Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AMieke79 schreef:Wat zouden jullie doen?
superpony schreef:Kijk eens op de site van het nieuwe paarden houden. Daar is ook altijd een mooie quote; Als paarden zo graag op stal willen, waarom moet je de deur dan sluiten??
Mizora schreef:superpony schreef:Kijk eens op de site van het nieuwe paarden houden. Daar is ook altijd een mooie quote; Als paarden zo graag op stal willen, waarom moet je de deur dan sluiten??
Deze quote vind ik helemaal niets. Immers, als paarden zo graag op de pp willen, waarom moet het draad richting stal dan dicht?
De voertonnen zijn interessanter dan de gevulde hooinetten op stal.
Mizora schreef:superpony schreef:Kijk eens op de site van het nieuwe paarden houden. Daar is ook altijd een mooie quote; Als paarden zo graag op stal willen, waarom moet je de deur dan sluiten??
Deze quote vind ik helemaal niets. Immers, als paarden zo graag op de pp willen, waarom moet het draad richting stal dan dicht?
De voertonnen zijn interessanter dan de gevulde hooinetten op stal.
Mizora schreef:Tot nu toe vind ik eigenlijk alle paarden het het beste doen op minimaal 6 uur buiten en minimaal 6 uur op (een dik opgestrooide) stal. Ook de paarden die langdurig 24/7 buiten gehouden zijn en daar dus helemaal aan gewend zijn, vind ik over het algemeen er van opknappen. Tegenwoordig staan zelfs de shetten nu 's nachts binnen, net als de grote paarden, ondanks dat beide setjes hun eigen pp hebben, ze staan aan huis dus we kunnen echt helemaal zelf kiezen.
En de paarden kunnen dat ook. De shetten laten rustig het restje brok (vitaminekorrel) liggen als we te vroeg aankomen met de halsters om naar stal te gaan. Fedor loopt voorop als we richting stal gaan, maar heeft besloten de laatste 10m richting PP in de ankers te gaan sinds een paar dagen. Ze krijgen op beide locaties hetzelfde hooi in hetzelfde net (zeer fijnmazig).
In het verleden ook niet-eigen paarden op het erf gehad, en daar zag je vrijwel altijd hetzelfde beeld. Heerlijk om buiten te staan, maar ook heerlijk om weer op stal te gaan. Mits er maar aan de behoefte van het paard voldaan wordt: een veilige plaats (geen aanvallende buren), met sociaal contact (dus geen dichte wanden (wel tralies bij voorkeur)), onbeperkt ruwvoer (maar niet per se onbelemmerd), een zachte ligplaats (20+ cm gehakselde bodembedekking of 50+ cm lang stro) en voldoende ruimte om languit te kunnen liggen (2x schofthoogte minimaal, liever meer).
Ja, sommige paarden moeten een paar dagen wennen. Maar naar 24/7 buiten zie je paarden vaak een paar weken moeten wennen (sommige eigenaren geven "moeten wennen" zelfs na maanden nog de schuld waarom hun paard na 3-12 uur naar binnen wil).
Iris82 schreef:Zetten de pensioneigenaren jouw paard in de paddock - stapmolen - paddock?
superpony schreef:Sclimpre, dat ligt echt aan veel meer. Wij hebben meer hooiplekken, maar ze staan heel vaak met zn 4en aan 1 bak. Maar ze kunnen ook apart of met zn 2en staan, wat ze ook doen.
Ik geef er 2 op stal eten, omdat die meer krijgen en die hebben alle tijd. Daarna hangen ze hun hoofd naar buiten en zet ik deur open en zijn ze direct weer weg. daar hoef ik ze niet de hele nacht voor op te sluiten.
Het is wel veel van horen zeggen, want ik lees dat heel veel mensen niet op diverse goede pp's zijn geweest. Ze zijn ook vaak in particulier bezit en er komen er steeds meer bij, dus denk ook niet dat ze allemaal bij iedereen al bekend zijn.
