Vraag over 24/7 buiten icm hoeveelheid hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Vraag over 24/7 buiten icm hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 08:19

Ik heb onlangs een 24/7 buitenplek met mooie schuilstallen etc gevonden voor mijn paarden. Nu maak ik me alleen wel een beetje zorgen over de hoeveelheid hooi die ze krijgen, mede nadat ik van de andere stalgenoten (zijn er 3) hoorde dat er echt alleen in de ochtend maar een pluk hooi wordt gegeven. -O-
Hier zijn de mensen van wie ik de plekken nu heb ook om weg gegaan.
Er staat wel een soort van kar met hooi in het weiland, maar deze is van alle kanten dicht op één na, en daar zit een metalen rooster voor, dus na een half uurtje kunnen ze er met de neus al niet meer bij omdat het hooi te ver weg ligt.

Staleigenaar geeft aan dat men in de avond rustig nog een pluk hooi mag geven, maar geen berg(je). Er mag niks blijven liggen, anders mag er helemaal niet meer worden bijgegeven.
We organiseren het nu met de anderen wel zo dat er altijd iemand is die in de avond nog een plukje geeft.

Daarnaast ga ik 6x per week met een emmer speedibeet/luzerne en hun vitaminebrokje naar stal om de voeding aan te vullen.

Toch maak ik me een beetje zorgen of hun maag niet te lang leeg is, zeg maar. Ze staan met zn 6en op 2,5 hectare gras, maar in dit seizoen staan er hooguit nog wat sprietjes, that’s it. Kan een paard daar toch nog wat maagvulling uit halen?
(Even los van dat er geen voedingswaarde in zit?)

De paarden die er staan hebben verder wel een normaal gewicht trouwens.

Graag jullie meningen! :)

Maartje1990

Re: Vraag over 24/7 buiten icm hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:25

Hmmm klinkt niet echt als genoeg hooi.

Mag je niet iets van een palletbox (of meerdere) plaatsen die je kan vullen met hooi zodat t niet op de grond ligt?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:26

Een paard hoort minimaal 1% tot maximaal 2% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof te consumeren.
Ervan uitgaande dat het droog hooi is (85% droog) en je paard 500 kg weegt, moet je minstens een kleine 6kg tot ongeveer 12kg hooi per paard rekenen per dag. En daarbij maximaal 4-6 uur zónder ruwvoer.
Met voordroog (70% droog) moet je al ruim 7kg tot 14kg voeren per dag om aan het droge stof gehalte te komen.

Ik weet natuurlijk niet wat 'plukjes' zijn, en 'bergjes'.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:26

Als er voldoende gras staat dan zou het kunnen. Maar je geeft aan dat dat niet het geval is. Dan zouden ze zeker minimaal 3x per dag hooi moeten krijgen. En liever nog gewoon een systeem met slowfeeders zodat ze onbeperkt kunnen eten. Zeker nu het in de nacht nog kan vriezen moeten ze zichzelf wel warm kunnen houden en je wil ook geen maagzweren

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:29

kan je geen hooinetten ophangen? dan blijft er in principe niks liggen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:33

Lastig te zeggen. Hier staan ze op de wei en krijgen 2x per dag een beetje hooi. Ik ben minder gaan voeren omdat er teveel bleef liggen. Volgens mij vinden ze nog best veel sprietjes. Merk wel dat ze behoefte hebben om bijgevoerd te worden maar veel hebben ze niet nodig.

Hoe zien de paarden eruit en hoe gedragen ze zich? Als je ze hooi geeft hoe reageren ze daar op?

