Paard natuurlijk plek, 'stalling' senior

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

108078

Paard natuurlijk plek, 'stalling' senior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 17:20

Hi Bokkers,

Ik ben opzoek naar ervaringen of tips!

In mijn omgeving zijn best een aantal mooie plaatsjes vrij (paddock paradise).
Mijn ruin is erg onderdanig en heeft niet meer genoeg aan onbeperkt voordroog. Op de paardnatuurlijke plekjes voert tot nu toe iedereen uit slowfeeders, maar die van mij krijgt dan gewoon niet genoeg binnen (mist aantal kiezen). Hij heeft in de winter echt minimaal 2 extra voerbeurten nodig om zichzelf goed warm te houden. Dit is tot nu toe eigenlijk nergens een optie, ook niet op mijn huidige stalling.

Op dit moment krijgt hij net aan genoeg met onbeperkt voordroog uit slowfeeders en 1 voerbeurt extra. De paddock paradise waar ik voor kwam is inmiddels veranderd in een kleine paddock met geen droge plek om te liggen. Paard staat (wel happy) als het donker is altijd in de schuilstal, komt hier snachts alleen uit om te drinken.

Ik heb mijn huidige stalling opgezegd om per 1 maart op een normale pensionstal te staan, omdat ik geen andere opties zie om hem voldoende te voeren en om droge voeten te krijgen.
Hier krijg hij bijna onbeperkt los hooi (geen voordroog meer!). Snachts helaas wel op stal (5x 3,5m), maar wel 2 extra voerbeurten en de mogelijkheid (omdat hij apart staat) om een flinke emmer pulp neer te zetten voor de avond. Zonsopgang naar buiten, zonsondergang naar binnen.

Zijn er eventueel andere mogelijkheden waar ik niet aan heb gedacht? Iemand anders een oudje met hetzelfde probleem? Ik hoor het graag!

Poekkie

Re: Paard natuurlijk plek, 'stalling' senior

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:38

Dat is toch prima dan?
Hier staan ook 2 oudjes (25+) waarvan 1 ook met tandproblemen en bijvoeren. Mijn ervaring is dat ze het veel beter doen 's nachts op stal dan 24/7 buiten, qua voer makkelijker maar ook gewoon qua rust. Dus ik zou persoonlijk niet verder zoeken. Maarja, iedereen heeft vast wel andere ervaringen :)

kalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:30

Ik zou niet verder zoeken als ik jou was, kan zo snel ook niet andere mogelijkheden bedenken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:08

'al die PN plekjes' rondom HHW? Uh, waar dan? :+

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:34

Hier ook vorig jaar de keuze gemaakt voor de mijne van toen 24 om in de winter de nachten op stal te gaan.
Zij kreeg zeker wel genoeg eten naar binnen maar had het idee dat ze haar rust slecht kon pakken en omdat ze het jaar ervoor erg ziek is geweest in de winter.
Beste beslissing ooit, ze is daardoor een stuk energieker geworden. Ze gaat graag naar buiten in de ochtend maar ook graag weer naar binnen in de avond.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:54

De plek waar je nu staat lijkt me eigenlijk niet zo slecht? Overdag staat hij wel met andere begrijp ik? Het voordeel van 's nachts op stal is inderdaad dat je hem makkelijk slobber kan geven en hij het op zijn gemakje kan eten.
Dat lijkt me in een kudde wel een gedoe met hem er uithalen weer wachten en weer terug zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 02:16

Ik zeg mijn oudje voor de nacht apart. Hij heeft dan een stal waarvan de deur naar paddock open staat. De paddock is dan opgesplitst. Zo kunnen we hem in elk geval 2 x per dag bijvoeren en in de nacht onbeperkt hooi aanbieden. Als hij i. De middag ook meer moet kan hij in zijn box even eten.

Mijn merrie wil ik niet in de groep tijdens de nacht en staat op dieet. Zij staat in de box er naast met deur dicht. Ze is zo opgegroeid bij vorige eigenaar waar ze in de winter nog veel meer binnen stond, plast liever niet buiten, dus vind het prima om voor de nacht binnen te staan als ze er maar weer uit mag rond 9:00.
Als mijn oudje er niet meer is mag ze zijn box er eventueel bij.
Dan kan ze zelf kiezen.

De kudde staat in de andere helft van de paddock met het PP er bij. Zij hebben de grote inloopstal en een schuiltent.

Je nieuwe stal klinkt niet zo raar. Vind je paard het vervelend om opgesloten te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 02:32

Je toekomstige stal klinkt prima, zo van het scherm. Mijn jonge paard kreeg ook pas genoeg rust en eettijd toen hij 's nachts op stal mocht met zijn hooinet, dus ik kan me goed voorstellen dat dat bij oudere paarden die moeilijker op gewicht te krijgen zijn ook zo zal zijn. Ideaal zou natuurlijk 's nachts een eigen droge paddock met daaraan vast een eigen schuilstal zijn, maar 's nachts op stal en zolang het licht is naar buiten met de groep is dan voor zo'n paard second best.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:58

klinkt ideaal!
ik ben vorig jaar verhuisd naar stal waar ze allemaal zomers van land savond naar binnen gegaan. juist omdat mijn oude shetlander het niet alleen meer red op gras eten en 1 keer seniorslobber voeren niet voldoende was.

en merk dat als koud en nat is hij heel blij is dat hij binnen kan staan.

in de natuur hadden ze het allang niet meer overleefd... dus helaas wordt het iedere keer een beetje bij schakelen naar meer binnen, rust en voer momenten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:25

Ik zou me niet druk maken om je nieuwe stal.
Natuurlijk je paard houden is leuk en zoveel mogelijk erop inspelen is top.
Maar lang niet ieder paard of pony is daar (nog) geschikt voor.
Ik heb 3 Shetlander kruisingen en die zouden zon plek volgens de regels prima moeten vinden maar de praktijk laat iets anders zien.
Ze hebben gewoon veel rust nodig en slapen heel graag in stal.
De moeder van de 2 staat van begin af aan heel graag binnen, in het begin kon ze zelf kiezen op een wei maar stond van begin af Aan vanaf bepaalde tijden altijd binnen met haar oude maat.
We hebben het hier over jonge dieren...
Dus als het voor jou oudje werkt dan zeker niet schuldig voelen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:45

Ik ben wel benieuwd welke stal dit is...mag via pb.