Stallen, wat is wijsheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Stallen, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 19:34

Oke, sommige hebben mijn verhaal nu in een paar verschillende topics kunnen volgen.
Kort samengevat: Ik heb mijn paard de afgelopen 4 jaar 3 keer moeten verhuizen, de eerste 2,5 jaar stond hij op een goede pensioenstal waar ik half pension deed, omdat ik dit niet meer aan kon qua tijd en het volpension daar toen voor mij iets te duur was heb ik besloten mijn paard te verhuizen. Toen eigenlijk in een heel dilemma terecht gekomen met de foute mensen en na ongeveer 6 weken mijn paard terug verhuisd naar waar hij nu staat. Maar nu; super fijne pension stal, maar helaas geen weidegang in de donkere maanden.

Al na een kleine 2 maanden binnen merkte ik het ene gezondheidskwaal na het andere bij mijn paard, bleek dus verschillende vitamines te kort te hebben (calcium, vitamine D, gevoeligheid op de maag) met als oorzaak te veel binnen staan. Ik heb dit na alle onderzoeken besproken met mijn stalbazin, die mij de optie gaf om mijn paard zelf op en af de weide te halen. Helaas lukt dit ook maar weinig voor mij, aangezien ik nog full time op school zit, ga werken en de pension stal ook niet heel dichtbij is. Dus dan toch de beslissing gemaakt om terug verder te gaan zoeken naar een andere plek waar mijn paard meer buiten kan. Ondertussen een drietal plaatsen bezocht waarvan er 2 potentieel hebben, maar de ene is dan juist weer lichtjes te duur (350 euro) en de andere zijn de stallen aan de krappe kant en zijn de pension klanten wel heel goed verzorgd, maar de manegepaarden zelf zien er veel slechter verzorgd uit (wat voor mij ook een reflex geeft uiteraard, 315 euro).

Eind maart mogen gelukkig de paarden terug elke dag naar buiten op mijn huidige plek, mijn paard krijgt aangepaste medicatie en supplementen dus er zit geen dringende haast achter. Er waren bij ons op stal geruchten dat er een buitenstal met weide vrijkwam en iedereen dacht dat ik die ging krijgen (dit zijn er maar 4, komen bijna nooit vrij aangezien dit enkel eigenaars paarden zijn) maar nadat ik dit heb nagevraagd kwam er geen positieve response van mijn stalbazin helaas, want er komt blijkbaar toch geen stal vrij, misschien wel in de toekomst maar dat weet ze niet zeker. Wat ook nog een optie is is terug naar mijn eerste stal gaan, maar dat heeft ook zo zijn "issues"; namelijk de slechte sfeer. Zelf op een paar keren na amper problemen gehad, maar helaas echt hele zure mensen en vaak ruzies onderling. Ook de binnenpiste is daar 3x per week bezet dus niet altijd de mogelijkheid om te rijden in de winter. Persoonlijk sta ik daar niet voor te springen, maar weet ik wel dat ik met een gerust hart mijn paard daar kan achter laten en hij altijd optimale verzorging krijgt. Dus nu heb ik enkele opties;

Optie 1: Ik blijf op mijn huidige plek en hoop dat er binnenkort een buitenstal vrij komt, wel onzekere toekomst dus.

Optie 2: Ik ga verder (op mijn gemak) op zoek naar een goede stal (al denk ik dat ik de meerderheid in deze buurt gezien heb) incl. degene die ik nu als potentieel beschouw verder bekijken ondanks dat ik mijn budget dan ook sterk moet gaan verruimen (350-400 euro p/m, het liefst zou ik het rond de 300 houden) Verhuizen kan van nu t.e.m oktober/november want dan moeten de paarden terug naar binnen.

Optie 3: Ik verhuis terug naar mijn allereerste stal ondanks de slechte sfeer. Prijs volpension ligt daar ook rond de 350 euro

Dus tips, eventuele adresjes (Waasland), en jullie mening hierover zou mij enorm kunnen helpen, want ik zie de bomen door het bos niet meer. Alvast bedankt!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:40

Ik kan je niet helpen met adresjes, maar is het geen optie om prive te gaan staan? Vaak is dat goedkoper en ook veel minder druk. En bovendien meer individuele aandacht / aanpassingen mogelijk per paard omdat er minder staan. Advertenties via tweedehands, marktplaats, whatever sites zetten en bekijken. Zo zijn wij op een prima plekje met goede buitenpiste terecht gekomen :D

