Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:53

Benzz schreef:
MTinker schreef:
Ik ben ook geen opfokfan. Een groep met allemaal leeftijdsgenoten is geen opvoeding, daar heb je oudere dieren voor nodig.

.


Tijdens de veulenperiode wordt het veulen door zijn moeder/kudde opgevoed, daarna is juist een opfokgroep iets wat een jong paard alles leert. Bij de oudere paarden zijn jonge dieren de underdog en winnen ze nooit.

En drie keer raden bij wie ze het gaan proberen als ze nooit eens gewonnen hebben :D

En helemaal hengsten moeten gewoon in een grote groep op een grote wei kunnen spelen, vechten, winnen en verliezen.

Veulens staan sowieso laag in de rangorde dat is heel normaal. Een volwassen paard corrigeert het veulen.En daar leert het veulen van.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:55

Moet er niet aan denken dat mijn veulen een tik krijgt van een groot, sterk, volwassen paard. Komt toch wel wat harder aan dan van een leeftijdsgenoot.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:28

Change3x schreef:
Moet er niet aan denken dat mijn veulen een tik krijgt van een groot, sterk, volwassen paard. Komt toch wel wat harder aan dan van een leeftijdsgenoot.


Krijg ie ook van zijn moeder, als het veulen vervelend is. En een knauw.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:29

Dat vind ik toch wel wat anders dan een veulen die in een groep met oude paarden staat.

Hier altijd alles in de opfok, natuurlijk kan er wat gebeuren maar dat kan ook als je ze thuis hebt of op een pensionstal. Altijd fijne paarden aan terug gekregen!!

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:35

Gemengd is natuurlijk het meest natuurlijk. Veulens horen opgevoed te worden door een groepje oudere paarden en te kunnen spelen met leeftijdgenootjes. Helaas kunnen we de natuur niet altijd evenaren dus moeten we het doen met second best.

Oudere paarden houden echt wel rekening met de weerloosheid van een veulen. Nog meer zelfs dan leeftijdsgenoten, die spelen vaak wel op volle kracht.

Onali

Berichten: 18484
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:51

Jessix schreef:
Oudere paarden houden echt wel rekening met de weerloosheid van een veulen. Nog meer zelfs dan leeftijdsgenoten, die spelen vaak wel op volle kracht.


Dit.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:53

Toch heb ik mijn veulen liever met meerdere leeftijdsgenootjes, best als er een ouwe tussen staat maar niet alleen maar.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:59

Change3x schreef:
Toch heb ik mijn veulen liever met meerdere leeftijdsgenootjes, best als er een ouwe tussen staat maar niet alleen maar.

Zoals ik ook al schreef is dat het meest ideale en natuurlijke. Helaas niet altijd haalbaar...

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:18

MTinker schreef:
Ik ben ook geen opfokfan. Een groep met allemaal leeftijdsgenoten is geen opvoeding, daar heb je oudere dieren voor nodig.

Als dit goed bevalt en hij staat veel buiten en kan lekker spelen, dan zou ik hem houden waar je hem nu hebt. Is die ook dagelijks in handen en daar heb je later ook alleen maar profijt van.


Er bestaan ook opfok met oudere dieren

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:29

Onali schreef:
Jessix schreef:
Oudere paarden houden echt wel rekening met de weerloosheid van een veulen. Nog meer zelfs dan leeftijdsgenoten, die spelen vaak wel op volle kracht.


Dit.


Helaas heb ik het tegendeel meermaals gezien. Variered tot continue opjagen, in de hoek zetten tot kaak gebroken.
Niet alle volwassen dieren zitten te wachten op gezelschap van een jonge etterbak.
Maar TS lijkt de goede combi gevonden te hebben.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:11

Sizzle schreef:
Helaas heb ik het tegendeel meermaals gezien. Variered tot continue opjagen, in de hoek zetten tot kaak gebroken.
Niet alle volwassen dieren zitten te wachten op gezelschap van een jonge etterbak.
Maar TS lijkt de goede combi gevonden te hebben.

Oh echt? Bij een veulentje?? Gelukkig nog nooit meegemaakt. Dan ken ik blijkbaar enkel lieve, sociale paarden. :D

Onali

Berichten: 18484
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:13

Ja ten koste van het buiten staan en vrije loop van een jong dier.

Echt ik snap niet hoe mensen dit goedpraten. Beestje staat ongeveer 6 uur per dag buiten en dan ook niet eens aaneengesloten.

