te helpen! Wordt vervolgd.

Ooh ben blij, dat je daar toch iets aan hebt. Zo erg dat de politie er niks mee wou doen