Van manege naar pensionstal of toch niet

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Ti_Amo

Van manege naar pensionstal of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 12:40

Goedemiddag allemaal,

Ik zit in dubio en zal het verhaal in het kort proberen te schetsen.

Ik heb een Friese ruin en mijn dochter een NRPS ruin (mijn dochter is 8).
Wij staan gestald op een hele gezellige manege, veel te doen voor de kids ook buiten de paarden om en niemand klaagt over dat ze soms druk zijn.

Nu is het zo dat er super veel manegelessen zijn en pensionklanten de bak af moeten huren als ze les hebben. Er zijn wel 2 binnenbakken maar in de één is bijna altijd les en de ander wordt dan 9 van de 10 keer afgehuurd waardoor je niet kan rijden.

Longeren is ook maar één plekje voor en daar staat ook een wachtrij (wat wil je met 80 paarden op stal).

Omdat ik nu steeds een tijdsplanning moet maken en ook nog fulltime werk zie ik soms door de bomen het bos niet meer en is mijn paard daar het dupe van. Ik kan nooit eens zeggen vandaag ga ik eerst eten en dan naar stal want nee je moet altijd opletten wanneer je waar kan rijden.

Ik kom wel eens bij een vriendin op stal, andere stal, dichterbij, 2 binnenbakken en 2 buitenbanen, minder uitrijd mogelijkheden maar GEEN manege lessen, als er privéles is mag je er gewoon bij rijden dus ik kan gewoon altijd rijden wanneer ik dat wil.

Nu is het wel zo dat daar dus wel serieuzer met de paarden gewerkt wordt en ze ook niet zitten te wachten op twee speelse kinderen (kan wel maar met mate). Betekend dus dat ik ze altijd in mijn vizier moet hebben als ik op mijn paard zit..

Ook ben ik bang dat mijn dochter het daar minder naar haar zin heeft doordat ze al haar vriendinnen en de groepslesjes waar ze nog wel eens aan mee doet gaat missen..

Wat is wijsheid......

marjoleinft

Re: Van manege naar pensionstal of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:50

Verhuizen,
Leg het je kinderen uit.
Meer rust is beter voor jou en de paarden.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:50

Lastige situatie maar zo te horen wordt dit tzt ook een onhoudbare situatie en kan ik mij voorstellen dat het het plezier er ook uithaalt...
Het lijkt mij sowieso erg onhandig en ongunstig om zelfs je rijden te moeten plannen ivm drukte in de bak? misschien kan je helemaal een andere stal vinden die wat kleinschaliger is? maar wel vriendjes/vriendinnetjes voor je dochter?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:53

Een optie is wellicht 'gooi het in de pensionapp': zullen we afspreken dat beperkt bijrijden tijdens lessen is toegestaan...?
(Wie les heeft, heeft altijd voorrang. - de anderen rijden er omheen.)

Drie tegen een ben jij niet de enige die hier gedoe mee heeft!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:53

Ik zou zelf naar de pensionstal gaan. Het geeft je niet alleen meer mogelijkheden om te rijden maar ook meer rust. En niet alleen voor jezelf maar ook voor de paarden. Op de manege komen altijd erg veel mensen en dat zijn natuurlijk ook altijd weer prikkels voor het paard.

Is er geen mogelijkheid om af en toe een keertje met de trailer langs te komen om mee te doen aan de groepsles?

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:54

1tje op pension en 1tje manege ?
Ik sta al 10 jaar pension en mis het manege leven wel.
Ook je stamgenoten moeten meevallen

I know you'll be a sun in somebody else's sky

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:59

Hoe is het voor de paarden?
Als ze op de pensionstal meer buiten komen etc zou ik dat ook zeker mee nemen in de overweging.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:00

Kan je niet de paarden verplaatsen naar een andere stal en je dochter gewoon wekelijks naar de huidige stal rijden met pony zodat ze wel kan lessen? Dan heb je namelijk wel de rust om gewoon te rijden wanneer het je uitkomt, maar kan zij ook nog de lol hebben van het rijden met vriendinnen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:05

Op de manege blijven als je kids vaak mee gaan.. zo'n andere sfeer.. als ik mijn kids meeneem naar de pensionstal kan ik ze echt niet meenemen als ik ga rijden of longeren. Ook zijn mensen er niet van gediend dat je kids een keer rennen of gillen langs de kant.. of dat ze over het erf rennen als ze met paarden rondlopen. Op een manege is dat normaal. Op pension niet.