Zelf heb ik snel de neiging om teveel te geven. En dat is ook zonde van het hooi.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:55

Daarom vind ik netten fijn. Soms zitten ze hier nog half vol. Dan vul ik ze ook maar half bij. En als het heel koud is dan zijn ze zo goed als leeg. Ik verspil nu veel minder hooi dan toen ik op de grond voerde. Dan liepen ze er doorheen en hoefden ze het niet meer

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:56

Hier ook 24/7 buiten en wij(ik en stalgenoot) geven op 6 plaatsen hooi in netten voor 5 pony’s.
Voeren net geen hele baal(20kg) per dag,zitten ongeveer aan 6 kleine balen per week.
Wij hebben het probleem met stalgenoot 3,deze vind ook dat we teveel hooi voeren.
Hij vindt dat door ons hooi de pony’s niet naar buiten gaan maar het wisselt enorm per dag wat ze doen want ze staan echt niet hele dagen binnen.
Ik blijf het een lastig punt vinden want er staat wel gras maar is het genoeg/zit er genoeg in??
Ik denk als ze hooi blijven eten hebben ze het nodig maar ik ben wel een beetje van het onbeperkt hooi.
Maar ik denk 1 of 2 keer per dag een plukje dat mijn gevoel daar niet lekker bij zou zitten.
Hier verspillen ze ook wel bij het ene net meer hooi als bij het andere.
Lastig hoor!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 09:21

Netten/slowfeeders wil stalbaas niet. Hij beroept zich er op dat er al een slowfeeder in de weide staat. Klopt ook, maar hier kunnen ze niet alle 6 tegelijk eten, en als er 2 paarden een uur hebben bijgestaan kan de rest niet meer. :(
Ik vind het wel een vervelend probleem, want ik ben gewend onbeperkt hooi te geven.
Maar misschien ben ik hierin te overdreven.

Paarden hebben allen een normaal gewicht en ze vechten ook niet om het eten.

Ze krijgen in de ochtend rond de 12-15 kilo met zn 6en en in de avond weer. Ik schat dat ze uit de hooikar (als ze geluk hebben dus) nog 5-8 kilo zouden kunnen halen voor ze er niet meer bij kunnen, maar dit geldt dus niet voor alle 6. Wie het eerst komt die het eerst maalt zeg maar.

Ik zorg er dus zelf voor dat ze voldoende worden aangevuld met ander ruwvoer (bietenpulp, luzerne, vitaminebrok), maar maak me meer zorgen of ze hun maag voldoende “in beweging kunnen houden” tussendoor. Met die paar grassprietjes die er nog staan...
Laatst bijgewerkt door Kyno op 12-02-19 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:22

Poe, voor mij zouden er twee opties zijn, ofwel in netten gaan voeren (en dan zeker 2 volgestampte netten per paard per dag) ofwel ik zou mijn paard verplaatsen. Zo lang zonder eten in de wintertijd is enorm ongezond!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:25

Sowieso zou ik pleiten voor voldoende eetplekken. De dominante paarden hebben ongetwijfeld voldoende maar de paarden lager in rang daar is het maar de vraag of er dan nog genoeg in ligt. Wil hij ook niet zorgen dat de kar aan elke zijde een eetrek heeft? Dat zou al aanzienlijk schelen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:29

In deze tijd van het jaar kost de weide meer energie dan ze opbrengt. Paarden bewegen veel meer als ze op een grote weide staan dan wanneer ze op stal of in een paddock staan. Die extra energie die ze daarvoor nodig hebben is meer dan de energie die ze uit die paar grassprieten halen. Het is voor je paard heel leuk en heel gezond om die grote wei te hebben, maar zijn eten zal in dit seizoen ergens anders vandaan moeten komen.
En net nu moet je paard wat reserve aanleggen, want er zijn een boel paarden die eens de eerste voorjaarsgrasjes er zijn hun interesse in het hooi verliezen en dan vermageren.
Kan je op die kar geen plaat onder het hooi leggen zodanig dat er een soort hellende bodem onstaat waardoor het hooi opschuift naar het metalen rooster? Blijft natuurlijk het risico dat de hebberigsten blijven eten en de anderen nog niets krijgen, dat is altijd het risico van paarden in groep te houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:37

zolang er nog iets van grasjes te knabbelen valt in de weide zou ik me niet echt zorgen maken over de maag die niet in beweging zou zijn hoor. Zolang ze constant knabbelen is dat wel prima.