Meestal is er dan wel geen binnenpiste, maar als de bodem van de buitenpiste goed is mis je dat echt niet hoor! Zeker als je bijna altijd alleen kan rijden :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 19:51

Poekkie schreef:
Ik kan je niet helpen met adresjes, maar is het geen optie om prive te gaan staan? Vaak is dat goedkoper en ook veel minder druk. En bovendien meer individuele aandacht / aanpassingen mogelijk per paard omdat er minder staan. Advertenties via tweedehands, marktplaats, whatever sites zetten en bekijken. Zo zijn wij op een prima plekje met goede buitenpiste terecht gekomen :D

Meestal is er dan wel geen binnenpiste, maar als de bodem van de buitenpiste goed is mis je dat echt niet hoor! Zeker als je bijna altijd alleen kan rijden :)

Een van de potentiële is idd privé, maar dat is dan juist ook de dure :) wel inderdaad veel meer aandacht voor het paard individueel, wat me ook aanspreekt! Helaas is het verder heel moeilijk te vinden :( check al maanden 2dehands sites, maar niets. Heb die privé ook gevonden via google maps. :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:27

En zelf een advertentie zetten of een bericht op fb? Sommigen adverteren niet actief maar volgen wel. Of je op een wachtlijst laten zetten als dat mogelijk is? Ik schrik echt van die prijzen om dan nog niet te krijgen wat je wil.

P.s. misschien bestaat er ook een fb groep voor stalling en wei aangeboden in je regio?

Caira

Re: Stallen, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:30

Je zegt geen weidegang, maar je paard staat dan wel op een paddock? Er zijn veel paarden die niet op de wei staan in de winter

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 22:22

Poekkie schreef:
En zelf een advertentie zetten of een bericht op fb? Sommigen adverteren niet actief maar volgen wel. Of je op een wachtlijst laten zetten als dat mogelijk is? Ik schrik echt van die prijzen om dan nog niet te krijgen wat je wil.

P.s. misschien bestaat er ook een fb groep voor stalling en wei aangeboden in je regio?

Zou het liever niet al te openbaar willen maken aangezien iedereen het dan meteen weet en ik zulke dingen liever privaat hou, op tweedehands kan dat gemakkelijker uiteraard dan fb. Nog geen enkele stal tegen gekomen met een wachtlijst tot nu toe, anders had ik dat wss wel al gedaan. Het is inderdaad zeer duur in deze regio, zit juist tussen Gent en Antwerpen in, het enige 'platteland' hier is voor de landbouw, dus zeer weinig aanbod, heel duur en ook altijd maar gematigd, tenzij je het zelf doet, maar daar heb ik helaas geen tijd meer voor.

Caira schreef:
Je zegt geen weidegang, maar je paard staat dan wel op een paddock? Er zijn veel paarden die niet op de wei staan in de winter

Neen, ook geen paddocks. Er is 1 kleine paddock van nog geen twintig vierkante meter groot voor 50 paarden dus geen optie om je paard daar langer dan 20 min op te laten.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:43

Ken je de fb groep het nieuwe paardenhouden al? Daar worden verschillende plekken in verschillende regio's aangeboden, stuk voor stuk met flink wat weidegang (bij voorkeur 24/7 met schuilstal). Geen idee of er wat beschikbaar is in jouw regio, maar het is het proberen waard.

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:48

Regio Waasland..
Zelf woon ik net over de grens in Zeeuws Vlaanderen(nabij Hulst)
In welke regio van het Waasland zoek je een stal?
En in een straal van hoeveel km mag het zijn?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:04

Ik zou vooral aan het welzijn van je paard denken. De hele winter ophokken is nou niet echt goed voor ze. Zoals je momenteel zelf ook hebt ondervonden.

Dus kies een stal waarbij je paard elke dag minimaal 6 uur buiten komt, maar liever meer. Dat kan dan een ruime paddock (incl ruwvoer/water) of weide zijn.

De rest komt wat mij betreft op de tweede plaats. Eerst je paard goed op plek, die er 24u per dag woont. Dan komt het hebben van secundaire onderdelen, een (binnen)bak, gezellige stalgenoten ed

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:22

Cera_D schreef:
Ken je de fb groep het nieuwe paardenhouden al? Daar worden verschillende plekken in verschillende regio's aangeboden, stuk voor stuk met flink wat weidegang (bij voorkeur 24/7 met schuilstal). Geen idee of er wat beschikbaar is in jouw regio, maar het is het proberen waard.

