Welk stroomapparaat op mijn weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esterke

Welk stroomapparaat op mijn weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 15:16

De titel zegt het eigenlijk al.
Wij willen dit jaar een nieuw stroomapparaat kopen voor stroom op de omheining te hebben. De oude is aan vervanging toe.
Nu wij hebben brekertjes van paarden }> hoe netjes hun weide er ook bij ligt...t gras roept aan de andere kant he :9
Er zit nu ook een bijna jaarling bij en ik merk dat hij niet zo heel snel onder de indruk is van stroom op de draad.

Hoe zielig ik het soms ook vind als een paard een flinke opdonder krijgt als hij/zij tegen de stroomdraad komt...vind ik het toch wel belangrijk dat ze echt een flinke stoot krijgen.
Er is niks ze gevaarlijk als een paard wat door de draad gaat en zo op openbaar terrein terecht komt. Normaal als ze het eens flink gevoeld hebben blijven ze er ook wel een tijdje vanaf om later mss toch nog eens te testen :o

Op die manier kan ik de weide ook veilig in vier gaan verdelen, de stroom die er nu op stond was gewoon niet voldoende, vaak gingen ze er toch gewoon door want het gras op dat andere stukje was vast lekkerder *\o/*

Nu de weide is 1ha. Er lopen 2 stroomlinten (ook afgemaakt met twee houten planken, dus twee linten is voldoende.)
Er is 1 ingang. Maar we willen de weide dus in vier delen gaan verdelen, zullen dus extra doorgangen komen. Denk 2 of 4.
Normaal ga ik er regelmatig met de bosmaaier langs maar er kan dus best af en toe wat grands regen een lint aankomen, nooit lang of veel maar toch.
Wij willen 1 op zonnen energie. Dit ofwel kant en klare versie of zelf samen te stellen met omvormer enz.
Want wat bepaald nu echt bij een apparaat hoe strek de schok is die je paard zal voelen en hoeveel heb je dan echt minimaal nodig als je weet dat je paarden niet snel onder de indruk zijn hiervan.

Maar welk is nu echt een goed krachtig apparaat? En hoe sterk zal de schok dan zijn die ze krijgen?
Ik dacht bv aan volgende:
https://www.agrishop.nl/voss-farming-se ... araat.html
Of
https://www.solarfence.nl/a-51120468/li ... 30v-9-5-j/
Maar dan moet je nog zonnepaneel kopen, omvormer enz wat het dus behoorlijk prijzig maakt al maakt ons dat niet echt uit als je dan ook echt wel wat hebt en waar je jaren plezier van hebt.

Als jullie ander gedacht hebben of optie of opstelling of merk of...

Hoor ik het erg graag.

tamary

Re: Welk stroomapparaat op mijn weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:02

Uitgangsspanning in Joules moet je naar kijken, als ik het goed zie is die bij deze dingen 6J of 7J en dat is een rotklap (ook voor jouw zelf trouwens, pas dus op dat je er geen tik van krijgt). Advies is 0.25-0.30 voor paarden, maar daar leren ze inderdaad geen respect van. De apparaten in jouw linkjes dwingen zeker respect af, zorg voor een zware accu, want ze lusten dan ook flink wat stroom, idem voor het nodige zonnepaneel. Mocht je nog andere diersoorten op de wei hebben, let dan wel op, voor schapen bv is 1Joules wel het maximum wat ze hebben mogen (meer kan dodelijk zijn ivm stress/schrikfactor zeker bij bv vastzitten in flexinet waarmee zulke dingen vaak samen gebruikt worden).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:16

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 17:32

Bedankt voor jullie antwoord alvast.

Ja dacht wel dat ze van deze een flinke tik zouden krijgen maar als je er vanuit gaat dat je meestal wel ergens wat pulse verliest dacht ik dan maar ene die zeker sterk genoeg is.

Thuis heb ik ook een stukje wei, ale zeg paddock en als ik daar meet zit ik tussen 2 a 3 volt zeker wat zo n kastje meet...nja daar gaan ze dus echt gewoon door. Ik kan dus niet het veulen even apart zetten omdat hij wel krachtvoer krijgt want de andere twee gaan er gewoon door, ze gaan er gewoon tegenhangen, je ziet wel een schrikreactie maar ze zijn er niet bepaald van onder de indruk.
En dat wil ik op de zomerweide uiteraard wel, die flinke tik. Vorig jaar zijn ze (toen nog met twee) ook eens uitgebroken en is echt geen fijn gevoel om de politie aan je deur te krijgen met de melding dat je paarden op straat liepen...je gaat echt een tijdje met een bang gevoel werken want ze moesten maar weer eens op wandel gaan.
En ik heb natuurlijk ook bang dat ik een minder sterke koop en dat het dan voor mijn dikhuiden de min gaat zijn...