Ik.zou idd vragen of het een mogelijkheid is om 1 a 2 ruiters toe te staan als er les is. Dan kun je waarschijnlijk binnen een uur wel bij in de bak rijden/longeren. Dus ik zou gaan voor het bespreekbaar maken op de manege.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:08

Ik vind over het erf rennen nergens normaal hoor ook niet op een manege. Een van de eerste dingen die ik vroeger geleerd heb is NIET rennen bij de paarden. Dat heb ik onze dochter ook geleerd trouwens :j . Wij hebben vorig jaar wel gekozen voor een andere pensionstal voor de pony, en de pensionstal waar wij al stonden bleef ons paard ook staan. We hadden dus op 2 verschillende plekken een paard/pony. Nu door omstandigheden geen pony meer, maar nu rijdt onze dochter nog ergens anders dan waar wij rijden. Puur omdat dit voor haar leuker is als bij ons paard op stal. Andere optie is idd wel beiden verhuizen, maar blijven lessen op de manege.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 15:00

Ellen_ov schreef:
Lastige situatie maar zo te horen wordt dit tzt ook een onhoudbare situatie en kan ik mij voorstellen dat het het plezier er ook uithaalt...
Het lijkt mij sowieso erg onhandig en ongunstig om zelfs je rijden te moeten plannen ivm drukte in de bak? misschien kan je helemaal een andere stal vinden die wat kleinschaliger is? maar wel vriendjes/vriendinnetjes voor je dochter?

Bedankt voor je reactie, helaas hebben we niet super veel mogelijkheden vwb mijn wensen, een andere optie is weer een manege met dezelfde problemen denk ik dan, daar is maar één binnenbak.

Ik blijf het lastig vinden, mijn dochter heeft het zo naar d'r zin maar zegt het ook niet erg te vinden om naar een rusterige stal te gaan, ook zodat we vaker samen kunnen trainen en echt bezig kunnen zijn met de paarden maar ik denk dat het besef daar pas komt..

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 15:03

Janneke2 schreef:
Een optie is wellicht 'gooi het in de pensionapp': zullen we afspreken dat beperkt bijrijden tijdens lessen is toegestaan...?
(Wie les heeft, heeft altijd voorrang. - de anderen rijden er omheen.)

Drie tegen een ben jij niet de enige die hier gedoe mee heeft!

Bedankt voor je reactie, we hadden "groepjes" gevormd en gingen per groepje de bak afhuren om dan een plekje te hebben om te rijden maar dit is door de staleigenaar afgeschaft.

Nu zijn er steeds 3 personen die de bak huren en dan ook alle drie tegelijk lessen. Als dit aantal meer dan 3 wordt dan wordt het volgens de staleigenaar een groepsles...

Beetje lastig allemaal en soms ook gewoon niet te doen, vooral 's avonds.

Kmbrly schreef:
1tje op pension en 1tje manege ?
Ik sta al 10 jaar pension en mis het manege leven wel.
Ook je stamgenoten moeten meevallen

Bedankt voor je reactie, ik denk niet dat dit een optie is (tijdsnood)
Ik werk fulltime en om nu daarna nog naar twee stallen te gaan is helaas geen optie

Azmay schreef:
Hoe is het voor de paarden?
Als ze op de pensionstal meer buiten komen etc zou ik dat ook zeker mee nemen in de overweging.

Nee, dit blijft gelijk, het enige voordeel is dat ze op de pensionstal samen op een afgezet stukje wei staan en bij de manege is het één grote weide voor alle paarden door elkaar.

Corien_ schreef:
Kan je niet de paarden verplaatsen naar een andere stal en je dochter gewoon wekelijks naar de huidige stal rijden met pony zodat ze wel kan lessen? Dan heb je namelijk wel de rust om gewoon te rijden wanneer het je uitkomt, maar kan zij ook nog de lol hebben van het rijden met vriendinnen.

Dit is een optie maar ik heb helaas geen trailer. Mocht ik voor de pensionstal gaan dan zou ik sowieso wel een trailer aan willen schaffen voor de wedstrijden en evt. de lessen.

Onze instructie wil wel lesgeven op de nieuwe locatie indien ik besluit toch te verhuizen dus dat is wel weer leuk.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 24-02-19 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:08

Hoe lang komen jullie paarden nu de stal uit, als je niet kan rijden of longeren naast de beweging? Wat zjn er voor andere bewegingsfaciliteiten als jullie niet kunnen rijden of longeren? Stapmolen of e.d. of paddock? Of staan jullie paarden alleen maar op stal? Als je erop vooruit gaat en mn de paarden gaan erop vooruit, zou ik hier niet over twijfelen. Dochterlief evt in de les laten rijden op de manege met eigen pony?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 15:36

Willekes schreef:
Hoe lang komen jullie paarden nu de stal uit, als je niet kan rijden of longeren naast de beweging? Wat zjn er voor andere bewegingsfaciliteiten als jullie niet kunnen rijden of longeren? Stapmolen of e.d. of paddock? Of staan jullie paarden alleen maar op stal? Als je erop vooruit gaat en mn de paarden gaan erop vooruit, zou ik hier niet over twijfelen. Dochterlief evt in de les laten rijden op de manege met eigen pony?

