Poetsen en gezondheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquel

Poetsen en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 18:03

Vandaag vroeg ik het me weer af, terwijl ik mijn paard aan het verlossen was van opgedroogde mest en daardoor in een stofwolk van mestdeeltjes stond: hoe ongezond is dat eigenlijk? Je ademt toch droge poep in.

Zelf denk ik dat het wel meevalt. Er gaat gras in diverse vormen in en het komt er in weer een andere vorm uit. Erg eng kan dat toch niet zijn. Het zou wat anders zijn als paarden vlees aten, dan ging ik echt niet zonder masker staan poetsen. Maar klopt deze gedachte wel of zie ik iets over het hoofd?

tengeltje11

Re: Poetsen en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:12

Mestdeeltjes?
Volgens mij adem je gewoon stof in hoor.
Mest is veel te zwaar,gaat niet zweven.

Daarnaast denken mensen tegenwoordig bij alles dat het schadelijk is,het is voor iets dat er,zoveel meer allergieën zijn,mensen zijn veel te hygiënisch geworden.
Niets mis met eens wat stof in te ademen,je weerstand wordt er groter van(als je gewoon gezond bent).

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:22

Door de stad lopen en daar ademen is iets wat zorgelijker is dan stof uit het stro.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:17

Stof is nooit goed voor je longen (en dan mn fijnstof en schimmel is slecht). Maar dat helemaal vermijden betekent dat je erg veel met een mondkapje op rondloopt, dat vinden maar weinig mensen in NL leuk. In Azie zie je het wel veel. Eigenlijk is het wel beter.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:25

troi schreef:
Stof is nooit goed voor je longen (en dan mn fijnstof en schimmel is slecht). Maar dat helemaal vermijden betekent dat je erg veel met een mondkapje op rondloopt, dat vinden maar weinig mensen in NL leuk. In Azie zie je het wel veel. Eigenlijk is het wel beter.

Maar in Nederland is de luchtkwaliteit niet zodanig slecht dat je een mondkapje zou moeten dragen. Ook niet tijdens het uitmesten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:26

Oei, die vraag heb ik me nog nooit gesteld :o? .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:16

Shaggy09 schreef:
troi schreef:

Maar in Nederland is de luchtkwaliteit niet zodanig slecht dat je een mondkapje zou moeten dragen. Ook niet tijdens het uitmesten.

Daar zijn geen officiele grenzen voor, tuurlijk is onze smog minder dan bijv shanghai maar zeker niet 0 hoor. En ik heb nooit cijfers zien van (fijn) stof is stallen, jij?

Soms verwacht je het ook niet, zo zijn er nu flinke discussies over stof in de buurt van megastallen. Dat wijst wel degelijk naar aantoonbaar meer longproblemen. Zie ook https://nos.nl/artikel/305715-ggd-wil-g ... allen.html . Al gok ik dat het in een gewone goed geventileerde stal allemaalmwel wat meevalt

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:23

Mijn paard ziet me al aankomen met een mondkapje. :') Die laat zich dan echt niet meer pakken.

Maar even zonder gekheid: ik denk er ook wel eens over na, TS. Zeker mijn huidige paard is ontzettend stoffig, en tijdens het poetsen probeer ik maar zoveel mogelijk door mijn neus te ademen. Daar zit immers je natuurlijke 'filter' tegen het ergste stof en vuil wat je inademt.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 11:27

Ik maak me ook niet echt zorgen, maar ik vraag het me af en toe toch wel af. Overigens, als het paard in de mest heeft gelegen, ben je echt wel mestdeeltjes aan het inademen. Ik rijd op een manege waar paarden een deel van de tijd in hun box staan en liggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:42

Is juist goed voor je weerstand. Al die allergieën van tegenwoordig komen omdat we veel te schoon leven over het algemeen, en de meeste mensen nauwelijks met dieren en het buitenleven in aanraking komen.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 11:49

Citaat:
Is juist goed voor je weerstand. Al die allergieën van tegenwoordig komen omdat we veel te schoon leven over het algemeen, en de meeste mensen nauwelijks met dieren en het buitenleven in aanraking komen.

Ben ik best wel met je eens. Maar als er echte ziekteverwekkers in het spel zijn, is er een grens aan je weerstand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:10

Juist als je een goede weerstand hebt hebben ziekteverwekkers minder kans.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:41

maar wat zijn ziekteverwekkers?
zelfs al adem je dan miniscule mestdeeltjes in,dan nog is dat niet ziekteverwekkend....

tegenwoordig is alles slecht.....

ik denk dat menig mens verbouwt in zijn leven.
dus menig mens zal maanden in stof leven en als je actief meehelpt aan verbouwen,zal het wel bekend klinken om 's avonds je neus te snuiten en alle kleuren in je zakdoek terug te vinden....
het is niet dat zoiets goed is,maar er gaat daar niemand ziek van worden als dat maar een periode is in je leven.

dus wat zou een kwartier paarden borstelen dan schadelijk zijn?

zoals al gezegd,het veel te proper leven is veeeel schadelijker dan eens iets inademen die niet zo vanzelfsprekend is.

ik maak mij eerder zorgen over mensen die daarbij stil staan dan bij zo'n dingen zelf.....

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:16

Jacquel schreef:
Ik maak me ook niet echt zorgen, maar ik vraag het me af en toe toch wel af. Overigens, als het paard in de mest heeft gelegen, ben je echt wel mestdeeltjes aan het inademen. Ik rijd op een manege waar paarden een deel van de tijd in hun box staan en liggen.

Maar mestdeeltjes zijn helemaal niet schadelijk oid dus ik snap (naast dat het misschien wat vervelend is voor de longen) je probleem niet helemaal. :?