Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:29

Tja, hier is een opfok met 90 dieren.
Zomer staan ze van 1 mei tot zolang het weer het toelaat 24/7 in de wei. En er wordt ook hooi bijgevoerd als het weer nog goed is maar het gras op. Ze staan zolang mogelijk buiten.

En in de winter wordt de wei gewoon te nat, geen grasgroei meer en alles wordt vertrapt.
Een wei stuk betekent geen 2 of 3 snedes hooi eraf en geen lekkere grasmat het volgende jaar...

Ze halen ze naar binnen en ze staan tot 1 mei weer in grote loopstallen met 6 of 8 stuks en gaan dagelijks een paar uurtjes de paddock in.
Denk dat veel opfokstallen de veulens de winterperiode op stal/ paddock houden ipv op de wei.

Ze gaan in de opfok ook gewoon naar de smid, krijgen halsters om etc.
En natuurlijk gaat er wel eens wat mis, er gebeurt altijd wel wat op het land of in de paddock/op stal.
Meestal loopt het goed af maar er zit wel eens een ongelukje bij wat ernstiger is, dat gebeurt nu eenmaal soms... hoe rottig dat ook is.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:32

maar een loopstal is nog altijd beter dan alleen in een stal van 3x3

Mijne gaat overdags de paddock is, en daarna staat hij in een grote loopstal met onberpekt ruwvoer

Zomers gaat hij 24/7 t land op

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 13:17

We proberen gewoon ons best nu enorm om hem buiten te doen en als ie buiten staat nooit alleen komt te staan.
Ik merk ook dat ie geniet van de knuffels van aandacht en het spellen met de ruinen hier oo stal gaat het ook goed gaat heel veel spellen. Zoals vandaag was ik er om 10 uur stalgenootje heeft het van me over genomen die blijft tot 6 uur en daarna komt er een ander stalgenootje

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:23

Ik ben ook voor opvoeding met een gemengde kudde.
Maar weidegang is het belangrijkste.
Zou je niet voor de optie gaan om hem alleen in het voorjaar/zomer naar de opfok te doen bij 24/7 buiten?
Dan blijft hij in de winter gewoon bij jou.

Dee_Es

Berichten: 3667
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:40

Idd een lastige beslissing. Zeker aangezien de ene opfok de andere niet is en je nu je paard gewoon heel goed zelf in de gaten kan houden. Het is in ieder geval wel heel belangrijk (zeker voor hengstjes) dat ze kunnen spelen. Wij hadden een jaarling op pension staan. Mooi in een groep van ongeveer 7 paarden, 24/7 op een ruime weide. Maar niemand in die groep wilde met de jaarling spelen. Dat dier werd dus stront vervelend en probeerde als het even kon uit de wei te ontsnappen. Dan kan je als eigenaar wel je dier gaan bezig houden met losgooien, wandelen, poetsen etc maar dat vervangt geen paardenmaatje.

ingvdh

Berichten: 6375
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:53

Ik vermoed zo maar dat jouw keus al vast staat en je deze gewoon bevestigd wil hebben.

Maar goed, hoe lang hou jij het vol dat je paard zo lang mogelijk buiten staat? Zo ik begrijp is het best veel werk namelijk om dit elke dag weer te regelen en ben je afhankelijk van de goodwil van anderen om hem zo lang mogelijk buiten te houden. Als die goodwill er niet meer is, is het dan ook nog mogelijk, of heb je je dan te schikken en staat hij 3 uur buiten per dag? Dat moet je ook meenemen in jouw beslissing.
Ik heb ook een tijdje heel veel moeten regelen om mijn toen nog jonge paard dagelijks veel buiten te krijgen en dat was na een paar maanden niet meer vol te houden. Ik heb er toen voor gekozen om het dier te verhuizen naar een plek waarbij het dagelijks buitenzetten in de service zat.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een goede opfok waar de paarden dagelijks in handen komen. Desnoods niet om de hoek, maar zolang de basisvoorwaarden maar goed zijn. Een paard hoeft echt niet dagelijks geknuffeld worden om een fijn dier te worden. Dat is iets wat jij graag doet, maar je moet niet uit het oog verliezen wat het belangrijkste is voor je paard.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 13:54

Dit zijn zijn vaste vriendjes waar die het meest mee speelt en dan nog een dravertje.
De vos die grote en de schimmel staat ie met ze alle en met die kleine vos alleen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:57