LoveBodin

Berichten: 4364
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:16

plutolover schreef:
MTinker schreef:
Ik ben ook geen opfokfan. Een groep met allemaal leeftijdsgenoten is geen opvoeding, daar heb je oudere dieren voor nodig.

Als dit goed bevalt en hij staat veel buiten en kan lekker spelen, dan zou ik hem houden waar je hem nu hebt. Is die ook dagelijks in handen en daar heb je later ook alleen maar profijt van.


Er bestaan ook opfok met oudere dieren


Eens. Mijne ging naar een gemengde opfok, met leeftijdsgenootjes én volwassen paarden. 24/7 buiten, niet in Nederland, maar in een heuvelachtig gebied met veel gras.
Nu hebben ze de kuddes gesplitst, maar het jonge spul heeft nog altijd één of twee oudere dieren erbij en staan vanaf afspenen tot 3 jaar bij elkaar.

Eigenlijk, TS, zou ik als ik een veulen heb zo'n situatie op zoeken. Dan staat ie wat verder weg, maar ze krijgen zo'n goede basis mee. Een goede opfok bekapt ook en verweid ook en dan moeten ze ook leren mee lopen en in de trailer en voetjes geven etc.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:22

Jessix, ja bij een veulen.
Op 1 van de stallen waar ik gestaan heb wilde ze geen veulens meer nadat een ouder paard bij een net afgespeend dier letterlijk zijn schedel in meerdere stukken geslagen had (ingeslapen).

Onali

Berichten: 18484
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:23

Dat is dus geen opfok ...

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:27

Onali schreef:
Dat is dus geen opfok ...


Nee dat was in antwoord op een statement dat oudere dieren altijd heel lief zijn.

Overigens heeft een oudere ervaren fokmerrie bij mijn veulen geprobeerd haar knie te breken en dat was wel in een opfok. Gelukkig was ze snel genoeg en bleef het bij wat hechtingen.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:29

Sizzle schreef:
Onali schreef:
Dat is dus geen opfok ...


Nee dat was in antwoord op een statement dat oudere dieren altijd heel lief zijn.

Nou... ik schreef oudere dieren houden echt wel rekening... ;) En dat zal in 9 van de 10 gevallen ook echt wel zo zijn. Jammer dat jij net getuigen bent geweest van dat ene monster. :(

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:33

Correctie: meerdere.
Is ook logisch hoor, een jonge hengst is potentiele concurrentie. Daarnaast zijn sommige jonge dieren gewoon godsgruwelijk irritant. Ik ken zo ook een 3 jarige die de schouder brak omdat de oudere dat gemuts nu echt wel een zat waren.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:36

Sizzle schreef:
Correctie: meerdere.
Is ook logisch hoor, een jonge hengst is potentiele concurrentie. Daarnaast zijn sommige jonge dieren gewoon godsgruwelijk irritant. Ik ken zo ook een 3 jarige die de schouder brak omdat de oudere dat gemuts nu echt wel een zat waren.

Oh echt? Jeetje joh, wat een heftige verhalen. Nou hier gelukkig niet hoor. Alleen maar goede ervaring, juist met hengsten onderling. :)

Onali

Berichten: 18484
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:37

Ja maar op deze manier kennen we allemaal wel een paard apart, of een bijzondere situatie.
Maar de gevallen die wel goed zijn verlopen lees je hier niet.

Jammer dat TS dan een verkeerde keuze gaat maken op die uitzonderingen.

Ik heb 2 veulens gehad die gewoon meegingen met de rest van kudde en beide zijn normaal en ja ze hebben echt wel streken uitgehaald en zijn op hun plaats gezet. Zullen ongetwijfeld wel eens klappen hebben gekregen, maar mocht ik me ooit wagen aan een nummer 3 dan zou ik het weer zou doen.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:42

Zonder merries in de directe buurt gaat dat meestal inderdaad ook heel goed, dat is een voordeel van goed geregelde opfok.

Terug naar TS, ik ben ook geen voorstander van veel binnen, voor geen enkele leeftijd. Maar als verder alles ideaal is dan vind ik het schijnheilig om te zeggen dat het dier nog 2 jaar veel naar buiten moet om hem daar dan daarna toch weer neer te zetten.

Ik heb zelf mijn dieren overigens wel in een opfok gehad (en heb er nu 1 in opfok) maar wel klein.

Cioccolato

Berichten: 6627
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:46

Onali schreef:
Ja maar op deze manier kennen we allemaal wel een paard apart, of een bijzondere situatie.
Maar de gevallen die wel goed zijn verlopen lees je hier niet.