Goede!
Ook de groep stal en weide verhuur/verkoop biedt veel goede plaatsen aan.
Eventueel kan je ook vragen aan een familielid of die bvb een berichtje wil plaatsen in zo'n groep onder zijn/haar naam of een valse FB account aanmaken hiervoor ;)

Maar idd: hoe ver van waar in het waasland mag het zijn? Ik ben zelf van Belgie, kan wel enkele plaatsen aanbevelen, maar zal wss 30-60 min rijden zijn voor je.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 23:24

Allegandra schreef:
Regio Waasland..
Zelf woon ik net over de grens in Zeeuws Vlaanderen(nabij Hulst)
In welke regio van het Waasland zoek je een stal?
En in een straal van hoeveel km mag het zijn?

Liefst rond de 10km, ik woon in Sint-Niklaas, het centrum.

Cera_D schreef:

Bedankt voor de tip, ben inderdaad al aangemeld op sommige Facebook pagina's maar die nog niet!

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:20

Oh in die regio ken ik helaas niks.
Wel net hier over de grens bij Hulst

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 10:53

Allegandra schreef:

Dat is al te ver helaas..

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:57

CalipsoLover schreef:
Allegandra schreef:

Dat is al te ver helaas..

Niks op 2dehands.be gevonden? Staan er een paar op in regio st Niklaas

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:31

CalipsoLover schreef:
Een van de potentiële is idd privé, maar dat is dan juist ook de dure :) wel inderdaad veel meer aandacht voor het paard individueel, wat me ook aanspreekt! Helaas is het verder heel moeilijk te vinden :( check al maanden 2dehands sites, maar niets. Heb die privé ook gevonden via google maps. :+

Als dit voor de rest wel de perfecte stal is die voldoet aan je eisen, zou ik dit toch doen.
Ik heb ooit ook in hetzelfde schuitje gezeten: een goede stal voor een normale prijs, maar toch wat dingetjes die me tegenstaken of een perfecte stal die echt wel het paradijs leek voor een zeer hoge prijs. Lang getwijfeld want het zou maandelijks wel wat auw doen in de portemonnee. Uiteindelijk toch voor de laatste gegaan en eerlijk? Geen moment spijt. De gemoedsrust, de staleigenaar waarmee ik met praktisch alles op 1 lijn zit en waar veel ook bespreekbaar is, de rust want er zijn maar 3 andere pensionklanten, de hulp die ik krijg, dingen zoals samen met mij tot 2 uur 's nachts wakker blijven bij mijn paard met koliek,... daar heb ik graag die extra paar centen voor over. En ja, het blijft nog steeds een hele som en sommige maanden doet het echt wel 'auw' en kan ik niet ja zeggen tegen ieder sociaal uitje, maar ik zou toch niets anders meer willen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:39

Optie 1 vind ik eigenlijk geen optie. Een buitenstal is nog steeds gewoon ophokken, het is alleen iets minder slecht voor de luchtwegen.

Ik zou sowieso voor optie 3 gaan hoor. Ik vind €300 of €350 ook niet echt een noemenswaardig verschil, dat kun je vast elders op besparen indien dat echt noodzakelijk is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:46

Geen goeie vrind,familielid,...die een oproep voor je kan doen op FB?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 15:42

Goed gesprek gehad met mijn stalbazin, die (dan toch?) aangeboden heeft om ten laatste eind april mijn paard bij haar eigen paarden bij de buitenstallen met weide te zetten (optie 1 dus). :D Nog even tandenbijten, maar daar gaat mijn voorkeur wel naar omdat ik dan ook niet hoef te lopen verhuizen en verder mijn paard terug lekker buiten kan.
Nies_ schreef:
Optie 1 vind ik eigenlijk geen optie. Een buitenstal is nog steeds gewoon ophokken, het is alleen iets minder slecht voor de luchtwegen.

Ik zou sowieso voor optie 3 gaan hoor. Ik vind €300 of €350 ook niet echt een noemenswaardig verschil, dat kun je vast elders op besparen indien dat echt noodzakelijk is.

Buitenstal is eentje met een weide aan, dus de paarden kunnen in en uit de stal wanneer ze willen, het hele jaar door. Ze hebben wel allemaal hun eigen stal die ook dicht kan, dus stel dat die toch een dagje naar binnen moet kan dat ook gewoon en tijdens het voederen staan ze ook apart.

Voor mij is het geld ook niet zo'n probleem, ik heb een fijne studentenjob waar ik een extra centje verdien en mijn moeder betaalt sowieso 2/3 van het stalgeld.