Welke soort omheining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kruimellover

Welke soort omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 14:10

Hoi allemaal,

Mijn huidige omheining is aan vervanging toe. Mijn paarden lopen 24/7 buiten met beiden een eigen stal waar ze in kunnen wanneer ze willen. De omheining van de wei is nu gewoon ijzerdraad.

Ik heb al allemaal nieuwe palen aangeschaft, maar ben nu aan het twijfelen wat ik voor draad zal nemen. Ik zit eigenlijk aan koord te denken, zoals dit:

https://www.schrikdraad.com/gallagher-economyline-cord-terra-200-m.html

Degene die bij de wei woont, wil namelijk echt geen lint, omdat dat zo opvalt vanuit huis. Ik wil zelf graag van het ijzerdraad af, omdat ik dat niet makkelijk zelf gerepareerd krijg als het om wat voor reden dan ook stuk gaat. Die stugge draad schiet 10 meter weg en zie dat maar weer aan elkaar te krijgen.

Maar ik heb helemaal geen ervaring met dit soort draad. Hebben jullie mogelijk tips of adviezen? En ervaringen? Ook andere opties zijn welkom trouwens.

De paarden staan in het bos, dus het zal groen of zwart/bruin oid moeten worden. Ze letten zelf wel goed op de draad. Lopen er nu ook niet tegenaan, dus qua zicht denk ik dat het wel goed komt.

Ik hoor graag van jullie!

Sclimpre

Re: Welke soort omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:19

Die cord is een goede keuze. Ik zou wel de turboline nemen, die geleidt beter. In het begin maakt dat niet zoveel uit, maar als er een beetje sleet op komt (bv. een paar draadjes doorgesleten) wordt dat wel belangrijk.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 14:52

Bedankt! Dat is alvast een goede tip! Zou je ook voor Gallagher gaan? Of eerder iets anders

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:02

Wij hebben zelf de Gallagher TurboLine cord terra en deze bevalt zeer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:11

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:15

Bruin lint valt veel minder op dan wit.
ik heb wel ervaren dat koord niet zo makkelijk breekt als lint. Is voor mij een minpuntje.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:26

Ik heb vorig jaar augustus mijn jaarling in moeten laten slapen omdat hij met zijn been door dit koord is gerend en alle pezen volledig heeft afgesneden. Voor mij dus nooit meer een weide met koord als omheining. Ik zou zelf dan voor een lint gaan ivm veiligheid voor de paarden, dan maar optisch wat minder mooi..

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 17:15

Bedankt, dat is allemaal nuttige informatie!
Mijn buurvrouw heeft toevallig twee weken geleden ook zo’n voorval gehad dat haar paard door het draad was gegaan en dan is het inderdaad wel fijn als het gewoon breekt. Ik ga toch ook nog even op verschillende soorten lint kijken dan

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:35

Bij agrishop hebben ze groen en bruin lint. Valt bijna niet op. Is één van de goedkoopste

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:32

Hier 4 cm breed Schriklint van horsefriend, al 26 jaar oud en nog prima in orde. Goed lint met goede isolatoren is essentieel.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:26

Tja, en ik ken weer hele nare ongelukken met lint... Helaas brengt een afrastering eigenlijk altijd wel risico's met zich mee.

Ik heb de paarden pas sinds kort aan huis en gekozen voor Gallagher Turboline, ook in terra. Qua duurzaamheid kan ik er dus nog niks over zeggen (het hangt er net een kleine twee maanden). Maar ik vond het fijn om te verwerken! Goede geleiding en ook een lage breekkracht, wat ik ook belangrijk vond. Ik heb gelijk duopacks gekocht, dat scheelt relatief weer op de prijs.

https://www.gallagher.eu/nl_nl/gallaghe ... 500m-terra

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:33

Wij hebben ook die bruine Gallagher turbo en powerline. Rustig voor het oog! Breekt echt niet. We hadden een klophengst in de kudde en enkele introducties die niet zo zacht verlopen zijn, omheining heeft het zwaar te verduren gehad, maar het koord is nooit geknapt. Wel isolatoren uit de palen gerukt en gebroken, palen af enz. Dus als je belangrijk vindt dat het breekt, dan zou ik toch naar iets anders kijken. Verwondingen door het koord hebben we hier nog niet gehad.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:42

Hoe lang is dat geleden? Ben niet zeker, maar ik dacht dat er vroeger minder aandacht was voor lage breekkracht.
Ieder soort omheining is een risico, maar geen omheining is ook niet echt veilig...
Wat je wel kan doen om het veiliger te maken is ervoor zorgen dat elk perceel groot genoeg is zodat d epaarden plaats genoeg hebben om mekaar te ontlopen. Dus als je weide al niet al te groot is, zeker niet gaan opdelen in nog kleinere stukjes.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:51

De afgelopen 26 jaar een paar keer het lint kapot door rollen of bokken. Meestal de onderste of middelste. Ik vind het fijn als het breekt. Koord om pezen getrokken vind ik niet zo'n fijn idee.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:55

Sclimpre schreef:
Hoe lang is dat geleden? Ben niet zeker, maar ik dacht dat er vroeger minder aandacht was voor lage breekkracht.
Ieder soort omheining is een risico, maar geen omheining is ook niet echt veilig...
Wat je wel kan doen om het veiliger te maken is ervoor zorgen dat elk perceel groot genoeg is zodat d epaarden plaats genoeg hebben om mekaar te ontlopen. Dus als je weide al niet al te groot is, zeker niet gaan opdelen in nog kleinere stukjes.

Onze omheining is een jaar geleden gezet.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 12:14

Bedankt voor alle informatie, ik heb inmiddels degene die bij de paarden woont zo ver dat lint ook mag. Ik ben me nu aan het oriënteren op zowel lint als koord.

Maar ik vind het wel prettig als het breekt als ze er doorheen zouden gaan. Er staat nu al weken geen stroom op de omheining, gewoon omdat ik het niet aangezet heb en ze blijven toch wel binnen. Dus de kans dat ze er doorheen gaan is niet zo groot. Maar een tijd geleden zijn ze 's nachts van het een of ander in paniek geraakt en hebben ze de hele voorzijde van de omheining uit de grond gelopen. Nu zit er nog dat ijzerdraad in en daarmee hebben we genoeg plekken aan elkaar gemaakt zodat dat in ieder geval niet aan hun benen kan blijven hangen, omdat het los schiet.

Wat is het makkelijkst netjes te maken? Lint of koord? Want mocht het ooit kapot gaan, vind ik het praktisch als ik het ook zelf weer kan repareren.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:18

Ik vind zelf cord een stuk makkelijker te verwerken (wind krijgt er een stuk minder snel vat op) en valt een stuk minder op in het landschap.

Je hebt voor cord eventueel ook nog van die beveiligingsverbindingen. Daar heb ik zelf nog geen ervaringen mee, maar wil ik me nog verder in verdiepen.
https://www.cavalo.nl/litzclip-koordverbinder.html