Nu heb ik samen met iemand die overdag komt de regeling dat zij de paarden in de molen / paddock / wei zet overdag en dan gaat ze die van haar trainen en 's avonds doe ik die van haar buiten zetten en ga ik aan de slag met die van mij.

Op de nieuwe stal is er een stapmolen / losgooi service dus worden ze overdag als je erom vraagt in gezet.
In het zomerseizoen zetten ze ze ook buiten en dan kan je ze 's avonds zelf op stal zetten.

Daar zit niet veel verschil in. Ik laat die van mij om de dag in de molen / paddock en savonds altijd longeren of rijden (dressuur/physio/buiten)

hahapride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:22

Recent ben ik een merrie gaan rijden op een hele fijne, kleine pensionstal. Daarvoor kwam ik altijd op een grote stal, inclusief manege, waar ruim 90 paarden stonden. Ik vond het een verademing. Wat een rust, veel meer met de paarden bezig. Maar ondertussen ook heel gezellig met alle andere mensen op stal. Ook hier lopen jonge meiden rond, dit vormt bij ons geen probleem. Zeker als je ze van het begin af aan verteld wat wel kan, wat niet e.d.

Ik las dat er nog geen trailer is, maar mocht deze er inderdaad toch komen kan je misschien soms met je dochter terug voor een groepsles? Maar heb het er ook met haar over, wat wil zij?

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:42

Gaat dochter echt voor de pony naar de manege of ook voor de hele entourage eromheen? Dat zou voor mij de afweging zijn.

Of inderdaad het andere voorstel, pony op de manege en paard op pensionstal. Over niet al te lange tijd zal dochter best zelfstandig zijn en dan kun je haar afzetten terwijl je zelf naar je eigen paard gaat?

кαѕρєя voor altijd мιנи ℓιєνєℓιиg :+:

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:49

Dus zonder onderling te regelen zouden ze bij de manege de hele dag op stal blijven staan?

Sowieso was voor mij de keuze al makkelijk geweest; pensionstal, want daar kun je blijkbaar wel in rust werken met je paard ipv zoals nu bij de manege. En op een pensionstal is het ook veel rustiger vaak. Manege is leuk als je overdag naar stal kan, want dan zijn de bakken vaak wel vrij (hier in de regio in elk geval).

Maar belangrijkste is toch wel; bij die pensionstal worden ze buiten gezet voor de klanten (begrijp dat je in de winter ervoor extra betaalt? Of is het alleen dat je er dan om moet vragen omdat weiland een no go is in de winter en ze dus een paddock ingaan?).
Dat geeft gewoon een fijner gevoel, want stel die persoon waarmee je op de manege een regeling hebt, is geveld door een stevige griep of valt en breekt een been. Dan kan diegene niet de paarden buiten zetten en staan ze op stal. En dat is op de pensionstal niet aan de orde.

Voor je dochter zou je dan idd dr naar de groepsles op de manege kunnen brengen zodat ze toch dr vriendinnetjes daar ziet.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:50

Het ligt misschien ook een beetje aan de leeftijd van je dochter. Als ze er al aan toe is om alleen maar serieus te rijden dan zou ik naar de pensionstal gaan. Maar als ze ook nog heel graag speelt en prult met de pony's met leeftijdsgenootjes dan denk ik beter op de manege. Als er op de pensionstal leeftijdsgenootjes staan dan kan ze dat daar natuurlijk ook. Bij ons op stal hebben we ook zo'n clubje meiden die van alles samen doen. Sommige zijn serieus genoeg om ook alleen te kunnen rijden en sommige hebben denk ik het gezelschap van andere nodig om het leuk genoeg te vinden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:05

Kinderen op een pensionstal hangt ook heel erg van hun leeftijd af. Vroeger was er een moeder die de kleine gerust even in de wagen liet zitten als ze met haar paard ging werken.