Het zijn ook niet alleen paden zoals mensen denken. Er zijn ook grote en ruime lig en rol plekken.
Als ik die van ons met 1 bak op een vierkante paddock zou zetten, zou mn ene ruin de andere altijd wegjagen inderdaad. Maar door de vorm en meerdere plekken, kunnen ze weg van elkaar en elkaar opzoeken, wat dus voor kroelen ook veel gebeurt.
Ik zie juist dat alleen als je hooi op laat gaan en het nieuwe ophangt of vult er wel gejaagd wordt. Is het continu aangevuld en kunnen ze continu kiezen, valt dat weer erg mee. Ook afwisselen welke gevuld worden of waar de plekken zijn, scheelt.
En oudjes?? Ik noem die van ons oudjes, maar die lopen echt niet als oudjes rond. Ze zijn relaxed ja. Zet mijn merrie van 26 op stal en ze jaagt alles en iedereen op en weg en wil alleen maar rennen.
Overigens is dat; het beste plekje willen, op de wei ook zo. Maar alleen een wei is ook geen paarden habitat.
Er komen nu ook bijeenkomsten om op pp's te mogen kijken en te laten voorlichten. Daar is men vrij om te zien hoe de genoemde problemen worden gezien. En vaak vallen die vooroordelen reuze mee. Je kan vrijwel overal heel rustig door de groepen heen lopen en ik zie en hoor ook bar weinig van gewonde of geblesseerde paarden door gek doen of stoeien/vechten.
superpony schreef:Onze 4 zijn allemaal ex stalpaarden en lopen nu al jaren 24/7 samen op een mini pp. Mensen hebben een verkeerd beeld van paarden houden en zijn soms bevooroordeeld over een pp en paarden 24/7 houden.
Onze paarden hebben stallen en gaan er soms in staan. Maar ze staan er nooit lang in. Ik zie ze dagelijks 2 a 3 uur en mn man ziet ze een uur. Ze lopen veel rond, wat zeer gezond is natuurlijk. En zoals gezegd, als ze in stal staan, is dat NOOIT uren achter elkaar.
De laatste die erbij kwam stond tm 2jr terug nog op stal 's avonds/'s nachts.
Natuurlijk staan paarden bij een hek te zeuren en denken mensen snel dat paarden het koud hebben of niet nat willen worden. Maar als ze dat niet willen en je biedt ze gewoon schuilruimte, kunnen ze die gebruiken.
De pp's komen steeds meer, omdat mensen de vele voordelen ziet en steeds meer aan welzijn gaat denken. Vrijwel op elke pp kun je gaan kijken en zie je veel rust. Je hoeft nog niet te beslissen, maar ga gewoon kijken. Juist door de paden, vaak meerdere lig/rol plekken hebben paarden meer ruimtes om van elkaar weg te gaan. In tegenstelling tot een vierkante wei waar ze elkaar het draad of hek in jagen bij verveling.
Dat paarden dus naar stal willen is het ritme wat is aangeleerd. Hoe leer je een paard iets? Door herhalen. Als ze elke dag weten dat je komt, ze op stal gaan, eten etc, is dat aangeleerd gedrag.
Ook zijn de buiten mogelijkheden op heel veel plekken gewoon niet voldoende. Vierkante wei/paddock. Geen stabiele kudde of alleen. Geen eten en drinken op veel paddocks. Er is ook te weinig variatie.
Natuurlijk rennen paarden op een wei en lijken ze dan vrolijk, maar dat is logisch na x uren op 3x3.
Op een goede pp zijn ook verschillende ondegronden, een heuvel etc.
Het is makkelijk gezegd dat ze hier goed in dr vel zit, maar ze heeft nog niet op een pp gestaan. Het is soms wennen, maar dat ligt ook een beetje aan het paard. Bij goed introduceren, gat het snel beter dan zomaar in de kudde gooien.
Kijk eens op de site van het nieuwe paarden houden. Daar is ook altijd een mooie quote; Als paarden zo graag op stal willen, waarom moet je de deur dan sluiten??
.