Ik ben helemaal niet pro opfok,maar wel dat een jonger paard zoveel mogelijk buiten is.Ik vind uur en dan kan je wel in het dik soms langer er achter zetten,gewoon te weinig voor een jaarling.Het zijn dan ook nog niet eens weilanden waar hij in loopt maar een saaie paddock.
In paddocks gaan paarden vaak alleen maar staan klieren omdat er te weinig te doen is voor paarden.
Maar je kan natuurlijk wel verder kijken naar een stalling waar hij gewoon 24/7 buiten kan in een gemengde groep paarden ,die zijn er ook gewoon.Kan je er gewoon heen en er wat mee doen en het jonge paard kan gewoon zijn kleutertijd beleven.Daar krijg je gezonde paarden van,zowel lichamelijk als fysiek.
Persoonlijk vind ik het gewoon zorgelijk dat zoveel mensen een paar uur buiten voor zo'n jong dier normaal vinden.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:59

hmm ik heb beetje idee dat je excuus zoek om te blijven.

ik zou zeggen je heb andere niet nodig om te beslissen wat wel en niet goed is. Als jij je hierbij goed voelt. En paard ook goed op doet. Gewoon dan blijven staan. (en zeker bokt niet)

ik bedoel het niet negatief. Maar wat een ander er van vind moet een ander van vinden. Als jij dit het fijnst vind lekker doen.

Wat ik me afvraag als hij zo lang in de paddock staat, of hij wel ruwvoer kan eten. Of is het verdeeld over de dag dat hij ook bijv uurtje binnen staat om te kunnen eten?

mijn veulen staat in de opfok maar daar krijgen ze ruwvoer in de paddock.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 14:11

Hij krijgt ruwvoer in de paddock

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:19

Klinkt goed waar hij staat en zou hem daar laten staan.
Er is geen reden dat een veulen/jaarling 24/7 buiten moet staan en als ze de keuze hebben dan gaan ze toch schuilen en staan daar uren uit wind en regen, dus waarom niet 'snachts op stal.

Ben geen fan van opfok, en heb nog nooit in de laatste 27 jaar eentje weg gebracht naar opfok.
Altijd de veulens thuis gespeend en overdag buiten en 'snachts binnen.
Zolang hij ruwvoer ter beschikking krijgt, speel maatjes heeft, zijn benen kan rekken en een frisse neus op kan doen dan moet hij niet meer hebben.

Ik zou gewoon blijven. Laat je niet onder druk zetten of ompraten dat het 'beter is voor het veulen' want opfok is niet (altijd) de ideaalste oplossing!

Onali

Berichten: 18482
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:31

Peterina schreef:
Klinkt goed waar hij staat en zou hem daar laten staan.
Er is geen reden dat een veulen/jaarling 24/7 buiten moet staan en als ze de keuze hebben dan gaan ze toch schuilen en staan daar uren uit wind en regen, dus waarom niet 'snachts op stal.


Wat, heb jij suikerspinnen? :')

Wat dacht je van vrije wil? Zelf kunnen bepalen om uit de wind en regen te staan of verplicht opgehokt zitten.

Mijn bijna twenter staat lekker 24/7 op de paddock met ruwvoer en 6 andere zeer speelse ruinen.
En ja hij maakt gebruik van de schuilstal maar staat en ligt ook lekker 'buiten' te slapen.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:42

Ik zou hem naar de opfok brengen, het is super leuk hem nu bij je te hebben maar hij wordt pas echt opgevoed als hij mag spelen, rennen en leren van maatjes. Kijk of er een ander alternatief is voor de opfok. Alles wat je hem nu geleerd hebt in die tijd op stal is al mooi meegenomen. Ik heb vaker paarden gezien die een probleem waren in de hand die thuis waren opgevoed dan paarden uit de opfok. Bovendien moet je nu ook heel wat regelen met stalgenootjes, nu is het nog de leuke nieuweling, maar hoe lang houden zij dat vol? Ook zit je bij de stal waar je staat met nog 50 andere paarden die ook naar buiten willen, hoe lang vinden je stalgenoten het leuk dat jouw veulen de paddock bezet houdt?
Ik zou dus kijken voor een opfok die veel buiten aan kan bieden en eventueel een grote loopstal. Ga eens onverwachts langs, google de naam, lees beoordelingen, etc.

ingvdh

Berichten: 6375
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:44

Opfok betekend niet per saldo 24/7 buiten in een weiland met schuilstal.
Meestal staan ze dan in de tijd dat ze niet buiten staan in een grote groepsstal. Ze kunnen dan de tijd dat ze binnenstaan evengoed ravotten met hun vriendjes.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:45

