weilandje opnieuw inzaaien

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simone46

weilandje opnieuw inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 17:03

Hoe kan je het beste een smal weilandje waar slecht gras staat, het beste aanpakken en met welke materialen? Dus alles omwoelen en opnieuw inzaaien.

OP het weiland kunnen geen grote trekkers, dus veel zal met de hand moeten worden gedaan.

Heeft iemand ervaring, ideeën?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:28

Hoe klein/smal is het weiland?

Normaalgesproken is het doodspuiten, ploegen, cultivator/tandeneg, evt ruige mest er door, egaliseren, en inzaaien.

Als er echt geen groot materiaal in kan, dan proberen iemand met een tuinbouwtrekker te vinden. Met de hand is geen doen als het meer dan een paar 100 vierkante meter is.

DubbelFun

Re: weilandje opnieuw inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:34

Bij verhuurbedrijven kun je vaak een tuinfreesje huren, die gaan op benzine en loop je gewoon achter. Voor een klein weitje is dat wel te doen.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:45

Hoe we het bij mij op stal doen is met een mini tractor, formaat van een grote zitgrasmaaier. Wij trekken dan groeven met de sleep, de aarde wordt daaebij niet helemaal omgewoeld. Tegelijkertijd staat er iemand achter op de sleep die graszaad/bodemvoeding uitstrooit achter de tractor aan
Was nog nooit zo snel klaar met weiland onderhoud tot we dat trucje ontdekte _O-

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:52

Ik heb ook een kleinere wei. Heb het oude gras laten staan en er speciaal paardenras tussen gestrooid. Heb dit met de hand gedaan. Vond het te veel gedoe om dit met de tractor te doen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:53

Wij hebben een weilandje van plusminus 800 m2. Ook alles met de hand gedaan. Onkruid eruit trekken, open harken en graszaad strooien. Gekkenwerk. Maar goed. We hoeven niet meer naar de sportschool zeg maar..

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 22:24

dan voor de tips!

Het landje is iets van 100 bij 20 meter denk ik zo, maar er staan fruitbomen in dus met een trekker kan je er niet door.
Ik ga eens kijken of ik ergens een handfrees kan huren!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:40

Kijk met fresen wel uit voor de wortels van de bomen.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:57

Wij hebben nu een stukje van 60 bij 20 ongeveer wat we in aan het zaaien zijn.

Heb in oktober kunstmest gestrooid en barenburg graszaad. Beetje aan de late kant, maar ik had zoiets van ik probeer het maar.

Er zijn nu enkele sprieten naar boven maar daar houdt het ook mee op. Ik vrees dat onze grond een beetje zuur is ivm de bomen die er hebben gestaan, want op de plek waar niks aan bomen stond staat al wat meer als bij de rest.

Ik ben bij het plekje waar niks stond vandaag lichtjes met een griezel eroverheen gegaan zodat de bovenste laag wat losser is voor nieuw graszaad om te kijken wat het de komende weken doet.

Zodra er weer wat regen valt ga ik er nog eens met de kunstmest over de rest. Geen idee wat het gaat geven. Dit is ook ontzettend nieuw voor mij.

livaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:01

is doorzaaien dan geen optie, enkel doorzaaier gaan huren en zo klaar :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:05

Staat er nog gras op of ook veel onkruid?
Ik doe heel veel met de hand en ik heb bijna een hectare.

Een stuk met veel onkruid doe ik met een verticuteermachine op de diepste stand.
Dan strooi ik graszaad en met een grashark een beetje zand erover verspreiden.
Daarna flink kalk erop en hopen op een regenbuitje (anders sproeiers erop)

Als je veel giftig onkruid hebt dan zul je eerst de boel moeten dood spuiten.
Veel onkruid duid op zure grond dus dat betekend kalken!!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:19

Een tuinfrees kun je bij Boels huren, waarschijnlijk heb je aan de een na grootste voldoende. De hoogte / diepte is instelbaar, dus je kan de bovenlaag licht aantikken of flink omwoelen, afhankelijk van wat je wil.
Je weet dat de herfst handiger is om te zaaien? Dan gaat het onkruid wat minder hard.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:13

Je zou ook kunnen informeren bij een loonwerker die veel voor fruittelers werkt.
In de fruitteelt worden de rijen tussen de bomen ook met klein materieel bewerkt en ingezaaid.
Als je dat dan eventueel combineert met een trekker zonder cabine, kun je op veel plekken komen.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 15:39

goeie tips allemaal!!

het landje is ook niet echt egaal meer, dus ik wil goed doorspitten en gladtrekken. Daarna zaaien. Er staat gelukkig niet heel veel onkruid op, meer verdord en oud gras.