Jammer dat TS dan een verkeerde keuze gaat maken op die uitzonderingen.

Ik heb 2 veulens gehad die gewoon meegingen met de rest van kudde en beide zijn normaal en ja ze hebben echt wel streken uitgehaald en zijn op hun plaats gezet. Zullen ongetwijfeld wel eens klappen hebben gekregen, maar mocht ik me ooit wagen aan een nummer 3 dan zou ik het weer zou doen.



En ook paarden die niet zoals die van jou gehouden worden zijn uitgegroeid tot mooie en fijne paarden. Dus ook jou mening is geen feit.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:50

Onali schreef:
Peterina schreef:
Klinkt goed waar hij staat en zou hem daar laten staan.
Er is geen reden dat een veulen/jaarling 24/7 buiten moet staan en als ze de keuze hebben dan gaan ze toch schuilen en staan daar uren uit wind en regen, dus waarom niet 'snachts op stal.


Wat, heb jij suikerspinnen? :')

Wat dacht je van vrije wil? Zelf kunnen bepalen om uit de wind en regen te staan of verplicht opgehokt zitten..


Echt niet. Mijn paarden zijn zeldom ziek, dus echt geen suikerspannen. Mijn 7.5 mnd hengstje komt uit 'vrije wil' binnen, krijgt zijn bak, drinkt een beetje en dan ploft lang uit neer en begint te snurken :D . Gewoon dood moe van het spelen en rond lopen. En dan 'smorgens moeten wij hem uit de stal duwen, omdat uit 'vrije wil' hij liever binnen blijft als het regent! Trouwens idem gedrag van zijn moeder en tante.

Ik heb al verschillende 'opfok' locaties gezien in Nederland … geen haar op mijn hoofd die mijn veulen/jaarling in een stal zet met 1 of 2 anderen en dan 'vrije loop' krijgt in de bak (heet mi opgejaagd worden) voor ongeveer 15 min., om dan terug de stal ingejaagd te worden.
En zo gaat het bij verschillende stallen … als je geluk hebt is er een loopstal aanwezig waar 10-20 veulens/jaarlingen in staan 24/24.
Ja beslist 'vrije wil'. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 23:17

Mijn hengstveulen staat in een opfokkudde van zes. Hengsten (waarvan twee ruin) tussen de 1 en 28 jaar. 24/7 buiten met schuilstal. Worden twee keer daags bijgevoert en worden goed in de gaten gehouden.
Ik wilde hem ook perse niet in de winter binnen, en al helemaal niet zoveel uren alleen op stal. Dit leek me niet goed voor in de eerste instantie de lichamelijke ontwikkeling van een veulen, en ook niet voor de geestelijke gezondheid. Ik vind dat een jonge hengst moet kunnen spelen met leeftijdsgenootjes, maar ook gecorrigeerd moet kunnen worden door een volwassen paard.
Ze zijn er wel, dit soort plekjes, maar het is goed zoeken.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:55

Mijne staat in een groep van 10 veulen. overdags in de paddock en savonds in een grote loopstal. Zodra het weer beter is gaan ze het weiland op met de 2-3 jarige en de oudere ruinen.

Zodra het weideseizoen weer bij is, is hij ruim 1.5 en blijft hij bij de groep van 2-3 jarige. En oudere ruinen en dan kan hij zelf kiezen of hij buiten wilt staan of binnen.

Andere opfok in de buurt spraken mij niet aan. En ik wou hem niet helemaal in drenthe hebben waar hij 24/7 op een weiland staat en zo nu en dan aventoe gekeken wordt hoe ze erbij staan. En dat ik zelf maar 1x in de maand er na toe kan.

De opfok waar ik sta, staat goed aangeschreven en mensen die weten wat ze doen.

jonge paarden introduceren in groepen kunnen altijd wat lastig zijn. Ik kende een 7e jarige die hield gewoon niet op met spelen als hij met andere stond. Toen heeft mijn oudere haflinger hem ook wel eens een mep verkocht dat hij op moest houden.

Wat ts zou kunnen doen is gewoon eens gaan kijken bij opfoks die wel goed zijn. En dan nog is het soms lastig het ene veulen doet het er goed, en een ander niet.

mijn oudere haf staat in een hitactiefstal. Daar wil ik mijn jonky nog niet in doen, puur omdat sommige wel wat fel zijn, en er geen leeftijdsgenoten zijn. De jongste is 10. De meeste lopen tegen de 20 of zijn al over de 20