Ik zou lekker blijven .
Ik ben een beetje anti opfok.
Ik kijk er altijd verbaast van dat mensen hun paard 3 jaar vrij laten en vervolgens verwachten dat als je hem ophaalt wegbrengt om zadelmak te laten maken binnen 2-3 maanden alles moeten kunnen .
Ik zou gewoon zo laten en spelenderwijs dingen aanleren.
Mensen hebben altijd een oordeel en doet het nooit goed.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:55

marjoleinft schreef:
Ik zou lekker blijven .
Ik ben een beetje anti opfok.
Ik kijk er altijd verbaast van dat mensen hun paard 3 jaar vrij laten en vervolgens verwachten dat als je hem ophaalt wegbrengt om zadelmak te laten maken binnen 2-3 maanden alles moeten kunnen .
Ik zou gewoon zo laten en spelenderwijs dingen aanleren.
Mensen hebben altijd een oordeel en doet het nooit goed.



eh dat van 3 jaar vrij en dan binnen 2-3 maanden alles moet kunnen is toch de eigenaar.. heeft niks met de opfok te maken haha

mijne staat in opfok maar komt dagelijks in handen. Hebben we soort van 'training's dagen dat we prof geholpen worden met jonge paarden. Dus het is echt per opfok verschillend.

ik heb daarom ook een opfok in de buurt gekozen, zodat ik zelf ook wat mee kan doen. kwa daarna binnen 2-3 maanden alles kunnen is onzin.. mijne gaat straks van opfok naar een hitactief stal (daar vind ik hem nu echt nog te klein/jong voor en hij is hengst). In de winter vind ik hem nu nog te jong voor omdat hij zeker weten in begin nog onderaan de rang staat. En vind wel dat hij moet kunnen eten. zonder dat hij gelijk uit het hokje gejaad wordt. Want dan moet hij weer wachten bij het volgende hokje. Dat is hij ook totaal niet gewend kleine hokjes om te eten. Al hebben er wel 1.5 jarige in de hitactief gestaan.

en bij mij hoeft hij niet met 2-3 maanden alles kunnen. Maar dat heeft niks met de opfok zelf te maken.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:23

Kanttekening vooraf: ik wil alle leeftijden bij voorkeur 24/7 buiten hebben.

Als ik zie hoeveel er hier bewogen en gespeeld word zou ik zo'n jonkie al helemaal niet 16h per dag binnen willen hebben. Mijn paard heeft van 2,5-6 jaar nog echt een uren en uren de spelende joker uitgehangen. Dat ik een behoorlijk essentieel onderdeel van opgroeien. Dat deed hij overigens met mijn ruin van rond de 20.

Bewegen en sociaal zijn beide belangrijk! Dus als je verschillende leeftijden belangrijk vind zoek je gewoon nog even verder naar zo'm plek.
Jouw knuffels zijn wel leuk maar niet echt essentieel om dagelijks te geven voor een fijn en gezond paard in de toekomst. Die zouden voor mij dus pas op de 3e plek komen.

Onali

Berichten: 18482
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:32

pol013 schreef:
Kanttekening vooraf: ik wil alle leeftijden bij voorkeur 24/7 buiten hebben.

Als ik zie hoeveel er hier bewogen en gespeeld word zou ik zo'n jonkie al helemaal niet 16h per dag binnen willen hebben. Mijn paard heeft van 2,5-6 jaar nog echt een uren en uren de spelende joker uitgehangen.


Mijne was (bijna 25) en die speelde idd ook met de kudde.
Huidige leeftijd van de kudde nu is 2-19 en die spelen allemaal met elkaar en door elkaar.
Die worden dus ook echt niet opgehokt.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 16:37

horsiegek schreef:
Ik zou hem naar de opfok brengen, het is super leuk hem nu bij je te hebben maar hij wordt pas echt opgevoed als hij mag spelen, rennen en leren van maatjes. Kijk of er een ander alternatief is voor de opfok. Alles wat je hem nu geleerd hebt in die tijd op stal is al mooi meegenomen. Ik heb vaker paarden gezien die een probleem waren in de hand die thuis waren opgevoed dan paarden uit de opfok. Bovendien moet je nu ook heel wat regelen met stalgenootjes, nu is het nog de leuke nieuweling, maar hoe lang houden zij dat vol? Ook zit je bij de stal waar je staat met nog 50 andere paarden die ook naar buiten willen, hoe lang vinden je stalgenoten het leuk dat jouw veulen de paddock bezet houdt?
Ik zou dus kijken voor een opfok die veel buiten aan kan bieden en eventueel een grote loopstal. Ga eens onverwachts langs, google de naam, lees beoordelingen, etc.



