Wat van planten zitten er in deze baal voordroog?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rocky_1995

Wat van planten zitten er in deze baal voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 20:05

Hoi,

We hebben altijd voor droog/hooi van eigen land en net als vele anderen was de opbrengst dit jaar helaas wat schaarser, maar gelukkig hebben we er in september toch nog een snee voor droog afkunnen halen voor de paarden.
Met hooien leek het hooi op het ene landje super mooi. Het was heel droog, toch nog relatief best lang voor wat het gras nog kon groeien en naar mijn idee stonden er geen schadelijke planten.
Nu maakte ik gisteren een nieuwe baal open en ik twijfel enorm over bepaalde plantjes, die erin zitten. De baal is heel licht iets vochtig en het gras zelf ruikt kruidig, maar de lichtzure lucht van de plantjes overheersen. Ook een bekende van mij, die paarden heeft heb ik laten kijken, maar die wist het ook niet. Het lijkt mij niet zo 1, 2, 3 jkk, maar wat dan wel? Zijn hier toevallig kenners? Zou ik dit veilig kunnen voeren ofniet? Voor vannacht maak ik maar even een andere baal open, maar om het zo weg te doen vind ik ook zonde als het wel goed is gezien de schaarsheid dit jaar. Nu voorop dat ik absoluut geen zieke paarden wil en dan liever de baal toch wegdoe als het twijfelachtig blijft.
Alvast bedankt!

De foto's zijn met een flits gemaakt. Ik zal morgen of vrijdag even foto's bij daglicht maken en ook van een plak van de baal. De steeltjes van de planten zijn trouwens niet paars. Onder de plantjes ligt wit printpapier.

Afbeelding

Afbeelding

Gladijs

Re: Wat van planten zitten er in deze baal voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:05

Dit lijkt wel zuring... maar ik kan het mis hebben...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:19

Zeker geen zuring. Maar voor wat wel vind ik je foto’s erg onduidelijk

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 22:45

belle_boef schreef:
Zeker geen zuring. Maar voor wat wel vind ik je foto’s erg onduidelijk

Idd is geen zuring sowieso, dat zijn grovere stengels en herken ik wel. Alhoewel er bij ons niet zo snel zuring te vinden is haha.

Ik zal morgen of vrijdag even duidelijkere foto's bij daglicht maken. ;) Voor nu heb ik sowieso even een andere baal geopend.

Bedankt voor jullie reacties! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:02

Smalle weegbree misschien?
Maar kan het niet goed zien, foto van 1 plantje ben ik wel benieuwd naar :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:11

Is echt moeilijk te zien zo op de foto. Maar bij dat ene blad, links de 3e van onder twijfel ik over herfsttijdloos (herbstzeitlose op z'n Duits, daar komt hij nl het meeste voor).
Zie foto van link hier of het overeenkomt met wat je in je hooi gevonden hebt.
https://reitturniere.de/news/03072015-d ... m-heuboden

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 22:04

Ik probeer al twee dagen nieuwe foto's te maken, maar helaas is dat nogal een opgave met de wind haha. Dus foto's zijn er niet bepaald duidelijker op geworden. Morgen doe ik een nieuwe poging! :) Er was 1 baal bij, die niet van ons eigen land afkomt, maar bij iemand anders vandaan. Die zat nog in de perser van de loonwerker. Ik heb zo'n vermoeden dat, dat deze baal dus is. Op ons eigen land stond sowieso echt geen herfsttijloos, dat wordt gecontroleerd en is trouwens ook bemest. Morgen heb ik hopelijk dus betere foto's voor nu heb ik een andere baal aangebroken welke wel sowieso goed is. Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! En ook super bedankt voor de interessante link!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:06

Geen luzerne?