Discussie tussen droom en werkelijkheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AMieke79

Discussie tussen droom en werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 11:17

Ik heb een droom voor mijn paard. Mijn paard zo natuurlijk mogelijk houden.
Bijv paddock paradijs met een km's lang track waar mijn paard heerlijk kan genieten in een kudde en aan haar beweging komt en dat ze nog lang en gelukkig leeft.
Nu is het een dingetje, mijn droom is niet in mijn directe omgeving beschikbaar, en ja ik durf zo egoïstisch te dat ik mijn paardje toch wel dagelijks wil zien. Dus nee een uur rijden is geen optie.

We stonden op een boerenstal. En ja als je thuis kwam... Stonk ik een uur in de wind naar stal.
Nu liep ik hier tegen communicatie problemen op en verloor ik het vertrouwen in de goede zorg voor mijn paard.
Dus paard en spullen gepakt en weg gegaan.

Ik sta nu op een, zeker in vergelijking tot de boerenstal whahaha, op en super deluxe pension stal. Ik stink een stuk minder naar knol als ik thuis komen hahaha.
En ik heb een heel ander paard.
Zo bizar...

En ander paard in de meest positieve zin van het woord.
een merrie die chill is. Die niet meer chagrijnig is. Overdag ligt in haar box, binnen een week na verhuizen. Die weer wil werken. Geen verzet meer als ik wat van haar vraag. Los in de bak zelf kiest om mee te doen aan oefeningen.
Ze staat nu in een ruime lichte box van 3,5 bij 3,5,in contact met twee andere paarden. En aan de overkant van de gang kan ze via de paardebox hier naar buiten kijken.
ze komt nu verspreid over de dag meerdere keren uit de box. Dan weer paddock +/- uurtje, dan weer 30 min stapmolen, dan weer paddock dan weer training.

Maar... Moet ik nu mijn droom voor haar laten varen of mijn droom toch volgen?
Geluk van mijn paardje staat voorop.
En, feit, mijn paard is tot heden nooit anders gewend geweest. Ik heb haar pas 4 maanden.
Ze is bijna 16.
Vanaf halverwege het voorjaar - zomer - halverwege najaar heeft ze weidegang van 7 tot 19u

Wat zouden jullie doen?

Iris82

Re: Discussie tussen droom en werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:22

Zetten de pensioneigenaren jouw paard in de paddock - stapmolen - paddock?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:23

Blijkbaar is jou paard op deze stalling op haar plek. Voelt ze zich veilig en is ze blij met het systeem hoe het draait.
Wat jou droom is voor je paard wil niet altijd zeggen dat dat het beste past bij jou paard
Ik heb de paarden aan huis, heb de ruimte en droge grond toch wil mijn merrie op stal savonds in de herfst/winter. Ze heeft een hekel aan regen en wind en als ik d’r laat staan is ze met 2 dagen een gemene heks. Ze staat snachts graag opstal met haar hooi en zonder andere paarden die ze de baas moet blijven (merrie is alpha in mijn groep)
Als je paard gelukkig is en goed in haar vel zit zou ik zeker voorlopig lekker hier blijven

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:23

Het belangrijkste is dat je paard happy en gezond is.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:24

AMieke79 schreef:
Wat zouden jullie doen?

Luisteren naar het paard. Je paard geeft aan dat ze zich prettig voelt op deze manier. Ze komt zo te horen ook vaak genoeg buiten en dus aan haar beweging.

Mocht je ooit in je buurt een PP krijgen kun je dit altijd nog proberen. Voor nu zou ik het gewoon lekker zo houden. Het is jouw droom voor haar om in een PP te houden, maar wie zegt dat je paard dit ook wil?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:25

vergeet niet een paard wat stal gewend is moet erg geestenlijk en kwa energie wennen aan 24/7 buiten vooral in een paddock paradise/hitactief stal waar ze meer gestimuleerd worden om te bewegen.

mijn haflinger heeft jaren lang op stal gestaan. vond hij verder prima (in zomers 24/7 buiten in in de winter hooguit 2) daarna verhuisd naar een hitactief stal. Door prive omstandigheden daar weg gegaan naar een stal waar hij overdags buiten kwam (meer dan 2 uur) en snachts op stal. Daar had mijn paard en ik niet naar zin. Dus naar stal gegaan waar die weer meer op stal kwam in de winter (max 2 uur) hij vond het verder prima..

nu staat hij weer in de hitactief stal. hij heeft atrose en dan is beweging blijven beter voor hem. En eerlijk hij staat daar nu weer ruim een jaar en hij vind het heerlijk. Ondanks dat hij stal ook lekker vind.

