Stal/box lucht tegen gaan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 21:22

Kleine uitleg ; Paarden staan op een dikke laag vlas en iedere dag worden ze minimaal 2 x uitgemest.
Paarden lopen minimaal 10 uur buiten enkel met sneeuw moeten ze binnen blijven maar dat komt niet vaak voor.

Er is ventilatie in de stal,s'nachts staat er altijd een groot raam open en afhankelijk van de wind staat ook het luik van de boxen open.
Dus altijd 2 ramen open en indien mogelijk meer.

Maar nu …. Ik vind de boxen ruiken naar urine. Ondanks dat er een dikke laag (schoon) vlas inligt.

Nu heb ik de sirocco poeder al eens geprobeerd ;https://www.agradi.nl/sirocco-stal-poeder-25kg.htm
Werkt niet zo heel lang,paarden moeten erg wennnen aan de geur dus iets anders geprobeerd.


En ook de Equi protecta ; http://www.equiprotecta.nl/producten/biostable/
1 x in de week sproeien zou genoeg moeten zijn maar ik gebruikte het minimaal 2x en opzich goed spul maar in verhouding best aan de prijs.

Welk middel heb ik nog niet gebruikt en vinden jullie goed werken?

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:27

Heb helemaal geen last van urinegeur in een vlasstal eigenlijk.
Maar wat is je ondervloer? Beton of wat anders?
Ik heb stenen dus de urine die eventueel niet wordt opgenomen door het vlas kan gewoon in de voegen weg. Geen idee of dat het verschil zou maken hoor, maar ik denk even hardop zeg maar ;)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23493
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:51

Ik vond vlas ook niet fijn ruiken ondanks dat de stallen optisch schoon waren.
Ik ben teruggegaan naar stro.

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:53

Waarom heb je vlas? Kun je naar stro?
Mijn ervaring is dat het vlas moeilijk is om de natte plekken uit te halen tenzij je de hele boel leegschept... Dus dat kan aardig gaan stinken ja.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:55

Ik ken bij vlas eigelijk helemaal geen urinegeur. Maar dat was dan ook op een laag van een cm of 30-40 Potstallen die nooit leeggehaald werden. 2xd mest eruit en eens per week een nieuw pak vlas en roken heerlijk fris. Waren al 10 jaar noet leeg geweest. Op dunnere lagen ken ik de geur ook niet maar vooral die dikke laag werkt net als een luier. Heb je al eens ander merk vlas geprobeerd?

Shenavallie
Berichten: 11599
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:00

Mijn paard stond indertijd ook op vlas en ik had nooit last van urinelucht. Een onderlaag is goed, maar echt natte plekken moet je uiteraard weghalen.

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 09:16

Mirranda schreef:
Maar wat is je ondervloer? Beton of wat anders?


Een betonnen vloer ligt eronder.


LENTI schreef:
Waarom heb je vlas? Kun je naar stro?


Vlas vind ik veel fijner in gebruik. Mesthoop blijft vele maler kleiner,box droger, minder vies.

1 paard plast altijd achterin, met vlas wordt dat een stevige laag en daar strooi ik regelmatig een nieuw laagje op. Dat werkt ideaal.

Stro gebruik ik enkel voor de merrie die moeten bevallen, verder wil ik geen stro gebruiken.


Sas_Mon schreef:
Heb je al eens ander merk vlas geprobeerd?


Daar zeg je wat. Want als ik zo terug denk had ik andere jaren minder last van de lucht. *Gaat even in geheugen graven*


Shenavallie schreef:
Een onderlaag is goed, maar echt natte plekken moet je uiteraard weghalen.


Ene paard kan je een perfecte onderlaag mee maken, die box kan bij wijze van spreken een blind persoon nog uitmesten. Altijd op dezelfde plaats plassen en poepen.

Helaas zijn ze niet allemaal zo en verlopen ze de onderlaag,ben al aan het experimenteren met hoeveelheid vlas om toch een stevige onderlaag te krijgen. (Ligt immers ook zachter voor de paarden) maar de ideale oplossing nog niet gevonden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:26

Ik heb ooit een test gedaan met verschillende merken.
De lucht verschilt inderdaad per merk.
Het is lang geleden dus ik weet verder geen merken meer...

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:26

Hier ook vlas, maar hier komt de geur maar van 1 paard, toen deze merrie tijdelijk op training was hadden we veel minder last van een urinegeur. Dus heb je een 'stinkende' pismerrie staan? Daar kan echt geen geurverfrisser tegen op.

pluisje88

Berichten: 8104
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:42

Hier nooit vlas stallen die stinken. Houtkrullen en stro daarentegen.. idd ander merk proberen?

Voor de gene hierboven.. sterke urinegeur bij maar 1 paard zou kunnen duiden op teveel afvalstoffen. Zou ik iets aan doen

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:50

Ligt het niet aan de dikke laag? Vlas absorbeert enorm, dus in een dikke laag, ook al lijkt ze schoon, kan een hele flinke hoeveelheid urine geabsorbeerd zijn.
Om die reden houden wij de laag bewust dun, omdat je dan makkelijker al het vieze kan weghalen.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:11

toen der tijd mijn haf op stal stond (helaas in de winter soms zelf 21 uur) en ook op vlas stond. Had ik geen last van urinegeur.

Ik deed dagelijks natte plekker eruit, en mest. En wekelijks kiepte ik alles om en trok ik soort van leeg. De natte plekken die ik over hoofd had gezien doordat het naar beneden zakt haalde ik eruit, en kwam er een nieuwe baal over heen. In de winter ging eens in de 6-8 weken de hele stal leeg en kwamen en dan weer vlas


sommige stalgenoten deden echt aan oppotten. Dus alleen mest eruit en elke keer vlas erover heen. En die paarden stonden soms droger dan mijne. Alleen wou je niet weten hoe de onderlaag eruit zag. Zelf ben ik daar geen fan van. Maar mijne maakte ook wel een bende van zn stal haha.

