Wie bepaalt. Onbeperkt hooi stoppen voor één in de kudde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veKing

Wie bepaalt. Onbeperkt hooi stoppen voor één in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 21:38

Eerst even de situatie schetsen, ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties.

We hebben een beschaafd weiland met schuilstal. Waar we eerst twee of drie hooivoermomenten (of voordroog) hadden -afhankelijk van of iedereen de afspraken nakwam- hebben we eindelijk een 24/7 onbeperkt hooi station met slowfeeder.

Nu staan er twee paarden van ons en een dartmoor en haflinger, ieder van iemand anders.

Ik heb meerdere keren geprobeerd om een voer/poepschep/water-schema te maken, maar daar werd nooit aan gehouden waardoor ik of mijn moeder dan om de raarste tijden nog in de wei stonden.
Nu er 24/7hooi is dacht ik dat de problemen zouden afnemen, omdat enkel water elke dag gedaan moet worden ipv drie keer per dag hooi. (Keep dreaming)

Het probleem nu is dat degene van de haflinger wil dat we teruggaan naar de voerbeurten omdat haar paard te dik wordt. Ik kreeg zelf juist van de dierenarts het compliment dat die van ons en de dartmoor (die is van de dierenarts) er heel goed uitzagen (juist mooi op gewicht)

Wat zouden jullie doen? Ben ik nou gek dat ik het zonde zou vinden om van onbeperkt hooi af te gaan?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:39

Als dit werkt voor jouw paard én ze komt haar waterbeurten niet na, graag of niet hoor. Als je het beter kan vinden, ajuus. :wave:
Ik zou onbeperkt hooi geweldig vinden in plaats van drie voerbeurten. :P

MarlindeRooz

Re: Wie bepaalt. Onbeperkt hooi stoppen voor één in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:40

Zeggen dat het kan, als zij dan ook voerbeurten over gaat nemen. :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:41

upendo schreef:
Als dit werkt voor jouw paard én ze komt haar waterbeurten niet na, graag of niet hoor. Als je het beter kan vinden, ajuus. :wave:
Ik zou onbeperkt hooi geweldig vinden in plaats van drie voerbeurten. :P

Eens..

Anders kan je evt nog ander soort slowfeeders gebruiken?
Maar als drie het goed doen op onbeperkt en één het echt niet kan je ook de conclusie trekken dat het helaas de juiste plek niet is qua voerbeleid.
Ik ken behoorlijk watmensen die om die reden verhuisd zijn :).
En zeker omdat het voor jullie gewoon makkelijker is, en het beter is voor de paarden, zou ik het wel aanhouden, het onbeperkt voeren.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:49

Die vd haflinger huurt bij jullie? Want dan kan je ook huur opzeggen, dit is wat jullie aanbieden take it or leave it ;)

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:51

Je kunt je ook afvragen hoe fijn jullie deze manier van paarden houden vinden. Als het jullie veel voordelen geeft, kun je ook aangeven dat dit jullie methode is. Als ze het er niet mee eens is, kan ze kiezen wat ze doet... Onbeperkt hooi of een andere stal.
Of ze kan wat vaker trainen?
Nee kan ook een antwoord zijn toch? Kijk jij/jullie hebben al zorgen genoeg daaraan en soms is een stal ook niet meer optimaal voor je paard en dan zoek je wat anders. Maar als 3 van de 4 het goed doen, vraag ik me af of je moet willen wisselen weer.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:09

Wie huurt het land? Is er een pensionhouder? Over het algemeen is ofwel de hoofdhuurder ofwel de pensionhouder degene die bepaalt, vooral als mensen er onderling niet uitkomen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:10

met een graasmasker eet de haf ook minder snel het hooi...

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 22:26

Mijn moeder is de hoofdhuurder, maar hangt veel aan het oordeel van de anderen. We hebben de paarden samen dus ik zeg 'we'.
Het hooi zit al in een slowfeeder en zou, als het weer in porties gaat, waarschijnlijk 'gewoon' over het land gegooid worden, omdat de anderen het vaak teveel moeite vinden om het dan in netten te stoppen. ( Ja ik heb het wel eens allemaal voorgevuld zodat het alleen hoefde worden opgehangen te worden en zelfs dat 'duurde te lang')