Kijk naar je paard. In de hitactief stal staan ook paarden die het maar net redden en uiteindelijk op stal beter doen. Omdat die heel erg invallen of het mentaal niet aan kunnen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:28

Ik zou vooral kijken naar wat je paard gelukkig maakt en waar ze het goed op doet.
En dat is voor ieder paard verschillend.
Mijn merrie doet het prima op een "stal regime", maar mijn ruin wordt er diep ongelukkig van, even als voorbeeld.
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat een paard gelukkig wordt van zo weinig beweging/ vrijheid zoals op je huidige stal in de winter het geval is trouwens.

Voor wat betreft een paddock paradise; Ik vind het een prachtig concept, maar ken maar zéér weinig stallen die dit kunnen aanbieden op een manier dat een paard er ook daadwerkelijk gelukkig van wordt. Je hebt zo gigantisch veel land nodig om dat voor een paard te laten werken.
De meeste PP die ik zie zijn A. veel te klein en B. staan de paarden zich toch erg vaak te vervelen.

Overigens, naar paarden "stinken", bestaat niet toch? ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:35

Tot nu toe vind ik eigenlijk alle paarden het het beste doen op minimaal 6 uur buiten en minimaal 6 uur op (een dik opgestrooide) stal. Ook de paarden die langdurig 24/7 buiten gehouden zijn en daar dus helemaal aan gewend zijn, vind ik over het algemeen er van opknappen. Tegenwoordig staan zelfs de shetten nu 's nachts binnen, net als de grote paarden, ondanks dat beide setjes hun eigen pp hebben, ze staan aan huis dus we kunnen echt helemaal zelf kiezen.

En de paarden kunnen dat ook. De shetten laten rustig het restje brok (vitaminekorrel) liggen als we te vroeg aankomen met de halsters om naar stal te gaan. Fedor loopt voorop als we richting stal gaan, maar heeft besloten de laatste 10m richting PP in de ankers te gaan sinds een paar dagen. Ze krijgen op beide locaties hetzelfde hooi in hetzelfde net (zeer fijnmazig).

In het verleden ook niet-eigen paarden op het erf gehad, en daar zag je vrijwel altijd hetzelfde beeld. Heerlijk om buiten te staan, maar ook heerlijk om weer op stal te gaan. Mits er maar aan de behoefte van het paard voldaan wordt: een veilige plaats (geen aanvallende buren), met sociaal contact (dus geen dichte wanden (wel tralies bij voorkeur)), onbeperkt ruwvoer (maar niet per se onbelemmerd), een zachte ligplaats (20+ cm gehakselde bodembedekking of 50+ cm lang stro) en voldoende ruimte om languit te kunnen liggen (2x schofthoogte minimaal, liever meer).
Ja, sommige paarden moeten een paar dagen wennen. Maar naar 24/7 buiten zie je paarden vaak een paar weken moeten wennen (sommige eigenaren geven "moeten wennen" zelfs na maanden nog de schuld waarom hun paard na 3-12 uur naar binnen wil).

Ik noem de manier van houding vaak paprika: het is niet naturel en het is niet traditioneel. Het is weer een ander smaakje, maar wel één waar ik een hoop paarden het goed op vind doen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 04-02-19 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:48

het meest ideale voor mijn haf zou zijn. OVerdags in de hitactief stal (dus wel stimulatie om te bewegen niet te vervelen) en snachts op stal.

dat is helaas geen optie. het is of 24/7 de hitactief stal of op stal en dan maar 2 uur naar buiten en dan maar doelloos in een paddockje staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:55

Onze 4 zijn allemaal ex stalpaarden en lopen nu al jaren 24/7 samen op een mini pp. Mensen hebben een verkeerd beeld van paarden houden en zijn soms bevooroordeeld over een pp en paarden 24/7 houden.

Onze paarden hebben stallen en gaan er soms in staan. Maar ze staan er nooit lang in. Ik zie ze dagelijks 2 a 3 uur en mn man ziet ze een uur. Ze lopen veel rond, wat zeer gezond is natuurlijk. En zoals gezegd, als ze in stal staan, is dat NOOIT uren achter elkaar.

De laatste die erbij kwam stond tm 2jr terug nog op stal 's avonds/'s nachts.