Of ze zijn oud genoeg dat er niet gerend en gespeeld wordt als er paarden in de buurt zijn. Dus in de binnenbak spelen:prima zolang hij leeg is, maar wordt er gereden of gewandeld oid dan zijn ze of ergens anders of ze staan achter de deur, of in de hoek. Maar sommige paarden/pony's kunnen daar niet tegen. Die van mij had nog wel de neiging om bokkend de hoek uit te rennen. Daar staan was dan ook gevaarlijk.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:29

Het ligt erg aan jouw dochter en de pensioenstal. Komt je dochter om te spelen of om serieus met haar paard bezig te zijn? Bij ons op stal zijn spelende kinderen niet gewenst er staan er dan ook weinig.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:49

Het is heel gemakkelijk gezegd, maar een kind van een jaar of 3 kun je erg moeilijk een uur of langer zoet houden langs de kant. Ook kun je goed afspraken maken met een wat ouder kind, maar ook die zijn wel eens afgeleid of maken een verkeerde beslissing. Mijn dochter van 6 kan ik overal mee naar toe nemen, luistert perfect, maar toch moet ik ze behoorlijk in de gaten houden bij ons op de pensionstal. Als ze daar de paarden binnen en buiten zetten lopen ze met 2 paarden tegelijk. Er zitten ook jonge /schrikachtige paarden bij. Dan is het niet handig als ze toevallig in de verkeerde gang lopen, of verkeerde kant van de oprit. Op een manege zijn de paarden vaak veel meer gewend aan spelende rennende kinderen. Waardoor het gewoon wat veiliger is..

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:55

Staan er op de pensionstal ook jongere kinderen met hun pony?
Indien ja vind je dochter daar ook haar plekje wel.

En idd,hoe ver is de manege?
Als je dochter nog kan aansluiten op de lessen daar,is het direct een andere verhaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 09:09

Wat ik lees is dat je een binnenbak en gezelligheid/kindvriendelijkheid eigenlijk belangrijker vind dan dat je paard er een goede plek heeft. In elk geval in de winter. Je hebt het redelijk opgelost door het losgooien overdag, maar meer dan 2 uur per 24 uur komt je paard er dan niet uit als je zelf ook weinig kunt doen als je er bent.

Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd vind ik.

Hoe oud is je dochter? Is een gezellige manegeles of een leasepony op een leuke kindvriendelijke niet een betere optie?

Is er geen kind- en paard eindelijke pensionstal met wellicht een hele goede buitenbak (of 1 binnenbak en goede buitenbak) waar jullie paarden wel standaard een dagdeel buiten komen in de winter en in de zomer de hele dag?

Misschien dat je dan af en toe een keer overslaat of alleen longeert als het echt te hard regent, maar nu komt n je vaak ook niet rijden doordat beide bakken bezet zijn.

Ik denk dat op jaarbasis je minder last hebt van vreselijk weer, dan van dagelijks dubbel bezette bakken.

Als je full time werkt en je kinderen echt mee moeten naar stal is dat wel lastiger.

Oplossing huidige manege:
Jullie zouden als groep pensionklanten met de manege eigenaar om de tafel kunnen gaan en af kunnen spreken dat het op spitstijden, dus zeg tussen 19:00 en 21:00 uur in de avond, het niet mogelijk is om de pensionbak af te huren om te lessen. Zodat iedereen die overdag werkt dan de mogelijkheid heeft om vrij te rijden.

Je betaalt niet voor niets zoveel stalgeld omdat je een binnenbak hebt. Dus dan moet er ook ruimte zijn om die te gebruiken. En niet alleen overdag. 80 pensionklanten is al erg veel voor 1 bak. Stel de helft komt ergens overdag, dan heb je nog 40 klanten over die in de avond uren moeten rijden. Zonder verlichte en goed gedraineerde buitenbak is dat erg druk. En zeker bij vorst en erg slecht weer zit ook met twee uren vrij rijden de bak hutje mutje vol.

Probeer eerst je mede pensionnetje mee te krijgen en stap als groep naar de eigenaar, leg het probleem uit en jullie voorkeur qua oplossing. Wil hij dat niet, vraag dan om een alternatief. Blijf vriendelijk, zeg dat je graag blijft, maar dat jullie nu niet gebruik kunnen maken van de faciliteiten op de momenten dat je tijd hebt voor jullie paard.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 09:27

Waar ik vroeger op pension stond waren ook een aantal kinderen tussen de 8 en 11 jaar, dochter van de pension houder had ook die leeftijd.
Dus zou er helemaal aan liggen of er al meer kinderen aanwezig zijn.
Toen ik daar kwam was ik 17, ik kwam ook van een manege. Na mij zijn er nog twee meiden van 8 a 11 jaar van de manege naar de pension stal gekomen.

Qua waar je nu staat, is daar ook geen buitenbak aanwezig?

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 09:38

Je hebt het over een manege en een pensionstal. Zijn dat de enige stallen in de buurt of zijn er nog meer opties? Ik zou gewoon verder kijken tot je iets vind waar alles en iedereen gelukkig is

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)