Shenavallie
Berichten: 11599
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:20

DeBuurvrouw schreef:
Shenavallie schreef:
Een onderlaag is goed, maar echt natte plekken moet je uiteraard weghalen.


Ene paard kan je een perfecte onderlaag mee maken, die box kan bij wijze van spreken een blind persoon nog uitmesten. Altijd op dezelfde plaats plassen en poepen.

Helaas zijn ze niet allemaal zo en verlopen ze de onderlaag,ben al aan het experimenteren met hoeveelheid vlas om toch een stevige onderlaag te krijgen. (Ligt immers ook zachter voor de paarden) maar de ideale oplossing nog niet gevonden.

Klopt, ik weet wel van een ruin die dagelijks zóveel urine produceerde dat je aan de gang bleef. Maar toch stonk die stal niet. Wat hier al gezegd wordt: misschien een ander merk (of merkloos) gebruiken.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:28

Ik heb dit nooit en al 20 jaar vlasstallen. :+
Elke dag drollen eruit en 1x per week de natte plek en weer opstrooien.

Ander merk proberen is misschien wel een goeie.

mirjamalvaro

Berichten: 14657
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:48

Equibedding eens proberen? Zelfde principe als vlas en ruikt niet.
Kleine mesthoop, neemt heel veel vocht op.

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:09

Is dat niet goed voor de gezondheid van het paard die geur?

kiki1976

Berichten: 16868
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:12

DeBuurvrouw schreef:
Kleine uitleg ; Paarden staan op een dikke laag vlas en iedere dag worden ze minimaal 2 x uitgemest.
Paarden lopen minimaal 10 uur buiten enkel met sneeuw moeten ze binnen blijven maar dat komt niet vaak voor.

Er is ventilatie in de stal,s'nachts staat er altijd een groot raam open en afhankelijk van de wind staat ook het luik van de boxen open.
Dus altijd 2 ramen open en indien mogelijk meer.

Maar nu …. Ik vind de boxen ruiken naar urine. Ondanks dat er een dikke laag (schoon) vlas inligt.

Nu heb ik de sirocco poeder al eens geprobeerd ;https://www.agradi.nl/sirocco-stal-poeder-25kg.htm
Werkt niet zo heel lang,paarden moeten erg wennnen aan de geur dus iets anders geprobeerd.


En ook de Equi protecta ; http://www.equiprotecta.nl/producten/biostable/
1 x in de week sproeien zou genoeg moeten zijn maar ik gebruikte het minimaal 2x en opzich goed spul maar in verhouding best aan de prijs.

Welk middel heb ik nog niet gebruikt en vinden jullie goed werken?

Indien het warmer binnen is dan de Biostable 2x gebruiken.
Ik heb ene hele tijd na tevredenheid gebruikt. In het begin deed ik alles, maar later sprayde ik alleen de plasplek. Moet wel zeggen dat ik een schone merrie had die altijd op 1 plek plaste en meste.

lies_sparkle

Berichten: 6133
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:14

Ik had dit ook met vlas. Ik heb ze nu op gehakseld koolzaadstro staan.
Hetzelfde gemak als vlas maar de geur is veel beter :)

tienus63

Berichten: 12128
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:26

Probeer eens strokorrels.
Ik had paarden vroeger op stro, enorme mesthoop en vieze paard verbruikte heel veel stro.
Daarna overgegaan op vlas voor vieze paard en andere paard op stro laten staan.
Ruim 2 jaar geleden in contact gekomen met Equibedding strokorrels.
Bevalt me prima. Wel stro, maar niet de ruimte in opslag en en mestbult. En stofvrij.

Bij paard wat netjes is op stal is verbruik extreem laag. Haar dochter draait meer rondjes op stal. Daar haal ik op meer plaatsen natte plekken uit de stal.
De andere, vieze paard plast veel, maar dat wijt ik aan haar dracht en ze heeft de gewoonte Lvorm nat te maken in de stal. Dus af en toe die natte plek eruit halen en weer bijvullen met schone korrels.

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 13:25

kiki1976 schreef:
Indien het warmer binnen is dan de Biostable 2x gebruiken.


Biostable gebruik ik al meerdere keren per week maar dan gaat het wel hard met zo'n flesje....en die zijn best prijzig.

Qua temperatuur scheelt het niet zo gek veel met buiten. Wel ben ik heel alert erop dat de paarden niet op de tocht staan, gelukkig veel ramen dus kan afhankelijk van de wind gelukkig wel blijven ventileren.




Britta31 schreef:
Is dat niet goed voor de gezondheid van het paard die geur?


Niet lekker en gezond,paarden staan en liggen in de geur vandaar dat ik dat ook probeer ''op te lossen''


Gelukkig geen pismerrie oid op stal. En ook geen problemen met afvalstoffen. Kleur van de urine is goed en de paarden zijn verder gezond.

Heb nog 10 pallets met vlas staan :+
Maar ik ga even kijken of jullie suggestie's ook een optie zijn. Het zijn toch flinke bedragen wat je iedere dag op de stronthoop gooit. :P

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Stal/box lucht tegen gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:31

Koolzaadsto als eens geprobeerd? Neemt ook fijn veel vocht op.

Stal keer leeg halen, schoonmaken en laten drogen?
Nu natuurlijk niet handig in de winter, maar wellicht helpt het, zit de lucht meer in het beton.