Natuurlijk staan paarden bij een hek te zeuren en denken mensen snel dat paarden het koud hebben of niet nat willen worden. Maar als ze dat niet willen en je biedt ze gewoon schuilruimte, kunnen ze die gebruiken.

De pp's komen steeds meer, omdat mensen de vele voordelen ziet en steeds meer aan welzijn gaat denken. Vrijwel op elke pp kun je gaan kijken en zie je veel rust. Je hoeft nog niet te beslissen, maar ga gewoon kijken. Juist door de paden, vaak meerdere lig/rol plekken hebben paarden meer ruimtes om van elkaar weg te gaan. In tegenstelling tot een vierkante wei waar ze elkaar het draad of hek in jagen bij verveling.

Dat paarden dus naar stal willen is het ritme wat is aangeleerd. Hoe leer je een paard iets? Door herhalen. Als ze elke dag weten dat je komt, ze op stal gaan, eten etc, is dat aangeleerd gedrag.

Ook zijn de buiten mogelijkheden op heel veel plekken gewoon niet voldoende. Vierkante wei/paddock. Geen stabiele kudde of alleen. Geen eten en drinken op veel paddocks. Er is ook te weinig variatie.
Natuurlijk rennen paarden op een wei en lijken ze dan vrolijk, maar dat is logisch na x uren op 3x3.

Op een goede pp zijn ook verschillende ondegronden, een heuvel etc.

Het is makkelijk gezegd dat ze hier goed in dr vel zit, maar ze heeft nog niet op een pp gestaan. Het is soms wennen, maar dat ligt ook een beetje aan het paard. Bij goed introduceren, gat het snel beter dan zomaar in de kudde gooien.

Kijk eens op de site van het nieuwe paarden houden. Daar is ook altijd een mooie quote; Als paarden zo graag op stal willen, waarom moet je de deur dan sluiten??

Je droom is heel normaal. Ik wil ook het beste voor mn paarden en aangezien ik een mens ben, weet ik feitelijk beter wat goed voor ze is dan zij zelf. Laat je daarom ook niet gek maken door mensen om je heen. Op stal is vooral veel gemak voor de mens en 9 van de 10 hebben nooit een goede pp van dichtbij gezien of het 24/7 hun eigen paard aangeboden op dergelijke manier.

Er zijn ook pp's met luxe voor de mens.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:56

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat jouw paard het daar prima naar haar zin heeft en zolang dit een goede optie is voor jou ook qua reistijd zou ik het lekker zo laten. Mijn paarden staan 24/7 buiten en alleen bij noodweer een nachtje binnen, maar we merken dat ze altijd weer met een noodgang naar buiten willen. We hebben er 1 die blind aan het worden is, en die vind binnenstaan verschrikkelijk. Hij is veel meer ontspannen en slaapt beter als hij in zijn kudde buiten staat.

Maar dat is wat ik bedoel met kijk naar je eigen paard.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:04

Hier ook een paard dat echt énorm is opgeknapt bij de verhuis van 24/7 buiten naar 's nachts op stal. Ik was van principe dat continu buiten met schuilstal het beste, meest natuurlijke was. Mijn paard was het met me eens in de zomer, maar in de winter trok ze het niet. Continu ziek, invallen en de fut ging eruit. Na de verhuizing al snel terug een gezond, levendig dier.

Nu staat ze in de zomer 24/7 op de wei en in de winter 's nachts op stal, dat bevalt haar prima :). En mij ook want het scheelt me enorm veel geld aan dierenartskosten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:16

superpony schreef:
Kijk eens op de site van het nieuwe paarden houden. Daar is ook altijd een mooie quote; Als paarden zo graag op stal willen, waarom moet je de deur dan sluiten??

Deze quote vind ik helemaal niets. Immers, als paarden zo graag op de pp willen, waarom moet het draad richting stal dan dicht?

De voertonnen zijn interessanter dan de gevulde hooinetten op stal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:26

Mizora schreef:
superpony schreef:

Deze quote vind ik helemaal niets. Immers, als paarden zo graag op de pp willen, waarom moet het draad richting stal dan dicht?

Er is geen draad naar de stallen dicht? Hoe kom je daarbij?? Er komen steeds meer goede pp's en die hebben meerdere schuilmogelijkheden waar paarden vrij mogen gaan staan.

