Paarden houden op bosgrond?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Macintosh

Paarden houden op bosgrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 08:23

Hallo :)

Wij hebben een stuk grond achter ons huis, waar we graag paarden op zouden zetten.
Het stuk grond was voor lange tijd verpacht, maar nu wilt de boer stoppen door gezondheidsproblemen. Ze hebben niemand in hun familie die het over kan nemen, alleen een andere boer die ze kennen.
Volgens de notaris mogen wij het stuk grond nu dus gebruiken als wij die andere boer niet laten beginnen.

Maar de gemeente heeft dat stuk 3 jaar geleden ingekleurd als bosgrond. Het wordt nu wel nog gebruikt als landbouwgrond, maar als we iets anders willen doen wordt het dus bosgrond.
We hebben deze beslissing toen wel aangeklaagd, maar werd genegeerd door de gemeente. Ze hebben trouwens vroeger nog 10 gronden onteigend om een fietsbrug op te bouwen, waar we ook iets aan probeerden te doen maar ook genegeerd.

We vragen ons af of we hier nog iets aan kunnen doen zodat er toch paarden op kunnen komen?
Mogen paarden op bosgrond lopen? En mogen we dat omheinen? Onze tuin die aan het stuk grond grenst, is bouwgrond dus daar zouden we wel stallen kunnen zetten, zodat er geen schuilhoek op het stuk grond moet komen.
Zijn er hier mensen waarbij de gemeente heeft toegestaan om paarden op bosgrond te laten houden?

Alvast bedankt voor het meedenken :D

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:46

tengeltje11

Re: Paarden houden op bosgrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:58

Wat is het nu?akker of gras?

Eerlijk,ik zou gewoon mijn ding doen,niemand informeren of info vragen.
Zolang er niemand naar kraait is het prima toch.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:09

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:19

Dat is in belgie heel wisselend per gemeente. In onze gemeente mag het wel en in de buurgemeente zijn ze het expleciet aan het verbieden omdat iedereen op 1000m2bos grond een paard ging zetten. Die hebben tijd gekregen om andere plekken te zoeken voor hun dieren. Ik denk dat je dat in de gemeente verordening het beste op zoekt

Macintosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 09:40

tengeltje11 schreef:
Wat is het nu?akker of gras?

Eerlijk,ik zou gewoon mijn ding doen,niemand informeren of info vragen.
Zolang er niemand naar kraait is het prima toch.

Het is nu akker.

Ik had ook op internet gevonden dat als je op bosgrond bomen kapt, je ook nieuwe moet planten. Maar als er nog geen opstaan, moet je dan ook geen planten?

En ik zou er liever niet gewoon mijn paarden zetten, want ik geef er lesjes mee aan kindjes dus er komen toch wel mensen naartoe...

Macintosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 09:43

beatje schreef:
Dat is in belgie heel wisselend per gemeente. In onze gemeente mag het wel en in de buurgemeente zijn ze het expleciet aan het verbieden omdat iedereen op 1000m2bos grond een paard ging zetten. Die hebben tijd gekregen om andere plekken te zoeken voor hun dieren. Ik denk dat je dat in de gemeente verordening het beste op zoekt

In welke gemeentes is dat?

Syberdepiep

Re: Paarden houden op bosgrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:06

Een tip: neem contact op met een agrarisch makelaar, die kan dat allemaal precies voor je uitzoeken en adviseren welke stappen je moet ondernemen. Die heeft de exacte kennis hoe het in elkaar steekt, kost wat maar dan weet je precies wat er mogelijk is. Succes ermee!