We hebben natuurlijk ook allemaal een leven en werk en (in mijn geval PABO+stage), maar ik heb het idee dat met goede afspraken in ieder geval mest en water had moeten lukken
Er schuurt bij mij wel meer hoor, de haf is ook de enige die met een dikke deken (ongeschoren) staat.
Maar goed, je kan niet oordelen over een ander hè

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:34

Klinkt toch alsof jullie niet helemaal bij elkaar passen qua beleid...
Het voorstel hierboven vond ik wel een goede “ja, we willen wel in porties gaan voeren, mits...” die persoon dan de beurten doet en er gevoerd wordt zoals jullie willen, dus in net/slowfeeder.
Zo doen wij het ook, maar wij voeren wel onbeperkt, in hooinetten die we in het weekend vullen en klaarleggen voor de rest van de week. Als je niet in ons beleid mee wil doen, kom je er überhaupt niet in.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:38

Take it or leave it.

Of

All-in aanbieden, dan hou je het zelf in de hand.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:39

Hier stond ik met 3 van mij en 1 van een ander ( bij een pensionsstal). Ik zelf was van volle netten, zij van het afgepaste.
Heb het op haar manier een tijdje aangekeken maar die van mij gingen erop achteruit en omdat die van haar op de dag alles uit de netten at wat er nog inzat wilde ze dat overdag de netten leeg waren waardoor die van mij dan van 8 tot 19 zonder eten zouden staan.
Heb daar vriendelijk maar duidelijk voor bedankt.
Zij heeft een plekje voor zichzelf gemaakt en die van mij waren blij met gewoon weer onbeperkt.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 22:42

Dank voor al jullie wijze woorden. Ik vind het fijn om even mijn (ja hoe noem ik het?) frustratie te kunnen delen.
We gaan er in ieder geval nog uitgebreid over praten met elkaar, maar daarbij neem ik jullie advies zeker mee. (En als het niet lukt is er binnenkort een heel mooi plekje vrij, in de buurt van Arnhem ;) )

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:52

Succes!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:58

Zou zeker niet afstappen van onbeperkt als het voor de andere paarden en jullie zelf goed werkt. Dan zet ze de haf maar of harder aan het werk of ze zoekt een ander plekje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:59

Als je pensiongasten een loopje nemen met de afspraken, dan moet je dat niet accepteren. Afspraak is afspraak. Of het nou om voeren gaat of helpen uitmesten of om welke tijden ddecwei open of dicht gaat. Je moet elkaar kunnen vertrouwen.

Ik werk ook met "Doe het samen", maar zit er wel bovenop. Dat kost wel eens veel tijd en energie, maar als het eenmaal loopt heb je het makkelijker.

Als iemand niet past binnen je voerbeleid en aanpassen/aparte aanpak is lastig of willen jullie niet, dan zal die ander een beter passend plekje moeten vinden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:40

Hier ook een “doe het samen” situatie waarbij ik een pensionner ben
Maar hier is Er gewoon een vast voer/mest rooster waar iedereen zich aan (te) houd(en heeft)
Op die manier heb je max drie keer in de week een voerdienst en blijft het voor iedereen leuk

Ze staan hier op onbeperkt hooi ( wat omgerekend aardig klopt qua kilo’s hooi en behoefte (Ik weeg af en toe eens wat plakken om te kijken hoeveel ze gemiddeld weg knagen) en mochten ze collectief te vet worden kijken we naar een oplossing
Maar als Er 1 een heel andere behoefte heeft als de andere
Dan zullen we eerder kijken naar een oplossing die we voor dat ene paard kunnen toepassen , dan dat we het voor de hele club aanpassen

In de zomer betekend dat dat Er twee een graasmasker om hebben
En in de winter krijgt er 1 een stuk meer krachtvoer dan de rest
Maar we gaan niet alles op dieet zetten omdat Er 1 te vet word of vet mesten omdat Er 1 meer nodig heeft

Op het moment dat Er iemand structureel afspraken niet na Komt (voer/mestdiensten niet of heel slecht doet of compleet wat anders doet qua voeding )
Dan zal daar idd over gesproken moeten worden
Of als iemand echt niet in de groep past is het misschien beter dat die een andere stek zoekt
Zeker Met een Klein clubje , moet je wel een beetje de neuzen dezelfde Kant op hebben staan

Edit ; eigenaresse van de stal/wei heeft uiteindelijk altijd vetorecht ;)
Maar in principe gaat hier alles in overleg , waarbij we gelukkig allemaal redelijk op 1 lijn zitten