Elk normaal denkend mens houdt het voer altijd weg van de paarden. Je gaat NOOIT, op geen enkele plek het risico nemen dat paarden zich kapot kunnen vreten aan hardvoer.

Zoals jij beschrijft vind ik niks. Paarden 6 uur opsluiten is opsluiten en dan leg je alles stil. Zou je toch moeten weten, als je ook veel weet van maag en darmen.....

Mensen moeten hoe je ze ook wil houden de omstandigheden optimaal aanbieden. 24/7 buiten of een pp is niet naar buiten knallen en zoek het maar uit. Omstandigheden moeten altijd goed zijn.

Onze oudste is 26 en loopt nu beter dan toen we haar met 19jr ophaalden. Mijn ruin met oude peesblessures loopt ook super, is 21. and so on.

Heel veel mensen komen slechts een uurtje naar hun paard en zien nooit uren en dagen het gedrag buiten, in een kudde etc.
Mensen redeneren vanuit hun eigen gevoel en wensen.
Op heel veel pp's kunnen paarden gewoon ook in een stal voor de nacht als ze het te zwaar hebben, maar juist door goed aanbieden van ruimte, voer en schuil, blijkt het vaak niet nodig. Wel moet de baas soms een troostend woordje dat het echt niet erg is dat ze nat worden.

Ik heb een heel dik pak vlas in de stallen en ze mogen er altijd in, maar met de kou hebben ze er niet in gestaan.

En ja, ik sluit er weleens 1 of 2 op als die wat extra moeten eten, maar zodra de deur open gaat, vliegen ze eruit. Slapen doen ze veel buiten, want het is hier droog.

Juist samen op een open plek biedt ze veiligheid. Zowel ik als anderen ervaren dat paarden graag zicht hebben en zich juist veilig voelen als ze ver kunnen kijken.

Weilanden en paddocks bieden vaak geen of te weinig beschutting. Paarden lopen dan 2-8 uur buiten, maar kunnen nergens heen, kunnen niet uit de zon of wind/regen. Logisch dat ze dan naar binnen willen. Als je namelijk paarden gaat bestuderen die wel keus hebben, zie je wat ze zelf doen en zelf kiezen. Elke keer weer.
Een nieuw ex stalpaard leert dat snel van een stabiele groep.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:40

Mizora schreef:
superpony schreef:

Uhhh die staat bij ons open,en ze gaan er alleen heen als ze eten krijgen of soms bij harde regen.mijn paard is nog nooit zo vaak ziek geweest als toen ze nog snachts nog op stal stond

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:42

Richting de boxen, het terrein, ik wilde eigenlijk de buitenwereld zeggen, maar dan valt er te discussieren over dat daar gras is. Maar zelfs de draad van het weiland moet over het algemeen dicht om ze op het weiland te houden, zelfs als daar gewoon gras op is. Je vroeg waarom de staldeuren dicht moeten blijven, en dit was de reden. Uiteraard blijft het voer buiten bereik, daarom zitten die deuren dus dicht. Onze paarden vliegen ook absoluut niet naar buiten als we de deur open doen.

En bij ons hebben ze én beschutting van de bomen, en een schuilstal (bij de paarden met rubber tegels omdat daar 24/7 buiten sowieso niet van toepassing is, bij de shetten met een dikke laag vlas), en droge ligplekken buiten. De shetten hebben zelfs rondom beschutting van struiken en middenin een afgezette bomen/struikenrij die de wind nogmaals breekt.

De darmen doen het prima op stal. De paarden staan hier aan huis en zie we dagelijks vele malen.

De merrie, die ondertussen ingeslapen is, liep bij ons ook beter (tot haar inslapen aan toe, want wij gingen het niet zo lang rekken) dan toen ze kwam, ondanks dat ze van een 24/7 buiten situatie af kwam. Zij deed het gewoon ook beter op een 12/7 binnen insteek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:48

Tja, onze merrie is 26 en kwam met 19 verwaarloosd bij ons terug en loopt als een trein. En de rest 20+ ook

We wonen in Nederland en in Nederland moet je nou eenmaal afzetten.

Wij hebben wei ook afgesloten, maar dat boeit ze niks. Er is overal genoeg hooi. Zelfs als wei open gaat, komen ze terug om weer hooi te eten. In de natuur, zoals je waarschijnlijk wel weet, eten paarden nooit non stop gras. Ze varieren veel meer dan ze op een wei kunnen krijgen.