Ik zou kijken of je in die ruif inderdaad een schuine plank mag maken, dan schuift het hooi meer naar beneden. Als ze dan smorgens een portie los krijgen, overdag es kunnen knabbelen aan de ruif en 's avonds een portie los plus hun pulp en luzerne, lijkt me dat wel prima.

De onze staan ook in een dergelijke situatie, stalhouder verdeelt smorgens 1 baaltje van 20 kilo over 9 paarden. ze staan verder met ( op drie a vier hectare land, waar nu ook niks meer van voeding op zit.
Wij geven 's avonds de onze nog een halve kilo pulp (droog gewogen, maar geweekt uiteraard) en een vitaminebrok bij en verdelen anderhalf baaltje van 20 kilo over 5 paarden.
Ik zie ze ook liever op onbeperkt, maar vraag me ergens wel af of dat perse nodig is als ze verder nog kunnen knabbelen en er verder ook goed uit zien.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 09:41

Sclimpre; die plaat om het hooi scheef te houden vind ik wel een goeie; nog niet aan gedacht! Ik zal die er eens ingooien bij de stalbaas.
(Alle andere ideeën die hier in het topic staan hebben we al voorgesteld, maar wil hij niet...)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 09:47

Duhelo schreef:
zolang er nog iets van grasjes te knabbelen valt in de weide zou ik me niet echt zorgen maken over de maag die niet in beweging zou zijn hoor. Zolang ze constant knabbelen is dat wel prima.

Ik zou kijken of je in die ruif inderdaad een schuine plank mag maken, dan schuift het hooi meer naar beneden. Als ze dan smorgens een portie los krijgen, overdag es kunnen knabbelen aan de ruif en 's avonds een portie los plus hun pulp en luzerne, lijkt me dat wel prima.

De onze staan ook in een dergelijke situatie, stalhouder verdeelt smorgens 1 baaltje van 20 kilo over 9 paarden. ze staan verder met ( op drie a vier hectare land, waar nu ook niks meer van voeding op zit.
Wij geven 's avonds de onze nog een halve kilo pulp (droog gewogen, maar geweekt uiteraard) en een vitaminebrok bij en verdelen anderhalf baaltje van 20 kilo over 5 paarden.
Ik zie ze ook liever op onbeperkt, maar vraag me ergens wel af of dat perse nodig is als ze verder nog kunnen knabbelen en er verder ook goed uit zien.

Bedankt voor je reactie. Ik was idd ook benieuwd naar of dat knabbelen aan de sprietjes iig bijdraagt aan het in beweging houden van de maag (was wat bang voor maagzweren). Dat het qua voedingswaarde helemaal niets doet is logisch.
Ik geef ze nu allebei een kilo (droog gewogen) speedibeet met een halve kilo subli omnia, een halve kiloschep luzerne, een scheut lijnzaadolie en pavo vital (dagelijks aanbevolen hoeveelheid volgens verpakking, naar gewicht).
Resulteert in 2 volle emmers zodra de pulp geweekt is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:59

Voeren de anderen ook standaard zoveel bij? Dan is het wel logisch dat de paarden er goed uitzien.

Als dat niet zo is, dan zou ik me geen zorgen maken. Paarden mogen zo aan het eind van de winter best wat afgevallen zijn.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 10:03

Chubby schreef:
Voeren de anderen ook standaard zoveel bij? Dan is het wel logisch dat de paarden er goed uitzien.

Als dat niet zo is, dan zou ik me geen zorgen maken. Paarden mogen zo aan het eind van de winter best wat afgevallen zijn.

De anderen voeren wel bij, maar niet zoveel als ik.
2 paarden krijgen dagelijks een kilo basisbrok bij.
De andere 2 die krijgen dagelijks een halve kilo granen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:34

Chubby schreef:

Hoe een paard er uit ziet van buiten wil niet zeggen dat het van binnen ook er goed uit ziet. Paarden die maagzweren krijgen van te lang zonder ruwvoer staan zijn echt niet altijd graadmager.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 21:35

Afbeelding
Afbeelding

Even een foto gemaakt van de weide op dit moment ter verduidelijking van wat ik heb bedoeld met “sprietjes”.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:44

Zijn indd echt maar sprietjes......

