Zelf schrikdraadapparaat met zonnepaneel samenstellen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Zelf schrikdraadapparaat met zonnepaneel samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 14:47

Hoi!

Vandaag zat ik in de pauze met een collega te praten over zonnepanelen. Hij is het type dat voor alles eerst de goedkopere opties probeert. Hij wil voor zijn kampeeravonturen een zonnepaneel met batterij bestellen op een oosterse grootleverancierswebsite (ahum 8-) ).
Het gesprek kwam op mijn schrikdraadapparaat op de weide. Ik zou graag overgaan op een solar apparaat, maar omwille van de kostprijs (i.c.m. risico op diefstal, de weide ligt aan de weg) heb ik dit nog niet gedaan. Hij vroeg me waarom ik niet op zijn website van voorkeur een batterij + paneel bestelde.
Nou, vooreerst omdat ik daar niet aan gedacht had. En daarnaast heb ik ook echt geen idee of zoiets geschikt is. Tot slot ben ik helemaal niet voldoende op de hoogte om te gaan knutselen.

Ik ben wel benieuwd geworden: zijn er mensen die wel zelf aan de knutsel zijn gegaan? En zo ja, hoe bevalt dat?

Sclimpre

Re: Zelf schrikdraadapparaat met zonnepaneel samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:07

Ja dat gaat. Zonnepaneel, omvormer, accu en dan het schrikdraadapparaat. Je moet dan zelf wel goed uitkijken dat je de geschikte spullen aan elkaar knoopt. Bij z'n solarschrikdraadaparaat heeft de fabrikant dat denkwerk voor jou gedaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:00

Niet voor onze wei, maar wel voor onze boot, dus ik heb er redelijk veel over opgezocht.

Ik heb destijds de voorloper van dit paneel gekocht: https://www.kleinezonnepanelen.nl/nl/zo ... 8-10000042
Daar zit meteen de bijbehorende lader/omvormer bij.
Die omvormer sluit je aan op een 12 volt autoaccu. Die zijn bij Cranenbroek heel goedkoop.
En daar kun je ook goedkoper schrikdraad apparaten kopen die op de accu kunnen worden aangesloten.

60 Watt is voor wat schrikdraad wellicht wat veel, maar dan kun je er wel ook lampen op aansluiten. En in de winter levert een zonnepaneel een stuk minder dan de maximum capaciteit, dus zul je altijd een paneel nodig hebben dat wat zwaarder is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:52

Denk ook aan het kostenplaatje als ze over 20 jaar af zijn en afgevoerd moeten worden. Ik heb al vaker de vraag gesteld aan de energiemaatschappijen hoe het afgevoerd moet worden met bijbehorende kosten.. Er komt totaal geen reactie op. Ik denk dat de zonnepanelen de nieuwe asbestplaten zijn (qua manier van afvoeren en kosten)

Daarnaast vraag ik mij af of het uit kan gezien de aanschafkosten en alle bijkomende kosten die er aan vast zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:36

Wij hebben dat tot een aantal jaar geleden gehad en dat ging perfect. Wel zware kwaliteit bootaccu.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 13:53

Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat ik toch voor een kant en klaar setje ga, wel leuk om te weten dat het niet zo’n gek idee was van mijn collega.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:30

Wij hebben een paneel gekocht op een agrarische site, deze aangesloten op de "zonnepanelen ingang / aansluiting" van ons apparaat. Zeker in de zomer (afhankelijk van welke stand je kiest natuurlijk) hoeven we de accu niet meer thuis op te laden. Afgelopen winter hebben we blijkbaar ook veel zon gehad want ik heb hem maar 1 keer op hoeven laden.
Met de huidige stroomprijs die alleen maar omhoog gaat is een paneel zeker interessant. Als hij 20 jaar mee gaat heb je de kosten er wel uit, inclusief eventuele bijkomende kosten voor het afvoeren.