Je kan niet naar binnen kijken en echt niet alles aan de buitenkant is te zien. Voor darmen, dus spijsvertering en de bloedsomloop is stil staan op een stal ALTIJD slecht!!

Wat je je paarden aanleert, is wat anders dan wat paarden zelf kiezen. Als ze niet zouden leren hoe wij ze willen houden, zouden ze overal de tent afbreken en ook nooit te rijden zijn.
Dat een paard de stal in loopt, is ook omdat hij niet weet hoelang hij daar moet blijven. Hier lopen ze de stal in en zeker binnen een half uur er weer uit. Soms met wat wind en regen staan ze daar iets langer, maar verschilt ook per paard.

Inmiddels is er ook gemeten met gps en worden paarden gefilmd, juist om het leven en effect van bewegen te volgen. Binnenkort komt er een mooie film uit die op een zeer grote pp oa is opgenomen. Juist als voorlichting en niet zomaar wat onzin uit te kramen, omdat iedereen dat doet, of zelf benoemde experts dat zeggen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:50

TS maar zo te lezen heeft je paard het heerlijk naar haar zin nu. Nog even en je gaat het voorjaar in en dan kan ze meer naar buiten. Ik zou persoonlijk wachten tot het najaar. Tot ze weer minder naar buiten kan en dan kijken hoe ze daar onder is.

Paddock paradise's met kilometers lange tracks zijn er maar weinig. En ieder paard prefereert iets anders. Mijn shetjes staan alleen bij erg warm weer of bij stortbuien met een koude scherpe wind binnen.
Maar een ander warmbloed paard staat weer het liefst 's nachts binnen en overdag buiten en kwijnt weg bij 24/7 buiten met een schuilstal die hij moet delen.

Ik heb mijn shetlanders aan huis en er komt straks een grote E rijpony of klein rijpaard bij. Die gaat dan 's nachts op stal en mijn shetlanders in een aangrenzende paddock met aangrenzende stal die open blijft. Overdag samen op een paddock Paradise van 5000m2.
Mochten ze aan elkaar gewend zijn en het paard wilt ook graag 's nachts buiten staan, kan ik er een grote inloopstal van maken. Zo niet dan kan hij gewoon 's nachts op stal.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 04-02-19 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:52

Mizora schreef:
Tot nu toe vind ik eigenlijk alle paarden het het beste doen op minimaal 6 uur buiten en minimaal 6 uur op (een dik opgestrooide) stal. Ook de paarden die langdurig 24/7 buiten gehouden zijn en daar dus helemaal aan gewend zijn, vind ik over het algemeen er van opknappen. Tegenwoordig staan zelfs de shetten nu 's nachts binnen, net als de grote paarden, ondanks dat beide setjes hun eigen pp hebben, ze staan aan huis dus we kunnen echt helemaal zelf kiezen.

En de paarden kunnen dat ook. De shetten laten rustig het restje brok (vitaminekorrel) liggen als we te vroeg aankomen met de halsters om naar stal te gaan. Fedor loopt voorop als we richting stal gaan, maar heeft besloten de laatste 10m richting PP in de ankers te gaan sinds een paar dagen. Ze krijgen op beide locaties hetzelfde hooi in hetzelfde net (zeer fijnmazig).

In het verleden ook niet-eigen paarden op het erf gehad, en daar zag je vrijwel altijd hetzelfde beeld. Heerlijk om buiten te staan, maar ook heerlijk om weer op stal te gaan. Mits er maar aan de behoefte van het paard voldaan wordt: een veilige plaats (geen aanvallende buren), met sociaal contact (dus geen dichte wanden (wel tralies bij voorkeur)), onbeperkt ruwvoer (maar niet per se onbelemmerd), een zachte ligplaats (20+ cm gehakselde bodembedekking of 50+ cm lang stro) en voldoende ruimte om languit te kunnen liggen (2x schofthoogte minimaal, liever meer).
Ja, sommige paarden moeten een paar dagen wennen. Maar naar 24/7 buiten zie je paarden vaak een paar weken moeten wennen (sommige eigenaren geven "moeten wennen" zelfs na maanden nog de schuld waarom hun paard na 3-12 uur naar binnen wil).