Maar moet dus naar de joules kijken.
Hoeveel joules word dan normaal gesproken genomen voor een paardenweide?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 09:13

Ik heb de S20, en die bevalt me prima.
Maar heb je niet meer last dat je schrikdraad je paarden niet meer tegenhoudt omdat
ze er nu iedere keer doorheen gaan, en het draad/ lint kapot is op meerdere plekken.
Met het aan elkaar knopen verlies je ook veel van je schokken.
Ik maak voor de zekerheid dan ook om de zoveel (20-40 meter) een extra verbinding maken met elecktradraad tussen de draden.
Ik heb het vorige week nog even zelf gecontroleerd, nou mijn paard en mini, blijven hier echt wel achter. Auw.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 09:44

Bij Gallagher staat normaal bij elk type bij voor welke diersoorten het apparaat geschikt is.

Uitgangsspanning is voor paarden iets van 0.30 tot max 1 J als ik het goed heb.

Kijk ook of je voldoende aardpennen hebt en of die diep genoeg zitten. Een slechte aarding geeft ook slechte geleiding en bijgevolg een pak minder stroom op de draad.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 11:37

De weide is vorig weideseisoen volledig voorzien van nieuw lint omdat hij al 12 jaar oud was. De weide klok is ook zo oud en heeft duidelijk zijn goede tijd gehad.
Tijd voor vervanging dus.
De omtrek van de weide zijn ze tot nu toe 1 keer door gegaan, hoe ze dat gefikst hebben geen idee, want zoals ik al zei is de weide volledig omheind met houten palen en planken plus nog twee linten ( 1 lint van boven zodat ze niet over de houten planken gaan hangen en 1 lint tussen de twee planken in.)
De wei heeft een oppervlakte van 1ha, hij is in twee verdeeld ook met houten palen en planken (ga even een schets bijvoeren voor een beter beeld is niet op schaal gewoon voor een beeld te vormen).
Nu wil ik hem dus in vier gaan verdelen, de grote stippellijnen zijn dus de verplaatsbare linten die ik wil bijzetten.
De twee korte stukjes stippel lijnen zijn er al en kunnen dus afwisselend open en toe voor als ik ze van stuk verplaatst, hier gaan ze ook elk jaar opnieuw doorheen, nu is dat geen ramp want ze staan dan nog steeds in de wei maar uiteraard niet de bedoeling en brengt iedere keer uiteraard extra werk, wondjes en centjes met zich mee om onderdelen die zo gesloopt worden te vervangen.
Er komen dan uiteraard bij mijn verdeling die ik wil twee doorgangen bij.
Afbeelding
Hopelijk is het een beetje duidelijk :o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:40

Hoeveel aardpennen heb je op dat stuk en hoe diep zitten ze ?

Ik heb hier 1.5ha omheind met 2 rijen koord van Gallagher en één van de lichtste apparaten op batterij voor die afstand. Omheining staat er al 22 jaar. Nog nooit problemen gehad.

Dus een gewoon apparaat met de juiste aarding en geschikt voor paarden voor de afstand die je wil afspannen, moet toch echt wel voldoende zijn als er ook nog een houten omheining staat denk ik zo.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 24-02-19 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 11:43

Als ik me niet vergis 3 van 1 meter op 2 meter van elkaar, ze zijn 1 meter lang dus minstens 1 meter in de grond.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:46

Haha samen gepost :D
Had nog wat toegevoegd.

3 aardpennen moet toch echt wel meer dan voldoende zijn op 1Ha.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 12:00

Haha
Ja de stroomklok is echt aan vervanging toe...zelfs de dochter van 10 pakt de draad gewoon vast en dan kriebeld het wat zegt ze :o
Hij heeft altijd goed dienst gedaan hoor maar nu denk ik dat hij dus echt gewoon zijn beste tijd heeft gehad...
En omdat er doorgangen bij gaan komen, wat toch altijd een beetje stroomverlies geeft wil ik dus meteen investeren in een goed, krachtig ding waar we weer jaren plezier aan zullen hebben :j