Hoeveel betaal je? Want kan je niet gewoon meer betalen en dus meer hooi voeren of eigen hooi inkopen??

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:49

Er staat niet veel gras meer maar ik zou me hierbij niet zo druk maken om maagzweren.
Ik zou bij deze weide wel bang zijn dat ze veel zand mee eten.

Wel zou ik zelf echt liever hebben dat ze meer hooi kunnen krijgen.
Paarden moeten toch een bepaalde hoeveelheid droge stof binnen krijgen, dat ga je met de hoeveelheid gras die er staat niet redden.
Je hebt het over een plukje maar weet je ook hoeveel het in gewicht is?
Je kan overleggen over de schuine plank, eerder genoemd hier in het topic.

Weet je de reden waarom er niet meer gevoerd mag worden?
Is de enige reden dat er niks mag blijven liggen?
Dan kun je kijken naar goede slowfeeder, weinig geknoei daarmee
Heeft het ook met financiën te maken? Anders evt voorstellen allemaal bijv 10/20 euro meer per maand te betalen zodat ze avonds nog een plak kunnen krijgen.

Celinekuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:51

Mijn paardje staat 24/7 buiten in een uitloop stal met een vriendinnetje. Hier krijgen ze onbeperkt hooi. Zodra de staleigenaren zien dat het hooi bijna op is, wordt het gelijk bijgevuld.. Ik vind dit een erg fijn idee, omdat ze zo altijd kunnen eten wanneer ze willen. Zou ook niet meer anders willen. :D

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 22:12

Ik zou dat natuurlijk ook veel liever hebben, maar is hier in de buurt niet te krijgen blijkbaar...is al de zoveelste stal die beloven onbeperkt ruwvoer te voeren, maar het in praktijk niet het geval is.

We mogen niet teveel hooi geven, want dan vindt de stalbaas dat het “paddock paradise” (groot woord voor de locatie) idee weg is. Hij is van mening dat ze in de stallen na een uurtje wel uitgegeten moeten zijn, zodat ze de rest van hun behoefte bij elkaar gaan scharrelen. Hij geeft aan dat ze de “slowfeeder” tot hun beschikking hebben (die ik hiervoor al beschreven heb).

Meer geld aanbieden in ruil voor meer hooi is al gedaan; wil hij ook niet.
Het is iemand die echt wel hart voor dieren heeft volgens mij, maar compleet geen idee van wat een paard nodig heeft (geen paardenmensen). Hij denkt natuurlijk van wel. Niet om hem in een negatief daglicht te zetten, want eigenlijk mag ik hem wel graag. Het is echt een aardig persoon verder. Maar hij doet wat in zijn ogen goed is en wil daar niet van afwijken. (Ookal is de hooi hoeveelheid door meerdere mensen met hem besproken) Eigen hooi bij kopen is blijkbaar gedaan voor ik op deze stal kwam. Resulteerde er in dat hij zelf nog minder ging geven. :\

Als hij hooi voert, voert hij zo’n 3 kilo per paard in de ochtend. Degene die in de avond komt geeft deze hoeveelheid nog eens. Daarnaast kunnen ze dus nog enkele kilo’s uit de slowfeeder halen (laten we zeggen 2/3 kilo per dag). Denk dat ze per paard gemiddeld rond de 8/9 kilo uitkomen aan hooi.

Ik denk dat de simpelste oplossing toch grotendeels zit in de schuine plank in de hooiwagen, zodat ze daar nog wat extra ruwvoer uit kunnen halen per dag. Zo geeft bokt toch weer extra ideeën! :D

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:25

Lastig hoor. Ik ken het probleem, ik sta nu pas voor het eerst op een stal waar ik de hoeveelheid hooi eindelijk acceptabel vindt. Ik deed bijvoorbeeld baaltjes compact grass geven als oplossing.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:53

dan zou ik zeggen, huurprijs omlaag en geheel hooi zelf inkopen gezamenlijk met de stalgenoten??