Zelfde ervaring hier. Alles al geprobeerd en als ik naar de paarden kijk is de combinatie van stal en wei hetgeen hen het best bekomt. Ik denk dat het ook te maken heeft met afwisseling. 's Avonds zijn ze blij om naar de stal te mogen, 's ochtends zijn ze blij om weer naar buiten te mogen.
Maar het belangrijkste vind ik dat paarden stressvrij moeten kunnen eten. Dat is ofwel op een voldoende grote wei (als een paard wat weggejaagd wordt gaat hij gewoon een eindje verder knabbelen) ofwel in een individuele box.
Een groep paarden van een hoop hooi laten eten geeft altijd stress. Als je 2 lieve oudjes hebt gaat dat best, maar hoe groter en hoe heterogener de groep wordt hoe meer stress. Logisch ook, die manier van eten past meer bij roofdieren dan bij grazers. Roofdieren eten samen van een buit, schrokken alles naar binnen en indien nodig geven ze terug over en eten het met smaak nog eens op. Bij paarden past dit niet, je ziet dan ook vaak platte oren, het ene paard dat het andere wegjaagt, etc. Vaak wordt dat dan opgeloste met meerdere hopen hooi te geven. Maar dan zie je weer vaak dat een gulzig paard zijn eigen hoop hooi laat liggen om een ander paard te verjagen. Dat paard gaat dan weer op zoek naar een ander hoop hooi, etc. Kortom onrust, net wat je niet wil tijdens het eten. Dat wordt dan weer verdedigd door te zeggen dat de paarden zo bewegen. Dat is wel zo, maar beweging zou moeten zijn omdat paard ergens heen wil, niet omdat paard weggejaagd wordt. Beweging moet zijn altijd rustig rondstruinen en af en toe een sprintje. Niet een kwartier stilstaan en dan plots een felle beweging. Iets met opwarmen...
Daarom heeft het mijn voorkeur de paarden op stal te hebben om te eten, en buiten de etenstijden zoveel mogelijk naar buiten. In een hitactief stal volgen ze trouwens hetzelfde principe, paarden staan op stal tijdens het eten, daar is dat dan geregeld met een chip, maar het principe is gewoon dat ze eten op stal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:00

Sclimpre, dat ligt echt aan veel meer. Wij hebben meer hooiplekken, maar ze staan heel vaak met zn 4en aan 1 bak. Maar ze kunnen ook apart of met zn 2en staan, wat ze ook doen.

Ik geef er 2 op stal eten, omdat die meer krijgen en die hebben alle tijd. Daarna hangen ze hun hoofd naar buiten en zet ik deur open en zijn ze direct weer weg. daar hoef ik ze niet de hele nacht voor op te sluiten.

Het is wel veel van horen zeggen, want ik lees dat heel veel mensen niet op diverse goede pp's zijn geweest. Ze zijn ook vaak in particulier bezit en er komen er steeds meer bij, dus denk ook niet dat ze allemaal bij iedereen al bekend zijn.

Het zijn ook niet alleen paden zoals mensen denken. Er zijn ook grote en ruime lig en rol plekken.

Als ik die van ons met 1 bak op een vierkante paddock zou zetten, zou mn ene ruin de andere altijd wegjagen inderdaad. Maar door de vorm en meerdere plekken, kunnen ze weg van elkaar en elkaar opzoeken, wat dus voor kroelen ook veel gebeurt.

Ik zie juist dat alleen als je hooi op laat gaan en het nieuwe ophangt of vult er wel gejaagd wordt. Is het continu aangevuld en kunnen ze continu kiezen, valt dat weer erg mee. Ook afwisselen welke gevuld worden of waar de plekken zijn, scheelt.

En oudjes?? Ik noem die van ons oudjes, maar die lopen echt niet als oudjes rond. Ze zijn relaxed ja. Zet mijn merrie van 26 op stal en ze jaagt alles en iedereen op en weg en wil alleen maar rennen.

Overigens is dat; het beste plekje willen, op de wei ook zo. Maar alleen een wei is ook geen paarden habitat.

Er komen nu ook bijeenkomsten om op pp's te mogen kijken en te laten voorlichten. Daar is men vrij om te zien hoe de genoemde problemen worden gezien. En vaak vallen die vooroordelen reuze mee. Je kan vrijwel overal heel rustig door de groepen heen lopen en ik zie en hoor ook bar weinig van gewonde of geblesseerde paarden door gek doen of stoeien/vechten.

AMieke79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 13:09

Iris82 schreef:
Zetten de pensioneigenaren jouw paard in de paddock - stapmolen - paddock?