Dit doen we al voor dat het veulen er was en nooit commentaar gekregen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:52

Peterina schreef:
Er is geen reden dat een veulen/jaarling 24/7 buiten moet staan en als ze de keuze hebben dan gaan ze toch schuilen en staan daar uren uit wind en regen, dus waarom niet 'snachts op stal.


Een jaarling die 24/7 buiten staat ,staat echt geen uren in de regen er bestaan dingen als schuilstallen of natuurlijke beschutting.Ik denk trouwens dat als een paard mag kiezen hij liever buiten in de regen staat als opgehokt.

file:///C:/Users/ike/Downloads/2012-2-Beweging-noodzaak-voor-ieder-paard%20(1).pdf

Geen idee of je dit pdf bestand kan openen maar het komt van het kwpn en gaat over beweging bij het jonge paard.Dat buiten staan en vrije beweging zo belangrijk is voor spieren pezen en botten. Er zijn wel meer onderzoeken over.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:02

pol013 schreef:
Kanttekening vooraf: ik wil alle leeftijden bij voorkeur 24/7 buiten hebben.

Als ik zie hoeveel er hier bewogen en gespeeld word zou ik zo'n jonkie al helemaal niet 16h per dag binnen willen hebben. Mijn paard heeft van 2,5-6 jaar nog echt een uren en uren de spelende joker uitgehangen. Dat ik een behoorlijk essentieel onderdeel van opgroeien. Dat deed hij overigens met mijn ruin van rond de 20.

Bewegen en sociaal zijn beide belangrijk! Dus als je verschillende leeftijden belangrijk vind zoek je gewoon nog even verder naar zo'm plek.
Jouw knuffels zijn wel leuk maar niet echt essentieel om dagelijks te geven voor een fijn en gezond paard in de toekomst. Die zouden voor mij dus pas op de 3e plek komen.



Zo mee eens, zeker betreft bewegingsvrijheid voor alle leeftijden, en die knuffels hartstikke leuk, maar toch onder geschikt aan 16 uur wel opgesloten in een doos.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:12

Ik ben ook geen opfokfan. Een groep met allemaal leeftijdsgenoten is geen opvoeding, daar heb je oudere dieren voor nodig.

Als dit goed bevalt en hij staat veel buiten en kan lekker spelen, dan zou ik hem houden waar je hem nu hebt. Is die ook dagelijks in handen en daar heb je later ook alleen maar profijt van.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:19

Balte schreef:
Men heeft eens een studie naar OCD gedaan. Er waren drie testgroepen. De ene groep opgroeiende paarden stond 24u op 24u buiten, de tweede groep in een loopstal en de derde stond op stal en werd x-aantal uren per dag buiten gelaten.
Het grootste percentage OCD zagen ze in de derde groep, het laagste in de tweede. Bij het op stal staan en dan naar buiten mogen, heb je telkens die opstoot van energie, wordt er gekker gedaan, harder gelopen...

Klopt .

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:22

Die van mij heeft 2 jaar in de opfok gestaan, en het daar echt super gehad.
Grote koopstad waar ze gewoon met elkaar konden spelen en gek doen.
Overdag een x aantal uur lekker naar buiten.
Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit.
Rond mei als de nachttemp te dien was gingen ze 24/7 de weide op, tot oktober. Afgelopen zomer met 12 op 15ha.

In oktober haar naar huis gehaald. Super sociaal naar andere paarden en mensen. Enigste wat ze moeilijk vind is weg uit de kudde

Benzz
Berichten: 2910
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:35

MTinker schreef:
Ik ben ook geen opfokfan. Een groep met allemaal leeftijdsgenoten is geen opvoeding, daar heb je oudere dieren voor nodig.

.


Tijdens de veulenperiode wordt het veulen door zijn moeder/kudde opgevoed, daarna is juist een opfokgroep iets wat een jong paard alles leert. Bij de oudere paarden zijn jonge dieren de underdog en winnen ze nooit.

En drie keer raden bij wie ze het gaan proberen als ze nooit eens gewonnen hebben :D

En helemaal hengsten moeten gewoon in een grote groep op een grote wei kunnen spelen, vechten, winnen en verliezen.