Bodem stapmolen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Bodem stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 19:19

Welke bodem hebben jullie in de stapmolen liggen?

De voor- en nadelen, do's en don'ts... Ik lees ze graag ;-)

Popstra

Re: Bodem stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:42

Wij hebben bestrating..
Wij laten de paarden alleen maar stappen in de molen. Als je ook wil laten draven zou ik een andere bodem kiezen die zachter is.
Nadeel van bestrating is dat de ijzers snel slijten. Voordeel is dus het makkelijk schoon vegen en mest ruimen en dat de paarden eens op een harde ondergrond lopen en geen stof als het lang droog is.

Kever

Re: Bodem stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:03

Hier ook bestrating. Op m’n vorige stal zand met tapijtsnippers, dat vond ik veel fijner. Op de bestrating is met ijzers niet ideaal.. Slijten snel en het is glad. De vorige bodem vond ik echt geweldig. ‘T grootste nadeel was ‘t uitmesten. Maar ook daar word je vanzelf handiger in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:02

Denk dat je vooral moet bedenken wat je wil met je paarden in een molen. Doe je alleen stappen dan is bestrating fijn. Maar wil je echt een trainings molen dan moet je echt investeren in een goede verende bodem plus dat de doorsnede van die molen zo ruim mogelijk moet zijn. En wil je het echt proffesioneel aanpakken en een goede bodem in een molen goed houden dan moet je al snel de boel overkappen plus een sproei systeem aanleggen tegen de droogte.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:21

Hier een ruwe betonbodem met een laag tapijtsnippers. Na een paar keer gebruiken de boel even vlak harken en het is weer netjes. Het ruwe beton voorkomt glijden, mochten de tapijtsnippers wel te veel naar de kant gelopen zijn. Als het langere tijd droog is wordt er gesproeit.