Tegen betaling zet de service je paard of in de molen of in het paddock. Verder regelen we dit onderling om paarden zoveel mogelijk buiten te laten komen. Met 3 stal genootjes die heel toevallig op verschillende tijden komen wordt dit dus afgewisseld. Dit geld enkel voor de winter periode!

@superpony ik laat me niets wijs maken, niet door de fb groep van paard natuurlijk en zeker niet door de mensen van stal. De stal waar ik nu sta, is uit nood. En zeker nooit mijn eerste keus geweest. Maar in amper een week tijd heb ik mijn merrie van een chagrijnige heks zien veranderen in een paard wat relaxed is en vooral niet meer chagrijnig is. Haar gedrag en houding maken dat ik twijfel of mijn droom, paard natuurlijk houden, wel de juiste droom is. Geniet ik nog niet de plek en ruimte heb een gebied in te richten zoals het mijn inziens het beste zou zijn voor mijn paard.
Laatst bijgewerkt door AMieke79 op 04-02-19 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:11

superpony schreef:
Sclimpre, dat ligt echt aan veel meer. Wij hebben meer hooiplekken, maar ze staan heel vaak met zn 4en aan 1 bak. Maar ze kunnen ook apart of met zn 2en staan, wat ze ook doen.

Ik geef er 2 op stal eten, omdat die meer krijgen en die hebben alle tijd. Daarna hangen ze hun hoofd naar buiten en zet ik deur open en zijn ze direct weer weg. daar hoef ik ze niet de hele nacht voor op te sluiten.

Het is wel veel van horen zeggen, want ik lees dat heel veel mensen niet op diverse goede pp's zijn geweest. Ze zijn ook vaak in particulier bezit en er komen er steeds meer bij, dus denk ook niet dat ze allemaal bij iedereen al bekend zijn.

Het zijn ook niet alleen paden zoals mensen denken. Er zijn ook grote en ruime lig en rol plekken.

Als ik die van ons met 1 bak op een vierkante paddock zou zetten, zou mn ene ruin de andere altijd wegjagen inderdaad. Maar door de vorm en meerdere plekken, kunnen ze weg van elkaar en elkaar opzoeken, wat dus voor kroelen ook veel gebeurt.

Ik zie juist dat alleen als je hooi op laat gaan en het nieuwe ophangt of vult er wel gejaagd wordt. Is het continu aangevuld en kunnen ze continu kiezen, valt dat weer erg mee. Ook afwisselen welke gevuld worden of waar de plekken zijn, scheelt.

En oudjes?? Ik noem die van ons oudjes, maar die lopen echt niet als oudjes rond. Ze zijn relaxed ja. Zet mijn merrie van 26 op stal en ze jaagt alles en iedereen op en weg en wil alleen maar rennen.

Overigens is dat; het beste plekje willen, op de wei ook zo. Maar alleen een wei is ook geen paarden habitat.

Er komen nu ook bijeenkomsten om op pp's te mogen kijken en te laten voorlichten. Daar is men vrij om te zien hoe de genoemde problemen worden gezien. En vaak vallen die vooroordelen reuze mee. Je kan vrijwel overal heel rustig door de groepen heen lopen en ik zie en hoor ook bar weinig van gewonde of geblesseerde paarden door gek doen of stoeien/vechten.

Een pp is prima, in de zin van hoe het oorspronkelijk bedoeld was. Nl. de weide wat afwisselender maken. Niet als het erop neerkomt paarden op een kleine ruimte buiten te zetten, vervolgens te constateren dat het een modderboel wordt en dan maar alles verharden. Helaas wordt zo een mooi concept vaak misbruikt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:17

Sclimpre, helaas is dat echt een vooroordeel en het is jammer.

Wat jij noemt is equi habitat. Dat betekent een omgeving paardvriendelijk maken. Dan zie je planten, bomen, lig plekken etc.

Een pp is met track en diverse voerplekken. Inderdaad ook verharden ondergrond om natuur NA te bootsen. Gebasseerd op het bestuderen van kuddes.

Wij hebben bijv een bestraat plein, stuk zand, grote zandpaddock en brede track langs wei en weer ruime paddock. Even kort samengevat, want klopt niet helemaal.
Je ziet paarden heel erg hun eigen paadjes aanleggen. Handig, rij ik ook over met de kruiwagen bijv.

Nogmaals, op het nieuwe paarden houden staan diverse adressen en komen steeds nieuwe bij. Er komt binnenkort een voorlichtende film uit en er komen bijeenkomsten bij verschillende pp's voor mensen met interesse.
Dan kunnen mensen ECHT kijken en hun vragen stellen.

En dan nog; al zou een pp niet geweldig zijn.....Dat is een 3x3 stalletje met even losgooien of 2 uurtjes alleen in een postzegel staan ook niet. Het laatste wordt op grote schaal wel geaccepteerd.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:17

superpony schreef:
Onze 4 zijn allemaal ex stalpaarden en lopen nu al jaren 24/7 samen op een mini pp. Mensen hebben een verkeerd beeld van paarden houden en zijn soms bevooroordeeld over een pp en paarden 24/7 houden.

Onze paarden hebben stallen en gaan er soms in staan. Maar ze staan er nooit lang in. Ik zie ze dagelijks 2 a 3 uur en mn man ziet ze een uur. Ze lopen veel rond, wat zeer gezond is natuurlijk. En zoals gezegd, als ze in stal staan, is dat NOOIT uren achter elkaar.

De laatste die erbij kwam stond tm 2jr terug nog op stal 's avonds/'s nachts.

Natuurlijk staan paarden bij een hek te zeuren en denken mensen snel dat paarden het koud hebben of niet nat willen worden. Maar als ze dat niet willen en je biedt ze gewoon schuilruimte, kunnen ze die gebruiken.

De pp's komen steeds meer, omdat mensen de vele voordelen ziet en steeds meer aan welzijn gaat denken. Vrijwel op elke pp kun je gaan kijken en zie je veel rust. Je hoeft nog niet te beslissen, maar ga gewoon kijken. Juist door de paden, vaak meerdere lig/rol plekken hebben paarden meer ruimtes om van elkaar weg te gaan. In tegenstelling tot een vierkante wei waar ze elkaar het draad of hek in jagen bij verveling.

Dat paarden dus naar stal willen is het ritme wat is aangeleerd. Hoe leer je een paard iets? Door herhalen. Als ze elke dag weten dat je komt, ze op stal gaan, eten etc, is dat aangeleerd gedrag.

Ook zijn de buiten mogelijkheden op heel veel plekken gewoon niet voldoende. Vierkante wei/paddock. Geen stabiele kudde of alleen. Geen eten en drinken op veel paddocks. Er is ook te weinig variatie.
Natuurlijk rennen paarden op een wei en lijken ze dan vrolijk, maar dat is logisch na x uren op 3x3.

Op een goede pp zijn ook verschillende ondegronden, een heuvel etc.

Het is makkelijk gezegd dat ze hier goed in dr vel zit, maar ze heeft nog niet op een pp gestaan. Het is soms wennen, maar dat ligt ook een beetje aan het paard. Bij goed introduceren, gat het snel beter dan zomaar in de kudde gooien.

.

Om hier even op in te gaan, mijn merrie heeft dus een paddock aan haar stal vast waar ze snachts dus in en uit kan lopen 3mtr bij 6mtr. Ze komt er alleen uit omdat de waterbak buiten staat maar verder zie je haar niet en staat ze echt zelf binnen. Pas als de temperatuur weer dus danig word dat buiten staan zonder deken fijn is zie ik haar vaak buiten staan snachts en smorgens als ik kom buiten zetten maar winter dag komt ze er zelf niet uit als ik er laat staan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:22

Luf_midnicht, met alle respect, maar dat kan je niet vergelijken. Mensen gaan nu alles vergelijken met iets wat totaal anders is.

Jouw paard kan alleen heen en weer lopen en staat daar neem ik aan alleen in.

Wij hebben ook stallen, maar buiten is meer aangepast en daar staan ze dus veel. Ook beschutting van bomen. Ze staan juist veel meer binnen als het te warm is of als er veel beestjes zijn. Kou of regen boeit ze niks. Maar ze hebben dus leefruimte, eten en elkaar. Je biedt ze meer aan dan enkele meters.

En dan kiezen ze zomers nog het meest de hele grote boom die zelfs voor ons heerlijk is om uit de hitte te staan.

Alles valt of staat met HOE.

Als ik zeg dat ze 24/7 buiten staan in de regen, beginnen mensen ook over modder. Welke modder? Wij zitten op zandgrond, maar al veel plekken hebben goede paden en ligplekken aangelegd. Is een investering, maar niet duurder dan luxe stallen, kantine etc.

Je kan geen appels met peren vergelijken en daarop gedrag gaan bestuderen.